Een 4 op het straalbeen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Udella

Een 4 op het straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:16

Wat houdt het precies in als iemand zegt dat zijn paard een 4 op het straalbeen heeft?

Artrose of iets dergelijks?

Alvast bedankt!

SophievdV

Re: Een 4 op het straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:17

Dan is het straalbeen niet helemaal gaaf.

Bij hoefkatrolontsteking is dat ook het geval.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:19

Maar dat is geen fase van artrose?

Dit paard is dan ook alleen maar recreatief te berijden, maar als iemand zegt een 4 op het straalbeen dan begrijp ik dat niet helemaal..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:22

Hoefkatrolontsteking is iets anders dan artrose.

Bij atrose is de botstructuur ook minder sterk en dus niet helemaal gaaf, dacht ik. Vraag het anders na aan je DA Lachen

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:35

Hmm dus het is hoefkatrolontsteking, thanks!

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:38

Hoe hoger het cijfer hoe slechter, een 1 is heel goed en een 4 is slecht.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:51

Het paard is ook nog vrij jong, zou dit paard echt nog wel regelmatig recreatief bereden kunnen worden?

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:57

Mijn paard heeft een 3-4 (meer een 3) op het straalbeen. In eerste instantie hebben we gezegd dat ik er niet meer op kan rijden. Maar hij is nu veranderd van stal en loopt zo geweldig goed dat ik er weer op kan rijden 2 a 3 keer per week recreatief. Als je paard er verder geen last van heeft en je DA kan het aantonen (zoals de mijne) dan kan je samen met je DA beslissen hoevaak je kan rijden op je paard.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:15

DaydreamRick schreef:
Het paard is ook nog vrij jong, zou dit paard echt nog wel regelmatig recreatief bereden kunnen worden?

Heel erg moeilijk ,dat is verschillend per paard.
Wat is regelmatig recreatief? Dat verschilt ook nog wel eens per mens.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:17

Het hangt altijd af van wat het paard laat zien. Er zijn paarden die een dikke OCD hebben en gewoon rad lopen. Bekijk het inderdaad samen met je DA.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 12:21

corina schreef:
DaydreamRick schreef:

Heel erg moeilijk ,dat is verschillend per paard.
Wat is regelmatig recreatief? Dat verschilt ook nog wel eens per mens.

Af en toe de bossen ingaan, zo'n 2 x in de week.. Zal ook niet gelongeerd worden en we willen er ook niet mee in de bak rijden.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:24

Het lijkt wel of je het paard wilt kopen is dat zo??
Dan zou ik er nooit maar dan ook nooit aan beginnen!!

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 13:15

corina schreef:
Het lijkt wel of je het paard wilt kopen is dat zo??
Dan zou ik er nooit maar dan ook nooit aan beginnen!!

Waarom niet? het is zelf een ontzettend leuk paard wat ook nog wel goed loopt, maar er kan gewoon niet meer mee gesprongen worden of dressuurmatig bereden worden..
Ik zou het niet erg vinden om een paard te nemen met een gebrek, want ik zou hem nog een goed tehuis kunnen aanbieden, en zoveel vraag ik niet van het paard qua rijden enz. Hij staat dan heel het jaar door buiten met gezelschap van andere paarden, en af en toe gaan we buitenrijden.. En dat is precies goed voor een paard met zo'n gebrek..

Maar het is wel de hoogste graad (4) dus dat is wel minder.. Mensen nog ervaring hiermee?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:24

Ik zou nooit een paard kopen met een 4 op het straalbeen.. en al zeker niet als het een nog vrij jong paard is.. dat straalbeen is niet voor niets zo slecht. Het straalbeen zal alleen maar slechter worden, bij teveel belasting, dat kan zijn door rijden, maar ook door bv verkeerde beenstand, trauma, oid..

Waarschijnlijk is dit paard door dit 4-tje erg leuk geprijsd, maar bezint eer gij begint.. de kans is groot dat het paard er op korte termijn erg veel last van gaat krijgen, en dan??? Toch maar af laten maken??

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:27

een 4 is zonder meer onacceptabel als je het paard wilt verzekeren. Er bestaat dan een ernstig vergroot risico dat het paard binnen afzienbare tijd last zal krijgen van kreupelheid. Of het bij dit paard zo is, valt te zien natuurlijk, maar het risico is erg groot. Als het paard nog jong is, zou ik het al helemaal niet doen.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:27

Hey
Een 4 op het straalbeen wil zeggen dat het straalbeen niet gaaf is en dat er sneller problemen op kunnen treden met nadruk op kunnen er zijn zat paarden met een 4 op het straalbeen die internationaal springen en nergens geen last van hebben.
Ik zou eerst en vooral kijken naar het klinisch onderzoek is hij klinische helemaal in orde zou ik er niet zo'n probleem mee hebben om zo'n paard te kopen maar je moet wel in je achterhoofd houden dat zo'n paard eventueel problemen kan krijgen. Mocht hij klinische niet goed zijn op het been waar hij de 4 op het straalbeen heeft zou ik er toch vanaf zien omdat dat alleen maar een hoop problemen, kosten en zorgen met zich meebrengt.

