Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Utopiaatje schreef:Mijn paard heeft een scheur in (hoogstwaarschijnlijk) het check ligament opgelopen. Nu moet ze minimaal 3 maanden op rust, en mag niet draven/galopperen. Ik heb nu een klein stukje wei afgezet, waar ze overdag in staat, zodat ze toch buiten kan maar niet veel kan rennen.
Ik heb hier en daar eens wat gelezen over peesblessures, maar heb nog een aantal vragen.
De DA heeft aangeraden te koelen en op de harde weg te stappen. Dit koelen doe ik met een coldpack in een washandje en bevestig het met een bandage om het been. Wat betreft het wandelen: is het goed om lange stukken te stappen of zijn korte wandelingen beter?
Ook komt de hoefsmid binnenkort weer langs. Ik zit er over te denken om de ijzers voor er af te halen, maar toen ik dit eerder deed liep ze op eieren. Dus misschien is dit dan extra belastend voor haar en niet slim om te doen?
Hoe ging het met het voeren toen jullie paard een peesblessure had? Mijn paard heeft wat aanleg om dik te worden, dus ze krijgt al het minimale aan brok (+/- halve kg Vitalic v. Besterly, en een halve kg Herbic v. Besterly, zonder inspanning nog minder). Verder heeft de boer waar mijn paard staat het liefst dat de paarden kuilgras gevoerd krijgen (komt van land wat weinig bemest wordt) maar ik ben bang dat ze hierdoor nogal gaat groeien, ik kan het er nu niet af trainen. Ook wil ik haar niet te weinig geven, omdat het een luchtzuiger is en het voer bij haar voor wat afleiding.
En heeft iemand ervaring met het gebruik van MSM zwavel bij peesproblemen?
Hadden jullie beenbescherming om bij je paard toen het een blessure had? Of zorgt de warmte van die beenbescherming juist voor problemen bij het herstel?
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
). De reden dat ik dit nog niet aan de DA heb gevraagd is omdat deze vragen eigenlijk pas later in mij op kwamen, en ik de veearts ook niet plat wil bellen
(had vanmiddag al gebeld maar toen kreeg ik iemand van de praktijk aan de telefoon die de helft van mijn vragen niet kon beantwoorden). Verder was ik wel benieuwd naar jullie ervaringen. Het leek me geen kwaad kunnen om deze vragen hier te stellen, omdat de mensen met een paard met peesproblemen waarschijnlijk deze antwoorden ook van hun DA hebben gekregen.
Utopiaatje schreef:Bedankt voor je reactie. Het valt mij tot nu toe eigenlijk erg mee (ook al baal ik natuurlijk ontzettend van de situatie). Ik zie weliswaar nog helemaal geen verandering, maar het gaat naar omstandigheden erg goed met haar. Ik heb ook niet het idee dat ze er erg onder te lijden heeft. Ze krijgt veel aandacht, de mogelijkheid om buiten (of bij slecht weer in de boerderij met een maatje in een soort van binnenbak) te staan en er wordt met haar gewandeld.
Als ik dan buiten kom is het niet zo dat ze ontploft.
Wat het wel een beetje lastig maakt is dat ik nu zelf met een gebroken/gekneusde kleine teen rondstrompel, omdat er vorige week een (ander) paard opgesprongen is, wat ergens van schrok.. Maar gelukkig zijn er genoeg mensen die ook wel even met haar willen wandelen.

Kan ik ondertussen mooi ff borstelen of een stukje wandelen met haar.
.Citaat:quote="Utopiaatje"]Mijn paard heeft een scheur in (hoogstwaarschijnlijk) het check ligament opgelopen. Nu moet ze minimaal 3 maanden op rust, en mag niet draven/galopperen. Ik heb nu een klein stukje wei afgezet, waar ze overdag in staat, zodat ze toch buiten kan maar niet veel kan rennen.
Ik heb hier en daar eens wat gelezen over peesblessures, maar heb nog een aantal vragen