Paard krijgt zijn nek niet meer omhoog, neus op de grond

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diamant191

Paard krijgt zijn nek niet meer omhoog, neus op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 09:40

Wie heeft dit eerder meegemaakt of weet wat het precies kan zijn?

Mijn paard stond zaterdag met zijn nek vast, waardoor hij met zijn snuit op de grond was en niet meer omhoog kon komen.
Na flink wat masseren, duwen en zijn voorbeen naar voren te halen, 'schoot' het schijnbaar weer goed en kon hij weer omhoog komen.
Dit is vanaf zaterdag tot nu erg vaak voorgekomen en ik had gelijk de dierenarts erbij gehaald. Die heeft pijnstillers en ontstekingsremmers gegeven, maar hij lijkt een soort van uit de kom effect. Je hoort ook een harde 'knak' net alsof er iets terugschiet en hij kan weer omhoog!

De dierenarts zegt dat het bij de voorbenen eigenlijk niet kan voorkomen dat er iets uit de kom is en denkt eerder dat er een slijtage of iets dergelijks in zijn nek zit, want het probleem zit vooraan bij zijn schoft, schouder en nek. Alleen mijn paard steunt ook niet supergoed op zijn ene voorbeen, waar aan die kant het probleem zit.

Er zullen zeker z.s.m. foto's gemaakt worden (of bij mijn DA zelf of in Utrecht), maar misschien dat iemand dit al eens eerder heeft gezien of meegemaakt en mij kan vertellen wat dit ongeveer inhoudt.

Alvast bedankt!
groetjes

piewie

Re: Paard krijgt zijn nek niet meer omhoog, neus op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:42

Oe dat klinkt niet goed, ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar ik hoop voor je dat het te behandelen is. succes ermee

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 10:17

ja ik hoop ook dat ze het snel kunnen verhelpen, want mijn paardje heeft erg veel pijn, is lusteloos en kijkt droopy uit zijn ogen.
Bedankt voor je medeleven Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:19

Vreemd, hier heb ik nog nooit van gehoord. Veel sterkte, ik hoop dat het weer helemaal goed komt... Hou je ons op de hoogte als je meer weet over de oorzaak, wat er aan de hand is en verdere behandelingsmogelijkheden en vooruitzichten?

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 10:29

ja ik hou jullie zeker op de hoogte, bedankt voor alle steun!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:34

Klinkt erg eng, sterkte voor je paard, en ik hoop dat het te verhelpen is. Hoe oud is hij?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:38

Misschien artrose in de hals waardoor er een zenuwbeknelling komt tussen de wervels?

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 10:39

Hij is 12 jaar oud. Zijn rug is nooit echt de 'sterkste' geweest zeg maar en ik heb ook vernomen dat hij bij zijn vorige eigenaresse met zadel en al achterover is geklapt en hij is altijd bereden met een zadel waarvan de boom op 2 plaatsen is gebroken :-S dus of alle spieren en wervels wel helemaal in orde zijn :-S.... erg spannend!! Alleen raar dat ik nu (ik heb hem al 4 jr.) pas deze klacht naar voren is gekomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:40

Kan idd dat er iets scheef zit. Heb je er ooit al een keer een Osteopaat/chiropractor bij gehad?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:41

Wat een eng verhaal zeg! Nog nooit van gehoord. Veel sterkte, hopelijk kunnen ze hem helpen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:46

Mijn vriendin heeft dit meerdere malen gehad met haar paard.
Fysio is hier aan te pas gekomen, heel gedokter geweest dus ik zou maar iemand inschakelen als ik jou was

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:52

Bij ons op stal heeft een schimmel het ook gehad. Stond ook ineens op slot als het ware met het hoofd laag.
Hier is ook een fysio bijgekomen en deze man heeft hem onder behandeling. Gelukkig maar 1 keer voorgekomen.
Ik zou er zeker naar laten kijken!!
Succes ermee ~~

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:54

...ik denk ook dat een osteopath verder zou kunnen helpen...

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:58

Ik heb verschillende paarden met dit soort klachten behandeld met fysiotherapie of chiropraxie. Dit leidde vaak tot goede resultaten. Dit moet echter wel in nauwe samenwerking met de dierenarts gebeuren. Deze klachten kunnen verschillende oorzaken hebben en het is belangrijk dat goed wordt uitgezocht wat het is. Veel suc-6!

