Goed schema ontwormen voor het hele jaar gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Goed schema ontwormen voor het hele jaar gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 18:36

Er is zoveel op wormengebied, ik wordt er een beetje duizelig van en iedereen heeft ook weer andere adviezen. Vanmorgen las ik in de strengen over lintworm en de link naar koliek. De pasta die ik gebruik is niet tegen de lintworm, ik zou 2 x per jaar tegen de lintworm moeten spuiten met een andere pasta, nog nooit gedaan. Ik heb ondertussen ook veel reacties op topics gelezen van bokkers die er echt veel van weten, dus wie wil me helpen met een goed wormschema voor het hele jaar, zonder dat de wormpjes resistent gaan worden etc. Liefs met merknaam etc.

Situatie: Weidegang van mei tot november, veel ruimte veel grassoorten en ook schapen en geiten die er bij lopen. Land wordt wel het hele jaar begraasd en mest blijft liggen ( 1 x per jaar gesleept)
November tot mei, overdag in de rijbak, mest wordt weggehaald en 's avonds op stal. Normaal krachtvoer en hooi bij een boer vandaan ( heb ook wel eens een brok koeienvlaai in het hooi gevonden )

Wilawander

Re: Goed schema ontwormen voor het hele jaar gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:58

Jan: Ivermectine
Febr:
Maart: Praziquantel (Lintworm)
April:
Mei: Ivermectine
Juni:
Juli: Pyrantel
Aug:
Sept:Praziquantel
Okt:
Nov: Moxidectine
Dec:

Dit is het ontwormingschema waar ik al jaren mee werk. Ik gebruik meestal Noromectin als Ivermectine pasta. Equimax tegen lintwormen (Praziquantel) ook kan je een dubbele dosering Pyrantel geven tegen lintwormen (Hippotwin). In November geef ik Equest met Moxidectine.

Jonge paarden geef ik ivm spoelwormen zomers een extra Pyrantel ipv Ivermectine.

Pyrantel= 6 weken werkzaam
Ivermectine (en Praziquqntel) = 8 weken
Moxidectine= 12 weken.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:00

even een stipje

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:02

Hoe zit het met de resistentie en waarom maar een keer Moxidectine ?
Equest wordt mij altijd aangeraden, als ik geef dan geef ik die en jij doet hem alleen in november.

Wat een geweldige foto's heb je in je profile.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:54

Heb ondertussen toch heel wat afgesnuffeld of bokt.
Over Ivermectine lees ik niet zulke positieve berichten.
Moxidectine in november kwam ik vaker voor en ook 2 x per jaar Praziquantal tegen lintworm. Verder op google www.wormbestrijding.nl veel info.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:58

Het gehele jaar Ivermectine, afgewisseld met 2x Moxidectine (voorjaar+najaar) en 1x Praziquantel.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 20:01

Ik wil ze eigenlijk morgen equest geven ( moxidectine) maar ze hebben ook nog geen lintwormspuit gekregen dit jaar, over twee weken geven ?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:02

ziet er goed uit ga het straks even verder lezen nu even geen tijd. mooi schema

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:36

garny95 schreef:
Hoe zit het met de resistentie en waarom maar een keer Moxidectine ?
Equest wordt mij altijd aangeraden, als ik geef dan geef ik die en jij doet hem alleen in november.

Wat een geweldige foto's heb je in je profile.

Dank je wel. Bloos

Ik zou dan eerst die tegen Lintwormen geven. De Equimax werkt 2 maand en de Hippotwin 6 weken. Ik zou dan de Hippotwin geven en dan met 6 weken de Equest. (Dan zit er niet zoveel tijd tussen en kan je in het schema blijven)

Je kan ook de Ivermectine in het voorjaar begin zomer niet geven en dan de Equest doen. Dat heb ik ook wel eens gedaan, maar met Ivermectine is niks mis hoor. Maar als je liever Equest hebt kan je die ook doen ipv Ivermectine. Het nadeel van Equest is dat het maar tot 545 Kg gaat en de meeste warmbloeden wegen meer als 600 Kg. Dus doseer je vaak onder. Of je moet er twee nemen. Dus veel hogere kosten. (Equest is ook duurder dan bv. Noromectin (Ivermectine), die dan wel (inmiddels) tot 700Kg gaat).

