Krijgen ze van nat kuil koliek?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Krijgen ze van nat kuil koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 19:53

Hoi,

Bij mij op stal is het huidige pak kuil (heel?) nat..
Kunnen ze hier verstoppingen/koliek/...? van krijgen?

Ik had ergens gelezen dat ze op nat kuil minder goed kauwen en daardoor dus verstoppingen krijgen, is dit waar?

Alvast bedankt!

Groetjes Jacyntha.

Bellex

Re: Krijgen ze van nat kuil koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:34

nee hoor het vult alleen veel meer Ja ik maak t altijd nat Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:35

lijkt mij niet, maar je zou het je da eens kunnen vragen? bellen om gratis advies mag altijd. doe ik ook als ik iets wil weten;)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:10

Is het nat geworden voordroog of is het koeienkuil (dat stinkende natte)?

Het eerste kan geen kwaad mits het niet rot of geschimmeld is, het tweede kan wel problemen geven omdat het barst van de eiwitten

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 07:51

Uhm ik weet het niet Bloos
Stinkend, hoe bedoel je? Er zit wel een sterke geur aan ja Ja ..

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:21

Verplaatst MD --> VS.

Zoi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:13

Ik deed het kuil ook wel is nat maken. Dus wat dat betreft kan het geen kwaad. Maar zoals gezegd, als het koeienkuil is....

Shull

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:25

nee heb ik ook nooit meegemaakt

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:27

Kijk maar uit dat ze niet aan de schijt gaan. Vaak is dat niet zo gezond voor een paard.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:29

Jasia schreef:
Uhm ik weet het niet Bloos
Stinkend, hoe bedoel je? Er zit wel een sterke geur aan ja Ja ..

Paardenhooi/kuil/voordroog heeft een hele kruidige frisse geur en is droog (niet zo droog als hooi) en stengelig. Koeienkuil is plakkerig en heeft een hele sterke, soms zurige, geur.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:33

Ze geven vaak nat kuil/hooi aan paarden die hoesten...dan hoesten ze niet meer. Lijkt me dus niet dat het kwaad kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:36

Nouja, je hebt nat kuil als in.. natgemaakt zodat het niet zo stoffig is voor hoestende paarden, maar je hebt ook nat kuil als in dat wat meer eiwitrijke kuil dat van zichzelf wat vochtig/plakkerig is en vrij sterk ruikt inderdaad. Dat eerste is geen probleem, dat tweede is inderdaad vaak wat eiwitrijker en moet je mee oppassen dat je niet te veel / net zo veel voert als met 'normaal' kuil, dat kan wel problemen geven.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:36

Ik denk dat het per paard verschilt,
Triomf van mij krijg wel koliek van te nat kuil,
maar op het "droge" kuil doet hij het wel goed.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:53

Hoe nat of droog kuil is heeft helemaal niets met het eiwitgehalte te maken. Het eiwitgehalte heeft te maken met het tijdstip waarop er gemaaid is en de bemesting van de weide. Voorjaarsgras van een "vette koeiewei" is niet geschikt voor de meeste paarden want te voedzaam.

Nat of droog heeft te maken met het voordrogen van het gras of juist gelijk verpakken of "kuilen" na het maaien.

Als paarden de eerste keer echt nat zurig kuil ruiken trekken ze meestal een gezicht alsof ze het niet lusten. Maar als ze er eenmaal aan gewend zijn vinden ze dat het allerlekkerst. Hiernaar is recent onderzoek gedaan. Paarden kregen hooi of voordroog of natte kuil allemaal van hetzelfde stuk land en op hetzelfde tijdstip geoogst, dus met dezelfde voedingswaarde. Er is gebleken dat paarden als ze de vrije keus kregen hoe natter hoe lekkerder vonden.

Bij sommige paarden moet je wel oppassen want te lekker betekent misschien dat ze te snel en/of teveel eten.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:51

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:22

ja maar is lekker ook altijd gezond?
nee dus

nadeel van heel natte voordroog (ik blijf echt stug volhouden, kuil is KOEIEN voer en geen paarden voer, vind voordroog zelfs al niet ideaal)
is zwaar, dus geef je een tien kilo natte voordroog, dan is dat veeel minder dan tien kilo goeie voordroog
dus moet je er heel veel kilo's van voeren om aan een goede hoeveelheid te komen
wat een paard dna weer niet weg krijgt, en uiteindelijk te weinig van eet en ene tekort aan droge vezel binnen krijgt
oplossing : minder van voeren en hooi of ene plakje stro bijvoeren , om toch aan de ruwe vezel behoefte te kunnen voldoen

natte voordroog kan ook nog al eens tot dunne mest leiden
en zo kan ik nog wel een paar nadelen neer gaan tiepen

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:19

Het probleem bij deze kwestie is dat er appels met peren worden vergeleken. Alleen als je zeker weet dat het hooi en het kuil of voordroog van hetzelfde land komen, dan kun je het effect bestuderen. Dit is ook gebeurd in die studie en dan blijkt dat er geen verschil is in de vertering.

