schiefel na 6 weken rust nog pijnlijk???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snater

schiefel na 6 weken rust nog pijnlijk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 10:18

6 weken geleden ontdekte ik een grote verdikking op het voorbeen van mijn paard. Aan de buitenkant op het pijpbeen. De bult was hard en een klein beetje warm maar mijn paard was niet kreupel. DA dacht aan een bloeduitstorting onder het beenvlies. Dat zou gekomen zijn door geweld van buitenaf: waarsch had mijn paard zichzelf hard aangetikt. Hij moest op stalrust, ik moest blijven koelen en een middeltje smeren waardoor de bloeduitstorting sneller zou oplossen en de bult dunner zou worder. Na verloop van tijd zou het overige bloed verbenen en zou een schiefel overblijven.

Na 2 dagen was het niet meer warm. Iedere week kwam de DA even controleren. Na een paar weken werd de bult een klein beetje dunner. Na 6 weken en overleg met de DA moesten we weer rustig aan het werk opbouwen. Eerst 3 dagen bijgezet longeren en alleen stap en draf. Dat ging goed. De dag erna erop en weer stap en draf. Maar hij was heel sloom en protesteerde op voorwaarste hulpen(slaat op mijn been). Hij liep niet 100% goed vond ik, soms een paar passen onregelmatig en dan wel weer goed. Ik dacht nog: misschien spierpijn, of last van zijn rug ofzo? Ik heb hem uitgebreid en flink gemasseerd (heb daar een cursus voor gevolgd dus een beetje kan ik het wel). Maar dat vond hij alleen maar fijn.
De verdikking op zijn been was wel pijnlijk na het rijden. Hij trok zijn been steeds terug als ik een beetje druk zette. Lijkt me dus dat daar de pijn toch zit. Mensen uit mijn omgevng zeggen dat een schiefel hooguit de eerste 3 weken gevoelig is. En dat je meestal zelfs gewoon kunt blijven rijden. Op de site van hoofcare staat ook dat een schiefel na 2 - 3 weken niet meer gevoelig is.

Is dit wel een schiefel? Kan dat zo lang duren? En moet ik nu maar weer paardlief op stal zetten en afwachten? Ik vertrouw het gewoon niet dat na die 6 weken de boel nog zo gevoelig is en nauwelijks dunner. De DA gebeld komt zaterdag weer langs. maar ben toch een beetje ongerusd vandaar dat ik het hier vast even vraag.

ElCamino

Re: schiefel na 6 weken rust nog pijnlijk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:21

Misschien is de schiefel toch nog actief ( ontsteking) door het bewegen.
Het kan ook zijn dat er toch een los botfragmentje zit wat opspeelt.

Zelf zou ik er een foto van laten maken. Dan weet je precies of er een los botfragmentjes zit of niet, ook de verbening of een eventueel scheurje/fractuurtje is dan te zien.

Voor nu: ik zou rust geven en stappen met je paard tot je meer weet.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 10:25

Ja in het begin is er ook een foto gemaakt (sorry vergeten te melden). daarop was de bult wel goed te zien maar pijp- en griffelbeen waren nog keurig intact. Want ik wat eigenlijk bang dat zijn griffelbeen gescheurd of gebroken was maar dat was dus niet zo. Maar toch bedankt!

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:26

Een schiefel kan meerdere oorzaken hebben en het is een soort verzamelnaam voor allerlei soorten bulten op het been. Als het alleen maar een bloeduitstortening zou zijn mag je idd verwachten dat het na een week of drie niet meer pijnlijk is, maar als het bv een irritatie of ontsteking van het botvlies is dan kan het natuurlijk veel langer ZEER pijnlijk blijven.
Je kan van buitenaf niet zien wat het is, dus in eerste instantie begint alle therapie met een paar weken rust, daarna is het dus niet SOWIESO over, maar kijk je hoe het verhaal zich ontwikkeld heeft: zit de bult bv op een plek waar andere structuren eroverheen schuren, is het hard of zacht, is het warm, is het pijnlijk bij aanraking?
Al die zaken spelen dus een rol, en ik zou inderdaad de DA gewoon weer goed laten onderzoeken en je bevindingen aan de DA melden. Deze kan dan het verdere beleid of extra onderzoek uitstippelen.
Maar het woord SCHIEFEL is dus een verzamelnaam en kun je totaal niet eenduidig benaderen!
Succes ermee!

