Wel of niet? en waarom? Help!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Reden_

Wel of niet? en waarom? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 13:14

Hallo Bokkers!

Ik heb gister even op bokt gezocht maar kon niet echt vinden wat ik zocht.

wat vinden jullie van een paard kopen met verbening van het hoefkraakbeen?
De VP was eerst 10.000 euro, daarna 7500 euro,
Vorige week maandag klinisch en röntgenologisch gekeurd en is hij afgekeurd op zijn voorbenen omdat hij dus die verbening van het hoefkraakbeen heeft.
Nu is de vraagprijs 4500 euro. ( voor mij, incl. kaal zadel,singel,hoofdstel en wollen deken.)
Bij de keuring had hij voor achterbenen alleen maar 1’tjes en voor ook 2 en 3.

Toen de eigenaar erop reed vond ik hem een beetje onregelmatig lopen en heb het ook gezegd, toen zei de eigenaar ‘dat doet hij alleen om te etteren’.
Ik heb ook filmpjes waar ik er zelf op rijd en daar vond ik het soms ook wel. Maar als je er heel erg op gaat letten en net zolang kijken of je het ziet of niet dank ik dat, dat het enigste is wat je ziet. Denk dat iedereen dat wel heeft.
( Ik krijg de filmpjes niet op internet, als iemand kan helpen met plaatsen kunnen ze hier ook bekeken worden)

Zoals ik net al gezegd heb, had ik gister ook al op bokt gekeken naar dat verbening en toen realiseerde ik me door alle verhalen dat het niet best is.

Hoorde ook van een collega van mijn moeder. Dat alles wat je voor een paard met verbening van het hoefkraakbeen kan krijgen mooi meegenomen is. Maar dat ze eigenlijk niets waard zijn. Omdat het steeds een stadium verder gaat en fokken is ook niet slim ( in dit geval kan het sowieso niet want het is een ruin.)

Nog wat gegevens van het paard:
- Talentvolle 6 jr. bruine ruin.
- L2 dress M klaar
- V salamom/Voltaire
- 1,78
- Kan erg leuk springen maar nog niet verder uitgebracht
- 100 % betrouwbaar
- ontzettend braaf
- verkeersmak,trailermak
- erg braaf op wedstrijden
- drie supergangen, sterke galop
- ook voor beginnende ruiter

Nu heb ik een paar vragen:
- Hoe denken jullie over verbening van hoefkraakbeen en de uitspraak. ‘Alles wat je voor zo’n paard kan krijgen is mooi meegenomen, zo’n paard is niets waard’.
- Hoe snel verloopt zo’n proces? ( met die stadiums)
- Wat zijn nou problemen die je ermee kan gaan krijgen?
- Wat zouden jullie voor dit (zo’n) paard geven of vragen?
- Zouden jullie dit paard kopen? Waarom wel en/of waarom niet?
- Wat zijn dingen die je absoluut wel en niet kan doen?

Mijn wensen:
- Ik wil altijd al graag wedstrijden rijden ( dressuur)
Ik verwacht niet dat ik een Anky op wedstrijd ben, heb namelijk nog nooit onderlinge of officiële wedstrijd gereden. Alleen op de manege fnrs.
- Wil er lekker mee naar buiten kunnen. (strand,duinen,weg enz.. )
- Af en toe een sprongetje maken.
Het word mijn EERSTE paard.

Graag zou ik reacties van mensen hebben die hier ervaring hebben met het gebrek verbening van hoefkraakbeen!

Dit is een serieuze vraag, en ik vraag het niet om afgezeken te worden of om hier elkaar af te zeiken, dus houd het netjes.

Als er nog meer dingen zijn die ik moet weten en vergeten ben te melden of vragen hoor ik het graag!

Foto’s zijn te bekijken op: http://www.mevrouwkrol.hyves.nl

Alvast bedankt voor het kijken en de reacties! (nu hopen dat die ook komen Haha! )

Groetjes Anne,
Laatst bijgewerkt door Reden_ op 12-02-08 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Boev

Re: Wel of niet? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:19

Ik vind 4500 euro erg veel voor een paard met een gebrek. Voor die prijs kan je ook een paard kopen in dezelfde leeftijd en ervaring die geen gebreken heeft.
Ik heb geen ervaring met paarden bij wij het hoefkraakbeen verbeend is, maar als hij rontgenologisch is afgekeurd geeft dat al aan dat hij niet geschikt is voor de (fanatieke) sport. Als je fanatiek wil gaan rijden, ook wedstrijden en een sprongetje, zou ik dus op zoek gaan naar een gezond paardje waar je nog jaren mee door kan.

