Peesblessure, vragen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Utopiaatje

Peesblessure, vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 11:04

Mijn paard heeft een scheur in (hoogstwaarschijnlijk) het check ligament opgelopen. Nu moet ze minimaal 3 maanden op rust, en mag niet draven/galopperen. Ik heb nu een klein stukje wei afgezet, waar ze overdag in staat, zodat ze toch buiten kan maar niet veel kan rennen.
Ik heb hier en daar eens wat gelezen over peesblessures, maar heb nog een aantal vragen.

De DA heeft aangeraden te koelen en op de harde weg te stappen. Dit koelen doe ik met een coldpack in een washandje en bevestig het met een bandage om het been. Wat betreft het wandelen: is het goed om lange stukken te stappen of zijn korte wandelingen beter?

Ook komt de hoefsmid binnenkort weer langs. Ik zit er over te denken om de ijzers voor er af te halen, maar toen ik dit eerder deed liep ze op eieren. Dus misschien is dit dan extra belastend voor haar en niet slim om te doen?

Hoe ging het met het voeren toen jullie paard een peesblessure had? Mijn paard heeft wat aanleg om dik te worden, dus ze krijgt al het minimale aan brok (+/- halve kg Vitalic v. Besterly, en een halve kg Herbic v. Besterly, zonder inspanning nog minder). Verder heeft de boer waar mijn paard staat het liefst dat de paarden kuilgras gevoerd krijgen (komt van land wat weinig bemest wordt) maar ik ben bang dat ze hierdoor nogal gaat groeien, ik kan het er nu niet af trainen. Ook wil ik haar niet te weinig geven, omdat het een luchtzuiger is en het voer bij haar voor wat afleiding.
En heeft iemand ervaring met het gebruik van MSM zwavel bij peesproblemen?

Hadden jullie beenbescherming om bij je paard toen het een blessure had? Of zorgt de warmte van die beenbescherming juist voor problemen bij het herstel?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

mieske

Re: Peesblessure, vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:36

Mijn pony had ook een peesblessure en er werd mij geadviseerd om 2 keer per dag 10 minuten te stappen.. Rechte lijnen zoveel mogelijk.
Verder stond hij op stal.. Ik deed gewoon afspuiten met water..
Alleen weet ik wel dat ik hem dat nooit meer aan doe !
Hij werd chagerijnig en zo gek als een deur.. Iedere keer sprong hij met 4 benen de lucht in..
Mocht hij het weer hebben zet ik hem lekker in de wei.. het liefst 24/7 zodat ze dan niet gek gaan doen als ze weer naar buiten mogen..
Hij had geen bescherming verder om..
Hij kreeg 4 keer per dag een klein handje brokken en 2 keer per dag wat kuil.. En dan nog ging hij met 4 benen de lucht in.. maar ja het ene paard reageert er meer op dan een ander.. Ik merkte zelf dat hij niet dik geworden is, tenminste niet veel..
Als je paard een luchtzuiger is zou je wat vaker kleine beetjes geven om de toch wat af te leiden en dan krijgt ze ook niet te veel binnen

Sterkte ermee

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:43

Ik voerde Tivoli zemelen en goed hooi. De DA adviseerde 2 keer per dag stappen. Ik kreeg elke keer een schema mee. Op een gegeven moment moesten we er ook bij gaan draven. Dit alles op de harde bodem. Ik zou de ijzers er dus niet af halen want de voeten slijten dan wel erg snel. Ik heb altijd peesbeschermers omgehad bij hem.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 23:17

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:58

hier is al een hk topic over. zie de link boven mij.

ik zou ongeveer 2 keer per dag 10 minuten stappen. koelen met een coolpack kan goed. als je met water koelt moet dat toch wel een kwartier.

als je paard erg druk wordt kan je hem kalmeringsmiddelen geven zoals muisjes, sedasan. moet je even aan je da vragen.

voor de rest goed zorgen dat zijn stal schoon is, hij moet er nu de hele dag in staan.

als er gevoerd wordt alleen een handje. voor de rest toch wel veel hooi geven. als ze van dat kuil te dik wordt misschien zelf wat hooi kopen. zodat ze wat te doen heeft.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:37

mijnes heeft ook een peesblesure gehad (nu gelukkig weer goed),
hij moest eerst een weekboksrust, daarna stappen,
na het stappen heb ik een opbouw schema gehad, en moest ik om de 6 weken terug voor controle,
hij kreeg drie keer een handje biks, dat hij weer onder het zadel mocht stappen, werd hij erg druk, toen werden mij 'verdovings korels'' aangeraden.
ik moest mijn paard zo veel mogelijk stijl op de hoef zetten, om de pees meer te ontlasten

hij heeft gewoon peesbeschermers omgehad, bandages werden sterk afgeraden.

