Stro als ruwvoer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Emm_

Stro als ruwvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 17:30

Ik zal mijn vraag even uitleggen Knipoog

Mijn hooi is bijna op en ik ben dus bij verschillende boeren in de buurt wezen vragen of ze nog hooi hadden. Jammer genoeg allemaal niet... De koeien krijgen allemaal kuil en er is bijna geen boer die nog echt de tijd heeft om goed te hooibouwen.
Mijn buurman wilde wel meehelpen denken, en hij heeft in ieder geval nog veel stro, gerststro om precies te zijn. Maar zou het een idee zijn om dat te voeren aan de pony's, en dat eventueel bij te vullen met een beetje kuil (hebben we toch liggen voor de schapen)?

Ik heb alleen geen idee of stro wel goed is voor paarden? Of in ieder geval, zoveel stro als een hele maaltijd?
Als stro niets is zal ik wel hooi bij een handelaar vandaan halen.

Ik hoop dat er iemand is die kan helpen! Alvast bedankt Lachen

Marcella_M87

Re: Stro als ruwvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:27

ik zou iig ook kuil bijvoeren en anders bij een voederfabriek hooi halen en mochten ze dat niet hebben zou ik luzerne nemen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:30

Ik zou geen stro als maaltijd geven! Kans op verstopping is tamelijk groot! Je hebt paarden die hun hele stal leegeten en er niets van hebben, zoals bijv. de mijne (afkloppen), maar een ander is er juist erg gevoelig voor.

Waarom ga je niet over op kuil? Eiwitten zullen wel meevallen in deze periode van het jaar...

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:32

Idd, kuil kan toch ook?
Stro zou ik zeker niet doen

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:14

Kuil doe ik zeker niet, in ieder geval niet als volledige maaltijd. Mijn haflinger is heel gevoelig op dat soort dingen en word bijna van de lucht alleen al dik...

Maar verstopping enzo moeten we niet hebben, dus dan maar hooi bij een fouragehandelaar vandaan.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:19

mijn hafllinger kreeg jaren lang kuil. Had hier geen last van. Voerde het wel met mate en een plak hooi/stro erbij om wat te knabbelen als ze heel lang op stal moest staan

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:20

ik weet een manege waar ze alleen maar stro voeren... en nog nooit een paard gehad met koliek! het zou mijn keus ook niet zijn om volledig stro te voeren maar goed.
een deel stro bijvoeren naast de kuil zou ik wel weer een goede optie vinden!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:21

hebben die boeren geen snijmais voor je?
Dit zou je kunnen voeren in combi met gerstenstro ( geen tarwe)
Dit doen ze bijv bij burgmeijer ook.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:40

In principe zou dus een combi met gerstenstro wel kunnen?
Snijmais zal ik eens naar vragen.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:45

ik zou niet voor stro gaan. mijn paard at vroeger altijd der stal leeg en begon door het stro erg te hoesten.
ik geef haar nu van die ingewikkelde hooipakken. als dit niet te nat is ingepakt bevat het ook minder eiwitten.
als ik jouw was zo ik hier voor gaan. ik heb dan zon groot pak (300 kl?) deze helemaal los gooien dan verrot het ook niet. wel ergens droog natuurlijk.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:47

lucerne moet je ook niet alleen voeren. kun je wel voor erbij doen. vind het wel erg duur. 25 kilo ong. 7,50 is in een week op.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:15

Mijn paarden staan op hennep en krijgen ook allemaal wat stro bij om lekker te kunnen knabbelen, in combinatie met kuil zou het best moeten kunnen lijkt mij.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:44

In Spanje word stro als ruwvoer gebruikt omdat je daar vaak geen hooi of voordroog vind omdat het gras daar niet geschikt voor is (maaien).
Stro is dan wel vezelrijk maar heeft amper voedingswaarde.
Je kan wel een plak op de wei gooien (dit word nog vaak gedaan) maar niet te veel want te veel stro veroorzaakt koliek & het wil ook niet zeggen dat de pony's er van gaan eten.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:46

Denk ook dat er bijna geen voedingsstoffen in stro zitten.
Lijkt me dan verstandiger om kuil te gaan voeren Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:50

Je hebt kuil en je hebt kuil Tong uitsteken
Even goed rondkijken naar kuil, want sommige balen kuil zijn vergelijkbaar met hooi, iets natter of echt dat koeienkuil. Mijn ervaring is dat je die droge (en lekker ruikende) kuil heel best kan voeren, zonder dat ze dik worden.
Stro niet als basisruwvoer geven, dit geeft teveel kans op verstoppingen en zoals eerder gezegd, lijkt het me niet dat er iets van voedingstoffen in zit.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:55