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 13:20

Oja, ik vergeet nog wat, Hij heeft ok wel eens een verdikking van het achterbeen gehad. (2 keer ofzo) DA is er toen ook een paar keer bijgeweest zijn foto's van gemaakt maar niets op aan te merken. Bij de keuring van vorige week maandag is hij daar op goed gekeurd. met alleen maar 1'tjes. Maar als er toch een verdikking komt lijkt me dat het niet Niks is. Heeft iemand dit ook wel eens gehad bij zijn paard?

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 13:22

Boev schreef:
Ik vind 4500 euro erg veel voor een paard met een gebrek. Voor die prijs kan je ook een paard kopen in dezelfde leeftijd en ervaring die geen gebreken heeft.
Ik heb geen ervaring met paarden bij wij het hoefkraakbeen verbeend is, maar als hij rontgenologisch is afgekeurd geeft dat al aan dat hij niet geschikt is voor de (fanatieke) sport. Als je fanatiek wil gaan rijden, ook wedstrijden en een sprongetje, zou ik dus op zoek gaan naar een gezond paardje waar je nog jaren mee door kan.

Dat vind ik moeilijk. Ik ben al 2 jaar lang helemaal weg van dit paard en nu heb ik de mogelijkheid om het te kopen. Weet niet of ik door blijf gaan in de sport. Mischien vind ik het na een paar keer helemaal niets. Boev. Wat zou jij er voor geven? En hoe denk je over de zin' Alles wat je voor zo'n paard kan krijgen is mooi meegenomen?'

siko

Re: Wel of niet? en waarom? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:29

Niet kopen als je wedstrijden wilt gaan rijden. Verbening van het hoefkraakbeen wordt met de tijd steeds erger. Uiteindelijk kun je er alleen nog recreatief mee uit de voeten. 4500 euro vind ik veels te veel Bloos Durf je niet te zeggen hoeveel je er wel voro moet geven, maar ik zou in elk geval goed om raad vragen bij je veearts. Heb je ook foto's van de voorbenen?

Succes!!

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 13:30

siko schreef:
Niet kopen als je wedstrijden wilt gaan rijden. Verbening van het hoefkraakbeen wordt met de tijd steeds erger. Uiteindelijk kun je er alleen nog recreatief mee uit de voeten. 4500 euro vind ik veels te veel Bloos Durf je niet te zeggen hoeveel je er wel voro moet geven, maar ik zou in elk geval goed om raad vragen bij je veearts. Heb je ook foto's van de voorbenen?

Succes!!

De eigenaar heeft de rontgenfoto's denk ik wel. Ik heb ze niet gezien. heb het alleen uitgelegd gekregen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:34

Ik heb dan wel geen ervaring met verbening van het hoefkraakbeen, maar vind de uitspraak van de eigenaar over het onregelmatig zijn op zijn minst zeer vreemd. Een paard dat onregelmatig loopt om zo de ruiter te etteren?! Onregelmatigheid duidt op een (pijn)probleem in het lichaam, niet op jolig gedrag.
Voor een jong paard mankeert hem nogal wat, het is de vraag hoe zich dat in de loop van de jaren zal ontwikkelen.
In eerste instantie zou ik zeggen; niet doen, er zijn echt meer leuke paarden. Maar goed, je gevoel speelt altijd mee natuurlijk...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:34

Oewh, moeilijk geval.
Ik ken een paard met verbeend hoefkraakbeen, deze heeft speciaal beslag gekregen. Hoe dat afgelopen is.. geen idee. Maar misschien kan je daarnaar informeren.
De prijs vind ik wat hoog, maar het is wat de gek ervoor geeft.
Dikke benen is niet iets wat persé in verband hoeft te staan met de verbeende hoefkraakbenen...

Tja, als het echt het paard is waarmee je een klik hebt, en je je goed laat informeren door een DA én hoefsmid over de mogelijkheden en extra kosten.. Als ik het geld had dan had ik alang mijn vz-paard gekocht, en die mankeer vanalles Tong uitsteken

Succes!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:35

Laat je goed voorlichten! Vraag om die foto's en laat je veearts er naar kijken en advies uitbrengen!