nu is hij weer goed en ik mag zelfs weer een klein sprongetje met hem maken.

sucses!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:51

Utopiaatje schreef:
Mijn paard heeft een scheur in (hoogstwaarschijnlijk) het check ligament opgelopen. Nu moet ze minimaal 3 maanden op rust, en mag niet draven/galopperen. Ik heb nu een klein stukje wei afgezet, waar ze overdag in staat, zodat ze toch buiten kan maar niet veel kan rennen.
Ik heb hier en daar eens wat gelezen over peesblessures, maar heb nog een aantal vragen.

De DA heeft aangeraden te koelen en op de harde weg te stappen. Dit koelen doe ik met een coldpack in een washandje en bevestig het met een bandage om het been. Wat betreft het wandelen: is het goed om lange stukken te stappen of zijn korte wandelingen beter?

Ook komt de hoefsmid binnenkort weer langs. Ik zit er over te denken om de ijzers voor er af te halen, maar toen ik dit eerder deed liep ze op eieren. Dus misschien is dit dan extra belastend voor haar en niet slim om te doen?

Hoe ging het met het voeren toen jullie paard een peesblessure had? Mijn paard heeft wat aanleg om dik te worden, dus ze krijgt al het minimale aan brok (+/- halve kg Vitalic v. Besterly, en een halve kg Herbic v. Besterly, zonder inspanning nog minder). Verder heeft de boer waar mijn paard staat het liefst dat de paarden kuilgras gevoerd krijgen (komt van land wat weinig bemest wordt) maar ik ben bang dat ze hierdoor nogal gaat groeien, ik kan het er nu niet af trainen. Ook wil ik haar niet te weinig geven, omdat het een luchtzuiger is en het voer bij haar voor wat afleiding.
En heeft iemand ervaring met het gebruik van MSM zwavel bij peesproblemen?

Hadden jullie beenbescherming om bij je paard toen het een blessure had? Of zorgt de warmte van die beenbescherming juist voor problemen bij het herstel?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

Mag ik vragen waarom je die vragen niet aan je veearts stelt? Heb je zo weinig vertrouwen in die man/vrouw dat je meer vertrouwen in een internet forum stelt? Ik bedoel je veearts heeft er voor gestudeerd als het goed is Tong uitsteken
Ik zeg dit niet om je aan tevallen maar de vragen die je stelt zijn wel serieus, lijkt me toch een groot risico om op ervaringen af te gaan van mensen waarvan je onmogelijk kunt beoordelen hoe deskundig ze zijn.

in iedergeval veel suc6 Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:11

oh ja. ik zou hem niet van zijn ijzers afhalen als hij zonder gevoelig loopt. dat is niet lekker voor hem en doordat hij voorzichtig gaat lopen kan hij de pees extra belasten. ook kan zijn stand veranderen omdat je het ijzer er onderuit haalt. dus beter niet doen.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 17:02

Heel erg bedankt voor jullie reacties! @ Sporter: ik heb zeker wel vertrouwen in mijn DA (anders had ik wel een andere gezocht Knipoog ). De reden dat ik dit nog niet aan de DA heb gevraagd is omdat deze vragen eigenlijk pas later in mij op kwamen, en ik de veearts ook niet plat wil bellen Bloos (had vanmiddag al gebeld maar toen kreeg ik iemand van de praktijk aan de telefoon die de helft van mijn vragen niet kon beantwoorden). Verder was ik wel benieuwd naar jullie ervaringen. Het leek me geen kwaad kunnen om deze vragen hier te stellen, omdat de mensen met een paard met peesproblemen waarschijnlijk deze antwoorden ook van hun DA hebben gekregen.
Maar ik doe zoiezo geen dingen waar ik aan twijfel of die de DA mij niet gezegd heeft te doen (zoals draven op de weg of onder het zadel stappen o.i.d)

Dat van die ijzers dacht ik eigenlijk zelf ook al, en ik zal mijn hoefsmid eens vragen of hij het ook aanraad om haar steil op de hoeven te zetten

Dat van die peesbeschermers vroeg ik mij vooral af. Ik hoor veel mensen die ze hun paard omdoen, maar dat maakt dat gebied dan toch juist warm, terwijl aangeraden wordt om te koelen. Aan de andere kant geeft het wel bescherming en misschien iets steun.. Dus wat heeft dan een meerwaarde?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:36

mijn ervaring was dat ik hoorde van de arts hoeveel ik per dag per keer mocht stappen, dit hangt dus echt van de blessure af. verder zonder beschermers want dan wordt het been juist veel warmer en dat wil je niet. Als je paard zonder ijzers niet lekker loopt laat dan lekker zitten

