Brokken versus comlete granenmix

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Brokken versus comlete granenmix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 09:51

Hallo,

Mijn merrie kreeg voorheen altijd brokken - we zijn begonnen met de basis brok en naarmate de training vorderde overgestapt op sportbrok. Omdat mijn merrie een slechte eter van krachtvoer is hebben we het afgelopen jaar al verschillende merken geprobeert om te kijken welk merk brok ze nou goed eet. Mocht allemaal niet baten.
Het laatste merk brok (Horse food - conditie brok)at ze wel redelijk maar wij hadden het gevoel dat ze daar helemaal niks uithaalde qua voedingsstoffen. Ze viel in (en ze is al niet makkelijk dik te krijgen) en werd lusteloos.

Nu zijn we dus over gestapt op een granenmix (van havens) Alleen dan als complete vorm, zodat de brok overbodig word. Een wonder - mijn paardje doet ineens een moord voor dr eten Tong uitsteken. Is weer helemaal vrolijk, gaat weer glimmen. En laat dus eindelijk geen krachtvoer meer liggen. Verder staat mijn paard overdag buiten en s nachts binnen en krijgt onbeperkt hooi. (wat ze wel goed eet) In de zomer gaat ze 24/7 naar buiten (dat is bij ons meestal vanaf april) En bij het kracht voer krijgt ze ook bietenpulp - wat ze wel redelijk goed eet.

Nou vroeg ik mij dus af wat nou de voor en nadelen zijn van die complete granenmix die ik voer. Ik voer al mijn hele "paarden" leven altijd brok. En heb maar heel weinig "paarden" mensen in mijn kenniskring die geen brokken voeren. Ze zijn hier allemaal pro brok en zeiden tegen mij dat ze nooit overzouden stappen naar granenmix (ja misschien als bij voer) maar aangezien dit een complete vorm is zou mijn paard hier toch genoeg uit moeten halen???

Marchador

Re: Brokken versus comlete granenmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:39

Ik voer mijn paad ook granenmix, zij is ook een hele moeilijke eter en dit eet ze wel en vind ze lekker.
Dat is de reden eigenlijk dat ik ben overgestapt, brokken mag ze niet.
Ik houd dit topic in de gaten, is wel interessant.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:07

...ook hier granenmix en hooi...doen ze het perfect op en het is gewoon volledig voer en ze hebben verder niets nodig....niet eens een zout (lik) steen (is niet goed voor de nieren)...want ook daar zit verder niets in wat ze niet al via de granenmix binnenkrijgen...wij voeren Kentucky Lite E...

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:51

Wat ik mij afvraag, waarom zijn ze tegen granenvoer in je omgeving? Heb je ze dat al eens gevraagd?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 12:58

Ze zeggen dat een paard daar nooit genoeg uitkan halen om op hoger niveau te presteren. Ookal is de mix compleet volgens hun moet ik toch iets van brokken bij voeren als ze straks op hoger wedstrijd niveau loopt. Ze loopt nu L1, maar ik heb wel ambities met haar om minimaal naar het M1 te rijden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:06

Dat merk je snel genoeg als het zo is. Ze glimt nu en heeft nu een goede conditie, die paar extra oefeningen in de M1 moet ze ook wel aankunnen. Gewoon goed naar je paard blijven kijken.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:11

Ik voer juist het liefst alleen maar granen (met vitaminenbrok). In brokken zitten vaak afvalstoffen en bij granen zie je tenminste wat je voert.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:13

Ik ben op dit moment mijn ene merrie aan het "omvoeren" (is vast geen woord) naar Kentucky Lite E van Havens en mijn andere merrie krijgt slobber met geplette Kentucky Lite E, mijn paarden krijgen dan dus ook geen brokken meer.
De merrie die slobber krijgt, krijgt dit omdat ze van brokken snel koliek krijgt en de andere merrie zou als het goed is wat meer energie moeten gaan krijgen van de Kentucky. Ben benieuwd dus.... Lachen

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:55

MoonenL schreef:
Ze zeggen dat een paard daar nooit genoeg uitkan halen om op hoger niveau te presteren. Ookal is de mix compleet volgens hun moet ik toch iets van brokken bij voeren als ze straks op hoger wedstrijd niveau loopt. Ze loopt nu L1, maar ik heb wel ambities met haar om minimaal naar het M1 te rijden.

Je paard zit nu (uit je verhalen te horen) lekker in zijn vel en beter dan die ooit is geweest. Ik denk dan ook dat het niet zo'n probleem moet zijn om hoger op te komen met dit voer. Elk paard heeft zijn eigen voorkeuren en geen enkel paard is hetzelfde. Het zou best kunnen dat jouw paard meer haalt uit granenvoer dan uit brokken. Ik zou als ik jou was gewoon met de granenmix blijven voeren totdat je merkt dat het slechter gaat met je paard en ze de conditie mist voor het hogere niveau. Dan kan je altijd nog over gaan tot bijvoer met brokken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:47

De granen mixen zijn beter voor de spijsvertering... ze doen er langer over en het is moeilijker te verteren.
Die van mij krijgen beide... want van enkel graan ging warina afvallen en een energierijke mix gaf me echt een bom.
Dus nu krijgen ze minder brok en wordt dit aangevuld met meusli (pianisimo van cavalor)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 14:36

