herkent iemand deze symptomen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Justdoit

herkent iemand deze symptomen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 18:42

Misschien is het helemaal niet goed wat ik nu aan het doen ben, omdat het speculeren is en ik weet dat ik moet wachten tot de DA langs is geweest en ik mezelf gek maak, maar ik ben gewoon ongeduldig en ik blijf er maar mee bezig.De dierenarts zou vandaag komen om mijn paard te onderzoeken maar werd weggeroepen voor een spoedgeval dus die is nog niet geweest.

Dit is het verhaal.

Deze zomer heeft mijn paard koliek gehad. Ze had slechte tanden en de DA had mijn hooi bekeken en zij dat er een soort van onkruid in zat wat verdacht veel op st jacobskruid leek. Na de koliek is ze ineens heel erg mager geworden. Wij hebben haar ontzettend veel bijgevoerd, haar tanden laten doen, wormenspuit gegeven, het werd toen wel iets beter maar ik bleef de ribben zien. De vacht glanste wel weer, ze had appeltjes en gedroeg zich ook normaal. Maar echt zoals ze was is ze nooit meer geworden. Er brak toen een tijd aan van veel geklooi met voer. Maisvlokken,lucerne, slobber, gras, kuilgras, muesli, supplementen, hooi de hele dag door. Op tijd ontwormen. Ze werd niet magerder maar absoluut geen mm dikker. Het is een merrie van 8 jaar oud van 1.72, ze had altijd erg ronde vormen, gewoon een mooi gevuld paard, dat bruiste van energie daar is nu niets meer van over....

Vorige week schrok ik echter zo. De ruggengraat stak uit, haar mooie ronde hals was helemaal weg, kuilen boven haar ogen, ribben en heupbotten staken uit. Ze heeft totaal geen energie, maar ze is nog wel alert en haar vacht ziet er ook nog goed uit. De week daarvoor viel het allemaal nog redelijk mee.

Er spoken nu verschillende dingen door mn hoofd. Kan het misschien toch zo zijn dat ze besmet is met St Jacobskruid? Dat ze aan het wegteren is en de symptomen zoals verlamming etc nog niet zijn opgetreden, maar dit een kwestie van tijd is? Zijn er mensen die deze symptomen herkennen en die hun paard hebben verloren aan JK? Of mensen die dit beeld herkennen mbt een andere ziekte?

Bedankt!

jesito

Re: herkent iemand deze symptomen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:17

Die kans zit er dan wel in, maar ik zou het wel afwachten wat de da zegt.

Laverda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:20

Heeft ze nog wel eetlust? (ondanks dat ze afvalt)
Ik vind de symptomen die je noemt wel lijken op jacobskruid vergiftiging, maar zoals Kasparonda al zegt even afwachten wat de dierenarts zegt. Sterkte ermee.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:33

Weet je al wat?
Hou ons op de hoogte.

Zaluki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:49

Vevelend dat de DA werd weg geroepen.
(Als ik even de JK vergisteging mag negeren, maar niet vergeten!!)
Dan zegt mijn gevoel me als ik de symptomen zo bekijk aan een mogelijke worm infectie? (Kan af en toe gebeuren dat het paard of de wormen immuun worden voor de ontwormings kur, waarbij deze dus geen werking meer heeft.)

Maar goed, ben geen DA. Dus ik zou maar even afwachten tot deze langs geweest is. =)

Sterkte ermee!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:53

Leverwaarden laten controleren! Zo snel mogelijk.

Verhaal van mijn merrie:

De problemen begonnen ruim 3 jaar geleden. Irish werd steeds magerder en ondanks dat ik steeds meer begon te voeren kwam ze niet aan. Toen ze op meer dan 3 kilo bix op een dag stond heb ik aan de bel getrokken en de da gebeld. Deze heeft onderzoeken gedaan en het bloed getest. Daaruit kwam een beperkte leverfunctie naar voren. Ze werd op Silicea en Hepar Sulfur gezet en idd begon langzaam weer aan te komen. Niets meer aan de hand dus. Tot vorig jaar, ze stond 24\7 op het land, het land werd 2x per jaar bemest met koeienmest, een land waar ze al 5 jaar op staat. Maar opeens viel mij op dat haar witte vlekken steeds dikker werder, er was zelfs een verschil van 2 cm tussen de zwarte en de witte vlekken. Ook haar neus was verschrikkelijk verbrand, wederom de da gebeld en deze constateerde een ernstige vorm van verbranding, ook op haar rug bleken meerdere gedeeltes verbrand te zijn. Maar enkel en alleen op de witte gedeelten.