Op mijn stal heeft de boer hooi, voordroog en nat kuil voor paarden. Hierin zit precies dezelfde voedingswaarde (wordt ook getest), alleen bevat het 1 veel meer water dan het andere en moet je er natuurlijk meer kilo's van voeren. Ook heeft hij nog kuilvoer voor koeien met een veel hogere voedingswaarde, hij zal dit dan ook nooit aan de paarden voeren. Als mensen dus dit soort koeienkuil aan paarden gaan geven, dan leidt dit tot problemen.

Als een paard droog hooi krijgt dan zal hij daarbij veel meer moeten drinken dan wanneer hij kuil krijgt, tenzij hij zo slim is als die van mij die het hooi eerst naar zijn drinkbak sleept en laat soppen omdat hij heeft ontdekt dat hij dat natte spul lekkerder vindt.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:17

draumpje schreef:
ja maar is lekker ook altijd gezond?
nee dus

nadeel van heel natte voordroog (ik blijf echt stug volhouden, kuil is KOEIEN voer en geen paarden voer, vind voordroog zelfs al niet ideaal)
is zwaar, dus geef je een tien kilo natte voordroog, dan is dat veeel minder dan tien kilo goeie voordroog
dus moet je er heel veel kilo's van voeren om aan een goede hoeveelheid te komen
wat een paard dna weer niet weg krijgt, en uiteindelijk te weinig van eet en ene tekort aan droge vezel binnen krijgt
oplossing : minder van voeren en hooi of ene plakje stro bijvoeren , om toch aan de ruwe vezel behoefte te kunnen voldoen

natte voordroog kan ook nog al eens tot dunne mest leiden
en zo kan ik nog wel een paar nadelen neer gaan tiepen

Graag! Mag ook via PB Lachen

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 22:02

Vandaag weer een nieuw pak.. Nog natter als het vorige Verward
Maar het ruikt uhm sterk! Niet heel zuur, maar toch een hele doordringende geur..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:42

Dan is het iig geen nat geworden voordroog, maar nat ingepakte voordroog/kuil

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 05:51

Bellatrix schreef:
Ze geven vaak nat kuil/hooi aan paarden die hoesten...dan hoesten ze niet meer. Lijkt me dus niet dat het kwaad kan...

Dat klopt inderdaad, dat deed ik dus ook voor mijn paard, ze krijgt nou gewoon kuil hooi, en als paarden daar koliek van kregen dan had mijn paard dat ook allang moeten hebben gehad, en dat heeft ze dus niet

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 07:16

Ik heb tevens ook een vraagje.
Ik heb gisteren bij mijn buurman (mét koeien) kuil opgehaald. Heb wel droog kuil gekregen en een beetje natte. Maar die eiwitten zijn die erg slecht?
Mijn pony véel te mager daarom zet ik hem aan het kuil.
Is het erg dat ik zo gezegd kuil heb gehaald bij iemand die koeien heeft?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 08:27

Lienek schreef:
Ik heb tevens ook een vraagje.
Ik heb gisteren bij mijn buurman (mét koeien) kuil opgehaald. Heb wel droog kuil gekregen en een beetje natte. Maar die eiwitten zijn die erg slecht?
Mijn pony véel te mager daarom zet ik hem aan het kuil.
Is het erg dat ik zo gezegd kuil heb gehaald bij iemand die koeien heeft?

Ik geloof dat "koeienkuil" te zuur is waardoor ze ook last krijgen van de maag/darm wand Ja ..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:31

Citaat:
Kuilvoer
Liever geen kuilvoer; kuilvoer is luchtdicht verpakt geweest en heeft tijdens die conservering al een voorvertering (fermentatie) ondergaan. De darmen van een paard zijn er juist voor gemaakt om zelf aan de slag te gaan en zullen 'lui' worden wanneer u veel kuilvoer verstrekt. Paarden die veel kuilvoer krijgen, komen daarnaast ruwe celstof tekort. Als er toch kuilvoer gevoerd wordt, zorg dan dat het paard altijd de beschikking heeft over stro om zijn tekort aan ruwe celstof aan te kunnen vullen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:38

En kuil kan sneller beschimmelen is mijn ervaring..dus nat maken en meteen voeren!