Paard heeft stro in d'r mond.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hinata

Paard heeft stro in d'r mond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 16:45

De titel maakt het eigenlijk al duidelijk. Maar toen ik vandaag aankwam stond Klaar dus met een pluk stro in d'r mond, nou opzich niet zo raar. Maar ze stond met d'r kont naar het hek toe zegmaar, terwijl ze normaal metteen een aai komt halen. Ik d'r een paar keer roepen en toen draaide ze zich pas om, en ze hield de stro in d'r bek. Dus ik aan stalgenootje gevraagd die er ook was, toen zij aankwam stond Klaar dus ook al met een pluk stro in d'r mond. Heeft ze d'r uitgehaald en toen heeft Klaar metteen weer een nieuwe pluk gepakt. Dus ik ging Klaar even buiten zetten, en buiten heb ik het stro uit d'r mond gehaald en in d'r mond gekeken, best veel slijm. Daarna even getemperatuurd, temperatuur was 37.9, niet om me zorgen te maken. Maar toen ik d'r dus in de koebocht had gezet (stukje uitloop met 2 stallen met stro) pakte ze metteen weer een pluk stro en bleef daarmee in d'r mond staan. En ze was ook erg rustig en reageerde niet snel. Dus toch een beetje bezorgd. Iemand mischien een idee wat het kan zijn?
We dachten zelf mischien aan pijn aan d'r tanden/kiezen ofzo. Heb d'r maar gewoont laten staan, en laat stalgenootje er vanavond nog even naar kijken.

_janet_

Re: Paard heeft stro in d'r mond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:14

Sorry maar ik kan niet veel uit je verhaal maken.
Misschien als je het duidelijk typt, met leestekens, dat het voor iedereen duidelijk is.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 19:09

Hinata schreef:
De titel maakt het eigenlijk al duidelijk. Maar toen ik vandaag aankwam stond Klaar dus met een pluk stro in d'r mond, nou opzich niet zo raar.
Maar ze stond met d'r kont naar het hek toe zegmaar, terwijl ze normaal meteen een aai komt halen.
Dus ik riep haar een paar en toen draaide ze zich pas om, en ze hield het stro in d'r bek. Dus ik aan stalgenootje gevraagd die er ook was, toen zij aankwam stond Klaar dus ook al met een pluk stro in d'r mond. Toen heef m'n stalgenootje het stro d'r uitgehaald en toen heeft Klaar metteen weer een nieuwe pluk gepakt. Dus ik ging Klaar even buiten zetten, en buiten heb ik het stro uit d'r mond gehaald en in d'r mond gekeken, best veel slijm.
Daarna even getemperatuurd, temperatuur was 37.9, niet om me zorgen te maken. Maar toen ik d'r dus in de koebocht had gezet (stukje uitloop met 2 stallen met stro) pakte ze metteen weer een pluk stro en bleef daarmee in d'r mond staan. En ze was ook erg rustig en reageerde niet snel. Dus toch een beetje bezorgd. Iemand mischien een idee wat het kan zijn?
We dachten zelf mischien aan pijn aan d'r tanden/kiezen ofzo. Heb d'r maar gewoont laten staan, en laat stalgenootje er vanavond nog even naar kijken.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:29

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik heb werkelijk géén idee wat dit kan zijn. Toch succes ermee..

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:32

Raar.. Ik heb ook niet echt een idee wt het kan zijn maar denk ook het eerste aan pijn in haar mond ofzo.. Succes ermee..

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 21:32

Dankje voor de reacties. Had even mijn andere stalgenootjes ingeligt die 's avonds zouden komen, en toen was ze nog steeds lusteloos, hinnekerig en met een plak stro in d'r mond. Heel apart. Nagelbijten / Gniffelen Even kijken of het morgen nog zo is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:24

vreemd maar als ze last van haar kiezen zou hebben nemen ze het liefst zo weining mogelijk in hun mond

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:27

Er is dus iets wat pijnlijk is zou je zeggen,hou maar goed in de gaten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:10

Eet ze wel gewoon biks en hooi/kuilgras?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:14

Bel even een DA voor advies.
Kan zijn dat er iets verstopt zit, en lang niks eten/drinken is niet goed voor een paard.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:08

