Wat geven jullie je paard voor soepele spieren en gewrichten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

Wat geven jullie je paard voor soepele spieren en gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 19:04

Hallo,

Ik geef sinds ruim een jaar elke dag een schepje vitamine E + selenium aan mijn paard.
Ik zou haar ook graag iets voor haar gewrichten willen gaan geven omdat ze soms erg stijf is met rijden. Welke voedingssupplementen gebruiken jullie hiervoor?
Misschien een voedingssupplement waar alles in zit?
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes Ilona

griebels

Re: Wat geven jullie je paard voor soepele spieren en gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:07

Ik lees even mee...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:08

Voor soepele spieren en gewrichten is maar een ding belangrijk: beweging.

Beweging is: veel weidegang
Goede warming-up en cooling-down.
En daarnaast is je training erg belangrijk om je paard soepel te krijgen en te behouden. Daar kan echt geen supplement tegen op!
Bovendien heb je kans dat je je paard vergiftigd met die extra vitamine's/mineralen!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:27

Wat een paard niet nodig heeft, nemen ze ook niet op.
Dit is wat de DA mij vertelde.
Sommige paarden worden van het rijden juist stram en stijf. Als ze een verkeerde houding aannemen.
(ja ook ik heb goede les, maar een moeilijk paard Haha! )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:44

bij stijfheid is het eerst zaak te kijken naar het rijden ...
waarom is het paard stijf?
komt het door de houding waarin ze moet bewegen ?
dan is het zaak rijtechnisch beter tew worden zodat je je paard daadwerkelijk kunt gaan gymnastyseren zodat het soepeler word

komt het door eventueel stalbeleid..oftewel staat het dier veel op stal , misschien dat mer vrije beweging (paddock/wei) helpt
pas als andere omstandigheden en mogelijkheden onderzocht en bekeken zijn en het daar niet aan ligt dan zou je kunnen denken aan een supplement ter ondersteuning

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:32

Ik geef mijn paard glucosamine-chondroítine en MSM. Ik heb en tijdje zonder MSM geprobeerd, maar met geeft bij mijn paard een beter resultaat. Hij wordt 18 en wordt alleen maar beter in de dressuur!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:46

griebels schreef:

Op het moment dat het in het systeem van het paard terechtkomt, en hij kan het niet gebruiken, moet het er ook weer uit! Dat moeten de nieren en lever doen en als dit te vaak voorkomt zullen zowel nieren als lever overbelast kunnen raken, en dat kan op vergiftigingsverschijselen uitlopen ( in extreme gevallen!)

Stijfheid kan vele oorzaken hebben, het hangt van heel veel af:
Hoe oud is het paard? In principe zou een jong paard niet stijf mogen zijn! Vanaf een jaartje of 10/ 11 ( en soms jonger) kan er artrose in het spel zijn.
Hoe wordt het dier gehouden?
Hoe wordt het dier gereden? Heel veel paarden worden "stijf" gereden door te veel druk op teugels bijv. etc.
Past het zadel? etc., etc.
Als de stijfheid een aanwijsbare lichamelijke oorzaak heeft ( bijv. artrose/ arthritis, of een van nature niet zo soepel dier) zou glucosamine kunnen helpen, in alle andere gevallen heeft het geen zin.

Doe je genoeg gymnastiserende oefeningen met je paard, rijdt je hem lang genoeg los en stap je hem lang genoeg af na het rijden. Is er genoeg afwisseling in het rijden, rijd je met hulpteugels, etc.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:00

Mijn paard die last heeft van lichte artrose en daarom ook vaak stijf was met rijden zeker in het begin van de training geef ik nu sinds een paar weken glucohorse. Het verschil is zeer opmerkelijk het rijden is er voor ons beide weer een stuk leuker opgeworden.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:48

Die van mij krijgt een cominatie van MSM/glucosamine, maar laatst zijn een wat oudere meneer in de straat dat levertraan, mijn paard weer helemaal op de been zou helpen...geloof ik eigenlijk niet zoveel van. Artrose geneest niet, maar als het helpt/verzacht, wil ik het wel proberen. Iemand daar ervaring mee?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:09

griebels schreef:
Sommige paarden worden van het rijden juist stram en stijf. Als ze een verkeerde houding aannemen.
(ja ook ik heb goede les, maar een moeilijk paard Haha! )

Wat je zegt is juist maar niet helemaal.
De wateroplosbare vitaminen die jij je paard aanbied & ze op dat momment niet nodig hebben, die komen er idd gewoon terug uit.
Maar de vetoplosbare vitaminen zijn dus wel schadelijk bij overdosering.
Ik zou een samenstelling geven van Msm zwavel, glucosamine & chondrointine ...
NAF Equiflexion is hier een voorbeeld van. www.paardendrogist.nl

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:03

Ik geef mijn paard met artrose Sasha's Blend Haha! , hij krijgt het nu 3 maanden en loopt aanzienlijk beter Vingers aflikken
Voor de opbouw van de spieren geef ik vit E met selenium

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:04

Mijn vorige oudere paard gaf ik elke dag een scheutje Omega Olie door de muesli, liep ie super op
Bij de paardendrogist te koop en zuinig in gebruik

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:08

geef mn oudje ook glucosamine erbij. ze loopt al wel een heeel stuk soepelere. bij mijn pony zal het nooit meer soepel gaan lopen maar het scheeld echt veel