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:27

En idd tot die tijd alleen maar rustig stappen, niet teveel belasten! Maar ook niet stilzetten, want je wil natuurlijk wel goede doorbloeding houden in het been! Nogmaals succes!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 10:30

Oh oke ik vond de meeste uitleg ook al zo vaag, maar dat komt dus omdat schiefel eigenlijk van alles kan zijn.
Maar een ontsteking lijkt me niet omdat het niet warm is. En het is ook heel hard. Hij trekt zijn been alleen weg als je druk zet op de randen van de verikking. Druk op het midden reageert ie niet op.
Verder lijtk hij goed gezond: eet goed, is vrolijk, ziet er goed uit en vertoont (behalve het slaan bij het rijden) geen gek gedrag. Hij is wel wat frisser dan anders maar ja hij mag nu ook al een hele tijd niet buiten spelen.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:34

Nou gelukkig, geen reden tot paniek allemaal dus, maar het is nog steeds wel gevoelig en hij loopt niet tof, dus wel signalen om rekening mee te houden!
Paard zal nl niet zo snel tonen dat er wat loos is, omdat hij in de oertijd dan natuurlijk een makkelijke prooi zou zijn geweest. Ze houden zich dus van nature stoer!
Wacht maar lekker het beleid van de DA af, niks aantrekken van alle praatjes op stal, want blijkbaar is altijd iedereen een halve DA Knipoog !!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:42

Mijn merrie had, inmiddels 6 maanden geleden, ook ineens een bult op haar voorbeen
zitten en was in eerste instantie niet kreupel hieraan, maar na 2 dagen was ze ineens
wel stokkreupel, dus gelijk de DA laten komen en die dacht direct aan een peesblessure, dus
afspraak gemaakt voor een scan en ja hoor hele checkligament kapot. Misschien toch een idee
om even een afspraak bij de DA te maken voor een scan?
Ik hoop dat het meevalt allemaal.
Mijn merrie gaat trouwens wel weer goed, niet meer kreupel geweest nadat ik na 5 maanden rust weer rustig mocht gaan beginnen met haar Lachen

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:55

Nounou, proudjustify, jij weet er met dit soort berichten wel de moed in te houden haha! Maar idd, de DA moet maar even kijken hoe of wat er verder onderzocht dient te worden! Er was toch al een afspraak voor as zaterdag gemaakt met de DA?
Maar fijn dat het goed is gekomen met je merrie!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:57

am13 schreef:
Nounou, proudjustify, jij weet er met dit soort berichten wel de moed in te houden haha! Maar idd, de DA moet maar even kijken hoe of wat er verder onderzocht dient te worden! Er was toch al een afspraak voor as zaterdag gemaakt met de DA?
Maar fijn dat het goed is gekomen met je merrie!

Eh, ja sorry is misschien niet een al te opbeurend bericht nee Bloos
Maar goed dit was nou eenmaal de situatie bij mij en omdat ik toch een soortgelijk iets lees, dacht
ik tja laat ik het toch maar even melden he..... Lachen Hoop dat het bij TS allemaal niet zo'n vaart loopt Knipoog

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:02

maar volgens mij liep die van haar niet na 2 dagen stokkreupel..!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:10

Nee maar wel een bult op het been, niet elke paard reageerd hetzelfde toch.....

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 11:21

nee dat is waar maar mijn paard is inderdaad niet echt kreupel. En als zijn pees beschadigd zou zijn zou ik toch een warme, zachte zwelling verwachten...