En kuil voor schapen, is waarschijnlijk ook niet echt geschikt voor paarden ...
Maar je kan voorlopig een combo geven van de schapenkuil met het stro maar ik zou van allebei niet te veel geven ...
Is er geen aveve in de buurt bij jou ?
In de aveve verkopen ze nu kleine baaltjes compactgras ...(van Hartog) ...ik geloof dat deze ongeveer rond de 6 euro kosten ...
Lucerne bijvoeren kan je idd ook doen.
http://www.hartog-lucerne.nl

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:59

Kuil van koeienboer ofzo. Zijn vast wel meer wegen dan van de schapen. Maar ze heeft niet beschreven hoe dat eruit ziet Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:00

als je kuil heel rijk is en je kunt niet aan goed hooi komen en wel aan stro zou ik zolang een klein beetje van het kuil geven in combinatie met het stro, dan krijgen ze geen verstopping, maar gaan ze ook niet aan de dunne van het kuil als het goed is...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:00

yvvv schreef:
Ik zou geen stro als maaltijd geven! Kans op verstopping is tamelijk groot! Je hebt paarden die hun hele stal leegeten en er niets van hebben, zoals bijv. de mijne (afkloppen), maar een ander is er juist erg gevoelig voor.

Waarom ga je niet over op kuil? Eiwitten zullen wel meevallen in deze periode van het jaar...

Mijn fjord heeft er anders een flinke allergie voor!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:15

yvvv schreef:

in deze periode? wanneer je de kuil ook voert... het gaat em erom wanneer en met welk gras die ingekuilt is Knipoog

roosje84 schreef:

heeft ie een eiwit-allergie of wat anders?

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:40

een 2e snee kuil speciaal voor paarden. Dus langer gemaaid en langer gedroogd.
Onze loonwerker verkoopt dit ook voor 25 euro per pak.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:32

Rianneke schreef:
yvvv schreef:

in deze periode? wanneer je de kuil ook voert... het gaat em erom wanneer en met welk gras die ingekuilt is Knipoog

roosje84 schreef:

heeft ie een eiwit-allergie of wat anders?

Allergie voor het eitwit, hij krijgt er bulten van.Kuil is vaak rijk aan eiwitten dus daar moet je wel mee oppassen. Mijn fjord krijgt hooi en lekker veel, dan heeft ie wat te knabbelen. Bij kuil zijn ze echter minder lang bezig!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:21

roosje84 schreef:
Allergie voor het eitwit, hij krijgt er bulten van.Kuil is vaak rijk aan eiwitten dus daar moet je wel mee oppassen. Mijn fjord krijgt hooi en lekker veel, dan heeft ie wat te knabbelen. Bij kuil zijn ze echter minder lang bezig!

Dat hangt weer geheel af van de kwaileit van het kuil. Wij hebben nu kuil dat beter is dan hooi, waarvan ze ook een hele berg mogen. Hier eten ze net zo lang van.
Heb op een prof. stal gewerkt waar er kuil kwam dat vele malen beter was dan het hooi. Bekijk het dus altijd per periode en per pak. Kuil kan op verschillende manieren en tijden geoogst worden. Kuil is dus niet per definitie slecht.
Betekend niet dat ik wil zeggen dat je je aansteld met je fjord hoor Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:08

stro kan een prima ruwvoer zijn
alleen ik zou het niet als enig ruwvoer geven
juist bij sobere paarden kan stro een uitkomst zijn
een deel van het hooi vervangen door ruwvoer , zodat ze wel aan voldoende vezel en droge stof komen zonder compleet dicht te groeien

alleen let er wel op dat het geschikt is als voerstro
dus stof en schimmelvrij, goed droog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:57

Ik gaf voorheen altijd hooi samen met stro! Nu heb ik een paardje met een flinke koliek, ik geef het niet meer. Ze eet niks meer. En zit totaal verstopt. Denk erover om er maar een fles of wat olie in te gieten. Gisteren is de veearts geweest en heeft haar een prik gegeven, en een fles parrafine wat ik over haar voer moet doen. Maar dat eet ze nu ook niet meer. Ik heb altijd gehoord dat als ze niet meer wil eten, Een fles of wat slaolie erin te gieten om de verstopping los te weken. Wie heeft daar ervaring mee?