Niet alles komt overeen, maar alleen het gewichtverlies in combi met de verdenking JKK doet bij mij al bellen rinkelen.

Onderzoek van zowel de DA als mij liet zien dat het een typisch voorbeeld is van een systoom bij leverbeschadiging. Irish is niet meer in staat om een teveel aan eiwitten en fructaan in het gras te verwerken. Ook een teveel aan eiwitten in de voeding kan symptomen veroorzaken, de afvalstoffen zullen toch ergens het lichaam moeten verlaten en ze doen dit door de benen, het uit zich in grote wonden op de onderbenen, onterecht ook wel mok genoemd.

Het is onbekend waar Irish de beschadigingen opgelopen heeft, maar we gokken op JKK in Ierland of Engeland. Jarenlange wormenkuren, entingen en het eten van bemest gras hebben het laatste beetje toegevoegd.

Zolang ze op eiwit arm voer staat en lekker op haar eigen onbemeste weilandje is er niets aan de hand, wel heb ik altijd verschillende medicijnen bij de hand om een eventuele aanval te kunnen stoppen of verminderen.

Helaas gaat het momenteel minder goed, ze heeft 3 dagen bij een vriendin gestaan om gedekt te worden en deze heeft haar land ruim 4!!! maanden geleden gemest. En ondanks de vele regenval van juli heeft dit toch weer symptomen bij Irish veroorzaakt.

Ik heb dit opgeschreven in de hoop anderen ermee te kunnen helpen, of in ieder geval bewust te maken van de vele afvalstoffen die onze paarden onbewust binnen krijgen.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:16

...inderdaad het bloed laten onderzoeken...

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:10

wat een toestand Ach gut
weet je al meer?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:19

Jeetje dit kan zoveel zijn... Erg moeilijk om op basis van de door jou verstrekte gegevens conclusies te trekken... Je gaan idd denken aan een soort vergiftiging, maar er kan ook heel iets anders aan de hand zijn. Bloed laten controleren en eventueel een mestonderzoek.

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 14:50

Laverda schreef:
Heeft ze nog wel eetlust? (ondanks dat ze afvalt)
Ik vind de symptomen die je noemt wel lijken op jacobskruid vergiftiging, maar zoals Kasparonda al zegt even afwachten wat de dierenarts zegt. Sterkte ermee.

Ja ze had dus wel heel veel eetlust, maar t leek net een bodemloze put. De afgelopen paar dagen is haar eetlust verslechterd vind ik zelf

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:54

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:55

lintworm???niet alle wormspuiten doden de lintworm,heb je vossen in de buurt?ik zou iedergeval bloed laten afnemen,ook laten controleren op bloedwormen je weet maar nooit.....sterkte!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:02

kijk eens op google bij leaky gut syndrome,dan nemen de darmen de vitamines enzo en proteines niet meer op zoals het hoort,daar vermageren ze ook van....

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 15:12

_Robyn_ schreef:
wat een toestand Ach gut
weet je al meer?

Ik ben net gebeld door vriendlief die samen met de DA bij haar is geweest. De DA was heel erg geschrokken zo mager als ze was. Ze heeft een bloedsample genomen die onderzocht gaat worden. Daarnaast hebben ze de mest gecontroleerd en ze zijn tot de conclusie gekomen dat er een grote hoeveelheid zand in de maag en darmen zit, waardoor het voedsel niet goed wordt opgenomen en het eten pijn doet!!! Toch wil ze wormen (lintworm) en JKK besmetting wel uitsluiten, dmv bloedtest. Daar krijgen we morgen de uitslag van.

Ik moet nu beginnen met haar Flohsamen te voeren (woon in duitsland) geen idee wat t in t nederlands is maar daar kom ik nog wel achter, dit zaad?? voert het zand uit haar lichaam weg.

