pony heeft al 1a2 weken diaree wat er tegen doen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

pony heeft al 1a2 weken diaree wat er tegen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 20:02

mijn shetlander heeft heel erg diaree dit heeft hij al ongeveer 1a2 weken.
hij staat noormaal gesproken 24/7 buiten. hij heeft wel een ongevoerde regen deken op omdat ik hem niet een zadel op wil gooien als hij zo nat is. hij krijgt geen brokke wel kuil en verder heeft hij gras en water uit de drink bank die ik 1 keer per maand leeg gooi schoon spoel en weer vul. wat kan ik tegen de diaree doen?
ik heb hem nu sinds gister op stal staan en hij komt overdag nu 6a7 uurtjes buiten hij krijgt nog steeds kuil en water...
nu adviseerde iemand mij om hem brokjes met slaolie te geven.. werkt dit of moet ik hem iets anders geven hij heeft ook al een wormenkuur gehad vorige week maar dit kan het niet zijn.

groeten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: pony heeft al 1a2 weken diaree wat er tegen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:03

Is er al een DA bij geweest?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 20:05

Cayenne schreef:
Is er al een DA bij geweest?

nee heb hem wel gebeld hij zei dat ik het nog even moest aan kijken omdat hij nu pas 1 dag op stal staat als het over anderhalve week niet beter is komt hij langs maar ik vind dit telang duren dus was benieuwt of jullie iets weten iemand zei voer hem norrit...

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:07

1 a 2 weken heel erg diarree is wel erg lang hoor! Heb je dit ook aan de DA verteld? Het kan best zijn dat je pony toch wormen heeft ondanks de wormenkuur en dan zal de DA een kuur in het bloed moeten geven om er vanaf te komen. Verder kun je proberen om 'm wat stro te laten eten ipv hooi, maar of dat nog helpt na 2 weken...

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:09

Als je pony enkel kuil en water krijgt kan ik ook wel begrijpen ja dat hij aan de diarree gaat.
Ik zou zeggen geef hem goed droog hooi, ruwvoer zoals musli of brokken en wees gematigd met water. Teveel vocht is niet goed, te weinig ook niet uiteraard. Succes ermee!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:09

Ik zou dit inderdaad niet nog een week laten wachten. Had de DA geen andere tips? Is het een mogelijkheid om haar hooi te voeren ipv kuil?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:50

Mijn shet had ook veel last van diaree, da gebeld en die gaf me de tip eens lucerne te voeren verder gewoon hooi.
1/2 handjes lucerne en goed hooi verder niks dus liever even geen kuil of de kuil moet redelijk droog zijn.
Bij mijn pony is het door de lucerne over gegaan, bij hem komt het doordat hij zijn tanden aan het wisselen is.
Het is wel wijs effe te kijken of niks anders aan de hand is.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 21:45

September schreef:
Als je pony enkel kuil en water krijgt kan ik ook wel begrijpen ja dat hij aan de diarree gaat.
Ik zou zeggen geef hem goed droog hooi, ruwvoer zoals musli of brokken en wees gematigd met water. Teveel vocht is niet goed, te weinig ook niet uiteraard. Succes ermee!

de pony staat noormaal 24/7 buiten dus hij krijgt gras en water heeft hij gewoon tot zijn beschikking voor wanneer hij dat wil... het kuil voeren we alleen bij omdat het land nu nat is.. hij is inmiddels 8 jaar en heeft nog nooit brok gehad. wel krijgt hij afentoe brood dit hebben we op een grote kar liggen tot het hard en gedroogd is omdat gewoon brood slecht is. het kuil licht ook binnen en het volie is er voledig van af het is dus hardstikke droog.

verder staat hij nu op vlas/stro mengsel en knabbelt hij wel lekker van het stro. de DA heeft gezegt dat ik het nu nog aan moest kijken met alleen droog voer(dus niet het natte gras en drassige weiland) en binne staan hij komt nu minimaal 2 uur buiten de stal in de bak(overdekt) en minimaal een uurtje lekker aan de wandel

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:52

Toen mijn vorige paard maar aan de diarree bleef kreeg ik het advies om geen kuil te voeren, alleen zo grof/oud mogelijk hooi en stro.