Greetz

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 13:31

femmefatale1 schreef:
Ik zou nooit een paard kopen met een 4 op het straalbeen.. en al zeker niet als het een nog vrij jong paard is.. dat straalbeen is niet voor niets zo slecht. Het straalbeen zal alleen maar slechter worden, bij teveel belasting, dat kan zijn door rijden, maar ook door bv verkeerde beenstand, trauma, oid..

Waarschijnlijk is dit paard door dit 4-tje erg leuk geprijsd, maar bezint eer gij begint.. de kans is groot dat het paard er op korte termijn erg veel last van gaat krijgen, en dan??? Toch maar af laten maken??

Af laten maken doen wij absoluut niet, alleen als het voor het paard echt niet meer te doen is.. Als hij inderdaad ernstig kreupel zou gaan lopen dan houden we hem wel gewoon, dan kan hij hier blijven staan op de wei.

Ik heb van veel mensen andere reacties gekregen die zelf ook een paard hebben met hoefkatrolontsteking, dat hun er nog jaren mee konden rijden. Waarom zou dit paard er nu steeds meer last van krijgen in een korte tijd, als ik er goed mee omga en hem niet erg belast?

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 13:32

Het paard moet tevens dit jaar 5 worden..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:33

Omdat geen paard hetzelfde is... het ene paard springt er internationaal mee, het andere heeft als weidepaard nog pijn....

Laat je emoties niet je verstand de overhand nemen, het zal je meer verdriet geven dan plezier als je daadwerkelijk in zo'n situatie komt.

Het heeft niet te maken met belasten of niet, zelfs al ben je nog zo voorzichtig.

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:34

een 4 op het hoefkartol hoeft geen probleem te zijn.
natuurlijk is het ook niet goed.
belangrijk is een goed onderhoud en een goede stand van de voeten.
langer laten op de versenen en kort in de teen.
een klant van me heeft een paard die links een 3 op het hoefkatrol heeft en rechts een 4, ze rijdt hem gewoon dressuur matig en start er af en toe ook nog een wedstrijd mee. dus het kan wel. het paard loopt ook gewoon op blote voeten. en doet eigenlijk nooit een stap kreupel.

was wel anders toen ze het paard kocht. toen zat er een eggbar ijzer onder, maar de voeten stonden veel te plat. dus een extra belasting op het hoefkotrol gebied.
paard recht op de voeten gezet, eerst met een balk ijzertje. toen een gewoon ijzer en daarna op blote voeten. geen probleem.

maar een garantie is het natuurlijk nooit. en als je een paard met een aandoening gaat kopen zou ik er wel heel goed over na denken of dat is wat ik wil.
het ene paard reageerd er heftiger op als het andere.

groeten john.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:35

Ho Ho hoefkatrol ontsteking en een 4 op het straalbeen is absoluut niet het zelfde!!!!

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:39

Het meeste is hierboven al gezegt.

Ik zou er gewoon niet aan beginnen, vaak zijn ze wel goedkoper in aanschaf maar vaak hebben ze duur speciaal beslag nodig in de toekomst.
En er komt vaak veel bij kijken >>nadelig.
Extra dierenarts kosten zie je vaak ,voeding supplementen ,duur beslag enz enz.
Het paard is nog jong en hoe ouder het zal worden en belast zal worden door die kleine recreatieve ritjes hoe groter de kans is dat op den duur je paard geen stap meer normaal kan zetten.

En ik vind het gewoon niet eerlijk tegenover het dier.
Natuurlijk zijn er paarden die het gewoon "goed" doen maar ik zou persoonlijk die kopzorgen die er vaak bij komt kijken niet willen hebben.

Er zijn zat leuke en goede paarden voor en mooi prijsje.
1500-2500 euro.

En klinisch onderzoek is maar een moment opname ,ook al zou die opdat moment goed zijn een uur laten kan die wel stok kreupel zijn!!!

Barmat

Romy18 schreef:
Ho Ho hoefkatrol ontsteking en een 4 op het straalbeen is absoluut niet het zelfde!!!!

Nee, dat klopt Lachen

Een 4 op het straalbeen geeft een ernstig vergroot risico tot HK ontsteking, dat is misschien beter uitgedrukt Lachen

j_haine

Romy18 schreef:

vertel eens??

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:40

Natuurlijk hoeft een 4 niet per definitie te betekenen dat het paard er last van heeft, het is wel een duidelijke indicatie dat er iets aan de hand is waarvan het paard last kan gaan krijgen..

En dat is iets waar ze idd rekening mee moet houden.. zeker als je het verleden van het paard niet kent.

@DaydreamRick:
Ik bedoel met afmaken, als het paard elke dag met pijn staat, ook in de wei..
Maar wat ik me afvraag... wat is het veleden van dat paard, hoe komt hij eraan?
Erfelijk, ongeval, trauma...??

Nogmaals, je moet het zelf weten, maar ik zou het nooit doen..!!