Bij belaste rug kortere pas. Osteopaat? Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje89

Bij belaste rug kortere pas. Osteopaat? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 23:39

Vorige week zondag had ik les met mijn paard.
Toen viel mijn instructrice ineens op dat hij met zijn rechterachterbeen een kortere pas maakt.
We zijn direct gestopt met rijden. De dag erna heb ik hem onder het solarium gezet, omdat ik dacht dat het misschien een spierkwestie was. Daarna heb ik hem gelongeerd aan het halster. Onbelast maakt hij echter wel een normale pas. Na hem van maandag t/m vrijdag aan het halster te hebben gelongeerd, en hem te hebben gestapt aan de hand ben ik er zonder zadel voorzichtig opgeklommen. Direct maakte hij weer die rare bijna de helft kortere pas met R.A. Ik voel dit ook heel duidelijk als ik erop zit. Als ik ga draven en ik wil hem wat meer verzamelen gaat hij ook heel raar ongerelmatig lopen.
Ik heb de osteopaat gebeld en heb een afspraak staan voor maandagavond. Hopelijk vind hij iets.

Ik wilde graag weten of jullie ervaring hebben met dit "verschijnsel" en wat je eraan gedaan hebt.

hverbeek

Re: Bij belaste rug kortere pas. Osteopaat? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:40

Misschien overbodig hoor. Maar is je zadel wel goed passend?? Als deze ergens blokkeerd kan ik me voorstellen dat hij kortere passen maakt.

Zelf ervaring met de osteo, mijn paard is daar erg van opgeknapt. Van een paard wat stug en stijf was werd hij weer soepel en vooral erg vrolijk. NU wordt hij elk jaar nagekeken voor een algehele check up

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:04

Misschien is ie uitgegleden en heeft ie zijn bilspier aan 1 kant pijn gedaan
(ga staan span je billen aan, en doe eens een stap naar voren...dat dus gaat niet lukken! )
Laat hem eens masseren door iemand van http://www.happy-athlete.nl

Het kan ook een gewricht zijn, waar hij last van heeft,
daarover kan een dierenarts uitsluitsel geven.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:11

Ik zou eerst je tuig grondig laten nakijken voor de zekerheid Ja
Misschien drukt je zadel net te veel op de lendenen?

Mocht je tuig helemaal in orde zijn, zou ik een fysio of osteopaat er naar laten kijken voor de zekerheid.

Mijn pony liep met hele korte passen, zowel onder het zadel als los. En het bleek dat er heel wat mis zat in haar rug Knipoog.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:11

MD-->BEH

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:42

Hij doet het dus ook als mijn zadel er níét op ligt. Vrijdag heb ik er zonder zadel op gezeten, en toen deed hij het ook direct. Aan de hand doet hij het dus niet, dus een verrekte bilspier lijkt me niet de oorzaak. Het zou kunnen hoor. Als de osteopaat niets vind maandag, is er op stal ook nog iemand hem kan masseren.
Ik zal ook mijn zadel na laten kijken door iemand, of 'ie wel goed past en dan eventueel (mocht hij niet goed passen) een ander zadel aanschaffen.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:08

hoi, zoals je het beschrijft lijkt het een blokkade van het s.i. gewicht of de rug.
masseren zal dan weinig zin hebben.
massage geef je meer ter ontspanning van de spieren en als voorbereiding van een therapie, maar niet als er echte blokkkades zijn.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:11

paardfysio schreef:
hoi, zoals je het beschrijft lijkt het een blokkade van het s.i. gewicht of de rug.
masseren zal dan weinig zin hebben.

Misschien niet de massage die jij wellicht bedoeld.
Als de achterhandspieren verkort zijn (denk aan gluteus/semitendinosis /semimembranosis )
geeft dat bij het paard Altijd een verkorte pas van het achterbeen!
En dit komt gewoon erg vaak voor, is mijn ervaring!

paardfysio schreef:
massage geef je meer ter ontspanning van de spieren en als voorbereiding van een therapie, maar niet als er echte blokkkades zijn.

