Paard kopen met gebreken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Udella

Paard kopen met gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 11:47

Is het handig om een paard te kopen met een gebrek?

Ik wil graag een niet al te duur paard erbij hebben voor de recreatie, alleen maar om mee de bossen in te gaan. En paarden met bijvoorbeeld artrose zijn daar nog geschikt voor.

Maar is het dan wel handig om een paard te hebben met zo'n gebrek, of een dampig paard?

Ervaringen mee?

Alvast bedankt!

Tijgertje86

Re: Paard kopen met gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:53

Ik heb destijds een 18 jarige merrie overgenomen voor recreatief gebruik. Ze is blind met één oog, heeft een dikke/ stijve voorknie en haar achterbenen waren/ zijn ietwat versleten. Ik heb dit paard overgenomen met het idee om haar een goede oude dag te geven. Rustige buitenritten maken we al jaren en ook wandelen we veel. Ik ben dus erg positief!

Mijn idee is alleen anders dan die van jou. Ik kende het paard al en kon haar destijds overnemen. Dit wilde ik graag om haar een goede oude dag te geven en te voorkomen dat ze bijvoorbeeld in de handel terecht zou komen. Ik weet niet of ik zelf een dergelijk paard zou kopen, maar als je de ruimte hebt en accepteerd dat het paard een gebrek heeft, waarom niet? Ik zou wel heel goed het 'nieuwe' paard in de gaten houden, als buitenritten niet meer gaan, dan gaat het niet meer. En de kans dat het niet meer gaat is bij een paard met een gebrek groter, dan bij een gezond paard.

Ik wens je veel succes!

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 12:08

Bedankt!

Voor mezelf keur ik een paard met bijvoorbeeld artrose niet af, ik ben er alleen bang voor dat ik dalijk een paard koop wat gewoon al veel pijn heeft. Daarom ben ik ook benieuwd naar de ervaringen!

Het paard zal dan alleen gebruikt worden voor af en toe bosritten, en zal dan verder buiten staan met de andere paarden. Daarom dus dat ik geen goed dressuurpaard hoef, maar dat ik een paard met een gebrek ook een kans kan geven..

Dus ik vroeg mezelf af of dat ook wel zo verstandig is.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:10

DaydreamRick schreef:

Nee niet handig tenzij je een dikke portemonee hebt om, als de gebreken te erg worden, te kunnen laten behandelen door een DA.
Ik zou het dus niet doen, er zijn genoeg paarden zonder gebreken te koop

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:17

voor wat jij wil kun je wel een paard met gebrek kopen, maar zeker geen dampig paard!!
maar wat postbodesiem schrijft klopt als een bus..
je kan ook gewoon een ouder paard kopen wat niks mankeert voor niet veel geld..
succes

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:22

Ben het idd eens met bovenstaande Ja
Oudere paarden, die een een rustigere oude dag wordt gegund, maar die nog fit genoeg zijn voor buitenritjes, gaan meestal voor wenig weg in ruil voor een goed tehuis.
Je moet idd bij een paard met een gebrek denken aan de bijkomende kosten van medicatie of evt in de toekomst dat de pijn zo erg wordt dat je het dier alweer moet laten gaan..
Lijkt me ook niet zo leuk
Als je n draver van een jaar of 15 zoekt, ben je daar echt niet veel geld voor kwijt Knipoog

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:23

Rij je op een manege? Of ken je mensen die op een manege rijden? Misschien kan je daar een oud manege paard overnemen? Dan weet je nl al een beetje waar je aan begint.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:25

je moet inderdaad goed rekening met het gebrek houden.

is dit iets wat kan verergeren, is dit iets wat veel kosten met zich mee brengt etc etc?

en je moet er goed om denken dat je niet te veel gaat vragen van het paard dan. stel je vind hem zo leuk en je wilt wel ooit starten.. dat kan dan dus niet.