DA is geweest. Er is gekeken, heb gister ook gekeken maar niks kunnen ontdekken en mijn stalgenootje wel gisteravond en er zat dus een wond. Dus vandaag DA geweest, wond kan niet worden gehecht (het is een diepe snee in d'r kaak) want wond was al een dag oud, maar moet het dus goed schoonmaken. Ze was eerst helemaal verdoofd en stond met d'r tong uit d'r mond en heel wankel. Toen even gekeken, en heeft ze (de veearts) uitgelegd hoe ik de snee moet schoonmaken en dat moet dus met tuinslang doorspoelen etc. heel verhaal, maar in ook pijnstillers gehad en antibiotica. Morgen komt ze weer. Ze heeft wel maar 1 keer gepoept vandaag omdat ze weinig eet. Hoop dat ze nu wat meer gaat eten. Ach gut

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:21

mooi zo dus was super logisch waarom ze zo deed

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:27

Jeetje wat apart dat ze dan telkens stro pakte, maar goed dat je er een DA bij hebt gehaald.
Zou voor je duimen dat ze weer snel gaat eten, want heb je dat probleem weer.
Sterkte er nog mee.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:29

Denk dat het voor haar een teken was aan jullie, dat ze pijn had aan haar mond. Hopelijk is het snel genezen!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:33

ik denk dat ze op die manier iets veerkrachtigs in haar mond had waardoor haar kaak niet pijnlijk was als ze haar tanden op elkaar doet

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:38

Nee hoor, een hap stro of hooi pakken en er niks mee doen is echt puur omdat ze pijn hebben, doen heel veel paarden als ze pijn hebben. Lachen

Ik ben ben heel blij voor je dat je erachter bent wat het is en zo snel de dierenarts erbij hebt gehaald!

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 16:56

Ja ben er zelf ook erg blij mee! Moet het nu elke keer schoonmaken, best een gedoe, want ik moet dan zegmaar m'n duim bij de hoek van d'r mond d'r in doen zodat d'r mond opengaat. Dan onderlip naar beneden en water door de wond heen spuiten, maar gaat na 1x wel wat makkelijker. Ook 2 x getemperatuurd vanochten en vanmiddag en toen had ze nog 38,1, maar de VA is ook nog een keer langsgekomen vandaag (toen ik er niet was) en heeft een briefje achtergelaten met dat de temperatuur toen 38,5 was en dus eigenlijk te hoog. Maargoed ze heeft nu geen stro meer in d'r mond en is weer wat vrolijker. En ze probeert langzaam een beetje kuilgras te eten, wat ze wel nog 3 van de 4 uit moet spugen omdat het pijn doet, maar beetje bij beetje lukt het wel. Maar ik geef d'r nu dus maar biks in water zegmaar, zodat het een papje is, dan kan ze het makkelijker eten. Lachen

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 09:59

Meer nieuws: Koorst bleef terugkomen en ze stond eergister en gister weer met stro in d'r mond. Dus veearts geweest, en die heeft gezegt dat zenaar de kliniek moet. Dus heeft ze gisteravond nog even een pijnstiller gehad avn de veearts. En vandaag gaat ze naar de klinek. Daar blijft ze een paar dagen, er zit een soort splinter in de wond, en dat word helemaal opengesneden, en daarna hechten ze het. Dus dan is de wond ook metteen weggehecht.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:03

Ach gut, arm dier. Heb je enig idee hoe ze aan die wond gekomen kan zijn?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:08

Apart, het leek zo onschuldig, maar goed dat je zo snel actie ondernomen hebt. Ik wens je paard beterschap toe!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:18

jeetje dat het toch nog zo ver moet komen voor zoiets knulligs

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:22

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die wond er is gekomen...Knipoog
Beterschap voor je paardje;)

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 14:21

Ja ik ben ook benieuwd. We zijn hier allemaal benieuwd. De boer zei eerst ja dat komt van de pin die in d'r staldeur zat een paar weken geleden en dat het eerst een klein wondje was die groter is geworden. Maar hij was er vorige week niet bij toen de veearts kwam, die zei dat Klaar ergens hard in moeten hebben gebeten en het moet iets erg hards zijn geweest. We hebben allemaal geen idee, ze kan zoveeel in d'r mond hebben gehad want ze pakt altijd alles beet. Nagelbijten / Gniffelen

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:34

hopelijk gaat het snel weer beter!

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 17:54

Nou bad news. Ze heeft een gebroken kaak. Verdrietig Ze word binnenkort geopereerd en dan gaan ze proberen d'r veulen levend te houden. En er is een kans dat ze nooit meer als rijpaard kan worden gebruikt.