Zijn himalaya-likstenen slecht bij intenief gebruik?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Zijn himalaya-likstenen slecht bij intenief gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 19:14

Hoi, heb net zo'n liksteen gekocht voor de veulens, het is de eerste, wilde eens wat anders. KLopt het idd dat als de diertjes er veel aan likken niet een soort overdosis aan zout of mineralen krijgen?

omaas

Re: Zijn himalaya-likstenen slecht bij intenief gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 08:32

Ik heb met likstenen over het algemeen veel moeite. Je weet niet of de paarden aan de steen gaan likken omdat ze er behoefte aan hebben of dat je de behoefte gecreeerd hebt door de steen op te hangen Als ik een grote lolly voor mijn kind hang, gaat hij/zij er ook aan likken en moet ik dan concluderen dat mijn kind suikerbehoefte heeft??? Een te veel is altijd slecht!

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 08:44

Mijn veulen ging er ook teveel aan likken, het gevolg was zware diaree
Denk dus niet dat het goed is. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:04

Orrie_VBW schreef:
Mijn veulen ging er ook teveel aan likken, het gevolg was zware diaree
Denk dus niet dat het goed is. Knipoog

Jeetje, dat klinkt wel heftig, dan pretenderen ze iets heel anders in de paardenwinkel en op internet... Verdrietig

MIsschien scheelt het dat ze alleen 's nachts er aan likken...

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:41

Veulens zoeken het op als speeltje. Daar zou ik het dus niet op wagen. Oudere paarden zoeken het vaak op als ze het nodig hebben. (moet ik wel zeggen dat ik dan vaak kies voor simpele stenen en niet een met een smaakje, dat is de boel neppen. Himalaya wordt wel gewaardeerd en toch doen ze er hier lang mee.)

Aischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:49

Mijn paard heeft ok de himalaya liksteen, een ik vind ze echt goed !
Deze kunnen ze geen stukjes van afbijten, zoals bij de jolly. Mijn paard krijgt ze al 3 jaar !!
Geen diaree of zo Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:51

Ik heb zelf altijd het idee dat ze er zoveel aan likken als ze er behoefte aan hebben...

Mijn eigen paard zweet vaak en veel, en die likt er ook heel veel aan.
Het paard dat ernaast staat, dat ik voor iemand anders rijd, heeft er al een eeuwigheid eentje hangen, maar die likt er nauwelijks aan, en die zweet ook heel weinig...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:53

Hmm, met veulens kun je maar beter uitkijken, die willen alles nog uitvinden en dan is aan zo'n steen likken prima vermaak Clown
Een ouder paard zal daarentegen de steen op zoeken om aan de mineralen behoefte te voldoen.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:55

Mijn paard krijgt ze ook al twee jaar, hij staat alleen snachts op stal dus kan er niet de hele dag aan likken. Zelf heeft hij er niet zo´n behoefte aan gewoon af en toe. Hij doet er dan ook heel lang mee. Ik heb hem er meer hangen voor wanneer hij het lekker vind, ik denk niet dat hij het echt heel erg nodig heeft.

Ik las ook dat veulens ze eigenlijk niet mogen hebben ivm diaree. Weet niet zeker of dat zo is hoor.

Ucorazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:54

detour schreef:
Hoi, heb net zo'n liksteen gekocht voor de veulens, het is de eerste, wilde eens wat anders. KLopt het idd dat als de diertjes er veel aan likken niet een soort overdosis aan zout of mineralen krijgen?

Een overdosis kunnen ze niet krijgen Knipoog
Wel kunnen ze door het zout veel gaan drinken waardoor het zwaarder is voor de nieren om al dat water te verwerken..

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:15

ik heb ze ook altijd. veel beter dan dat samengeperste gedoe van de BB ofzo.
mijn paard doet er gewoon lekker lang mee en heeft nog nooit last gehad o.i.d Lachen

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:53

Ik heb er net 1 besteld om te proberen. Die met die smaakjes at mijn pony gewoon op en dat leek me toch niet zo verstandig Tong uitsteken

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:45

Mijn paard heeft er ook een, waar ze heel veel aan likt. Ze krijgt er geen diarree van.
Volgens mij plassen ze het gene wat ze niet nodig hebben gewoon weer uit..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 15:47

Hoi, mijn veulen heeft de steen al aaridg kaal gelikt hoor, het ding wordt al dunner. Ze vindt het heerlijk. Ik leg het er een paar dagen per week in. (IN de box)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:57

Ik weet niet..

