hoevaak paard van 20 ( bijna 21) rijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moppielover

hoevaak paard van 20 ( bijna 21) rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 22:56

heey bokkers

Wij hebben sinds 4 maanden een fries van bijna 21 jaar.
Voordat wij hem kochten was het mijn verzorgpaard. Maar wegens omstandig heden moesten hun hem verkopen. Toen hebben wij hem gekocht in een zeer slechte conditie.
Hij was ontzettent mager had erge mok en had 0,0 conditie.
Nu 4 maanden later is hij enorm opgeknapt. Nou is er pas een zadelpasser bij ons geweest en nu moeten we spieren op gaan bouwen. Maar nu zit ik met het volgende : de mensen waarbij wij staan vinden dat wij nu dus elke dag moeten gaan rijden.Maar ik denk dat hij dit nog niet aan kan want: ten eerste heeft hij op zijn 5de een zware peesblessure gehad waardoor zijn linker achterbeen nog steeds niet helemaal beter is. ten 2de is hij al wat ouder en denk ik niet dat hij elke dag rijden/longeerwerk aankan en daarbij is zijn conditie nog niet heel erg goed.
Ik rijd wel altijd buitenritten en zomers soms in de wei. Met de buitenritten doe ik hem een groot plezier.

nu is mijn vraag: hoevaak denken jullie dat ik mijn paard aan het werk kan zetten?

sorry voor dit hele verhaal ik moest dit even kwijt ik weet ook niet of dit hier goed staat
Laatst bijgewerkt door moppielover op 08-02-08 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepelJarig

Re: hoevaak paard van 20 ( bijna 21) rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:59

om de dag dan?
10 minuten en gaan uitbouwen?

op zijn 5e een peesblessure is al heeel lang geleden he Knipoog
dan ga je 3x per week rijden, 1x longeren en de overige 2 dagen wat anders doen.
beetje geduld en rustig aan opbouwen kan het prima. 20 jaar is niks hoor

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:01

Gewoon int begin lekker stappen, stappen kan niet veel kwaad. Telkens uitbouwen naar een klein drafje, stukje meer draven, 5 minuten achter elkaar draven. Gewoon idd rustig opbouwen en de tijd er voor nemen. Het paard wat ik rijd is 28 en loopt nog zo'n 5 a 6 x in de week best fanatiek. Hij heeft ook een peesblessure gehad maar is hier na een half jaar rust en een half jaar opbouwen eindelijk van af.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:04

onze merrie van 19 is nog meegeweest op trektocht Ja

en ze loopt harder dan mijn arabje van zes jaar

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:07

Ik vraag me af wat je met hem hebt gedaan toen het je verzorgpaard was?? Werd hij toen ook bereden?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 23:09

thnx toen het mijn vz paard was reed ik er 3 keer in de week op maar dat was steeds een half uurtje en dan stond hij al te pompen en was hij wit van het zweet. ( ik denk dat dat niet zo slim was maargoed nu doe ik het anders)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:12

Zolang je rustig opbouwt kan het imo geen kwaad als ie een beetje zweet. Moet je natuurlijk niet rond gaan crossen ofzo

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:18

Ik heb net even in je profiel gekeken en denk dat het heel verstandig is om dit dier even een paar maanden met rust te laten en niet meer te rijden, hoe moeilijk het ook is. Probeer een lekker weiland te vinden voor de zomer maanden en zet hem even weg om al de ellende te vergeten. Hij ziet er nu gelukkig al een stuk beter uit dan toen jij hem kocht ( daarvoor dik compliment!!!) maar een paar maanden weiland zal een hele hoop goed maken voor dit arme dier! Ik mag toch hopen dat zijn vorige eigenaar niet nog meer paarden heeft die er zo uitzien.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:22

Ja ik zat ook al te kijken...Vind hem er voordat ie van jou was errug slecht uitzien (vergeleken met de 28-jarige die ik al 3 jaar rijd). Wat aerdenhout zegt is wel een goede oplossing

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:32

Ja, hij kan wel even een zomertje gebruiken om bij te komen, voordat je er weer opstapt...
Straks eerst even lekker het land op, laat hem eens lekker masseren als 'ie iets meer vet op zijn bast heeft en begin dan eind zomer eens lekker met stapritjes maken. Dan houdt 'ie het alleen maar langer uit!
Heel veel jaren plezier samen toegewenst!

