Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

magli schreef:Het lijkt mij niet echt op schimmel.
Melamonen, wat is het precies, gevolgen? Pijn? Aangezien ik er totaaaal geen verstand van heb.
EricPrast schreef:Bij "bobbels aan de staartwortel" denk ik ook meteen aan melanomen. Mariska32 stelt terecht de vraag;"Is het een schimmel?", want daarbij komen ze relatief veel vaker voor dan bij anders gekleurde paarden. Wat overigens dus NIET betekent, dat als het geen schimmel is het automatisch ook geen melanomen kunnen zijn.
"Zwellingen aan de nek, eerder waar ze slikt, dus eigenlijk aan de onderkant", kan een aantal oorzaken hebben: zo ff voor de vuist weg: verkoudheidje, keelontsteking, iets met de lymfeklieren en droes is ook een optie.
Die melanomen kunnen prima blijven zitten zolang ze niet te groot worden, als het paard er hinder van gaat ondervinden is het mogelijk ze operatief te laten verwijderen. Voor de opgezwollen keel lijkt het me verstandig dat er ff een d.a. naar kijkt.
Lynn_Nikita schreef:ik wild enet hetzelfe zeggen
zijn goedaardige gezwellen, melatonomen, komen voornamelijk bij witte paarden voor
Elianna_ schreef:melatonomen had de pony uit de buurt ook. Helaas is ze daar aan overleden, omdat het naar binnen aansloeg.
M'n andere verzorgpony heeft het ook, maar heeft er nog niet echt last van.
Elianna_ schreef:Dat is puur pech hebben. Het komt maar vrij zelden voor dat melanomen naar binnen slaan. Maar als dat gebeurt kun je zo'n paardje ook inderdaad meteen afschrijven, niets meer aan te doen dan.melatonomen had de pony uit de buurt ook. Helaas is ze daar aan overleden, omdat het naar binnen aansloeg.
magli schreef:EricPrast schreef:
Oke, bedankt! Ik denk dat de kans dat het melamonen zijn wel groot is! Eigenlijk heeft ze die "bubbels" toch al redelijk lang, ze gaan nooit volledig weg, wel worden ze eens groter en eens kleiner of dergelijke. Wat is droes als ik vragen mag?
magli schreef:Oke, nogmaals bedankt iedereen, ik ben eigenlijk bijna zo goed als zeker dat het ze dan melanomen zou hebben.
Als er iemand nog zou weten wat die bubbels op de staartwortel zijn, dan zou ik het graag horen.
nikki160287 schreef:die bubbels op de staartwortel zijn juist de melanomen.
Lynn_Nikita schreef:magli schreef:
Oke, bedankt! Ik denk dat de kans dat het melamonen zijn wel groot is! Eigenlijk heeft ze die "bubbels" toch al redelijk lang, ze gaan nooit volledig weg, wel worden ze eens groter en eens kleiner of dergelijke. Wat is droes als ik vragen mag?