Mijn paard had zo'n ding binnen een week op.
En ik me maar afvragen waarom die stal zo zeiknat was elke keer.. Ze dronk natuurlijk ook liters water extra per dag.
Waarom ze dat nou deed.. geen idee..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:40

Rytm schreef:
Ik weet niet..

En ik me maar afvragen waarom die stal zo zeiknat was elke keer.. Ze dronk natuurlijk ook liters water extra per dag.

Meen je dat? Had je neit in de gaten dat het met het zout te maken was of proef ik beetje cysnisme? Vind het trouwens ook wel erg vlug!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:42

Ik zou met een veulen ook oppassen.
Ik gebruik ook een Himalaya-liksteen voor mijn paard, omdat hij de andere soorten met grote happen tegelijk opslokt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:47

Ik heb me er erg lang tegen die Himalaya's geweerd (puur omdat ik niet met hypes meedoe) maar ben begin vorig jaar toch gezwicht: twee kleintjes gekocht en opgehangen. De jongste keek er niet naar om, de oudste had hem met een week op. De oudste kreeg daarom eerst de kleine van de jongste (duurde dit keer drie weken) en daarna een grote steen, en die hangt nog steeds.

Bij veulens moet je met zoutstenen in het algemeen uitkijken, niet alleen met de Himalaya, want dat kan idd tot diarrhee leiden. En als ik zie dat er overmatig gebruik van gemaakt wordt (en dat geldt ook voor de rode mineralenstenen) gaat het blok er maar een uurtje per dag in.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:48

Bij mij mag het er twee nachtjes per week in; het gaat nu wel goed eigenlijk. Ze vindt het erg lekker terwijl de ander er niks mee heeft.

ElSalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:51

Mijn shet van 2 jaar heeft er ook een. Af en toe neem hij er een paar likken van als hij er zin in heeft Vingers aflikken . heb het koort er doorheen gedaan waar ook zijn appel aan hangt. Hij bijt en speelt wel vaak met die appel maar niet met die steen daar likt hij alleen soms aan. de appel zorgt er ook gelijk voor dat de steen niet tegen de stalwant aan komt en blijft de wand schoon. Haha!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:37

detour schreef:
Rytm schreef:
Ik weet niet..

Meen je dat? Had je neit in de gaten dat het met het zout te maken was of proef ik beetje cysnisme? Vind het trouwens ook wel erg vlug!

Dat was cynisch ja. Knipoog
Ik denk trouwens dat ze dat deed omdat ze destijds een blessure had en geen bix kreeg.
Nu staat ze weer op rust dus mijne krijgt pas zo'n ding als ze ook gewoon eten krijgt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 10:39

De mijne ligt nu in de voerbak van de Arabier, die is wat ouder, en hij likt minder fanatiek. Soms leg ik het ding een nachtje bij de veulens.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:41

Ik zou met een veulen ook zeker even opletten.

Mijn paard likt vrij veel aan de steen, maar hij is altijd aan het likken en frunniken met zijn mond.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:25

Mijne was in de lengte gespleten, ik heb nu een helft in de voerbak liggen.. Lachen
Die zie ik wel kleiner worden, maar hij ligt er al een tijdje. (week of 2 denk ik)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:30

toen ik mijn paard net had gekocht, had ze liksteen ook zo op, de himalaya binnen paar dagen, en die rode in een kleine week tot week....

lijkt mij niet erg goed, maar nu heeft ze wer een himalaya in haar stal hangen, en daar zit ze al lang niet zoveel meer aan, af en toe, en doet ze ook langer mee.
waar ze staat hangen trouwens bij de veulens in het hok ook 1, slikken er wel aan, maar het is niet dat ze er constant aan zitten....

mijn ervaring is wel dat ze er zomers korter mee doen, en dus meer aan likken dan swinters.
omdat ze dan natuurlijk ook zweten, 'verbranden' ze ook veel, dus zullen ze het ook weer moeten aanvullen Ja