maar er zijn ook wel goedkopere paarden die niet altijd wat mankeren. (weetniet wat de prijsklasse is)

en luchtzuigen enzo is ook een stalgebrek. maar geeft met de goede gebruiksaanwijzing ook geen problemen
je moet dus een gebrek zoeken waar je het minste last van hebt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:27

je kan het wel doen,
maar besef je dan wel dat jij de laatste eigenaar zal zijn;
als je onverhoopt het paard niet meer kan onderhouden, is verkoop zo ongeveer geen optie, dus zal je een moeilijke keuze moeten maken..
en sowiezo, die keuze, die komt vroeg of laat, voor jou als eigenaar.
op zich wel mooi hoor als je een paard met bijv artrose een plek wilt geven, maar weet wat je doet, en pas als je zeker weet dat je m kan houden enzo..

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 12:31

Zelf heb ik al een paard en weet dus wel hoe het is om een paard te hebben, maar heb nog tijd genoeg om nog een paard te hebben en dan zou ik af en toe ook kunnen samen rijden met een goede kennis van me. Het paard wordt ook gebruikt voor de gezelschap bij ons. Zelf heb ik al een paard met (beginnende) artrose aangeboden gekregen en ik vind dat zelf echt een top paard. Maar omdat hij artrose heeft ben ik toch gaan twijfelen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:32

mm dan moet je gewoon een topic openen voor mensen met een paard met atrose. zodat je weet wat te doen etc. of het erger wordt. hoeveel deze mensen er nog mee rijden etc.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 12:36

jolentinus schreef:
je moet inderdaad goed rekening met het gebrek houden.

is dit iets wat kan verergeren, is dit iets wat veel kosten met zich mee brengt etc etc?

en je moet er goed om denken dat je niet te veel gaat vragen van het paard dan. stel je vind hem zo leuk en je wilt wel ooit starten.. dat kan dan dus niet.

maar er zijn ook wel goedkopere paarden die niet altijd wat mankeren. (weetniet wat de prijsklasse is)

en luchtzuigen enzo is ook een stalgebrek. maar geeft met de goede gebruiksaanwijzing ook geen problemen
je moet dus een gebrek zoeken waar je het minste last van hebt

Artrose blijft altijd verergeren, maar de dierenarts kan er vrij weinig aan doen behalve medicijnen geven en onstekingsremmers voor zover ik weet. Daarom denk ik niet dat het in extreem hoge kosten kan oplopen, maar dat weet ik dus niet zeker.

Zelf heb ik gelezen en meegemaakt dat een paard met artrose wel bereden moet blijven worden om de gewrichten soepel te houden, tot wanneer het echt niet meer kan.

Ik ben er dus ook van bewust dat een paard met artrose een vroegtijdigpensioen moet krijgen.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:40

Artrose kan erg verschillen per paard volgens mij. Heb zelf een paard gekend die er erg veel pijn van had, er medicijnen voor kreeg maar eigenlijk gewoon het beste kon worden ingeslapen vanwege de pijn. Baasje wilde het niet erkennen, ging er gewoon mee naar buiten, wilde er geen da's bij.. Terwijl het beessie veel pijn had... Heeft de da al een diagnose gesteld in hoeverre het in de toekomst misschien verergerd? Zou eerst da raadplegen over dit specifieke paard, die kan wel adviseren in wat voor mate het dier kan worden gebruikt Ja

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:45

mijn merrie moet donderdag op de foto voor haar RA been.

Waarschijnlijk is dit ook een atrose waardoor ze niet meer geschikt is voor dressuur.
Ik kan mensen die puur recreatief een paard een goed leven willen geven alleen maar toejuichen.

Dampig zou ik zowieso niet doen maar er wordt veel te snel gedacht dat een paard dampig is. Mijn paard heeft astma met bronchitis en lag te hyperen op de grond, ik dacht ook dat ze dampig was maar dat is die echt niet. Dus dampig zijn ze echt niet snel! Maar daar zou ik niet aan beginnen.

en ouder paard zou ik ook persoonlijk niet willen omdat ik een paard niet voor 2 of 3 jaar wil kopen.

