is dit dierenmishadeling

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xclaire

is dit dierenmishadeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 17:14

ik ken een pony shetlander zwart
en staat heel klein stukje land inloop stal op dat land was gras alleen helemaal kort dus kan geen gras van af halen
hij krijgt wel eten
maar hij wandelt nooit niemand poetst hem enzo.
is dat dierenmishandeling?

Uppojono

Re: is dit dierenmishadeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:16

Hij heeft een droge plek om te liggen en krijgt eten en water, dus nee dit is geen dierenmishandeling.

Dit neetm niet weg, dat het wel erg sneu is voor de pony, dat hij alleen staat en geen aandacht krijgt.. Misschien kun je vragen of je hem mag verzorgen.. Dan krijgt hij toch wat liefde en aandacht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:17

Als hij buiten staat en hij kan lekker heen en weer lopen en hij heeft eten en drinken én kan ergens droog liggen. Is er niets aan de hand.

Dat hij in z'n eentje staat is wel sneu, want een paard heeft eigenlijk gezelschap nodig van een ander paard.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:17

Zucht Rolleyes .

Nee, dit is geen dierenmishandeling.
Het is winter, veel gras is al op. Als het paard gewoon te eten krijgt... niks aan het handje.

Ik wandel trouwens bijna nooit met mijn paard. Ik wist ook niet dat dat een criterium was voor het 'goed' of 'slecht' verzorgen van je paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:18

wie zegt dat er geen hooi in de inloopstal ligt?

xclaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 17:22

nou ik ken de eigenar oude man de pony is ongeveer 11 grote shetlander
ik geef afentoe wel een appel maar staat ver van me huis dus kan hem niet verzorgen hij heeft inloopstal maar licht piep klein beetje stro in en dat word nooit uitgemest en ze hel weiland licht vol drollen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:30

xclaire schreef:
nou ik ken de eigenar oude man de pony is ongeveer 11 grote shetlander
ik geef afentoe wel een appel maar staat ver van me huis dus kan hem niet verzorgen hij heeft inloopstal maar licht piep klein beetje stro in en dat word nooit uitgemest en ze hel weiland licht vol drollen

mischien kan je beetje op je typen letten? het leest heel vervelend met al die fouten.

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:53

hey xclaire.

goed dat je je bekommerd over die paardenbeestjes hoor.
je ziet maar al te vaak dat er minder goed met de dieren omgegaan word.

zoals ik het verhaal lees is hier ook geen sprake van mishandeling, maar inderdaad alleen een beetje jammer dat ze alleen staat.

het korte gras is eigenlijk alleen maar positief, anders gaat ze de hele dag staan te eten en daar word ze dik en ziek van.

dus maak je verder geen zorgen en ga er af en toe eens langs om haar een aai te geven.

groet john.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:23

Niet alleen goed dat je je om dat paardje bekommert, maar vooral goed, dat je hier eerst eens vraagt of dit al dan niet een geval van dierenmishandeling is. Er zijn genoeg mensen/meisjes die meteen gaan roepen dat het idd mishandeling is. Maar ja, het is inderdaad wel erg sneu dat het beestje zo alleen staat. Ik sluit me bij John aan: ga er gewoon af en toe eens langs en geef 't beestje een beetje aandacht.

xclaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 19:55

ja want vroeger ree ik er op weleens heb heb ingereden en toen kreeg later wat aan hoef dus ben gekapt en nou gaat weer goed met hoef maar ik ben voor haar wel te groot heb is niet dikke shetlander en ben imidels al 159 en half dus 160 dat is wel best lang voor zo,n beesje is het denk een idee om een verzorgster te zoeken ik doe al heel lang pony nou niet echt verzorgen vroeger wel maar nou al lang niet meer wat is vestandig de eigenaar komt alleen heel laat dus kan niet vragen of ik een verzorgsterje moet zoeken of moet dat gewoon doen???
oh nog vraag hij heeft heel veel haar vindt die zelf ook iritant gaat ook schuren zie je ook op ze lijf er stond spul dat er voor was leek wel teer ofso dee een spuitje en hij flipte helemaal dus ben daar maar mee gekapt wat moet ik doen og help??????

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:42

ik heb hetzelfde probleem met mijn buurman.

