Paard valt uit het niets om

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Paard valt uit het niets om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 20:20

Ik was vandaag mn paardje aan het opzadelen (paard is 27 jaar) en ik was met het hoofdstel bezig om de bakstukken weer goed te maken (had het hoofdstel de dag ervoor uit elkaar gehaald). Paard was een beetje geirriteerd omdat het bit tegen zn tanden aankwam en ineens veranderde zn blik, strompelde hij naar achter en hij begon te shaken en viel zo uit het niets op zn zij. Hij probeerde trillend weer op te staan (schrok zichzelf ook helemaal dood). Toen hij eenmaal stond was ie weer normaal nog steeds ietwat geschrokken. Stukje heen en weer gelopen allemaal prima.

Heb hierna rustig aan even gereden en dat ging gewoon goed, hij liep niet anders en gedroeg zich hetzelfde als altijd.

Nu ben ik me ook helemaal kapot geschrokken natuurlijk maar ben vooral benieuwd naar wat het precies kan zijn.

Een van de mensen die het zag gebeuren zei dat hij op rust stond en zn knieeen waarschijnlijk op slot waren geschoten en dat ie daarvan is geschrokken en zijn evenwicht verloor.

Een ander dacht aan iets van epilepsie.

Ik weet het niet ik wil alleen dat het nooit meer gebeurd want ik, en alle anderen die het zagen gebeuren, zijn zich kapot geschrokken. Paard heeft in de 3 jaar dat ik hem rijd nooit iets dergelijks vertoont. Zal morgen eens aan de boer vragen of hij misschien al zoiets bij hem had gezien.

NB Paard is niet van mij dus ik ben niet in de positie om er een DA bij te laten komen.

Shappiejj

Re: Paard valt uit het niets om

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:28

Ik heb wel eens zoiets gehoord, een pony die ook af en toe zomaar omviel, het was een bepaalde ziekte (geen epilepsie) ik weet alleen niet meer wat Boos! .
Jeetje, dan schrik je wel hé?

Hopelijk gebeurt het niet nog eens.

Groetjes

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:32

ik zou even da bellen. vragen kan geen kwaad...

wij hadden een kip die dat ook had. bleek hersenvliesontsteking. die was ook de ene keer helemaal goed, de andere keer viel ze om, of draaide ze rondjes om 1 as:s

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:33

Het kan inderdaad best komen omdat er iets op slot zat.
Heeft hij nog wel een normale bespiering? Geen ingevallen achterhand? En als je hem een pasje opzij zet, heeft hij daar ook moeite mee?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 20:34

Nee hij is normaal bespierd. Het is een oud paard maar qua lichaam ed ziet hij er nog jong uit (zie profiel). Hij heeft alleen een dikke buik.

Hij loopt makkelijk om en ook dingetjes als wijken gingen gewoon goed vandaag met rijden

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:36

ik zou toch even bellen en gewoon t voorval vertellen. t bellen kost je alleen de belkosten... advies is gratis...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:37

Het lijkt wel of hij een soort attack heeft gehad, net als bij mensen. De hond van mijn ouders had het paar weken terug ook en die is 15.

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:37

een paard dat ik ken had daarmee ee nhersentumor dus echt even bellen!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 20:38

Ja dat is zo maar denk niet dat ze happy worden als ik nu ga bellen Knipoog Denk vraag het even hier, hoop mensen hoop ervaringen.

edit: Ja maar wat voor iets dat is het enge, je weet niet wat het is of wanneer het toeslaat

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:44

ja, maar morgen kun je wel alsnog bellen;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 20:46

Nee dat sowieso (even nummer van Da vragen.) T was wel ontzettend eng. Iedereen riep dat k het paard los moest laten maar ik bleef als verstijfd staan. Lijkt nu alsof het heeeel langzaam ging allemaal

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:55

Oke, dan ligt het niet aan de bespiering. Wel actie ondernemen hoor, je moet er niet aandenken dat hij zo iets krijgt met jou erop en dat je eronder belandt. Wil je niet bang maken ofzo, je moet alleen wel serieus omgaan met zulke dingen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 20:57

Die opmerking kreeg ik ook van iemand op minder subtiele wijze.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:58

Lijkt toch echt op een TIA (Transient ischemic attack), morgen even de DA bellen.
succes met je paardje.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:13

Storm76 schreef:
Lijkt toch echt op een TIA (Transient ischemic attack), morgen even de DA bellen.
succes met je paardje.

Uh sorry maar waar baseer je dit op? Mocht dit paard een TIA hebben gehad, had hij ook wel andere symptomen. Zoals bijvoorbeeld een hangende mondhoek, verlamde benen of in ieder geval minder goed kunnen lopen. Je valt niet alleen om bij een TIA.