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:43

Ik ben het helemaal eens met he bovenstaande. Dit dier ziet er een stuk ouder uit dan dat het is. Mijn pony is 23 en hij loopt elke dag. Of 1/2 uur a 1 uur in de baan, of een buitenrit die wel 4 uur kan duren (bijna alleen maar stappen). Natuurlijk zitten er ook dagen zijn dat we alleen even wandelen of een uurtje de weg op gaan. Maar deze pony is altijd goed gereden en is mooi op gewicht. Al stond hij op rust (is nooit een lange tijd geweest) is hij daarna altijd weer rustig aan opgebouwd. Hiermee wil ik zeggen dat een ouder dier nog met plezier veel werk kan doen, maar dat je echt goed moet kijken naar wat jouw paard aankan.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 19:12

bedankt voor de tips. Hij staat nu ook elke dag op de wei en vanaf 1 maart gaat ie dag en nacht op de wei. Ons paard maakt super graag buitenritjes dus die wil ik eigenlijk wel blijven doen want daar geniet hij ontzettent van.en die zijn totaal niet zwaar van hem omdat we heel rustig aan doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:34

moppielover schreef:
bedankt voor de tips. Hij staat nu ook elke dag op de wei en vanaf 1 maart gaat ie dag en nacht op de wei. Ons paard maakt super graag buitenritjes dus die wil ik eigenlijk wel blijven doen want daar geniet hij ontzettent van.en die zijn totaal niet zwaar van hem omdat we heel rustig aan doen.

ik zou voorlopig even helemaal niet rijden, een paard dat zó mager is hoort imo niet onder de man. dit paard moet herstellen, heeft het zo te zien niet erg makkelijk gehad. je kunt goed zien dat hij aan het opknappen is, ook van mij een compliment daarvoor! maar rijden vind ik op dit punt beslist geen goed idee. daarvoor is de zachte massa onder/op de botten gewoon echt onvoldoende.

lekker wandelen of grondwerken, zaken die niet lichamelijk zwaar zijn, kunnen uiteraard uitstekend!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:50

Ik zou inderdaad ook echt wachten met rijden totdat er meer vlees op het paardje zit. Gewoon omdat het me niet comfortabel lijkt een zadel op 'm te leggen en erop te gaan zitten. Kun je niet met hem aan de hand op pad gaan, zodat hij toch wat afwisseling van omgeving heeft?
Ik vind het ook super van je dat je je over het dier hebt ontfermd en hij ziet er echt al stukken beter uit!
Weet je trouwens de leeftijd zeker? Vind hem wel érg grijs voor een 20-jarige. Ennuh... mag hopen dat de vorige eigenaar de DB op de stoep heeft gehad?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 18:25

dankje voor de tips. Ik kan zeker lekker met hem gaan wandelen heb ik vandaag ook gedaan. En ik weet zeker dat hij 20 is want ik heb zijn paspoort en daar staat op dat ie in maart 21 word.En de vorige eigenaar heeft geen DB op de stoep gehad omdat de rest van de paarden wel goed verzorgt word.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:33

Een paspoort kan je voor ieder paard aanvragen en de gegevens hoeven niet per se correct te zijn. Bij mijn pony is zijn geboortejaar ook gegokt en staat zo in zijn paspoort. Het kan best zijn dat het klopt hoor, maar hij is gewoon al zo grijs...