En ik wacht inderdaad even af wat de DA zegt, maar ik ben een beetje bang dat hij straks zegt: zet m maar weer een paar weken op stal, dan kijken we daarna wel verder... en dan weet ik nog niets en ik heb niet het vertrouwen dat het dan wel goed komt. want na deze 6 weken is er ook nauwelijks wat veranderd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:23

mijn pony staat momenteel al vanaf 4 november met een botvliesirritatie tussen griffelbeen en pijpbeen in Knipoog

ik heb foto's laten maken en bij een schiefel-botvliesirritatie is het zo dat je in een vroeg stadium dat nog niet kunt zien.

zinvol dus om na een week of 4-5 weer foto's te laten maken van het betreffende been, en als er een schiefel zit dan is die nu duidelijk zichtbaar..
ik raad je dus aan om toch nog weer een keer foto's te laten maken om te zien hoe de bult en been er nu uitzien.

stalrust word tegenwoordig meer en meer afgeraden.
dus als ik jou was zou ik paard gewoon buiten zetten, wel in een omheind stuk zodat ze niet al te gek kunnen doen.
wat rijden betreft mag ik zelf niet longeren, zou te zwaar zijn nu.
wel rechtuit stappen en wat draf,maar dit nog mar 5-10 minuten.

bij mijn pony is de verdikking nu duidelijk voelbaar, soms is het wat warm als meneer hard heeft lopen rennen.
op die momenten is het ook wat gevoelig en trekt hij zijn been terug als ik er aan voel.

heb je ook medicatie gehad voor de jouwe?
de mijne heeft een tijd op metacam gestaan en een antibiotica om eventuele infectie te remmen.
begin maart ga ik terug voor foto's om te kijken hoe alles verloopt.

ohw vergeten:
hij loopt geen pas kreupel!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 07-02-08 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:24

Nou ik hoop dat het allemaal meevalt voor je, kan me voorstellen dat je de moed een beetje verliest als je hem weer op stal moet zetten en dan hopen dat het na 6 weken wel genezen is, maar misschien heeft het wat meer tijd nodig bij jouw paardje Lachen
Ik wens je in ieder geval sterkte Ach gut

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:26

ik ben echt fel tegen op stal zetten,helemaal met een blessure zoals deze.
op stal kunnen ze erg kort draaien wat extra druk geeft.
daarom raden ze tegenwoordig vaker een paddock of omheind stuk weide aan.

de mijne mocht er gewoon uit van de veearts

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:26

wat de pees betrefd hoef je daar geen warme zachte zwelling te voelen. Als je daarover twijfelt en de arts komt langs laat het hem even scannen dan weet je genoeg

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 13:08

Ja mijn paard staat normaal gesproken elke dag buiten in een paddock die niet zo heel groot is, maar daarin doet hij toch erg gek. Hij is nog jong (5) en doet graag wild: steigeren en dan ronddraaien om daarna bokkend een paar passen weg te sprinten en vervolgens weer vol op de rem en weer lekker steigeren. Ik kan me wel voorstellen dat dat voor blessures kan zorgen.
Op stal is hij wel rustig maar hij wordt er niet echt blij vcan natuurlijk. En met stappen aan de hand is hij dan wel weer heel fris, de laatste weken moest ik hem stappen met hengstenketting en wat sederen met speciale korreltjes om mezelf niet in gevaar te brengen. Hij was me eerder namelijk al ondersteboven gesprongen toen hij ' schrok' van een blaadje. Kan het hem niet kwalijk nemen maar blijf zelf ook graag heel.
Dus stalrust en stappen aan de hand wordt niemand van ons blij van...

Maar peesscan zou dus een goede optie zijn? Dan vraag ik de DA daar gewoon naar zaterdag. Foto's wilde ik sowieso weer laten maken.

Ohja en iemand voreg naar de medicatie? De DA heeft een zalf voorgeschreven met een bloedverdunner, dat heeft ie ook in de bult gespoten. Ik weet niet meer hoe het heet maar is verder geen pijnstiller of ontstekingsremmer, zoals Metacam.

Zou het verder misschien zinvol zijn naar zo'n kliniek (utrecht/kesteren) te gaan? Daar kunnen ze natuurlijk heel veel zichtbaar maken... ik twijfel zelf nl of dit wel een schiefel is maar als dit beeld toch goed bij een schiefel past, zijn al die extra onderzoeken misschien overbodig... Heb ook geen idee wat zoiets moet gaan kosten eigenlijk Bloos Ik wil natuurlijk wel het beste voor mn paardje maar heb geen geldboom...

