Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
kasparonda schreef:De dierenarts spreekt hoog duits en is soms moeilijk te verstaan ze heeft het proberen uit te leggen maar snapte het niet helemaal, ik had haar toen aan de telefoon.
Alleen ik snap niet dat hij het niet eet.
Bedankt trouwens voor de goede tips.
geerke schreef:maagzweren komen voornamelijk door te weinig ruwvoer en stress,ik mag toch hopen dat deze shet geen stress heeft....
Citaat:Eiwitten in (voordroog) kuil en hooi, ontstaan door kunststofbemesting zijn veelal slecht verteerbaar en kunnen nadelige effecten veroorzaken, zoals koliek en dikke benen. Bij Lucerne (vlinderbloemige) daarentegen wordt door wortelknolbacteriën de stikstof uit de lucht gebonden, met als resultaat een aminozurenpatroon die zorgt voor volledig verteerbare eiwitten. Daarnaast speelt het kunstmatige droogproces van Lucerne een grote rol in de vertering van eiwitten voor paarden. Door de kortdurende verhitting worden eiwitten voor een deel afgebroken, zodat ze gemakkelijker opgenomen kunnen worden door het paardenlijf.
geerke schreef:mijn paard is chronisch hoefbevangen,als hij lucerne krijgt zijn zijn benen de volgende dag dik....ook is bewezen dat lucerne darmstenen veroorzaakt.
Citaat:Calcium wordt vooral in de dunne darm geresorbeerd In tegenstelling tot andere diersoorten is de rol van vit. D zeer gering. Toch is het paard gevoelig aan hoge giften vit. D : calcinose door hypervitaminose D. De resorbeerbaarheid wordt niet beïnvloed door de aangeboden hoeveelheid, zodat hoge Ca-giften tot hoge plasma- en hoge urinewaarden leiden. Calcium (en ook Mg) wordt beter geresorbeerd bij ruwvoeder of gemengde rantsoenen dan bij uitsluitend krachtvoeder. In de dikke darm is er voor Ca en Mg nog nauwelijks netto-resorptie vermits de secretie hoger is dan de resorptie (Ca-infuus in het caecum verhoogt de urinaire secretie niet). Wanneer de pH dan hoger dan 6 bedraagt, (bij voederen van luzernehooi bv.) stijgt de onoplosbaarheid van deze mineralen en kunnen darmstenen ontstaan.
omaas schreef:In lucerne zit idd veel eiwitten. Als de darmen op dit moment niet goed opnemen, kan je dit dus beter wel voeren. Lucerne wordt aan paarden gegeven die mager blijven of aan oudere paarden die ook aan de dunne kant zijn. Wanneer de darmen weer goed functioneren en jouw paardje is gevoelig voor eiwitten, moet je wel weer voorzichtig zijn.
Subli verkoopt lucerne zonder melasse en er zit tevens plantaardige olie in (ook goed voor de energie-huidhouding!).
Ik heb er goede ervaring mee!
Citaat:Gras-mix en Lucerne-mix bevat geen pure melasse maar is verrijkt met een klein percentage Molashine. Molashine is een mengsel van melasse en plantaardige olie. Dit mengsel zorgt voor een verhoogde energiewaarde, een glanzende vacht en heeft als positieve eigenschap dat het bladstof uit het product wordt gebonden. Hierdoor zijn deze mixen uitermate geschikt voor allergische paarden.
Suikerpercentage
Gemiddelde
Standaarddeviatie
Hartog Lucerne-mix
7 %
-
Hartog Gras-mix
11 %
-
Hartog Compact Gras
8 %
-
Vers gras
12 %
8 – 14 %
Hooi
11 %
8 – 15 %
Kuilgras
9 %
7 – 11 %
Bron: Dairy one Laboratory, New York
Ook is Lucerne-mix rijk aan essentiële eiwitten die volledig verteerbaar zijn en de lever niet onnodig belasten.