Sommige massage methode's misschien wel, maar die hebben dan ook weinig nut, en geven alleen verlichting...
De methode van http://www.Happy-athlete. gaat dieper dan welke massage dan ook!!
En is zeker niet ter ontspanning, Paarden kunnen daarom behoorlijk heftig reageren..
Maar... heel belangrijk, het werkt wel supergoed Ja en lost het probleem op waar je bij staat Knipoog Cool

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:42

dat zal best wel, maar met massage (welke massage dan ook) kun je geen gewrichtsblokkades opheffen.
dus: eerst uitzoeken wat het probleem veroorzaakt, en dan een behandelplan maken. Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:44

dierfysio schreef:
dat zal best wel, maar met massage (welke massage dan ook) kun je geen gewrichtsblokkades opheffen.
dus: eerst uitzoeken wat het probleem veroorzaakt, en dan een behandelplan maken. Lachen

Dat staat al in mijn eerdere post.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:50

paardfysio schreef:

Uit pure interesse:
Ik vind die blokkade van het hele SI-gewricht altijd zo vaag. Bij mensen wordt het daar ook op gegooid, terwijl een blokkade bij mensen (als ik de ene docent van mijn opleiding moet geloven) bijna nooit voorkomt, iig niet zo vaak als wordt gediagnosticeerd. Een andere zegt daarentegen bij bijna iedere lage-rugklacht dat het een SI-blokkade is.
Komt het bij paarden vaker voor dan bij mensen? Heeft het gewricht anatomisch/functioneel gezien dezelfde werking?

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:55

En wat kan je doen aan een blokkade van het SI-gewricht?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:05

anita schreef:
En wat kan je doen aan een blokkade van het SI-gewricht?

Jammer dat de fysio's wegblijven na zo'n interessante vraag.

Een Blokkade kan losgemaakt worden: b.v.
Door een Osteopaath
Manueel therapeut
Chiropractor
Bij mij hielp een osteopaath het beste
Na een val van het paard bleef ik veel last houden van lage rugklachten
Ik kon ook niet meer op mijn zij slapen (hield het hooguit 5 min. vol)
na 3 behandelingen waren de problemen opgelost
Laatst bijgewerkt door unamie op 13-01-08 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:07

Lianne84 schreef:
paardfysio schreef:

Uit pure interesse:
Ik vind die blokkade van het hele SI-gewricht altijd zo vaag. Bij mensen wordt het daar ook op gegooid, terwijl een blokkade bij mensen (als ik de ene docent van mijn opleiding moet geloven) bijna nooit voorkomt, iig niet zo vaak als wordt gediagnosticeerd. Een andere zegt daarentegen bij bijna iedere lage-rugklacht dat het een SI-blokkade is.
Komt het bij paarden vaker voor dan bij mensen? Heeft het gewricht anatomisch/functioneel gezien dezelfde werking?

Bij deze een voorbeeld van het skelet tussen mens en paard
Er zit niet zo heel veel verschil in
Afbeelding

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 22:44

Morgenavond komt de osteopaat een kijkje nemen.
Ik ben benieuwd of hij iets vind! Het zal best wel denk ik.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:00

Er is wel degelijk een heel groot verschil tussen een SI gewricht bij een mens of bij een paard. Bij een mens bestaat het bekken uit 2 delen die t.o.v. elkaar kunnen bewegen, bij een paard zijn deze 2 helften vergroeid.
Je hoort vaak van die vage verhalen dat een bekken even aan 1 kant recht geslagen is door een behandelaar, maar dat kan dus niet. Een bekken kan wel in zijn geheel wat gekanteld zijn, of geroteerd. Maar meestal ligt de oorzaak daarvan wat meer naar voren, in de lendewervels. Een bekken kantelt dan gewoon wat mee met de wervels ervoor.
Alleen SI problemen zie ik eigenlijk nooit, wel in combinatie met problemen in het ruggebied ervoor.
Een osteopaat zal ook naar dit geheel kijken en dit meestal kunnen behandelen. Een massage kan hierbij waardevolle aanvulling zijn.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 08:59

@heleenxx
Altijd handig, uitleg van een deskundige, bedankt Cool
Je bedoelt dus het lumbale gedeelte, die kantelen/roteren van het bekken veroorzaakt?
En dus niet het SI gewricht zelf?
Klinkt op zich wel heel logisch.omdat het de overgang is van het achterbeen naar de wervelcolom
Daarom is het ook een kwetsbaar gedeelte bij een paard.

nog wat paar plaatjes
Afbeelding
Het Sacro-Illiacale gewricht (SI-gewricht) is een gewricht dat verbinding geeft tussen het heiligbeen (sacrum) en een deel van het bekken (het illium)

