voeding gebasseerd op lijnzaad

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

voeding gebasseerd op lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 11:57

help, ik zag laatst hier ergens een link staan over voeding dat vooral uit lijnzaad bestond ofzo? waren wel gewoon zakken. wie weet wat ik bedoel? welk merk was dat? evt link?

Amadeo

Re: voeding gebasseerd op lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:32

geen idee, maar waarom zou je voeding gebasseerd op lijnzaad aan willen bieden? Dat is geen goede basis voor je paard, geen goede balans. Wil je lijnzaad geven, doe dat dan af en toe of een tijdje, je kan lijnzaadolie kopen of gebroken lijnzaad zelf 15 minuten koken met water (wordt slijmerig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:28

Geen idee wat je bedoeld. In pavo slobber zit wat lijnzaad. En je hebt van die lijnzaadbrokjes en lijnzaadolie. Maar het effect gaat weg als je het dagelijks voert. En koken is idd beter.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 09:27

nee het was een merk waarin in alle soorten lijnzaad zat (volgens mij). ik heb toen even vlug gekeken en het leek me wel wat, maar geen tijd gehad. ik wil t nu nog even goed lezen, maar kan de link niet meer vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:41

Er is maar 1 soort lijnzaad en dat is zaadje van de vlasplant. Ik denk dat je je vergist.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 09:48

ja, maar ik bedoel meer dat ze verschillende soorten voer hadden, maar in al het voer zat wel lijnzaad. maar t kan net zo goed wat anders zijn!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 09:59

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:21

Amadeo schreef:
geen idee, maar waarom zou je voeding gebasseerd op lijnzaad aan willen bieden?

Misschien omdat haar paard veel zand eet en dat ze het daarom tijdelijk wil gebruiken?

En misschien een stomme vraag maar ik dacht dat je lijnzaad altijd moest koken omdat een paard van onbehandele lijnzaad niet teveel mag binnenkrijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:50

Het slijm van gekookte lijnzaad vormt een laagje aan de binnenkant van de darmen waardoor minder snel verstoppingskoliek ontstaat, maar helpt dus alleen ter voorkoming en niet in de vorm waarin het in dat voer zit. Als je wilt behandelen zul je dat met sandclear of zandweg moeten doen en de oorzaak van het zand eten aanpakken.
Het positieve effect van lijnzaad op de darmen verdwijnt ook nog eens als je het dagelijks voert.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:53

Ik zie dat het als aanvullend voer in de folder staat, dus niet als krachtvoer Knipoog Het is iets om naast een volledige voeding te geven als extra energievoorziening op oliebasis en voor een goede darmwerking.

Maar als je het om de energie doet kun je ook gewone olie over het voer doen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:47

Ik voer dat regelmatig, ga me morgen weer een zak aanschaffen omdat mijn oudere merrie al volop aan het verharen is.
Ik ben er alleszins heel tevreden over. Ik geef het bij het gewone krachtvoer en geef dan zo'n 200g per paard per dag. Mijn voederleverancier is zelf bijzonder lyrisch over dit product. Zij maken zelf hun mengelingen (muesli's) en hij zei me een tijdje geleden dat als de grondstoffen niet zo gestegen waren, zodat de prijs van het voer hoger geworden is, hij vast en zeker zo'n Linamixkorrels standaard in zijn mengelingen zou inblazen (wordt met grote machines gemeng en bij elkaar "geblazen")

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 08:42

ik wilde het niet geven omdat ze zand eet hoor, maar ik had de klok horen luiden en wist niet waar de klepel hing, vandaar dat ik het dus ook niet terug kon vinden Knipoog

mijn paardje heeft nu een duidelijk energie tekort en ik ben dus aan het orrienteren voor ander voer. en ik had hier iets over gelezen en kon het niet meer terugvinden. en dat maakt een mens nieuwsgierig he Knipoog

dat olie wat 1 van jullie zegt om meer energie van te krijgen... hoeveel zou je daar van moeten geven wil het echt meer energie geven? ze krijgt nu namelijk ook al een scheut(je) door het voer...

weet iemand anders nog iets dat extra energie geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 09:24

Dan is het handig als je vertelt wat voor paard je hebt, wat ze voor werk moet doen en wat ze nu gevoerd krijgt (ruwvoer niet vergeten)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 10:41

bijna onbeperkt ruwvoer de laatste tijd. sinds ze zo mager is geworden heb ik verzocht vaker en meer te voeren. gebeurt nu ook. en ik voer zelf ook smiddags een heleboel hooi bij. echt een flinke verg waarvan ik weet dat ze toen ze op stal stond dat verdeeld over 2 posties op 1 dag nog niet eens kreeg.
er ligt nu ook steeds nog wel een klein beetje hooi als ik weer nieuwe bij gooi.
eerst kreeg ze dus minder en naar mijn idee te weinig.

verder krijgt ze 1 kiloschep, soms zelfs meer kruidenmuesli van subli met een flinke scheut olie. van die kruidenmuesli wil ik af en zoek ik wat anders voor waar weinig zetmeel, weinig suiker in zit ivm zomereczeem.

ook krijgt ze nu 3 keer per week slobber van maismeel met haar muesli er door.

ik moet zeggen dat ze wel al weer wat aangekomen is sinds ik haar meer voer, maar ik wil dus een vervangend iets voor de muesli. daar zit zoveel melasse in...