Je kan er niks aan doen, hooguit hem erop wijzen.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:46

xclaire schreef:
ja want vroeger ree ik er op weleens heb heb ingereden en toen kreeg later wat aan hoef dus ben gekapt en nou gaat weer goed met hoef maar ik ben voor haar wel te groot heb is niet dikke shetlander en ben imidels al 159 en half dus 160 dat is wel best lang voor zo,n beesje is het denk een idee om een verzorgster te zoeken ik doe al heel lang pony nou niet echt verzorgen vroeger wel maar nou al lang niet meer wat is vestandig de eigenaar komt alleen heel laat dus kan niet vragen of ik een verzorgsterje moet zoeken of moet dat gewoon doen???
oh nog vraag hij heeft heel veel haar vindt die zelf ook iritant gaat ook schuren zie je ook op ze lijf er stond spul dat er voor was leek wel teer ofso dee een spuitje en hij flipte helemaal dus ben daar maar mee gekapt wat moet ik doen og help??????

ik snap bijna niet wat je hier opgezet hebt..kun je aub normaal nederlands schrijven of in ieder geval een poging doen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:48

nee, de basis is er. Als een shet alleen maar buiten loopt heeft ie al zijn vet in zijn vacht ook nodig.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:59

Wat ik begrijp uit je laatste berichtje, had het paardje hoefproblemen. Dus ga nu niet in je barmhartigheid die pony een hoop vreten geven.
Spreek de man aan of bemoei je er niet mee. De pony krijgt eten, water en heeft een plekje om droog te liggen/staan.
Goede bedoelingen kunnen verkeerd uitpakken voor het dier. Helaas spreek ik uit ervaring!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:04

Dat er bijna geen gras staat is voor een shet niet erg,de meeste zijn veels te dik .Als hij maar wel goed hooi krijgt...
Dat zijn landje onder de drollen ligt is niet goed,dat hoort netjes opgeruimd te worden,al is het maar dat het op een hoopje gegooid wordt.
Van je vorige post wordt ik niet veel wijzer...hij heeft iets aan zijn vacht en er stond spul wat jij erop hebt gesmeert??
Dat moet je niet doen,daar moet je toch echt toestemming voor krijgen.Wie weet wat voor spul het is en hoe je het moet gebruiken.Ik zou zelf erg boos worden als mensen zomaar met mijn pony aan de slag gingen...dit kan verkeerd gaan...helemaal als het om medicijnen of voedsel geven gaat.

Waarom schrijf je niet een net briefje (wel na laten kijken op foutjes Knipoog ) en laat die achter bij de pony.
Op deze manier kun je netjes vragen of er iets met de pony gedaan mag worden Knipoog

Ik zou mijn pony's zelf niet zo houden maar dierenmishandeling is het niet...hij heeft een plekje om te lopen,een plekje om droog te staan en hij krijgt water en eten,dit zijn de basis behoeften.

Groetjes,Tinky

xclaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 13:20

hij kent mij sorry van het tiepen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:40

Hij kent mij. Sorry van het typen.

Een paar spelfoutjes is niet zo erg, maar het zou handig zijn als je wel hoofdletters aan het begin van een zin zet, en punten aan het eind van een zin. Dan is het al veel beter leesbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:42

Dat hij nooit gepoetst word is niet zeker. Mijn vzpaarden staan ook met een schuilstal en ik poets ze regelmatig. Alleen zie je daar na een paar uur niets meer van Clown Zolang hij maar hooi, water en een droog plekje heeft dan is het goed. Kunnen ze heel goed hebben die shetlanders.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:42

je zal niet de eerste zijn die een pony/paard hoefbevangen maakt "omdat het weiland zo kaal is..."
soms staan paarden op een schraal stuk land met een reden....

praat erover met die man als je wil, maar ga zelf niets ondernemen... shetten redden zich over het algemeen wel, als ze ruwvoer hebben, water en een schuilplek.

JenniferHui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:55

Het is geen Dieren mishandeling, Zolang dat Beesy maar niet te Dun enzo. wordt !!

xclaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:26

Rustig...nee okej ik weet het dan

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:28

xclaire schreef:
Rustig...nee okej ik weet het dan

Ik vind het wel goed van je dat je eerst netjes vragen steld hoor Ja wou dat meerderen dat deden.
De meeste mensen doen maar wat met soms nare gevolgen,jij ben zo slim en netjes om advies te vragen Knipoog

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:26

Zou misschien wat meer plek moeten krijgen maar hij heeft het droog en krijgt eten en drinken, dat beestje mist onze menselijke aandacht niet echt als hij het niet gewend is om eens een knuffel of een snoepje te krijgen hoor.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 07:38

Het is geen dierenmishandeling, helaas mag je paarden nog alleen houden

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 07:48

Dat hij niet gepoetst wordt is zo slecht nog niet, vooral niet in deze tijd van het jaar. Ik neem aan dat hij dag en nacht buiten staat?