Voer ik genoeg of te veel hooi?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Voer ik genoeg of te veel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 17:00

Naar aanleiding van een ander topic begin ik nu zelf te twijfelen over mijn voercpaciteit Nagelbijten / Gniffelen

Mijn d-pony krijgt 2 keer per dag 2 a 3 plakken hooi (van een normaal pak). Dit komt neer op een half pak per dag. Pony staat op stal en wordt 3 keer per week recreatief bereden. Hij krijgt per dan een klein beetje krachtvoer in een voerbal.

Voer ik nu teveel of genoeg?

Elliebelle

Re: Voer ik genoeg of te veel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:03

Heey,

Hij krijgt genoeg hoor, niet te veel.
Teminste als je pony niet tolt met overtollige kilo's zou ik niet minder gaan voeren.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:03

gaat het hooi altijd op? in principe kan je hooi onbeperkt geven. en teveel geef je niet zo snel volgens mij, dan laten ze het wel staan

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 17:05

Hij is vrij dik... maar het hooi gaat wel netjes op Lachen Hij gebruikt het iig niet als stro.

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:02

Je kunt je pony volgens mij vrijwel onbeperkt hooi geven. Maar als ie dan echt zo dik is (ik weet niet hoe dik??) dan is het misschien wel een idee om minder te voeren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:29

Je kan gewoon onbeperkt voeren, een hooibuik is niet erg tenzij je het zelf vervelend vind. Bij mij hebben ze in de winter altijd een hooibuik

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:53

Wij voren ook een half pak hooi per dag per paard/pony. Als ze te veel hadden lieten ze het liggen of gingen erdoor heen banjeren, gaven we te weinig dan was alles schoon op en worden ze een beetje sjaggie naar elkaar van voernijd omdat ze nog trek hebben. Maar met een halve baal per dag als ze geen gras hebben zitten we meestal goed.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:57

Hooi is niet zo erg. Als paarden op de wei staan in de winter geef je best teveel dan te weinig. Uit hooi halen ze een stuk van hun warmte heeft de VA mij verteld. Ik geef ze liever teveel hooi dan te weinig,heeft ze teveel dan laat ze het liggen en geef ik de volgende dag gewoon bij. Elke dag krijgt ze wel een vreetbui waar ze alles opeet wat ze tegenkomt,dus geen restjes hooi meer bij mij.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:32

Aangezien jou pony op stal staat moet je wel zorgen dat hij altijd iets te knabbelen heeft om verveling tegen te gaan.
Ik vind niet dat je te veel hooi voert.
Als hij te dik word zou je het in een hooinet kunnen voeren, zodat hij er langer over doet.

charliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:40

ik denk dat je het wel genoeg is. Tong uitsteken

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:46

Je geeft niet teveel hoor, hij moet wel wat te doen hebben als hij op stal staat. Zolang je hem geen kilo's krachvoer etc gaat geven is er niets aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:35

VSW --> VS.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 00:00

Volgens mij is het ook niet teveel.

Ik en het echter niet eens met de mensen die vinden dat je van hooi niet teveel kan voeren.
Ik heb vorig jaar een paard gehad met een teveel aan kalium waardoor die problemen kreeg met zijn lever en gal.
Dit kwam door onbeperkt hooi , dat van een weiland afkwam waar nogal veel bemesting op gaat.
Dus je moet eigenlijk weten wat voor hooi je geeft. Wat er in zit.
Ik geef nu dus niet meer onbeperkt hooi.
Ze krijgen 4 plakken op een dag en als het kouder wordt dan geef ik wat extra.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 07:38