Laat je weten wat de DA zegt? Ben wel benieuwd, want ik heb werkelijk geen idee wat dit zou kunnen zijn!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:37

Nicole, dat hoeft niet hoor, als een paard 1 van de symptomen heeft kan hij al een tia hebben gehad, daar hoeft hij niet perse hangende mondhoeken voor te hebben.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:33

Storm76 schreef:
Nicole, dat hoeft niet hoor, als een paard 1 van de symptomen heeft kan hij al een tia hebben gehad, daar hoeft hij niet perse hangende mondhoeken voor te hebben.

Ik zeg niet dat hij hangende mondhoeken móet hebben. Wel dat alleen omvallen nou niet echt op een TIA wijst. Stel dat het wel zo is. Aangezien het paard omviel zou het dus in het gedeelte van de hersenen moeten zijn die voor evenwicht of spierspanning of id moeten zitten. Ze zou dan dus nooit gewoon kunnen gaan rijden.
Nee sorry ik ben het niet met je eens Clown

Maarre.. Is de DA ondertussen al gebeld?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:22

Nicole10 schreef:
Storm76 schreef:

Ik zeg niet dat hij hangende mondhoeken móet hebben. Wel dat alleen omvallen nou niet echt op een TIA wijst. Stel dat het wel zo is. Aangezien het paard omviel zou het dus in het gedeelte van de hersenen moeten zijn die voor evenwicht of spierspanning of id moeten zitten. Ze zou dan dus nooit gewoon kunnen gaan rijden.
Nee sorry ik ben het niet met je eens Clown

Maarre.. Is de DA ondertussen al gebeld?

en of dat kan....
paard van stalgenoot valt om met opzadelen krabbelt op en niets meer aan te merken,da er bij conclusie een TIA. Bloos

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:12

Ik heb ooit een topic geopend met het probleem wat mijn paard heeft.
Altijd als ik hem opzadel en dan het hoofdstel om doe gaat hij na het hoofdstel zo dromerig voor zich uitsteren.
De eerste keer dahct ik van: aaah wat schattig, en toen kriebelde ik hem wat achter zijn oortjes. Gevolg was dat hij ineens helemaal begon te wankelen op zijn benen. Ik ben toenh met zakjes gaan zwaaien en toen stond hij er weer attent bij. Als ik nu het hoofdstel om heb gedaan doet hij het weer, en altijd na het hoofdstel. Dan gaat hijh heel duf voor zich uitkijken en ben ik altijd druk bezig met hem 'wakker' houden. Als ik ergens anders ben doet hij dit trouwens niet.
Hij heeft dit ook een hele tijd niet gedaan, eigenlijk is het sinds kort weer terug...

In dat topic wat ik toen opende vroeg ik of er misschien niet zo'n plekje zat wat dezelfde werking had als een Praam. Dat daar ook zo'n zone zit waarvan het paard helemaal duf werd ofzo. Maar hier kwamen niet echt veel resulaten uit.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 22:15

Apart, maarja dit is de eerste keer dat ik dit bij hem gezien heb.

De mensen die het hebben zien gebeuren zeggen dat hij lag te slapen en zn knieen op slot gezet had. (ik was op het moment niet echt helder meer ik schrok me helemaal dood en kan me er nog maar weinig van herinneren achteraf).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 07:40

maar heb je de da nu al gebed?

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 07:46

Onze oude pony had dit ook in de laatste jaren van haar leven. Ze bleek het aan haar lever te hebben en daardoor kreeg ze zulke "toevallen" (3 of 4 keer per jaar niet meer trouwens). Ze viel dusook zomaar om soms als ze liep soms als ze stilstond, heel zielig om te zien maar had het idee dat ze niet echt hinder van onder vond ze stond direct weer op en was weer prima. Als je je paard nog rijd kan het inderdaad wel problemen opleveren. Hopelijk kom je er snel achter.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 08:58

Nee die moet ik vanmiddag bellen want nu lijkt mn eigen pony ook nog droes te hebben. Pff het houdt niet op.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:28

Het kan verschillende oorzaken hebben. Het wegvallen door het in slaap vallen heet Nacrolepsie maar dan hadt je het op die leeftijd vast wel vaker gemerkt.
Ik denk aan de symptomen aan problemen aan het hart. Heb zelf zo'n paard gehad. Het kan door ouderdom onstaan maar ook door infectieziektes zoals Droes.
Ik zou er zo snel mogelijk een DA naar laten kijken en snap eigenlijk niet goed dat je gaat rijden op een paard dat net is omgevallen. Stel dat hij het even later weer doet onder het rijden en jij zit erop. Dat vindt je niet prettig.
Ik zou niet eerder weer gaan rijden op zo'n paard als het grondig is onderzocht door een DA.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:57

Wat zei de DA?