Kissing Spines

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 12:36

Dit topic open ik omdat ik graag meer wil weten hierover..

Bij een merrie die ik samen met mijn zus bezit, is vorige week kissing spines geconstateerd na foto's van de rug gemaakt te hebben..

Nou zei de DA dat onze merrie over haar hele rug weinig ruimte heeft, de aandoening zit vooral op de plek waar het zadel zit, wat verder naar achteren is het vrijwel niet..

Hij zag het somber in qua rijden. Ik weet verder weinig van deze aandoening, maar zijn er mensen die ook een paard hebben met KS, of mensen die meer weten hiervan ? Ik zou graag beter geinformeerd worden, zodat we verder kunnen kijken wat we gaan doen met de merrie..

Ze was in principe voor recreatief gebruik, is dit nu niet meer mogelijk ?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij beter kunnen informeren, of mensen die een paard hebben met dezelfde aandoening, dat ze mij kunnen vertellen wat zij eraan doen, of hoe ze ermee omgaan..

nickynicole

Re: Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:48

Ik zou verder aan de slag gaan met goede fysio of osteopaat. De meeste DA hebben weinig tot geen verstand van alle botten, gewrichten en spieren die hoger zitten dan de knie. Het ligt er aan in hoe ver je paard Kiss. spines heeft. Door je trainingsmethode aan te passen kun je de rug oprekken, spieren versterken. Wat ik zeker niet zou doen is alleen maar rechtuis naar buiten gaan. Het ruggebruik is dan te weinig en je paard wordt daar alleen maar stijf van. In overleg met een fysio/osteopaat kan je nagaan hoe je moet trainen en de intensiteit die je paard nog aankan. Recreatief rijden (lekker naar buiten) is natuurlijk HEEL goed zolang het in combinatie is met lekker loswerken in de bak. Misschien een idee om aan de dubbele longe te trainen

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:10

Mijn paard heeft Kissing Spines. Hij heeft hiervoor aquatraining gehad en soms gaan we daar nog heen.
De diagnose is gesteld in december 2005. En wij rijden gewoon. Ik kan ook alles met hem...dressuur, springen, crossen en we rijden regelmatig buiten en ook rustig 3 tot 4 uurs ritten. En het gaat super met hem.
Er zijn meerdere mensen op bokt met een paard met kissing spines en ook mensen die gewoon nog wedstrijden rijden. Als je vragen hebt dan hoor ik het wel maar kissing spines hoeft echt niet het einde te betekenen.
In de winter rijd ik op 1 dag na elke dag eigenlijk of als het weer het toelaat wissel ik het af met longeren aan de pessoa. In de zomer longeer ik wel 1 keer en soms 2 keer in de week met de pessoa en de rest rijd ik. 1 dag in de week heeft hij een rustdag...gewoon lekker op de wei of zo.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:24

nickynicole schreef:
Ik zou verder aan de slag gaan met goede fysio of osteopaat. De meeste DA hebben weinig tot geen verstand van alle botten, gewrichten en spieren die hoger zitten dan de knie. Het ligt er aan in hoe ver je paard Kiss. spines heeft. Door je trainingsmethode aan te passen kun je de rug oprekken, spieren versterken. Wat ik zeker niet zou doen is alleen maar rechtuis naar buiten gaan. Het ruggebruik is dan te weinig en je paard wordt daar alleen maar stijf van. In overleg met een fysio/osteopaat kan je nagaan hoe je moet trainen en de intensiteit die je paard nog aankan. Recreatief rijden (lekker naar buiten) is natuurlijk HEEL goed zolang het in combinatie is met lekker loswerken in de bak. Misschien een idee om aan de dubbele longe te trainen

Klopt mijn vorige paard had het ook. Ik wou en kon qua gezondheid alleen een recreatiepaard (lees op mijn goede dagen met energie lekker buitenrijden en af en toe als het dan moest in de bak) aan. Helaas door de KS moest ik minimaal 4 x per week echt dressuren waar ik a. geen aanleg voor heb en B niet echt leuk vond omdat het niet lukte Bloos Werd ook heel onzeker hierdoor en dus mijn paard verkocht en erbij vermeld dat dressuurrijden nu eenmaal er bij hoort maar je er wel een leuk paard aan overhoud. Als je gewoon goed rijd dan kan zo'n paard nog jaaaren meegaan. Moet gewoon goed en vooral ontspannen door de rug lopen. Losrijden met lang teugeltje (eigenlijk normaal maar goed) en neusje naar beneden en dan rustig oppakken. Fysio is inderdaad erg goed om je uit te leggen hoe je goed longeert, rijd, zadel nakijken, tips etc. Zeker het geld waard! Succes.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:29

nickynicole schreef:
Ik zou verder aan de slag gaan met goede fysio of osteopaat. De meeste DA hebben weinig tot geen verstand van alle botten, gewrichten en spieren die hoger zitten dan de knie.

