wanneer naar tandarts met jong paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekexzita

wanneer naar tandarts met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:40

Hallo Haha! ,

Ik heb een jong paard van officieel 4 jaar, ze heeft van voren een half tandje, volgens mij is ze nog aan het wissele, heeft het dan wel zin om naar de tandarts te gaan met haar, of beter als ze gewisselt heeft. En om de hoeveel tijd moeten ze naar de tandarts?

Bedankt!

ikke20

Re: wanneer naar tandarts met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:41

als ze aan het wisselen zijn moet het juist wat meer in de gaten worden gehouden ofdat de wisseling wel goed verloopt en daarna 1 x per jaar. het kan namelijk zijn dat tijdens de wisseling de kiezen niet goed wisselen en dardoor er doppen op blijven staan.

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:44

Dus de tandarts wel laten komen, maar dan kan die toch nog vrij weinig doen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:45

nou,voorlopig niet ,of de doppen moeten vastblijven zitten,ik ben niet zo voor dat gevijl in jonge paarden monden,maar dat is mijn mening...zolang er niet gekwijlt word en de mest is goed,en ze hebben geen last met nageven,zou ik geen tandarts laten komen ,zeker niet bij een jong paard,helemaal niet nodig....

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:59

Oke dankjewel!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:52

Volgens mijn paardentandarts is het voor het 13e levensjaar niet nodig, tenzij er echt problemen zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:09

Ik weet niet of je op een grote stal staat.. maar als er toevallig een tandarts in de buurt is kun je hem toch eens laten kijken of alles in orde is? Zo leert het paard ook dat het niet eng is als vreemde mensen in zijn mond kijken, is gewoon weer een goede leerervaring Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:16

zie hier vage dingen voorbij komen ik heb stage gelopen bij een tandarts.daar was het zo alsje begint met inrijden moet de mond gecontroleerd worden op wolfstandjes enz(erg lekker als je daar het bit 10 jaar lang op gaat leggen). daarna en jaarlijkse controle dit wildan niet zeggen dat er gevijld moet wordenofwat dan ook. maar een paarden tand blijft groeien en al het niet mooi gelijk afslijt krijgen ze haken. mijn 4 jarige had deze dus al terwijl hij een perfect gebit heeft. dus zeker keertje laten controleren voor zn 13de jaar.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:20

de tandarts is pas bij ons op stal geweest en ik heb hem ook bij mijn 2 jarige in de mond laten kijken.

gewoon puur alvast voor het wennen.

het was helemaal goed er zijn nu vollop tanden aan het doorkomen.

ik zou zeker nu laten controleren.
beter te vroeg als te laat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:48

een paard van 4 jaar haken??dat heb ik in 30 jaar ervaring nog nooit meegemaakt....

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:01

Nochtans had die van ons behoorlijk wat kleine scherpe puntjes, met twee wolfstanden en vier losse snijtanden. En zij was toen nog maar 2 jaar en 9 maand.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:05

bij de mijne is ook op 4 jr de tandarts geweest
ze had 2 wolfskiezen waar ze last van had en er zaten wel degelijk haken op haar kiezen

ze word elk jaar gedaan
3 weken geleden is hij nog geweest omdat ze haar tand gebroken had en ze is gelijk even nagekeken
er was niks verder,ze is in okt ng gedaan en toen zaten er echt haken Ja

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:06

geerke schreef:
een paard van 4 jaar haken??dat heb ik in 30 jaar ervaring nog nooit meegemaakt....

had ik jou eigenlijk moeten bellen Haha!

ik hoor het vaker hier in de buurt *LOL*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:27

hoe kan dat nou??heb je het zelf gezien of heeft de tandarts dat gezegd??die wil natuurlijk werken dat begrijp ik ook wel....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:28

nou das knap die van mij had het toch echt wel heb ze zelfs nog gevoeld. en hij had er toch wel last van want trok zn hoofd weg met dichtdoen van sperriempje en nu de tanden gedaan zijn niet meer. en ja heb zelf gevoeld en gekeken.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:28

Ik heb mijn paard als 2 jarige gekocht. Voor hij ingereden zou worden heb ik eerst de tandarts laten kijken of alles goed was in zijn mond. Hij was toen ruim 3.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:30

Mijn 4,5-jarige is laatst ook behandeld.

