mijn veulen hoestte vanaf de eerste dag dat ik hem kreeg. hij stond gewoon buiten, en in eerste instantie hebben we het aangekeken. het ging niet over, werd ook niet erger. ik heb toen de DA laten komen, en Snatje heeft twee antibiotica kuren achter elkaar gehad. dit hielp een klein beetje, hij had wat rommel in de longen en dat ging wel weg.
daarna zijn we over gegaan op ventipulmin. nu ben ik niet iemand die ervóór is om jong grut wat weerstand op moet bouwen allerlei medicijnen te geven, maar goed je moet íéts...
de symptomen waren een 'normale' (dus geen opvallend vreemd klinkende) hoest, met name als Snatje een stukje gerend of gedraafd had in de wei.
de osteopaat kwam langs, en ik heb haar de klachten toen voorgelegd. op basis hiervan is zij met Snatje aan het werk gegaan, en constateerde heftige spanningen op het middenrif van Snatje. hij had zijn hele lijfje erg gespannen, en doordat het middenrif vastzat kon hij niet uithoesten, en bleef de hoest dus vastzitten. de osteopaat heeft de boel weer losgemaakt, en na een korte herstelperiode (na één week sterke verbetering, en in de tweede week liep het langzamer af) van twee weken wat de hoest volledig verdwenen, en is het ook nooit meer teruggekomen.
ik zou mijn dier dus goed laten doorlichten bij dergelijke 'vage' klachten waarvoor niet direct 'de' oplossing gevonden wordt. aanhoudende hoest kan bij paarden snel chronisch worden, en daarnaast kunnen overgevoeligheden (bijv. stofallergie of hooiallergie) zich daardoor makkelijker ontwikkelen.