Ik moet woensdag naar de kliniek om foto's te laten maken van de rug van mijn merrie. Ze heeft misschien ook KS. Nu is mijn dierenarts ook osteopaat en die vertelde dat als hij het zou behandelen als osteopaat en het is werkelijk KS dan is er een kans dat je het alleen maar pijnlijker maakt dan het al is. Hebben jij je paard dan wel laten behandelen door een osteopaat? of geef je het als advies omdat je denkt dat het goed is bij KS? Het klinkt zo dubbelzijdig....

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:21

Dat heb ik ook te horen gekregen Kenzo.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:00

ik hou dit even in de gaten. een paard op de stal waar mijn paard staat heeft ook kissing spines. ook net ontdekt. ze gaan dinsdag met hem naar utrecht om daar een second opinion laten doen.
de andere da was gelooflijk ik knoop. die zei dat er de mogelijkheid is om het paard 10 dagen op de kliniek te laten staan en dan krijgt het paard iedere dag een spuit chemo in zijn rug om de boel te herstellen. bij dit paard zijn het net 3 wervels achter het zadel. 2 zitten al zo tegen elkaar aan, dat de ene wervel de ander al heeft beschadigd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:02

heb er zelf geen ervaring mee maar er staat een paard op stal met KS die 12 is en met pensioen

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:11

ik hou dit topic even in de gate.
Dit omdat mijn paard kreupel is(gelukkig nu even niet) maar ze geen diagnose konden stellen alleen dat zijn steunpezen wat gezwollen waren maar dit was zo ontezettend licht dat het ook iets anders kan zijn.
Met rijden heeft hij het meest pijn vooral in de galop huppelt hij als een konijn.
Dit doe hij alleen als ik hem rij.
Als hij alleen in de bak is dan gallopeerd hij super goed en heeft hij nergens last van.
Ik heb altijd gedacht aan zijn rud,maar in de kliniek wezen ze mijn bedenkeingen af.
Ik ga nu terug naar nederland en ga kijken voor een andere kliniek mocht hij dan nog kreupel zijn.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:14

Moniek schreef:
ik hou dit topic even in de gate.
Dit omdat mijn paard kreupel is(gelukkig nu even niet) maar ze geen diagnose konden stellen alleen dat zijn steunpezen wat gezwollen waren maar dit was zo ontezettend licht dat het ook iets anders kan zijn.
Met rijden heeft hij het meest pijn vooral in de galop huppelt hij als een konijn.
Dit doe hij alleen als ik hem rij.
Als hij alleen in de bak is dan gallopeerd hij super goed en heeft hij nergens last van.
Ik heb altijd gedacht aan zijn rud,maar in de kliniek wezen ze mijn bedenkeingen af.
Ik ga nu terug naar nederland en ga kijken voor een andere kliniek mocht hij dan nog kreupel zijn.

ik zou idd een second opinion laten doen bij een andere kliniek. ook omdat je paard toch laat zien dat er iets niet helemaal lekker zit.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:20

dat doe ik we zijn nu bijna 4 maanden verder.
en nu lijkt alles goed te gaan ik heb hem nog niet gereden.
maar hij loppt niet meer kreupel als dat hij deed.
Maar goed tijdens het rijden was het het ergst.
Aan de longe ook wel maar niet zo erg.
Nu zie ik geen kreupelheid meer,maar eerst checken voordat ik er weer opkruip.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:25

Moniek schreef:
dat doe ik we zijn nu bijna 4 maanden verder.
en nu lijkt alles goed te gaan ik heb hem nog niet gereden.
maar hij loppt niet meer kreupel als dat hij deed.
Maar goed tijdens het rijden was het het ergst.
Aan de longe ook wel maar niet zo erg.
Nu zie ik geen kreupelheid meer,maar eerst checken voordat ik er weer opkruip.

goed van je dat je hem eerst laat checken voordat je erop gaat. voorkom je toch een hoop pijn voor je paard als er wel wat is

