het zakken van paardenballen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magiclover

het zakken van paardenballen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:31

ik had een vraag.

wanneer zakken normaal gesproken de ballen van een hengst, met welke leeftijd ongeveer.
mijn hengst is 1,5 en bij hem zijn ze nog niet gezakt. ik dacht zelf dat ze met 1 jaar begonnen te zakken maar nu ben ik er niet meer zeker van.

wsundayl

Re: het zakken van paardenballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 02:04

Meestal zo vanaf 10 maanden.
Dit kan echter wel heel erg per paard verschillen, sommige zakken eerst 1 en dan later de tweede. Ook kan een meer ontwikkeld zijn dan de andere.

Vaak op die leeftijd trekken ze ze ook nog heel erg in elke keer.
Je kan proberen te voelen (let wel op dat je geen trappen krijgt) en anders zou ik toch je da er is naar laten kijken.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 02:15

Misschien heb je een hengst die ruin geboren is Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 07:56

Mijn shethengstje was 11 maanden toen die gecastereerd was en bij hem waren ze alletwee al ingedaalt.
Maar hij was ook al zo vroeg met hengstenstreken en dekken vandaar d vroege castratie.

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 13:02

hengsten streken heeft hij nog niet echt eerder wat speelzichheid. trappen zal hij niet snel doen hij is heel mak (zeker van wat ik heb gehoort van zijn afstamming) ik kan vaker gewoon bij hem liggen terwijl hij niks doet inprenciepe zou naast hem kunnen slapen als ik dat wil. maar zoals ik het lees is hij opzich vrij laat. voorzover ik heb kunne zien zijn ze er ook nog "uit uigeweest"en weer ingestrokken.

patsur: een paard word nooit als ruin geboren voorzover ik heb gehoort Haha! Tong uitsteken

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:25

Mijn hengst had ze 1 week voor zijn 2e verjaardag pas allebei. De eerste was er wel al met ruim 1 jaar.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:28

Die van mij was 3 jaar toen beide ballen waren ingedaald. De andere had ze al met negen maanden.. Moet ik wel zeggen dat bij de eerste ook ballen had van een groot paard hij is zel 1,35.

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 14:12

ok dan maakt ik me nu al minder zorgen dat hij heel laat is aangezien er meer zijn. maar dan nog een vraag kun je hem dan wel al gewoon laten casteren of niet.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:26

zowel mijn shetlander als bij mijn trekpaard waren de ballen met 1 jaar ingedaald.
Het ligt ook aan de conditie van je paard ,als ze heel schraal zijn is de ontwikeling wel eens wat later ,maar dat hoeft niet.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:13

mijn paard is met 1 jaar precies gecastreerd. bij hem zat er 1 bal en de andere in het lieskanaal, maar door de verdoving is die ook naar beneden gekomen. ik zou je veearts er naar laten kijken of ze nog indalen. of iniedergeval of ze aan het indalen zijn

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:01

dat zal ik dan doen als de dierenarts voor de duiven of voor de ineentingen.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:06

Mijn hengst is pas 1 jaar geworden en zijn balletjes zijn ook nog niet ingezakt Clown
Je voelt ze wel al een heel klein beetje zitten maar ze hangen nog niet waar het hoort, gelukkig laat hij zich wel goed aanraken daar... Haha!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:20

magiclover schreef:
ok dan maakt ik me nu al minder zorgen dat hij heel laat is aangezien er meer zijn. maar dan nog een vraag kun je hem dan wel al gewoon laten casteren of niet.

Nee daarvoor moeten beiden ballan volledig ingedaalt zijn. Als ze pas indalen kunnen ze nog wel eens terug floepen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 00:34

bij mijn pony daalde de ballen pas in op 2 jarige leeftijd, bij ons castreerde wij niet als de ballen nog niet waren ingedaald, maar je kan het wel vragen bij een kliniek waar ze via de lies castreren?

ElSalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 00:41

Bij mijn shet waren ze allebij al naar beneden gezakt met zeven maanden. toen hij anderhalf was had hij er geen meer Bloos

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 08:41

nee ik wil hem zowie zo tot 2,5 hengst houden als het kan nog wat langer

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:08

heb ik ook met mijn welshje gedaan Lachen

dus nog even geduld hebben en dan komen zijn ballen komen vanzelf wel hoor *LOL* succes nog! Lachen

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 14:17

danke ja ik weet dat ze vanzelf komen Tong uitsteken maar vroeg me af wanneer en dank je wel voor eht succes wensen het lukt allemaal wel

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:22

ik zat met hetzelfde bij die van mij.. kreeg hem toen hij 11 maanden was met 2 had hij nog gen ballenleek me erg stug dat hij een ruin was met 11 maanden, nu hij 3 si heeft hij wel ballen;)

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 14:31

oke dankje ik hoop dat hij emt 3 dan nog hengst is zodat hij goed te casteren is als hij ze dna pas krijgt maarja.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:10

Bij mijn shethengst zijn ze pas op zn 3de jaar volleding ingedaald. Dit jaar wordt em 4 (in mei 2008) en wordt ie gecastreerd, want hij is enorm dominant en komt he-le-maal nie overeen me mn merrie (fries). Hij denkt dat ie ook groot paard is Clown

truusjetrix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:52

Bij mijn hengst, die in maart 3 jaar wordt hangt er nog maar eentje... Helaas. Ik zou hem graag willen laten ruinen maar dat zit er voorlopig nog niet in. Ik heb her en der wel eens gehoord dat als ze op hun derde jaar nog niet ingedaald zijn ze helemaal niet meer indalen en het dus een klophengst is. Wie weet hier meer van en wie heeft er wel eens een klophengst laten castreren? (kosten? risico?)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:00

Mijn da heeft gezegd als ze voor hun 2e levensjaar niet beide ballen hebben dan heb je nog maar 5 % kans dat ze nog uit zichzelf komen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:35

het kan heel erg verschillen. die van mijn hengstje waren na 2 maanden al ingedaald. Bloos

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:50

Ik was indertijd ook enorm ongerust en ik heb een shetlanderfokker gecontacteerd met de vraag of het normaal was dat mn shetterhengst zijn ballen op 2-jarige leeftijd nog steeds niet zijn ingedaald. Ik heb als antwoord teruggekregen dat dit perfect normaal is. Dat shetters soms hele laatbloeiers zijn, dus ook later met klootjes indalen. Ik kreeg de raad om hem de tijd te geven om rustig "man" te worden. Dus dat heb ik gedaan en alles is nu in orde.

Ivm 1 bal indalen weet ik nie zoveel, wel dat je idd veel kans hebt op een klophengst. Om dat te castreren is het heel wal moeilijker en complexer. Moet je eens raad vragen aan een dierenkliniek mss?