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:28

Lombardia schreef:
Amadeo schreef:
geen idee, maar waarom zou je voeding gebasseerd op lijnzaad aan willen bieden?

Misschien omdat haar paard veel zand eet en dat ze het daarom tijdelijk wil gebruiken?

En misschien een stomme vraag maar ik dacht dat je lijnzaad altijd moest koken omdat een paard van onbehandele lijnzaad niet teveel mag binnenkrijgen?

ik hoorde vandaag dat je paard gewoon ongekookte lijnzaad mag geven van steffi van der laarse.
er zit in lijnzaad zo weinig blauwzuurgas,er zit wel wat in maar het word pas gevaarlijk bij bv 200 gram per dag,het lijkt me niet dat je je paard dat per dag geeft.
ik mag mijn paard 80 gram gebroken of ongebroken lijnzaad geven.
gekookt mag ook maar nd dat te vee werk en ik vind het er ook niet heel lekker uitzien Bloos
ook vertelde ze dat er in amanelen ook blauwzuurgas zit en dat eten mensen ook gewoon word ook pas gevaarlijk bij grote hoeveelheden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 06:23

ikenindi schreef:
ik wilde het niet geven omdat ze zand eet hoor, maar ik had de klok horen luiden en wist niet waar de klepel hing, vandaar dat ik het dus ook niet terug kon vinden Knipoog

mijn paardje heeft nu een duidelijk energie tekort en ik ben dus aan het orrienteren voor ander voer. en ik had hier iets over gelezen en kon het niet meer terugvinden. en dat maakt een mens nieuwsgierig he Knipoog

dat olie wat 1 van jullie zegt om meer energie van te krijgen... hoeveel zou je daar van moeten geven wil het echt meer energie geven? ze krijgt nu namelijk ook al een scheut(je) door het voer...

weet iemand anders nog iets dat extra energie geeft?

5 granenmix,moet je maar es zoeken op internet.
en de muesli zonder haver van havens is ook een goede voor energie.
verder kun je eens een vitaminestoot geven en de hoeveelheid brok/muesli die je nu voert gewoon omhoog doen.
het is einde winter en de meste paarden zijn dan een beetje door hun energie heen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 06:55

Het is idd een aanvullend voeder. Ik vind echter de waardes veels te hoog! 19,5% eiwit en maarliefst 22%! vet. Er wordt gezegd dat voer niegt meer als 7% vet mag bevatten....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 08:28

maar anderen geven olie bij. dat is ook puur vet...

@ellepel: vitaminestoot heeft ze al gehad, en muesli is al omhoog gegaan. maar ik wil overstappen op ander voer omdat hier zoveel melasse in zit...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:39

Omdat anderen dat doen is het goed? Verward
Citaat:
Maak niet de fout om, nadat je de conclusie hebt gedaan dat vet de beste brandstof is voor je paard, hem vetten of olieën rechtstreeks via zijn voedsel te verstrekken. Het paard is niet gemaakt om dit op deze manier binnen te krijgen; hij mist bijvoorbeeld een galblaas waardoor het vet niet goed kan mengen met de spijsverteringssappen. Het paard hoort vetten op te nemen als vluchtige vetzuren, en die worden gemaakt door de micro-organismen die in de blinde en dunne darm leven en cellulose als brandstof nodig hebben... Geef je paard dus ruwvoer!

Je zou kunnen kijken naar subli zonder. Dat is zonder melasse.
Anders heb je nog Pavo Nature's best met een laag suikergehalte.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:36

ja dat stukje ken ik van paardnatuurlijk.nl, maar ook daar de mensen op het forum voeren olie... nu is dat nog geen bevestiging dat het goed is, maar een ander iets heb ik van hun ook nog niet als tip gekregen om te voeren...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:49

Dat is dan weer jammer ja.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:59

en mais dan?
heeft toch ook een hoog vetgehalte? plus dat mais best veel energie bevat
of gerst,is ook en goede geloof ik

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:01

maar mais zit weer veel zetmeel in, en dat is ook weer niet goed...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:15

zou misschien kunnen dat je dit voer bedoeld?
http://www.equifirst.eu/

of dit:

Citaat:
De Sportpaardenbrok

Is goed voor pony’s en paarden die regelmatig gebruikt worden onder het zadel en moeten presteren in de sport.Deze brok bevat veel beschikbare energie, essentiële vetzuren. Omega 3 en Omega 6 en hadden wij altijd al in onze brok toegevoegd, dus dit is voor ons niet iets nieuws. De Sportpaardenbrok is een eiwitarme brok. Alle belangrijke vitamines en mineralen zijn ruim aanwezig wat ook zorgt voor een goede conditie van uw paard. Deze brok bevat extra lijnzaad, hierdoor krijgt uw paard een prachtige glanzende vacht en een goede conditie.

http://www.mulder-pot.nl/Paarden.htm

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:27

nee die equifirst, maar ik had em zelf ook al gevonden, lees maar terug;)

die mulderpot ga ik ook eens bekijken Lachen