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:50

Ik zal jullie mijn verhaal een beetje uitleggen.
Ik heb een 7,5 jarige kwpn merrie die eigenlijk altijd al erg gevoelig is geweest op dr spieren. Ook loopt ze in de winter altijd een stuk stijver dan in de zomer.
Ik geef haar vitamine E + selenium sinds een jaar, hier merk ik zeker verschil bij. Ik ben al bij vele dierenartsen, fysiotherapeuten, oesteopaten enz geweest, maar niks wil echt helpen. Wel voelt ze elke keer weer een stukje beter aan.
Mijn paard komt er 2 of 3 keer per dag uit, 1x in de molen, 1x keer stappen aan de hand/paddock, en 1x rijden of longeren. Ze krijgt dus erg veel beweging. In de zomer staat ze ongeveer 5-6 uur per dag op de wei + rijden of longeren.
Met rijden heeft ze veel moeite om los te worden, dit gaat wel beter naarmate je rijdt. Ze is ook erg kort in dr bewegingen.
Omdat mijn paard hier al een langere tijd last van heeft en het elke keer terug keert, wil ik haar graag iets anvullends geven voor de gwirchten.
Sorry voor mijn lange verhaal, maar kon het niet korter verwoorden..

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:51

[Ik zal jullie mijn verhaal een beetje uitleggen.
Ik heb een 7,5 jarige kwpn merrie die eigenlijk altijd al erg gevoelig is geweest op dr spieren. Ook loopt ze in de winter altijd een stuk stijver dan in de zomer.
Ik geef haar vitamine E + selenium sinds een jaar, hier merk ik zeker verschil bij. Ik ben al bij vele dierenartsen, fysiotherapeuten, oesteopaten enz geweest, maar niks wil echt helpen. Wel voelt ze elke keer weer een stukje beter aan.
Mijn paard komt er 2 of 3 keer per dag uit, 1x in de molen, 1x keer stappen aan de hand/paddock, en 1x rijden of longeren. Ze krijgt dus erg veel beweging. In de zomer staat ze ongeveer 5-6 uur per dag op de wei + rijden of longeren.
Met rijden heeft ze veel moeite om los te worden, dit gaat wel beter naarmate je rijdt. Ze is ook erg kort in dr bewegingen.
Omdat mijn paard hier al een langere tijd last van heeft en het elke keer terug keert, wil ik haar graag iets anvullends geven voor de gwirchten.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:18

Herkenbaar... Mijn merrie van bijna 7 heeft dit ook wel een beetje. Ook komt zij er 2 a 3x per dag uit, maar zomers staat ze wel dag en nacht op de wei. tot het afkoelt 's avonds, (september ongeveer) en dan haal ik haar 's avonds binnen, en mag ze 's morgens weer naar buiten.
Zij krijgt ook elke dag een schepje VitE+Selenium door haar muesli.
Ik kan je dus niet helpen, sorry..

myjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:51

artose gelatinaat van een bepaald merk. weet even niet meer welke.
ik ga het even voor je opzoeken

myjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:52

van primeval is dat dus

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:34

Ik denk dat het belangrijk is voordat je iets gaat bijvoeren precies te weten waar het aan ligt, zijn het haar spieren of zijn het haar gewrichten. Dan kun je ook gericht een supplement gaan zoeken.

Mijn paard is erg gevoelig op alleen zijn spieren en die krijgt na een zware training (of als nodig) een scheutje Neutradex .

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:41

Als je paard op kuil staat en biks zou je ook kunnen proberen het paard op hooi en granenmix te zetten. Wellicht is ze gevoelig voor suikers. Bij mijn 15jarige ruintje scheelde dit enorm, die ging van een stijf naar soepel paard binnen een maand (zonder supplementen)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:54

easy going van de paardendorgist OK dan!

ik gaf het aan het "oudje"van 21 en hij ging er echt veel soeplere door lopen...
als ik het een tijdje niet geef, merk ik dta ie moeilijker gaat lopen... dus bij hem werkte het super ! Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:55

OrissE_GipsY schreef:

ik gaf het aan het "oudje"van 21 en hij ging er echt veel soeplere door lopen...
als ik het een tijdje niet geef, merk ik dta ie moeilijker gaat lopen... dus bij hem werkte het super ! Haha!

mijn oude paard deed hier niets op, dus het hangt echt af van watvoor klachten het precies zijn

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:58

Simicur.nl
Een bezoekje van de da zelf is ook niet te duur.
Spiergel, gewrichtsgel of voor pezen. alles in homeoptisch en het werkt echt!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:59

sjorsie schreef:
OrissE_GipsY schreef:

mijn oude paard deed hier niets op, dus het hangt echt af van watvoor klachten het precies zijn

daarom zette ik er ook bij, dat het bij hem werkte, je weet idd nooit, hoe het aanslaat Clown

die van mij mankeerd verder niets, hij heeft alleen snel last van stijve spieren, vooral swinters Koe

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:43

Easy Going is bedoeld voor 'innerlijke rust', dus dat lijkt me hier niet het aangewezen middel. Ik zou gaan voor een supplement met glucosamine. Gebruik daarvoor zelf NAF Equiflexion van de Paardendrogist. Merkte binnen een week verschil.