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:07

mm ik weet niet of het het paard zo goed zal doen als je hem helemaal stil gaat zetten... bij oude paarden geldt toch vaak: rust roest. Ik vind hem er inderdaad ook echt behoorlijk slecht uitzien. mijn tip: verdiep je eens in voer, probeer een goed uitgeblanceerd voerpatroon waar hij goed van zal aankomen samen te stellen (ik heb daar zelf niet heel veel goede tips voor, maar weet zeker dat een aantal mensen hier op bokt ervaring hebben met dit soort paarden) Verder zoveel op de wei als mogelijk is. En ik zou zeker regelmatig met hem aan de hand gaan wandelen en ik denk persoonlijk dat het zeker geen kwaad kan als je hem wel 1 a 2 keer in de week blijft rijden. Ga gewoon dan een lekker lange stap-buitenrit maken. En daarnaast dan nog zo'n 2 keer in de week een flinke wandeling aan de hand. Ik denk dat hij hier alleen maar beter van zal worden.
heel veel succes met hem en ik vind het knap van je dat je het aandurft zo'n paard te kopen!

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:09

en trouwens: ik zag in je profiel staan dat jullie te horen hadden gekregen dat je paard 'atrofie' heeft. Dit moeilijke woord betekent niks meer en niks minder dan 'afname van vet- en spierweefsel'. Dus als je hem goed gaat voeren en straks langzaamaan weer lekker kunt gaan trainen is dit helemaal te verhelpen. Het is dus geen enge ziekte, maar eerder een term om zijn medische conditie vast te stellen.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 19:13

Dankje
@ Heleen 1988 die meneer heeft ons ook precies uitgelegt wat dat allemaal is. En hij zij ook rustig aan opbouwen en dan 4 keer in de week iets met hem gaan doen. Maar de mensen waarbij hij staat vinden dat hij elke dag moet bewegen ( rijden/longeerwerk).

En wandelen vind hij ook heel erg leuk om te doen. En als we gaan rijden is dat ook maar met kleine stukjes draf. Hij geeft zelf goed aan wat hij wel en niet kan.

Legaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:52

Het ligt aan de conditie van je paard. Gewoon rustig opbouwen, maar als de conditie goed is kan ze op die leeftijd nog prima elke dag aan de slag

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:40

ellepel schreef:
om de dag dan?
10 minuten en gaan uitbouwen?

op zijn 5e een peesblessure is al heeel lang geleden he Knipoog
dan ga je 3x per week rijden, 1x longeren en de overige 2 dagen wat anders doen.
beetje geduld en rustig aan opbouwen kan het prima. 20 jaar is niks hoor

goed idee.
is je paard nog in goede conditie ?
dan kan je langzaamaan opbouwen tot dat jij het genoeg vindt!

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:39

Ik schrok er een beetje van toen ik zag hoe hij eruit zag. Dat je daar uberhaupt op bent gaan zitten. Nee, dat zou niet in me opkomen. Goed voeren en aan de longe over de rug laten komen. Zodra hij meer rugspieren heeft zou ik er pas op gaan zitten. De rug is zo zwak nu.
ik heb een paard van 21 die eruit ziet als een jonge hengst. Het kan dus wel goedkomen maar dat kost veel geld en veel geduld. Ik hoop dat je beiden hebt.

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:21

Ik denk idd ook rustig opbouwen, eerst misschien maar 2x een kwartiertje rijden in de week, en dat ustig opbouwen tot iets lannger, en het licht er ook aan hoe fit ze is Knipoog

blondegod19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:51

complimenten hoor, hoe enorm hij al is opgeknapt! En volgens mij ga je prima met hem om, alleen al dat je je idd. afvraagt of en hoe je hem dan weer zou moeten gaan berijden/trainen, en niet zomaar doet omdat iemand zegt dat 5x per week goed zou zijn ofzo.
Hij heeft trouwens ook wel een heeeel lief hoofd zeg! Dat grijs staat hem goed hoor.
heel veel succes en plezier met hem!!! En wandelen kan altijd, vindt mijn 20 jarige knapperd ook enig.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:00

Die van jou moet van ver komen, je bent zo op de goede weg! Even over leeftijd in algemeen van paarden: vriendin van mij rijd Z1 dressuur met een paard van 25 (dacht ik). Die rijd bijna elke dag, gaat prima. Als die van jou weer wat op conditie is kun je er best weer een paar keer per week een beetje mee gaan rijden, dat kan echt geen kwaad.