Ze kauwt heel erg veel op het bit en met eten laat ze altijd de helft weer uit haar mond vallen. Dus wilde wel graag dat iemand er even naar keek.
Had wat scherpe randjes en ik vond het wel een fijn idee om te weten of ze verder een goed gebit had.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:43

oh,ik was even vergeten dat het ook eraan ligt hoe je paarden houd,als een paard gewoon de hele dag kan eten,gras of hooi,dan is het risico op haken nihil,de kiezen slijten dan gelijkmatig (als het goed is...)mijn paard van 20 heeft geen haken en nog nooit gehad ook,wel is er een wolfstand getrokken..Laats at hij moeilijk,dus ik kijken in zijn mond,zat er een wondje,hij had weer priktakken gegeten,vandaar...
na twee dagen was het weer inorde,dus tandarts weer afgebeld.
Haken zijn overgens niet makkelijk te zien,ze zitten helemaal achterin(meestal),dus je paard moet het wel toelaten om je erin te laten kijken,zonder sper....

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:06

Tandarts kennen wij hier niet zo goed in België, dus het was de dierenarts die is gekomen. Ze had een mondspreider in en is electrisch geveild. Ze had een wondje in haar kaak door een sherpe rand en ik heb zelf gevoeld, waarbij ik mijn vinger heb gesneden. De twee wolfstandjes zijn verwijderd, samen met haar vier snijtanden die zeer los zaten. Dus ik heb het zelf gevoeld. Trouwens staat ze 24/24 buiten, met gras en hooi naar believen.

Ze had trouwens enkel last van de wolfstandjes, ze schudde enorm met haar hoofd met een bitje in. Was onmiddellijk weg trouwens na het trekken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:11

Bij een jong paard is het wel degelijk van belang dat de tandarts ernaar kijkt. In ieder geval even voordat het bit erin gaat.
Mijn 4-jarige bleek afgebroken wolfstanden te hebben door het bit en ze had ook doppen. Ik baalde van mezelf dat ikniet eerder had laten kijken. En nee, de paardentandarts zocht geen werk, mijn paardentandarts laat je nl tot bijna vervelens toe zelf voelen wat hij gaat doen en waarom.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:51

Het kan toch nooit kwaad om een tandarts naar het gebit van je paard te laten kijken? Dan weet je iig zeker dat het goed zit of niet. De mijne word in Mei 2 jaar, maandag komt de dierenarts en dan vraag ik meteen of hij/zij het nodig vind dat ik een tandarts moet laten komen. Of de dierenarts zelf kijkt even naar zijn gebit. Maar sowieso voordat ik hem ga inrijden, laat ik zijn gebit grondig nakijken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 12:03

natuurlijk kan het geen kwaad er een tandarts naar je paard te laten kijken,integendeel....

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 12:09

geerke schreef:

Mijn 4-jarige had ook haken bij de eerste controle hoor..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 12:51

ik geloof je wel hoor,daar gaat het niet om,alleen in de 30 jaar dat ik met paarden omga,werk,bij dierenartsen stage liep enzo.. heb ik dat dus nog nooit meegemaakt,daarmee wil ik niet zeggen dat het dus niet voorkomt.....alleen ik heb het nog nooit meegemaakt...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 12:53

Celine_M schreef:
geerke schreef:

Mijn 4-jarige had ook haken bij de eerste controle hoor..

Mijn tweejarige heeft dat nu. En ik snap er niets van. De proppen komen zo uit haar mond rollen. Maar denk dat als ze naar de tandarts is geweest, dat ze weer meer aankomt en misschien zelfs meer gaat groeien.