Onbeperkt is voor een paard eigenlijk fijn doordat je zo hun gewoonten tegen moet komt, maar er zijn paarden die blijven vreten.
Bij ons op stal wordt in de paddock hooi gevoerd in zo'n speciale silo waar een groot pak in kan.
Maar de laatste jaren wordt dat ieder keer handmatig bijgevuld dus soms hebben ze ook even niks.
Er zijn sommige paarden die echt de hele dag aan die voersilo staan en er alleen weg gaan om te drinken.
Dat waren ook nog paarden die zo enorm dik waren en nog erger werden omdat lucht al genoeg is.
Dus onbeperkt gaat niet voor ieder paard klakkeloos op.
Mijn e-pony blijft ook de hele dag vreten, mijn shetje houd wel op na een tijd knabbelen.
De shet knabbelt en de e-pony vreet echt.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:37

ik geef 's morgens als ik hem voer ook een half plak hooi en dan 's avonds als ik thuiskom en het is op dan geef ik gewoon weer bij onbeperkt dus Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 15:02

Hihi ik kan nu met een gerust hart doorvoeren! Haha!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:02

hier krijgen onze dames ook steeds onbeperkt hooi. regelmatig als Dewy hooi begint te eten, gooien de schaapjes de boel door elkaar en leggen zich erop tot Dewke gedaan heeft met eten Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:06

Geloof dat de "regel" is 1 kg droge stof per 100 kg paard. Hooi zal gem. 80% droge stof bevatten. Dus voor een paard van 500 kg zit je dan op 6,25 kg hooi. Dat is basisonderhoud. En gaat uiteraard alleen op als je ook echt alleen hooi geeft. Bij weidegang zal een paard ook droge stof opnemen vanuit t gras, waardoor je minder hooi kan geven.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:09

Mijn paard krijgt beperkt hooi. 2x daags een dikke plak.
Hij krijgt voordroog hooi, en als hij teveel krijgt slaat dat meteen op zijn benen.
Wel krijgt hij dagelijks voldoende stro om em bezig te houden, maar ook dat laat hij soms wat liggen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 16:20

Needje schreef:
Geloof dat de "regel" is 1 kg droge stof per 100 kg paard. Hooi zal gem. 80% droge stof bevatten. Dus voor een paard van 500 kg zit je dan op 6,25 kg hooi. Dat is basisonderhoud. En gaat uiteraard alleen op als je ook echt alleen hooi geeft. Bij weidegang zal een paard ook droge stof opnemen vanuit t gras, waardoor je minder hooi kan geven.

Dank je!

Ik weeg het hooi niet, maar ik schat dat ik wel tussen de 5 en 6 kilo hooi op een dag geef. Daarnaast krijgt hij een beetje biks en pikt ie elke dag een paar grassprietjes mee als hij even op de wei staat. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:22

Weet iemand dan wat ongeveer een plak weegt gewoon uit een baaltje, die strak geperst is? Ben wel eens benieuwd hoeveel ik dan geef

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:26

Ik geef gemiddeld twee plakken hooi per dag, en daarnaast staat hij van 11 of 3 tot ongeveer 5/6 uur op de wei, waar hij beschikking heeft over een stuk gras ter grootte van ong 2-3m2 (plus de rest van de wei waar denk ik drie sprietjes in staan Clown)

Is dit voldoende?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:27

Ik gok dat een gemiddelde baal tussen de 15 en 20 kg weegt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 16:29

Ik vind het vrij weinig 2 plakken per dag, vooral omdat 2 a 3 m2 gras niet zo heel veel is. Maar dat kan aan mij liggen Tong uitsteken ik voerde mijn pony ook a 5 plakken op een dag in de wei Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:30

Zitten ongeveer 10 plakken in een baaltje dacht ik? Dus dat zou dan ongeveer 1.5 tot 2 kilo per plak zijn.

Zo dan krijgen mijn pony's wel echt ontzettend veel. De kleine weegt 150 kilo ongeveer dus die zou dan genoeg moeten hebben aan 1 plak, terwijl hij in de somer een krijgt en in de winter toch echt twee. De grote weegt bijna 400 kilo en krijgt drie dikke plakken dus dat is ook aan de hoge kant dan haha