Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
het vult alleen veel meer
ik maak t altijd nat

.. Jasia schreef:Uhm ik weet het niet
Stinkend, hoe bedoel je? Er zit wel een sterke geur aan ja..
draumpje schreef:ja maar is lekker ook altijd gezond?
nee dus
nadeel van heel natte voordroog (ik blijf echt stug volhouden, kuil is KOEIEN voer en geen paarden voer, vind voordroog zelfs al niet ideaal)
is zwaar, dus geef je een tien kilo natte voordroog, dan is dat veeel minder dan tien kilo goeie voordroog
dus moet je er heel veel kilo's van voeren om aan een goede hoeveelheid te komen
wat een paard dna weer niet weg krijgt, en uiteindelijk te weinig van eet en ene tekort aan droge vezel binnen krijgt
oplossing : minder van voeren en hooi of ene plakje stro bijvoeren , om toch aan de ruwe vezel behoefte te kunnen voldoen
natte voordroog kan ook nog al eens tot dunne mest leiden
en zo kan ik nog wel een paar nadelen neer gaan tiepen

Bellatrix schreef:Ze geven vaak nat kuil/hooi aan paarden die hoesten...dan hoesten ze niet meer. Lijkt me dus niet dat het kwaad kan...
Lienek schreef:Ik heb tevens ook een vraagje.
Ik heb gisteren bij mijn buurman (mét koeien) kuil opgehaald. Heb wel droog kuil gekregen en een beetje natte. Maar die eiwitten zijn die erg slecht?
Mijn pony véel te mager daarom zet ik hem aan het kuil.
Is het erg dat ik zo gezegd kuil heb gehaald bij iemand die koeien heeft?
.. Citaat:Kuilvoer
Liever geen kuilvoer; kuilvoer is luchtdicht verpakt geweest en heeft tijdens die conservering al een voorvertering (fermentatie) ondergaan. De darmen van een paard zijn er juist voor gemaakt om zelf aan de slag te gaan en zullen 'lui' worden wanneer u veel kuilvoer verstrekt. Paarden die veel kuilvoer krijgen, komen daarnaast ruwe celstof tekort. Als er toch kuilvoer gevoerd wordt, zorg dan dat het paard altijd de beschikking heeft over stro om zijn tekort aan ruwe celstof aan te kunnen vullen.