Maar laat het paard wel keuren en bespreek met je eigen DA wat de ev. consequenties zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:47

Misshcien is een paard uit een paardenopvang iets voor jou ? pm "adri" hier op bokt eens !

Angelshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:48

DaydreamRick schreef:

Maar is het dan wel handig om een paard te hebben met zo'n gebrek, of een dampig paard?

Ik raad je iig geen dampig paard aan. Ik heb in september een paard gekocht wat gezond moest zijn en zelfs door de DA (daar helaas) is gekeurd, maar blijkt nu achteraf dampig te zijn, hij staat inmiddels nu al 3 weken in Utrecht bij het Universitair Ziekenhuis om een nieuwe therapie te volgen om te kijken of hij misschien hiermee nog beter wordt. Ik ben al maanden met hem aan het emmeren en dat kost alleen maar geld en verdriet. het paard heeft het gauw benauwd en wordt er maar niet blijer op. veel paarden die dampig zijn kunnen niet in een binnenstal, niet op stro, geen hooi, kunnen niet tegen stof hebben last van warmte..enz,enz..
Ook als je het paard alleen maar voor de recreatie wilt gebruiken zou ik ook gaan kijken voor een ouder, gezond paard.
Succes!

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:51

Koop gewoon een leuke draver. Ze willen altijd mee het bos in en het zijn hele vrolijke dieren. En ze zijn niet zo duur. Ik heb er ook een en wil geen andere meer.
veel succes..!!

Groetjes Knipoog

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:52

Artrose hoeft geen probleem te zijn.. Ik rij zelf hele lange ritten en zelfs Endurancewedstrijdjes met mijn fjord, ondanks dat hij een 2, bijna een 3 heeft op beiden voorbenen. Het ligt er wel aan waar het zit en of ze er veel last van hebben. Verder moet een paard met artrose degelijk beslag hebben, wat ook duurder uit kan vallen. Zoek er dus wel een goede smid voor Knipoog

Ik vind je idee overigens heel erg goed! Er moeten ook mensen zijn die een paard een fijne oude dag geven zonder al te veel pijn. Hou er wel rekening mee dat de kosten op ten duur wel op kunnen lopen.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:57

Leuk Tallie_Ho! Mijn paard mankeert ook vanalles, maar zolang we rustig aan doen is er weinig aan de hand. Ik heb verder weinig kosten aan mijn paard tot nu toe (ze is bijna 22), ik bedoel dan kosten die met haar leeftijd te maken kunnnen hebben. Ik denk dat een ouder/ gebrekkig paard niet persé hogere kosten met zich mee hoeft te brengen. Bij mijn paard zijn de gebreken bekend, daarvoor hoeft de dierenarts in principe niet meer voor langs te komen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:59

Afhankelijk van de mate van artrose en de leeftijd van het paard zou het best kunnen. Mijn oude paard kreeg licht artrose toen hij 11 was, ik heb hem toen nog gereden tot zijn 20e. In 1e instantie, tot ca, zijn 18e licht western getraind, met soms een wedstrijdje, daarna puur recreatief en daar had hij absoluut geen problemen mee.Echt trainen kon toen niet meer, hij begon op een gegeven moment licht kreupel te lopen na een wedstrijdje, toen is hij alleen nog een paar keer per week voor een buitenritje gebruikt en soms wat spelen in de bak. Echt lange, zware ritten kon hij niet meer aan.
Uiteindelijk is hij met pensioen gegaan toen hij bijna 21 was, doordat hij een peesblessure opliep en zijn hart niet meer 100% werkte.
Hij wordt volgende maand 28 en staat op de de Paardenkamp in Soest, in goede gezondheid, van zijn pensioen te genieten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:03