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:53

splash1999 schreef:
heb er zelf geen ervaring mee maar er staat een paard op stal met KS die 12 is en met pensioen

Die van mij is nu 15 geworden en loopt al een paar jaar met KS....
Maar goed het ligt ook aan de gradatie van de KS. Toendertijd ging het zo slecht met hem dat ik kon kiezen tussen inslapen of de aquatraining proberen. Ik heb dat een kans gegeven en nu kunnen we alles weer. Hij wordt regelmatig gecontroleerd en de veearts is super tevreden over hem.
Het is dat mensen bij mij op stal het weten maar anders hadden ze het niet door gehad dat het een paard was met zo'n probleem.

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:49

Mijn merrie was Donderdag naar de kliniek geweest om haar rug te laten fotograferen. Daar is inderdaad op te zien dat ze KS heeft. Gelukkig kon dit nooit de oorzaak zijn van haar klachten die ze had. De dierenarts zei dat het mooi rustig was! Gelukkig, dus maar. Ik dacht namelijk altijd als een paard KS had dat hij er altijd last van zou hebben... Ik denk dus vooral dat het er aan ligt, hoe erg het is en hoe de botten verder staan.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:59

een paard met ks mag volgens mij niet eens behandelt worden door een osteopaat,.
juni is mijn paard overleden die ook ks had, licht recreatief rijdenmon nog wel, lang en laag. meer niet.
de ernst hangt ervan af of er ook uitsteeksel zijn en niet alleen wervels die ook tegen elkaar zitten.
als de wervels bij het zadel zitten heeft een paard er absolut last van met rijden.
een goede fysio kan je ws helpen. succes

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:23

Er zijn verschillende paarden in de (inter-)nationale springsport met kissingspines. Het ligt er maar net aan waar ze zitten en in welk stadium het is. Is er constant contact tussen de wervels??? Zo ja, is er nog een onstekingsreactie, of is het al aan het vastgroeien?? Als het vastgroeit: meeste problemen opgelost (meestal). Paard is wat minder soepel maar ervaart geen pijn meer.

Als het niet constant raakt, maar bijvoorbeeld alleen als het dier zijn rug wegdrukt, dan is het een moeilijker probleem. Als de wervels elkaar namelijk raken, geeft dit een enorme pijnscheut, waardoor veel paarden volledig uit hun dak gaan. Hier kan een training en behandeling door goed ostheopaat of fysiotherapeut wel helpen, maar het risco blijft.

Een paard dat ik ken, had de laatste vorm (dus niet constant raken, waardoor het niet vast kon groeien). Het ging een hele tijd goed, maar als het fout ging, ging het ook goed fout. Dwars door steigerpijpen en omheiningen heen. Dan is natuurlijk de vraag of je dat risico wilt nemen. En nogmaals, plek waar het zit is ook heel bepalend. Elk geval heeft dus zijn eigen vooruitzichten voor wat betreft rijden en sport.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:29

Kenzo schreef:
nickynicole schreef:
Ik zou verder aan de slag gaan met goede fysio of osteopaat. De meeste DA hebben weinig tot geen verstand van alle botten, gewrichten en spieren die hoger zitten dan de knie.

Ik moet woensdag naar de kliniek om foto's te laten maken van de rug van mijn merrie. Ze heeft misschien ook KS. Nu is mijn dierenarts ook osteopaat en die vertelde dat als hij het zou behandelen als osteopaat en het is werkelijk KS dan is er een kans dat je het alleen maar pijnlijker maakt dan het al is. Hebben jij je paard dan wel laten behandelen door een osteopaat? of geef je het als advies omdat je denkt dat het goed is bij KS? Het klinkt zo dubbelzijdig....

Dit was puur advies op basis van ervaringen van een paard van een vriendin. Zij kan super rijden waardoor het paard nooit last heeft gehad. Toen ze het paard wilde verkopen werd deze afgekeurd en begrepen de DA niet dat het paard nog in de sport uitgebracht werd... (verhaal kort en bondig) Ik ken ook een paard in mijn omgeveing die KS had en na verkoop er last van kreeg en afgemaakt moest worden, geen DA die toen de dyagnose stelde dat het paard verkeerd werd belast/gereden.