Toen het bleef heb ik bloedonderzoek laten doen en daaruit bleek dat zij een worminfectie had (ondanks regelmatig ontwormen), ze heeft toen medicijnen gehad en zware wormenkuren en toen knapte ze vlot weer op.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:52

Sla olie is toch juist laxerend?

Ik adviseer je Colonflora van Primeval (bij Paardendrogist te krijgen). Onze merrie van 24 had maandelang diarree, niks hielp en van alles geprobeerd (ook van die sandclear producten).
Colonflora bevat goed darmbacterien die de darmen weer op orde brengne. Bij mijn merrie had het al na 3 (!!!) dagen resultaat en was haar mest weer vast. Ik geef nu om de andere dag een schepje als onderhoud en ze heeft nog steeds prima, normale mest.

Verder ben ik ook lucerne gaan bij voeren (naast de biks, muesli en hooi).

Verder idd goed en tijdig ontwormen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:55

@ simodi: Heb hetzelfde probleem met een oudje van ongeveer 24... hij is nu al maandenlang aan de diarree...
Hij is ook erg mager daardoor, er is verder geen duidelijke oorzaak te vinden...

Ik ga dat spul maar eens bestellen geloof ik, het zou zo fijn zijn als hij weer mooi op gewicht zou kunnen komen...

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:57

Het kan aan de kuil liggen maar als jij zegt van niet ..
Mijn shet had ook een keer diarree en eerst dachten we dat het van de bieten was maar wat bleek, madam at de mergel uit de muur! We hebben haar toen een liksteen gegeven en toen ging het over.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:10

BlazingBoots schreef:
@ simodi: Heb hetzelfde probleem met een oudje van ongeveer 24... hij is nu al maandenlang aan de diarree...
Hij is ook erg mager daardoor, er is verder geen duidelijke oorzaak te vinden...

Ik ga dat spul maar eens bestellen geloof ik, het zou zo fijn zijn als hij weer mooi op gewicht zou kunnen komen...

Ik kan het je echt heel erg aanraden!!!! (Heb er geen aandelen in of zo, maar vind het gewoon zo fijn dat er eindelijk iets helpt). Het is verder goed spul, er zitten geen vreemde chemische dingen in of zo en ik was ook verbaasd over het snelle resultaat.

Dat mager zijn heeft mijn merrie ook, ziet er zo beroerd uit ... doe erg mijn best om haar te laten aankomen, maar bij zo'n oudje gaat dat niet zo snel en ze heeft bovendien slechte tanden. En slobber geven, wat tegen mager zijn zo goed helpt, kan juist niet omdat ze dan weer dunne mest krijgt ... Dus extra biks, muesli, hooi en lucerne aan het bijvoeren.
Misschien is dat laatste (lucerne) ook een idee voor jouw paardje, dat kunnen ze vaak nog goed eten, smaakt lekker en helpt ook tegen dunne mest.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:00

Mijn oudje is daarbij ook nog een shet dus ik kan hem ook niet vol gaan stoppen met voer...(hij is vroeger ook bevangen geweest..)

Maar ik ga dat spul zeker proberen! Lachen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:50

Kan ook aan de baal kuil zelf liggen.
Wij voeren kuilbalen en soms zit er gewoon een mindere tussen. Dan zij alle paarden aan de diarree, bij de volgende baal is het dan weer over, als je een baal moet opvoeren aan 1 pony en die baal is slecht ...tja dan kun je 2 weken diarree hebben...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:53

ik denk ook dat het aan de kuil ligt! kun je geen gewoon hooi gaan voeren? (wel rustig overstappen natuurlijk...)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:35

Als je echt maar een keer in de maand je waterbak schoonmaakt en het water ververst lijkt dat me ook niet echt gezond hoor.
Stilstaand water bederft!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 17:46

Aukelizzy schreef:
Als je echt maar een keer in de maand je waterbak schoonmaakt en het water ververst lijkt dat me ook niet echt gezond hoor.
Stilstaand water bederft!