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:28

wacht nou maar ff af wat de DA zaterdag zegt/doet.... die weet er altijd nog veel meer van af dan wij, stelletje Bokkers bij elkaar!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:37

Hey,

Wat jou paard heeft klinkt een beetje als wat mijn veulen heeft (gehad). Hij heeft ook een trap o.i.d. van buitenaf op zijn been gehad, idd ook dezelfde bult, wat warm, maar niet echt kreupel. Paar dagen later echter wel.
Wij hebben het even aangekeken en uiteindelijk toch dierenarts erbij. Bleek een steriele ontsteking van het botvlies te zijn. Daarvoor heeft hij tot 2x keer toe een pijnstiller en ontstekingsremmer gehad (quadrisol) Pas na 3 maanden liep hij weer 'goed'. We hebben er zelfs foto's van laten maken, om te kijken of het botvlies zou herstellen en er geen haken aan zouden groeien. Dit was gelukkig niet het geval.
DA heeft tegen ons gezegd dat het tot een half jaar kan duren voordat het helemaal is weggetrokken.
Inmiddels is het al 4/5 maanden geleden en is de bult idd minder geworden en loopt hij goed!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:59

om die reden wat jibbel zegt ga ik dus begin maart ook nog terug voor een 3e foto om te kijken hoe het botvlies zich hersteld.

ik zou in het geval van Snater een 2e foto laten maken om te kijken hoe het botvlies nu is, een peesscan kun je daarna altijd nog laten maken mocht blijken dat daar misschien iets mee is.
maar ga gewoon af op het dvies van de artsen,,zij weten heus wel wat de beste behandeling is..

moest je die van mij soms zien in die paddock haha die kon ook handstandjes maken hoor Tong uitsteken
heb mijn hart wel vastgehouden en hem er regelmatig uit gehaald en op stal gezet omdat hij zo gek deed.

maar ja ben dus al vanaf 4 november bezig, we zijn nu 12 weken verder en nu pas heb ik het idee dat de bult stabiliseerd en niet meer dagelijks warm aan voelt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:08

Mijn veulen mocht idd ook gewoon lekker naar buiten, probleem was alleen wel dat zodra hij geen pijn had, weer lekker ging rennen en vervolgens weer niet kon lopen..
Toen hebben we hem maar in de paddock gezet, zodat hij iig niet té hard en té veel kon belasten!
Ik twijfel nu over het maken van nog een foto. De DA heeft tegen mij gezegd dat het zoiezo weg gaat en dat er alleen een controle foto gemaakt hoefde te worden als hij slecht bleef lopen.

Hij staat nu in de opfok en daar zeggen ze dat er niks te zien is! Toch ben ik stiekem bang dat hij nog niet helemaal 100% loopt, maar in die 1x per maand dat ik hem zie, kan ik dat ook niet echt bepalen natuurlijk!

Bij mijn veulen zat het overigens aan zijn voorbeen, aan de voorkant tussen de kogel en de hoef zegmaar, dat schuin van de hoef naar de pijp loopt (weet niet hoe dat bot heet)
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 07-02-08 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:11

ik had trouwens 3 keuzes...
of opereren waarbij ze de zwelling van het bot afschrapen.
maar ja dan heb het risico dat het weer terugkomt..

of aan de bute en afwachten
of gewoon helemaal afwachten.
dus meneer loopt nu gewoon weer in de wei, zonder medicijnen en ik laat de natuur zijn gangetje gaan. Knipoog

Lala_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:13

Ik zou ook inderdaad verdere onderzoeken laten doen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:33

Mijn merrie is 9 maanden kreupel geweest op een schiefel *was in die tijd ook dragend, dus extra belasting van de benen*

Nu is ze weer helemaal rad. Merrie heeft gewoon in de wei gelopen, in het begin afgespoten en gemasseerd. Uiteindelijk gewoon de natuur zn werk laten doen.

Dus ik zou nog een controle foto laten maken, scheurtjes of breuken komen soms pas na 2 weken duidelijk naar voren op RX..
En anders maar een langere periode rust..