Pianissimo ken ik, maar dat is volgensmij geen complete maaltijd... die heb ik ook een tijdje gevoerd bij de brokjes, maar ging uit de handel bij de enige winkel die hem verkocht (hier in de buurt dan) Dat geven ze speciaal aan paarden die wat explosiver zijn, werd mij verteld tenminste

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:41

Ik heb mijn paard sinds een week op Muesli ipv brokken. Mijn paard hield ineens op de raarste plekken vocht vast en we kregen het met geen mogelijkheid weg. Tot op een gegeven moment mijn moeder met een topfokker (zangersheide) praatte, en die adviseerde om het paard van de brok af te halen. Toen ze een dag geen brok had gehad, was het weg.
In brok zit meer dan alleen organische grondstoffen en het kan dus gewoon zo zijn dat sommige paarden er niet tegen kunnen. Ik zie het probleem van Muesli / granenmix ipv brokken niet! Als ze het er goed op doen...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:47

Hoe natuurlijker, hoe beter. In brok zitten allerlei toevoegingen die alleen maar belastend zijn voor de spijsvertering. Puur granen, kruiden en goed hooi danwel gras.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:52

Jord schreef:
Ik voer juist het liefst alleen maar granen (met vitaminenbrok). In brokken zitten vaak afvalstoffen en bij granen zie je tenminste wat je voert.

Om die reden voer ik mijn pony ook alleen 'puur' voer. Dus alleen voer waar je ziet wat je voert.
Mijn pony krijgt nu een mengsel van witte gepunte haver, zwarte granenmix en 5 granenmix en daar doet ze het super op!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:11

MoonenL schreef:
Pianissimo ken ik, maar dat is volgensmij geen complete maaltijd... die heb ik ook een tijdje gevoerd bij de brokjes, maar ging uit de handel bij de enige winkel die hem verkocht (hier in de buurt dan) Dat geven ze speciaal aan paarden die wat explosiver zijn, werd mij verteld tenminste

Klopt, van de complete mixen staat ze echt te struiteren in de bak... ze is er heel gevoelig voor.
Pianissimo is speciaal voor hete sportpaarden Haha!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:10

mijn merrie wordt hyper van brok, maakt niet uit of het ponybrok of sportbrok is. De granenmix met haver en muesli, beide van Subli gaan er prima in en blijft ze gewoon hanteerbaar. Op brok gaat ze stuiteren, zowel los als onder het zadel en weet zelf niet meer wat ze met zichzelf aanmoet. helemaal gek wordt ze dan. ziet er prima uit en loopt nu op M niveau dressuuur

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:10

Bij mij op stal krijgen ze allemaal alleen maar granenmixen. Er lopen paarden bij die op Z2 en Zzlicht presteren, dus imo is het onzin wat ze bij jou in de buurt zeggen. Mijn paard staat ook alleen op een mix (moet zeggen dat er wat wel kleine dunne brokjes doorheen zitten). We hebben 2 soorten, een met en een zonder haver, die van mij staat al jaren op die zonder haver en doet het er super op.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:52

Jord schreef:

Mijn paard heeft last van haar nieren en mag vanwege de afvalstoffen geen brok meer hebben.
Ook zij staat nu op granenmix van Havens. Ik was bang dat ze daar feller door zou worden wat dus gelukkig niet zo.
Verder krijgt ze hooi.
Dit paard loopt Z dressuur.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:35

Heeft iemand ervaring met de granenmix van Subli?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:37

roosje84; mijn paard (geen moeilijke eter) at het niet. hij lustte het echt niet ..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:38

Owh ik heb een fjord misschien dat dat scheelt..Wat zijn nog meer fijne (complete!!)granenmixen?

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:39

Granenmix is gewoon de onbewerkte versie van normaal bix.
En de fabrikant durft er gewoon meer voor te vragen.
Eigenlijk is het gewoon afzetterij.
Wij mensen voeren dit alleen liever, het ziet er natuurlijker uit en ruikt lekkerder

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:54

ik voer in de winter de reformmuesli van havens en in de zomer de sportmuesli.
ben er super tevreden over,vind alleen wel dat het erg plakkerig voer is dus veel melasse

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:33

Ik ben ook geinteresseerd geraakt in het voeren van granenmix , maar hoe en wat met het te dik worden ??
Worden ze van de granen sneller dik , of vergelijkbaar met muesli ?? Wie kan me advies geven ??

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:46

Brokken zijn in principe alleen maar fijngemalen en vervolgens geperste granen. Ik kan me voorstellen dat een paard de voorkeur aan granenmix geeft, zit tenminste nog wat smaak en variatie aan Lachen
Of ze er sneller dik of feller of wat dan ook van worden dan van brokken is puur afhankelijk van wat er in zit, moet je dus even naar de voedingswaarde kijken. Dan kun je ook gelijk kijken of je misschien wat supplementen bij moet voeren (al zou dat bij een complete mix niet meer nodig moeten zijn) Bij muesli zit vaak melasse, en dat is voor een groot deel suiker en dat is misschien niet zo heel goed voor een paard als dat het enig is wat hij krijgt.