het is een bak die zich zelf vult normaal en eigenlijk altijd wel beetje leeg loopt... ik bedoel word de bak met water in het weiland van een manege wel elke week verschoont? en dan ook de hele bak van algen enzo ontdaan??

het kan niet aan het kuil liggen trouwens want mijn andere pony krijgt het ook gewoon en heeft nergens last van. wel moet ik zeggen dat hij staat nu 2 dagen binne en de schijt is al iets minder dun.. ik denk dus dat het aan de nattig heid van ons land licht.. heb vanmiddag de gemeente gebeld en die vertelde mij dood leuk dat ze sinds 1 maand bezig zijn ons waterpijl flink om hoog te gooien. i.v.m een natuurgebied wat ze hebben aan gelecht...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:36

Vind t te gek dat je dierenarts zegt dat je maar moet afkijken, en ik zou zeker een andere dierenarts bellen. 1 a 2 weken diaree is niet goed
Al komt hij alleen maar even kijken, en adviseren over voeding. Jíj kunt toch niet zien hoe je paard ervoor staat? Voor hetzelfde geld begint hij uit te drogen Vind t niet netjes.

Zou hem in elk geval droog hooi geven, én opletten of hij niet teveel stro vreet. Straks staat ie nog met een verstopping Bloos!

Edit: hoe staat het met zijn ontworming?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:41

Ik vind het ook raar van de DA, het gevaar van uitdrogen ligt inderdaad op de loer met diarree!
Ik zou een andere DA bellen en eens horen wat die erover te zeggen heeft.
En ondertussen van kuil naar hooi voeren (eerst mixen) en eens kijken wat dat oplevert?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:42

Gewoon beginnen met van de kuil af te halen.
Sommige paarden reageren hier erg gevoelig op en gaan aan de dunne..
Gewoon simpelweg oud hooi geven, en een liksteen voor de vitamines en mineralen..

Wedden dat het een stuk verbeterd (als het al niet gelijk over is)???

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 19:23

femmefatale1 schreef:
Gewoon simpelweg oud hooi geven, en een liksteen voor de vitamines en mineralen..

ik heb gevraagd aan de boer of we over kunnen op hooi.. maar toen hielp hij mij herrinnere dat onse DA ons juist kuil adviseerd omdat hij erg gaat hoesten van hooi.. ook van nat hooi blijft hij hoesten.
hij heeft een zout en een vitamini blok dus dat zou het niet kunnen zijn noormaal hangt die al in de stal in het land heb hem ook in de stal zelf gehangen gelijk toen hij op stal ging...

en zo als ik al eerder noemde worden de pony's altijd netjes ontwormt

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:26

Een bloedonderzoek is misschien toch handig om inwendige parasieten uit te sluiten. Ondanks regelmatig ontwormen kan het toch voorkomen dat ze wormen hebben.
En ik zou zoals ik al zei ook een andere DA om advies vragen.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 19:45

Alet schreef:
Een bloedonderzoek is misschien toch handig om inwendige parasieten uit te sluiten. Ondanks regelmatig ontwormen kan het toch voorkomen dat ze wormen hebben.
En ik zou zoals ik al zei ook een andere DA om advies vragen.

ja ik ga morgen een DA bellen en dan overleggen wat hem het beste lijkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:48

japielover schreef:
femmefatale1 schreef:

ik heb gevraagd aan de boer of we over kunnen op hooi.. maar toen hielp hij mij herrinnere dat onse DA ons juist kuil adviseerd omdat hij erg gaat hoesten van hooi.. ook van nat hooi blijft hij hoesten.
hij heeft een zout en een vitamini blok dus dat zou het niet kunnen zijn noormaal hangt die al in de stal in het land heb hem ook in de stal zelf gehangen gelijk toen hij op stal ging...

en zo als ik al eerder noemde worden de pony's altijd netjes ontwormt

Er is ook nog een gulden middenweg... voordroog-hooi.. en lucerne is ook nog een optie..
Anders denk ik dat het nu even kiezen is tussen 2 kwaden.. diarree of hoesten..