Ik houd jullie op de hoogte

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:53

De verschijnselen van PA vergiftiging zijn niet erg specifiek en zijn ondermeer vermagering, slechte eetlust, sloomheid, slechte vacht, korsten, met name op de kroonrand (paard), gele slijmvliezen en zenuwverschijnselen (wankele gang, cirkelbewegingen, bewustzijnsvermindering, opgewonden/paniekerig gedrag . Deze symptomen tonen vaak alleen aan dat er sprake van schade aan de lever is wat vele oorzaken kan hebben zoals ondermeer geboorteafwijkingen, ontstekingen die door bacteriën en virussen veroorzaakt zijn en parasieten, maar deze leverschade kan ook door andere PA bevattende planten dan Jakobskruiskruid veroorzaakt zijn . Alleen als een dier relatief grote hoeveelheden PA bevattende planten eet zullen de symptomen van PA vergiftiging zichtbaar zijn. Exacte hoeveelheden zijn onbekend, maar worden geschat op 1 tot 10% van het lichaamsgewicht van een dier . Een paard van 500 kilo zou dus tussen de 250 en 2500 volgroeide Jakobskruiskruid stengels (elk ongeveer 20 gram drooggewicht) moeten eten om ziekteverschijnselen te laten zien. Als dit in een relatief korte tijd gebeurd resulteert dit in acute PA vergiftiging, maar in de meeste gevallen is er sprake van het eten van kleinere hoeveelheden gedurende een langere periode, dit wordt chronische PA vergiftiging genoemd. Omdat PA’s meestal binnen 24 tot 48 uur het lichaam weer verlaten kunnen deze giftige stoffen alleen in bloed en weefsel samples aangetroffen worden als deze kort na het eten van PA bevattende planten genomen worden . Een bioptie of sectie kan echter leverschade aantonen die vrij specifiek voor PA vergiftiging is en bloed samples kunnen bepaalde lever enzymen aantonen die op PA vergiftiging kunnen wijzen , maar omdat de meeste eigenaren van dieren zelden dit soort testen uit laten voeren (Gezondheidsdienst Voor Dieren, pers. comm.) wordt PA vergiftiging meestal aangenomen als symptomen van leverschade samen vallen met het aantreffen van Kruiskruiden in hooi of op het land waar de dieren gegraasd hebben. Hierdoor is het mogelijk dat gevallen van PA vergiftiging niet ontdekt worden of dat vergiftiging onterecht vastgesteld wordt en leverschade eigenlijk door andere factoren veroorzaakt is.

Kortom een paard moet behandeld worden op basis van symptomen en d diagnose intoxicatie moet bevestigd worden om andere ziekten, die ook anders behandeld moet worden uit te sluiten. Wordt er snel gereageerd en het voer veranderd dan kan een paard weer beter worden. Het kan ook vrder voor de fokkeij gebruikt worden als het genezingsproces voltooid is.

Hoe een en ander precies werkt kun je wel op mijn website lezen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:59

Flohsamen (oftwel vlozaad) zijn de zaadjes van de weegbree.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:22

Vlozaad idd om het zand af te drijven.
En er zijn super goede slobbers op de markt om je paardje weer haar oude vormen terug te geven Lachen Maar eerst de oorzaak van t probleem aanpakken, en daarna het gevolg!

Beterschap met je paardje!

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 13:06

De uitslag van het bloedonderzoek is ook binnen. Die was niet zo goed. Lever en nierfunctie zijn iets minder dan normaal, en aan witte bloedlichaampjes heeft ze ernstig te kort. Dit zou volgens de DA veroorzaakt worden doordat ze een ontsteking in haar maag zou hebben.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:08

En wat heeft de DA nu geadviseerd?

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 13:42

Flohsamen moet ik geven, 3 keer per dag zodat het zand wordt afgevoerd, dat moet in ieder geval eerst gebeuren. De lage waarden hebben indirect allemaal met het zand te maken.Uiteindelijk zou het lichaam zichzelf weer moeten gaan herstellen. Als het binnen 2 weken niet zichtbaar beter gaat moet ik haar weer bellen en zal ze met medicijnen iets aan die ontsteking moeten doen

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:04

...waarom wordt er niet gelijk iets aan de ontsteking gedaan?

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:13

Mijn pony heeft zandkoliek gehad, ik kreeg van de DA de tip om de pony lijnzaadolie te geven. GEEN zonnebloemolie, dit helpt niets. DOor lijnzaadolie komt er een laagje in de darmen die ervoor zorgt dat er een betere doorstroming komt. Daardoor zullen ook de zaadjes beter hun werk gaan doen!

Misschien kun je er wat mee. mijn pony er daar heel erg van opgeknapt toendertijd!

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 15:58

meart schreef:
...waarom wordt er niet gelijk iets aan de ontsteking gedaan?

GEEEEN IDEEE, omdat waarschijnlijk eerst het zand weg moet ofzo?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:06

Oorzaak weghalen denk ik? Dan gaat de ontsteking ook wel weg. Beter oorzaak behandelen dan de symptomen bestrijden want daar schiet je niks mee op Knipoog

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:09

ja zoiets denk ik ook, nu t spul halen, sommige voedermarkten kijken je erg vreemd aan als je over vlozaad hebt, maar naar wat bellen heb ik er toch eentje gevonden, kan het over een uurjte ophalen. Dan maar eens kijken wat het doet