Ook oppassen met EQuest bij veulens en kleine pony's. Equest Pramox (Tegen lintwormen, is hetzelfde als Equimax maar dan geen Ivermectine+Praziquantel maar Moxidectine + Praziquantel) mag je niet gebruiken bij dragende merrie's.

Dus wat je ook kan doen:
Jan: Equest
Feb:
Maart:
April: Equest Pramox
Mei:
Juni:
Juli: Pyrantel
Aug:
Sept:Equest Pramox
Okt:
Nov:
Dec: Equest

Dan heb je, je schema helemaal gebaseerd op Equest, maar zou dan wel in ieder geval 1 Pyrantel ertussen geven. Zodat je ook nog verschillende stoffen gebruikt. Want ook de Pramox is gebasseerd op Moxidectine.

Heb even globaal de kosten uitgerekend. Voor schema 1 kom ik op 77,00 Euro en voor 2 op 79,00 Euro. Maar daar zou je bij een normaal warmbloed paard eigenlijk per keer 2 spuiten nodig hebben om niet onder te doseren. Ik heb dus maar 1 spuit gerekend, anders kom je op 151,00 Euro (De pyrantel is wel genoeg).
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 04-11-07 21:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:43

ik ontworm mijn paard in okt en maart... Is dat te wijnig???

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 23:11

2x per jaar als ze op stal gaan krijgen ze een lichte en als ze het land op gaan een sterke werkt prima

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 23:21

marjoleinft schreef:
2x per jaar als ze op stal gaan krijgen ze een lichte en als ze het land op gaan een sterke werkt prima

Het gaat niet om licht of sterk, het gaat erom tegen welke parasieten ze werkzaam zijn en in welk seizoen.

Ik ben 5 jaar geleden al gewaarschuwd (ivm koliekgevoelig paard) door een DA in opleiding (in Gent) Daar was jaren geleden al bekend dat koliek en lintworm veel samengaan.Ik geloof dat hij toen zij dat 30% van de paarden was besmet met een ernstige lintworm infectie, hij heeft een operatie meegemaakt bij een paard waarbij er emmers vol lintwormen werden uitgeschept. Ik snap niet dat dat in Nederland toen nog niet bekend was. Ik ben vanaf toen mijn paarden 1x per jaar gaan ontwormen tegen lintworm. Dat was toen nog met een dubbele dosis Pyranthel.

Verder moet je niet zozeer letten op de merknaam alswel op de werkzame stof in de wormenkuren, vergelijk dit maar met paracetamol bij de Apotheek en een dure pijnstiller bij de drogist vandaan, het heet geen paracetamol maar er zit wel hetzelfde in.
Dit scheelt je nl. een hoop centjes.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:05

garny95 schreef:
Ik wil ze eigenlijk morgen equest geven ( moxidectine) maar ze hebben ook nog geen lintwormspuit gekregen dit jaar, over twee weken geven ?

Ik zou eerst de Praziquantel geven want die is 8 wk. werkzaam en daarna de Equest (12 kw. werkzaam)!
Ik zou juist geen Pyrantel geven.
Bovenstaande alleen afwisselen met Ivermectine.

Equest is idd tot 575kg. maar 1 spuit is ook voor een paard van 700 kg. Ik heb dat een poos geleden geinformeerd bij de firma die Equest maakt.

Ik vind bovenstaand schema met alleen Equest erg duur en is naar mijn idee niet nodig. De rest van het jaar kun je het makkelijk af met Ivermectine.

Ik denk dat ontwormen voor iedereen anders is. Mensen die hun paard bij een pensionstalling hebben staan hebben meer kans op besmetting dan dat je je paard bijv. alleen of met z'n tweeen hebt staan. Daar voldoet vaak 4x per jaar ook!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:47

garny95 schreef:

Geef ze dan equest pramox. Hier zit moxidectine in (tegen larven van bloedwormen) EN praziquantel (tegen lintwormen).