Persoonlijk zou ik het niet doen, maar jij bent mij niet Knipoog
Hoe dan ook heel veel succes met je keuze die je maakt.

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 13:37

Alet schreef:
Ik heb dan wel geen ervaring met verbening van het hoefkraakbeen, maar vind de uitspraak van de eigenaar over het onregelmatig zijn op zijn minst zeer vreemd. Een paard dat onregelmatig loopt om zo de ruiter te etteren?! Onregelmatigheid duidt op een (pijn)probleem in het lichaam, niet op jolig gedrag.
Voor een jong paard mankeert hem nogal wat, het is de vraag hoe zich dat in de loop van de jaren zal ontwikkelen.
In eerste instantie zou ik zeggen; niet doen, er zijn echt meer leuke paarden. Maar goed, je gevoel speelt altijd mee natuurlijk...

Ja, ik weet het. Maar hij is ook zo rustig, hij rijd lekker, we kunnen het goed vinden.
Die foto's in de link zijn van de 1e keer dat ik erop rijd, en dat vind ik er niet slecht uitzien voor een ruiter die meer dan een half jaar niet meer gereden heeft.

Maar wat zou u geven voor dit paard. Zodat ik mischien een goed bod kan doen van een prijs die erbij past.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:41

RianneH schreef:
Oewh, moeilijk geval.
Ik ken een paard met verbeend hoefkraakbeen, deze heeft speciaal beslag gekregen. Hoe dat afgelopen is.. geen idee. Maar misschien kan je daarnaar informeren.
De prijs vind ik wat hoog, maar het is wat de gek ervoor geeft.
Dikke benen is niet iets wat persé in verband hoeft te staan met de verbeende hoefkraakbenen...

Tja, als het echt het paard is waarmee je een klik hebt, en je je goed laat informeren door een DA én hoefsmid over de mogelijkheden en extra kosten.. Als ik het geld had dan had ik alang mijn vz-paard gekocht, en die mankeer vanalles Tong uitsteken

Succes!

Klopt, met speciaalbeslag kun je inderdaad wat corrigeren!
Heb zelf een paard met verbening van het hoefkraakbeen gehad en uiteindelijk verkocht wegens het niet meer wedstrijd kunnen rijden. Het was een 8 jarige ruin overigens.

Nogmaals succes!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:44

U? Hee zo oud ben ik nog niet hoor! Knipoog

Ik heb geen idee van de prijzen van paarden, ik zit zelf meer in de Haflingers en IJslanders namelijk.

Ik kan alleen foto's vinden van het paard zonder ruiter erop?
Maar uit bovenstaande bericht begrijp ik dat het paard jou een vertrouwd gevoel geeft. Maar er zijn meer paarden die die eigenschap hebben. Misschien moet je je afvragen of het dit paard is wat je zoekt, of dit type paard.
Een goed gesprek met de DA kan je denk ik meer helderheid geven, bespreek wat je met het paard zou willen doen en vraag je DA eerlijk om zijn mening.
En je eerste paard, daar moet je niet teveel zorgen en 'gedonder' mee hebben, maar juist veel plezier aan beleven.

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 13:47

Ja dat is ook zo, er zijn zat leuke paarden. Maar ik voel me niet op alle paarden prettig. ben namelijk niet superslank en ben altijd te bang dta ik te groot te zwaar ben.
Wat raar er moeten ook foto's staan met mij erop. http://mevrouwkrol.hyves.nl/album/22868 ... amon/p74c/
zijn ze zo te zien?

Iedereen al heel erg bedankt voor de reacties!!

LeandraTigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:52

Persoonlijk zou ik het paard niet kopen. Het is toch veel geld, en het is zonde als je voor veel geld een paard met gebreken koopt, wat daardoor minder goed kan lopen dan een gezond paard.
Er zijn heel veel paarden te koop en er zijn echt nog heel veel paarden waar je ook die klik mee kunt hebben en waar je ook net zo'n fijn gevoel mee kunt krijgen. En net zoveel vertrouwen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:52

Voor een afgekeurd paard zou ik geen 4500 geven en vooral niet als je ermee de sport in wil. Zoek iemand die emotioneel losstaat van het paard en laat die erna kijken. Als ik het verhaal zo lees zou ik zeggen absoluut niet doen ook omdat hij (ruin) geen fokwaarde heeft (als je er niet meer op kunt rijden vanwege de benen.) En de onregelmatigheid vind ik ook wat vaag.
Ik zou voor het geld een ander paard kopen die wel goed gekeurd is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:55

Ten eerste wil ik de verkopende partij een pluim geven..
Simpelweg omdat hij dit gebrek niet verborgen houdt..