En ik denk dat je wel naar een GOEDE osteopaat moet gaan. Er zijn er op dit moment zoveel dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. En ze zullen vast allemaal een andere mening hebben Knipoog

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:05

Met Kissing Spines kan het alle kanten op: van steigerende paarden die levensgevaarlijk worden van de pijn tot paarden waarbij de KS nooit geconstateerd wordt en alles er tussen in. Lastig dus om daar iets over te zeggen wat betreft prognoses oid.

Wat heel belangrijk is is om ervoor te zorgen dat je zo goed mogelijk naar je paard blijft kijken en luisteren. Ze reageren allemaal anders op pijn. En door je paard goed in de gaten te houden kan je zien wat wel goed voor hem is en wat niet. Een goede dierfysio is hierbij naar mijn idee onmisbaar!

Verder kan je op de Engelse term zoeken: "impingement of the dorsal spinous processes", dan vind je misschien meer informatie. Onder andere dit artikel, dat helder en duidelijk uitlegt wat KS inhoudt: http://www.equinepi.com/links/KissingSpines.pdf (helaas wel in het Engels en moeilijke termen, dus woordenboek vereist Clown ).

Heel veel sterkte met je paard!

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:15

Even een andere vraag ,zouden jullie een paard kopen met de diagnose kissing spines het is niet een erge vorm maar het is na 2 jaar ook niet veranderd verbeterd.
Ik stel deze vraag even voor een vriendin die hals over kop verliefd is op een paard met deze diagnose.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:19

Ik ken een paard ( van Ninonono @ bokt) die heeft ook Kissing Spines, deze pony rijd gewoon dressuur op Z niveau! Je kan altijd aan haar vragen hoe het bij haar gaat, geen idee hoe zij alles nou precies doen Knipoog

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:07

Er is wel vastgelegt dat ze niet de dressuur sport echt in kan,de oprichting en het hele uitstrekken van haar hals is pijnlijk of niet mogelijk vandaar dat is mijn sterke twijfels heb als je zon dier wilt kopen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:11

brendalevita schreef:
Even een andere vraag ,zouden jullie een paard kopen met de diagnose kissing spines het is niet een erge vorm maar het is na 2 jaar ook niet veranderd verbeterd.
Ik stel deze vraag even voor een vriendin die hals over kop verliefd is op een paard met deze diagnose.

Ik heb helaas bijna 2 jaar geleden zo'n paard gekocht, wij wisten helaas niet vantevoren dat het paard hier last van had. Mijn advies is; Als je het weet, NOOOOOIT doen. Ik ben uiteindelijk bijna in het ziekenhuis beland, en had bijna niet meer gelopen, of iets dergelijks.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:13

Ok dat bevestigd mijn idee ook,bedankt voor je reactie!!

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:24

Mijn paard met ks heeft in de 2 jaar dat hij er last van heeft nog nóóit een poging gedaan om mij eraf te krijgen, zelfs geen stap verkeerd gezet!! En dat terwijl hij nauwelijks meer kon lopen van de pijn... (hij was van de een op de andere dag slecht en dat wist ik dus niet voordat ik erop stapte).

Als ik er dan op stapte en voelde dat hij slecht voor mijn been was en niet wilde draven stapte ik snel weer af, maar ook in opbouwfases waarbij je steeds iets meer gaat doen heeft hij nog nooit 1 stap verkeerd gezet.

Het hangt helemaal van het karakter van het paard af hoe ze reageren op pijn. Sommige gaan uit hun plaat, anderen blijven heel rustig. Die van mij bleef zelfs blij kijken als ik met een zadel aankwam.

Dus voor mij is de gevaarlijkheid van een paard met ks geen reden om hem meteen niet te kopen. Je zou het karakter van het paard moeten kennen en vragen aan de huidige eigenaren hoe het paard ermee omgaat.

Wat trouwens niet zegt dat je het moet doen, want ks is een lastig probleem en echt over zal het nooit gaan...

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:45

Als ik van te voren had geweten dat mijn paard KS had had ik hem niet gekocht. Hoe dol ik ook op hem ben en hoe lief enz hij ook is. Ik zou er niet aan begonnen zijn. Nu ik hem eenmaal heb en we er achteraf achter zijn gekomen wil ik hem ook voor geen goud kwijt. Heb er ook veel voor over dat hij lekker in zijn vel blijft zitten (daarom blijf ik naar aquatraining gaan en wordt hij elke maand gecontroleerd).
Maar had ik het van te voren geweten dan was ik er niet aan begonnen.