Precies, het hoeft geen problemen te blijven geven. De mijne is bijna 14 en er is 2 jaar terug artrose ontdekt. Dat weet je dan en daar hou je rekening mee. Voor de langere ritten nog prima geschikt, sterker nog, volgens de dierenarts is het zelfs de beste optie voor een paard met artrose Knipoog Lekker lang rijden op rechte stukken Lachen

En gewoon nadenken bij wat je doet, zoals tijgertje zegt. Geen gekke dingen doen zoals heel hoog gaan springen enz Knipoog

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:08

Een paard met een gebrek kost meestal meer tijd, geld en zorgen (verdriet) dan een gezond paard en dat terwijl het paard je niet alles kan bieden wat je van een paard zou verwachten/willen. M.a.w. je moet meer 'geven' dan dat je kan 'nemen', heb je dat er écht voor over?? Ik hoop voor je dat je beseft dat je een 'probleem' erbij neemt. Een paard dat niet gezond is zal verder aftakelen en dat is echt niet leuk om mee te maken. Ik zou er dus niet voor kiezen, ik zou er echt vreselijk veel zorgen en verdriet van hebben om te zien dat een nieuw maatje zo moet lijden. Daarnaast kan het ook zijn dat het nieuwe paard geen leuk of goed maatje is voor je andere paard vanwege pijn of omdat ie niet snel genoeg is met spelen, enz. Is het niet beter om op zoek te gaan naar een gezond paard die bijv. al wat ouder is of niet geschikt is voor het werk dat de vorige eigenaar ermee wilde doen. Ook heb je vaak mensen die een paardje weg moeten doen door omstandigheden en dan een goed tehuis belangrijker vinden dan de prijs. Ik denk dat je daar veel meer plezier van zal hebben, ondanks dat je geen hoge eisen hebt voor het nieuwe paard.

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:13

Het ligt een beetje aan wat voor gebrek het is. Een gebrek als artrose is vrij ernstig, daar zou ik niet aan beginnen, ook omdat het met de tijd verergerd. Een paard met een stalgebrek is wat minder erg. Wij hebben een paard dat na het eten een aantal keer luchtzuigt, na 10 minuten stopt hij weer, maar ik zie dat wel als stalgebrek. (en ja hij is nagekeken door de dierenarts en kerngezond verklaard, voodat daar vragen over komen)
Bij hem is het dus een kwestie van iets vaker naar de tandarts, maar verder geeft het met rijden geen problemen. Ook paarden die maaien met de voorbenen, lichte hanetred hebben en dergelijke zouden geen probleem moeten zijn, zeker niet voor de recreatie. Je moet het echter wel per geval bekijken (niet ieder paard maait bijvoorbeeld even erg)
Als ik jou was zou ik gewoon een paard proberen te kopen zonder gebrek, wil of moet dat toch perse wees dan wel kritisch en val niet op z'n mooie ogen Knipoog

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 14:11

Bedankt voor de reacties allemaal! ik ga denk ik eerst met de eigenaresse praten over de artrose, want in welke mate dit paard dat heeft en waar weet ik niet. De dierenarts wil ik er sowieso eerst naar laten kijken voordat ik dit paard neem, zodat ik ook zijn mening kan horen en hoe erg deze artrose nu al is.
Als er dan toch nog teveel risico's aan lopen dan ga ik opzoek naar een ouder gezond paard om nog mee te kunnen rijden. Anders neem ik dit paard en probeer ik er nog zo lang mogelijk van te genieten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:13

cheyentic schreef:
voor wat jij wil kun je wel een paard met gebrek kopen, maar zeker geen dampig paard!!
maar wat postbodesiem schrijft klopt als een bus..
je kan ook gewoon een ouder paard kopen wat niks mankeert voor niet veel geld..
succes

En waarom dan geen dampig paard?
Ik heb ook een dampig paard, maar als je in een niet te vergevorderd stadium bent, is er niks aan de hand, alleen rustig aan doen en goed conditie opbouwen.