Afbeelding
Het SI-gewricht van voor bekeken.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:55

geheel eens met de mening van collega heleen!
ik studeer voor paardenchiropractor, en met die behandelwijze kun je SI-problemen ook aanpakken. al is het dus wel zo dat het zelden/nooit enkel aan SI ligt.

mijns inziens maakt het weinig uit HOE je de (milde!!! dus niet met hamers) prikkel geeft; osteopathie of chiropractie. het gaat beide uit van een prikkel aan het zenuwstelsel, dat dan zelf de blokkade normaliseert. de techniek is dus misschien iets anders, maar de gedachte erachter en wat er in het lijf gebeurt, bijna gelijk.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:03

mijn pony heeft hier ook een beetje last van. Ik heb eind novermber de ostheopaat erbij gehad en heiligbeen bleek muur vast te zitten. Het is nu nog niet helemaal over.. Vrijdag krijgt hij een sport massage en half februari komt de ostheopaat hem nog eens na kijken en ik hoop dat het dan weer beter gegaat...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 16:29

Replay's ruggenwervel bewoog aan de linkerkant makkelijker dan aan de rechterkant.
Het probleem bevond zich vlak achter net SI-gewricht aan de rechterkant.
Nico heeft hem een zetje gegeven en hem wat losser gemaakt.
Replay moet nog een week rust (paddock & stappen) en daarna mag ik er weer op.
De eerst volgende keer dat ik er op mag zal dus komende dinsdag zijn.
Ik mag dan een half uurtje stappen met veel tempowisselingen.
De keer erna dat ik ga rijden mag ik ook draven, en moet veel schakelen.
De 3e opvolgende keer mag ik ook een stukje galop proberen.

Zou het een goede zet zijn, om hem na deze behandeling (dus deze week, vóór dinsdag) te laten masseren?
Ik denk namelijk dat hij best wel eens flinke spierpijn kan hebben gekregen door het losmaken van zijn achterhand.
Nico zij ook dat hij aan de ene kant meer spierspanning voelde dan aan de andere kant.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:58

Zou een massage even overleggen met een masseur, ze zal best spierpijn hebben na het losmaken van de achterhand en wat onwennig zijn de eerste keer dat je er weer op stapt. Ik heb zelf goed ervaringen met Reinoud Koppert van paardenmassage.com

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:18

Liesje89 schreef:
Zou het een goede zet zijn, om hem na deze behandeling (dus deze week, vóór dinsdag) te laten masseren?
Ik denk namelijk dat hij best wel eens flinke spierpijn kan hebben gekregen door het losmaken van zijn achterhand.
Nico zij ook dat hij aan de ene kant meer spierspanning voelde dan aan de andere kant.

Dat zou zeker aan te bevelen zijn.
Massage in combinatie met een osteopaath die de wervels losmaakt, dan blijft je paard ook lekker los Cool
Als spieren vast blijven zitten, kunnen de wervels ook weer vast komen te zitten, en andersom ook
kijk eens op http://www.happy-athlete.nl
Er zijn maar weinig behandelingen nodig, daarom is het relatief goedkoop

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:21

Wij hebben al enkele keren meegemaakt dat het bekken scheefstond. Dat kan gebeuren als ze rollen en/of vastliggen in hun stal.
Het raadplegen van een osteopaat is dus een super idee. Ja
Wij laten onze paarden preventief een aantal keren per jaar nakijken door onze paardendierenarts/osteopaat. Daar hebben
we heel veel profijt van. Uiteindelijk kan een dier niet zeggen waar hij pijn heeft.......

noellakinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:21

ik heb heel veel bij bijna zoiets aan de ostheopaat gehad. ik zou zeggen laat die langskomen.

noellakinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:25

ik ging net de rest van de reacties doorlezen en las over het SI gewricht. Mijn vriendin der paard rent altijd weg zo snel ze gaat draven of wat van hem vraagt. die is op training gegaan en ook daar konde ze er niks mee en ze hebben een ostheopaat laten komen. die zij dat die hoofpijn had door ze SI gewricht. Ze heeft hem helemaal behandeld en nu lijkt het super te gaan. gewoon al die tijd denken dat het aan het paard ligt maar hij had gewoon pijn. het Si gewricht schijnt ook heel belangrijk te zijn.