En dan? Kopen of niet..
Hou er rekening mee dat het nooit beter zal worden.
Speciaal beslag kan uitkomst bieden om de verbening te temperen, maar overgaan zal het nooit. Hou er wel rekening mee dat het vaak gepaart gaat met artrose.

Persoonlijk zou ik dat paard niet kopen, en al helemaal niet voor dat geld, omdat je niet weet hoe het in de toekomst zal gaan.
Het kan zijn dat je paard er nog jaren vrij goed mee loopt, het kan ook zeer snel gaan en met een jaar over zijn..

En wat dan?? Paard op de wei gooien zolang het geen pijn heeft, of toch in moeten laten slapen omdat hij juist veel pijn heeft??
Om over de prijs maar te zwijgen. Een ruin kan je zowiezo nooit inzetten voor de fokkerij, dus hiervoor heeft hij geen waarde.
Een paard met dit gebrek, zou ik zowiezo laten staan, zeker als je ook nog wedstrijden had willen rijden..

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 13:56

Ja, er gaat zoieso iemand mee die losstaat van het paard. Heb hem ook al een mail gestuurd met alle info.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:02

Ik kan me voorstellen dat je weg bent van dit paard, nu ik de foto's heb gezien.
Echter...een paard met deze diagnose is in de handel de slachtprijs waard...of iets meer als hij op export gaat naar bijv. Italië, waar ze minder nauw kijken met paarden (ook hoefkatrol paarden verdwijnen regelmatig naar Italië....en andere paarden die men aan de straatstenen niet kwijtraakt, daar komen ze dan bij particulieren terecht die minder nauw kijken, dan wij hier, in maneges of uiteindelijk ook in de salami).
Een verzekering zal zo'n paard ook ongeschikt voor de sport vinden. Als jij 'm koopt, kun je die benen waarschijnlijk ook niet in de verzekering op laten nemen. Dus als hij ooit iets ernstigers krijgt, is dat niet verzekerd en krijg je dus niks uitgekeerd.
De kans dat het erger wordt is meer dan reëel. Verbeend hoefkraakbeen wil zeggen dat de kraakbeentakken aan de uiteinden van het hoefbeen niet meer flexibel zijn. Dit kraakbeen in gezonde vorm zorgt voor een schokdempend effect met lopen. Door aangepast beslag kun je de pijn wegnemen en/of verlichten. Echter, de kans dat het paard andere blessures oploopt is ook heel reëel: het paard loopt er voortdurend op en de schokdemping is niet meer optimaal, waardoor andere gewrichten, botten en pezen ook meer te lijden hebben. En dat maakt zo'n paard dus eigenlijk onverkoopbaar.
Het lijkt een mooi gebaar van de verkoper....zoveel zakken in prijs. Maar eerlijk gezegd vond ik de eerste vraagprijs al wanstaltig hoog! Het is natuurlijk maar wat de gek er voor geeft...ik heb zelf ook eens een wanstaltig bedrag voor een paard gevraagd, omdat ik hem pas voor een hele hoge prijs kwijt zou willen. En dit ook gekregen...dus vragen kan altijd...en dan kun je geluk hebben...
Maar 4500 euro (we hebben het hier wel over 10.000 gulden....even voor de beleving!)....dat is echt te gek. Dit paard is in principe onverkoopbaar (in ieder geval voor de sport) met deze diagnose en met dat in je achterhoofd....weet je zelf denk ik wel waar je aan toe bent.
Het is jammer voor de verkopen, sneu voor het paard...jammer ook voor jou....maar je vindt heus wel een ander, gezond paard waar je je ook prettig op voelt....als je maar geduld hebt.

mekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:04

NIET DOEN !!!! je koopt er alleen maar een hoop ellende mee.
er staat er bij ons op stal ook een en het word steeds erger.
de eigenaar is iedere dag bang dat ze weer niet goed loopt.
je hebt er een hoop stress en verdriet van.