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:00

Wij hebben jaren geleden een paard gehad die dit ook had. Na een zwaar ongeluk in een cross (paard was tot zn knieën weggezakt in de blubber en toen over de kop geslagen in volle galop) had hij ook dit probleem. Het was een beknelling in halswervels, die nooit meer genezen is eigenlijk.
Heeft wel nog jaren in de dressuursport gelopen, maar het was uit den boze dit paard hooi op de grond te voeren of langer dan een uur in de wei te zetten. Dan stond hij er ook zo bij en kreeg zijn hoofd dan niet meer omhoog.
Helaas kreeg hij een aantal jaren na het ongeluk, waarschijnlijk ook ten gevolge van het ongeluk zware ataxie en is inmiddels overleden.
Ik zou er toch nog eens een veearts bijhalen en hem nog eens laten nakijken. Het zou een beknelling kunnen zijn.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 11:06

De dierenarts is er gister weer bij geweest en vandaag zal ik gebeld worden waar (eigen kliniek DA of kliniek Utrecht) er foto's zal worden gemaakt en ik zal zorgen dat tot op de bodem wordt uitgezocht wat er met mijn paard aan de hand is.

Zijn de paarden die dit eerder hebben gehad en door de fysio geholpen zijn, nu helemaal vrij van klachten?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:07

foto's laten maken lijkt me heel zinvol; dan weet je misschien meer.
voor de rest ga ik mee met het verhaal van collega Dewi.

ik heb meerdere paardne met dit soort klachten behandeld. herstal was afhankelijk van de oorzaak; een met een zenuwbeklemming als gevolg van denderende artrose is niet goed opgeknapt, diverse andere met spierproblemen of blokkades in halswervels zijn goed opgeknapt.

sterkte!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:16

klinkt echt eng, ik hoop voor je dat het wel goed nieuws is succes

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:41

Idd even fotos laten maken.
Er zijn redelijk wat oorzaken die dit probleem kunnen veroorzaken..
Door fotos, kun je er al een paar (belangrijke) uitschakelen dan wel herkennen.

Succes! en laat je nog iets weten wat het was?
Hoop voor je da je zsm naar een kliniek kunt!

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 09:59

Nou mensen, gisteren zijn er foto's gemaakt en het lijkt erop dat er een breuklijn in zijn schoft te zien was. Ook leken een tweetal wervels in/na zijn schoft afgebrokkeld eruit te zien, maar mijn DA kon dat niet helemaal goed beoordelen. Dit kan een oude breuk zijn doordat hij vroeger met steigeren achterover is gevallen en de zadel op 2 plaatsen de boom was gebroken.
De foto's zijn opgestuurd naar een radioloog en hopelijk heb ik binnenkort de uitslag (dit is dus ook niet met een fysio ed. op te lossen). Mijn paardje heb ik gisteren weer naar stal gebracht en helaas schoot het er weer ff in en was het snel weer los, echt hopeloos dus!!
Vandaag ga ik de DA bellen voor zsm uitslag en weer nieuwe pijnstillers, want mijn paardje heeft onwijs veel pijn (lusteloos etc.). Bedankt voor jullie steun en hopelijk hoor ik snel meer om jullie te informeren!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:58

jeetje wat erg voor jou en je paard! Ach gut

is dit wel te genezen?

heel veel sterkte! Ach gut

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 11:12

Ik hoop inderdaad dat het te genezen is en dat er uiteindelijk gewoon weer gereden mag worden, maar dat is nog allemaal even de vraag Verdrietig

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:40

Jeutje.... toch een mooi smerige valpartij geweest dan destijds...
heeft hij mooi deze ellende aan overgehouden.
Wieweet door een rare beweging, rollen in box oid is het nu actief geworden....Wat een pech !!

Heel veel sterkte ermee!!

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:20

Wij hadden er ook 1 op stal. Dat was slijtage van de wervels, de nek sloeg dan op slot soms. Dat paard heeft lange tijd pijnstiiling gehad en supplementen, voor zover ik weet loopt hij nu alleen nog maar in de wei.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 13:53

De DA had gelukkig geen slijtage gezien en zijn nekwervels waren ook allemaal goed, dus dat is het gelukkig niet, maar goed.... wat dan wel?!