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 15:04

allemaal bedankt, ik ga straks de equest pramox halen en toedienen morgenochtend. De gewone equest bewaar ik dan voor het voorjaar.
Hoe zit het met de resistentie, wat als ik bijv. 2 jaar met Equest ontworm volgens schema als hierboven van wilawander daar wil ik me wel aan gaan houden ?
Singasong waarom zou jij geen Pyrantel geven ?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 16:08

geen equest pramox in de winkel, wel equimax ( virbac) die heb ik gekocht, 22,95 per stuk, bevat Ivermectine en praziquantel.
Ik ga ze morgen geven, dus mocht er nog bezwaar of verkeerde ervaring zijn met dit middel dan hoor ik dat graag.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:21

Deze is op zich niet slecht, hoewel ik toch voor de pramox zou gaan. Met de equimax ga je namelijk de larven van de bloedwormen niet doden. En deze zijn nu net degene die in deze periode van het jaar gevaarlijk zullen zijn. Ze kunnen in het voorjaar ook erge diarree gaan geven als ze massaal de darmwand gaan verlaten. Dus ja, ik zou nog even wachten tot ze de pramox binnen hebben.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:51

Je kan de Equimax gewoon geven hoor en dan na 8 weken de Equest. Misschien nog beter na 6 weken anders zit er zo lang tussen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:57

Das ook een optie! Maar is wel duurder natuurlijk.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:02

sam_amore schreef:
ik ontworm mijn paard in okt en maart... Is dat te wijnig???

Wat denk je zelf?
een 'normale"ontworming werkt 6 tot 8 weken
Equest 12 weken
2 keer per jaar is om de 6 maanden Verward
zou daarom maar gauw iets aan je ontwormschema doen, voordat het te laat is

Ontwormschema van de dierenarstenpraktijk in bodegraven

Een voorbeeld van een ontwormingsschema:

1. Equest oktober Start stalseizoen,
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen, echter niet tegen de lintworm. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens jonger dan een half jaar geven.

2. Equimax januari

Equimax bevat ivermectine en praziquantel. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Praziquantel werkt tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

3. Ivermectine maart

Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit middel. De inhoud is hetzelfde, echter de prijs niet. Wij verkopen het goedkope Equimectin. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

4. Equest mei

Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan met name gegeven worden om de rode wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

5. Ivermectine augustus

Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

OPMERKINGEN BIJ SCHEMA:

-Variaties op dit schema zijn uiteraard mogelijk. Mondeling overleg met ons wordt dan geadviseerd. Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde wormmiddel te geven.

-Pyrantel (bijv. StrongidP) werkt soms wat beter tegen spoelwormen dan ivermectine. Spoelwormen komen voornamelijk voor bij veulens en jonge paarden. Veulens moeten elke 2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd met ivermectine, waarbij dus de eerste levensjaren afgewisseld dient te worden met pyrantel. Geen Equest aan veulens jonger dan een half jaar geven.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:13

garny95 schreef:
allemaal bedankt, ik ga straks de equest pramox halen en toedienen morgenochtend. De gewone equest bewaar ik dan voor het voorjaar.
Hoe zit het met de resistentie, wat als ik bijv. 2 jaar met Equest ontworm volgens schema als hierboven van wilawander daar wil ik me wel aan gaan houden ?
Singasong waarom zou jij geen Pyrantel geven ?

Omdat ik altijd heb geleerd dat te veel afwisselen niet goed is! Ivermectine, moxidectine en praziquantel zijn al drie verschillende.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 18:15

ik ga morgen nog wel bellen met de da, we hebben hier een oudje met cushing, vorige keer adviseerde hij mij de equest, die gebruik ik ook voor hem, kan ik hem de equimax ook geven ??

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:02

Wij hebben een schema gebaseerd op het advies van de kliniek in bodegraven. Ik krijg van de week de nieuwe voor volgend jaar, dan zet ik hem er wel even op. Wij ontwormen met de hele stal volgens hetzelfde schema, dat staat in de stalregels. vind ik wel heel fijn, want dan weet je zeker dat het goed gebeurd.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 00:04

faculteit Utrecht adviseert, altijd even een mest monster aan je da te geven, hij verteld je dan welke wormenkuur te geven en soms is het niet eens nodig. Onderzoek schijnt 7 a 8 euro te kosten. Heb het zelf ook nog niet gedaan, maar ga het doen Knipoog . Je kan namelijk ook teveel ontwormen, zeggen ze Knipoog .

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 00:10

Mij hadden ze altijd verteld om de drie maanden te ontwormen en altijd af te wisselen met het merk-middel. Dus ik neem ofwel equest ofwel eqvalan. Maar eigenlijk doe ik het dus helemaal niet goed?
Het probleem is ook, dat ik ontwormingsmiddel (volgens mij) enkel bij de apotheker kan halen. En die heeft meestal maar zeer beperkte merken beschikbaar.