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 14:32

allereerst iedereen bedankt voor de reacties.
Ja ik heb het zelf ook in mijn achterhoofd gehouden. het is ook een hoop geld. Denk dat het paardje niet kopen een slimme keus is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:08

Voor dat bedrag zijn er hele leuke ándere, wel gezonde paardjes te koop.

De verbening is niet meer te genezen, wel te stoppen. In elk geval geen ijzers eronder, want die hebben het juist veroorzaakt. Paard verder zoveel mogelijk buiten om de doorbloeding op gang te houden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:08

Het is je EERSTE EIGEN PAARD? Meisje, wat doe je jezelf aan? NIET DOEN! Absoluut NIET DOEN. Hartstikke leuk, en aardig, volgens sommigen dat "de eigenaar het gebrek niet verborgen hield", maar je gaat een hoop ellende tegemoet. Ik heb het hele topic ZORGVULDIG gelezen, en ik bezweer je: er is een passend paardje voor jou, SOMEWHERE OUT THERE. Maar dit is te gek voor woorden. Als de "goede man" zo veel zakt in prijs, moet er toch een belletje gaan rinkelen. Alsjeblieft, doe het niet, hoe hard het ook klinkt, dit paard heeft geen toekomst. Die eindigt bij de slacht. Ook als jij deze koopt, uit medelijden, of omdat je er verliefd op bent geworden. Breek je eigen hart toch niet. Je hebt er geen verstand van, het wordt je eerste paardje, laat de eerste nou niet je laatste worden. Ik heb er meer gekend zoals jij. Laat je goed voorlichten, neem iemand mee, maar niet naar deze. Hoe hard het ook klinkt: jij zoekt een paard waar je veel plezier aan kan hebben, toch niet voor 1 jaar en dan tranen? DOE HET ALSJEBLIEFT JEZELF NIET AAN. Dit is a. geen goed paard en b. dat paard heeft geen zinnige toekomst en c. jij krijgt, als dit je eerste paard moet worden, en traumatische ervaring van hier tot gunder .... Laat aan je neus voorbij gaan. Er zijn voor dat geld 4500,-- gewoon HELE GOEDE, GEZONDE paarden te koop. Zat! Vergeet dt paard. Ga voor wat JIJ wil. Ik heb dit zo vaak in mijn omgeving zien gebeuren (of het dreigde te gebeuren), het eindigt onveranderlijk in een tranendal. "Ja maar ik was er nog ZO goed voor?" NIET DOEN. Verder zoeken. Ergens, OUT THERE, staat er een paard, dat helemaal voor jou is. Eenje, waar niks aan mankeert. Laat je hevige eigenpaardenwens je nou niet verblinden. Is niet goed voor dit paard, en al helemaal niet voor jou. Reactties van andere Bokkers?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:18

Reden: de zin"alles wat je voor dit paard wil geven is mooi megenomen?", daarvan kan ik je wel zeggen: DIE ZIN WORDT VANZELF WAAR. Jij WIL nog het een en ander met dat paard. Dat paard wordt ook met of zonder hoefbeslag, nooit een paard, waar je SPORTIEF iets aan zal hebben. Mooi paard, maar zo ken ik er wel meer, je ziet er zo snel niks aan, maar meisje, deze is DOWNHILL aan het gaan. Is geen 4500,-- waard. Is verdrietig, maar waar. Op een dag wordt het DE SLACHT, en ik weet dat ik vreselijk hard en bot klink, maar bedenk dan, voor de meeste van de paarden wacht dit op ze, en ik probeer je alleen maar verdriet , vele kosten en leed te besparen. Z"n paard is alleen nog voor een beperkte tijd in de recreatie inzetbaar. THAT'S IT.

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 12:12

Halo allemaal,
Iedereen bedankt voor de reacties!
@ terpentijn: Wat je zegt klopt helemaal.

Ik heb er gister goed overnagedacht en ga vandaag bellen dat ik hem niet koop! Heb nog lang genoeg de tijd om naar mijn droompaardje te zoeken waarmee ik oud kan worden.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:03

Heel verstandig! Heel jammer maar idd wat Terpetijn zegt, ergens wacht jouw droompaardje op JOU!

Succes