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:27

Mijn paard had vorig jaar een peesblessure, maar na 2 maanden bleek het toch geen peesblessure te zijn (lang verhaal)
Maar ik ben 2 of 3 x per dag korte stukken gaan lopen, en elke keer ietsje langer. Dat was ook het advies.
Ik gebruikte toen wel peesbeschermers tijdens het wandelen, aangezien mijn paard hem compleet flipte van al dat op stal staan.
Mijn paard was toen alweer van de ijzers af voor de winter, maar anders had ik ze er gewoon onder laten zitten.

Wat voeren betreft ben ik onbeperkt hooi gaan voeren. ik ben gestopt met krachtvoer en ben hem Pavo Summerfit gaan voeren. Dat geeft geen energie maar in zo'n koek zitten wel alle vitaminen en mineralen. Dus dat kan ik je echt aanraden.

Mijn paard is in die periode wel behoorlijk vet geworden, maar dat houd je denk ik moeilijk tegen als ze zo weinig bewegen...

Heel veel sterkte en succes!

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:30

wij hebben hier ook eentje lopen die nu aan het opbouwen is.
heeft 3 maanden in het land gestaan, wel gekoeld, als ze op stal was.
verder een fysio erbij gehaald voor een training schema!!

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 23:16

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben haar nu ipv kuil meer hooi gaan voeren, dit kon gelukkig wel. In overleg met de hoefsmid heb ik toch de ijzers er af laten halen, mocht het niet bevallen dan zou hij ze er zo weer onder zetten. Maar het valt absoluut niet tegen hoe ze loopt zonder ijzers. Ze loopt nu natuurlijk ook geen lange stukken, en alles op een vlakke, verharde weg.

Het flippen valt tot nu toe nog wel wat mee, t is normaal gesproken wel een heethoofd. Ik probeer toch haar regelmatig even buiten te zetten of even met haar te wandelen, en op zich gaat het tot nu toe goed.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:10

Probeer ze zoveel mogelijk buiten te zetten,dan kan ze uit zichzelf rondstappen.Dat is hetzelfde dat als je met haar rondstapt op het harde.

Probeer GEEN bandages of beschermers te gebruiken,dat zorgt er alleen maar voor dat de pees opwarmt en dat heb je nu niet nodig.Wel kan je een bandage gebruiken voor de coolpack.
Probeer buiten de coolpack de benen af te spoelen,liefst een kwartier per been,eventueel tijdens het grazen.

Voor het voeren,het voeren tot een minumum beperken anders heb je kans op kolieken,geef haar zoveel mogelijk(liefst onbeperkt) hooi en minder in krachtvoer,zo heb je een minder heet paard.

En als jij het zelf even niet meer zitten,vooral niet opgeven!
Je paard heeft je nu nodig en jij moet er voor haar zijn.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:46

Bedankt voor je reactie. Het valt mij tot nu toe eigenlijk erg mee (ook al baal ik natuurlijk ontzettend van de situatie). Ik zie weliswaar nog helemaal geen verandering, maar het gaat naar omstandigheden erg goed met haar. Ik heb ook niet het idee dat ze er erg onder te lijden heeft. Ze krijgt veel aandacht, de mogelijkheid om buiten (of bij slecht weer in de boerderij met een maatje in een soort van binnenbak) te staan en er wordt met haar gewandeld.
Als ik dan buiten kom is het niet zo dat ze ontploft.

Wat het wel een beetje lastig maakt is dat ik nu zelf met een gebroken/gekneusde kleine teen rondstrompel, omdat er vorige week een (ander) paard opgesprongen is, wat ergens van schrok.. Maar gelukkig zijn er genoeg mensen die ook wel even met haar willen wandelen. Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:24

Utopiaatje schreef:
Bedankt voor je reactie. Het valt mij tot nu toe eigenlijk erg mee (ook al baal ik natuurlijk ontzettend van de situatie). Ik zie weliswaar nog helemaal geen verandering, maar het gaat naar omstandigheden erg goed met haar. Ik heb ook niet het idee dat ze er erg onder te lijden heeft. Ze krijgt veel aandacht, de mogelijkheid om buiten (of bij slecht weer in de boerderij met een maatje in een soort van binnenbak) te staan en er wordt met haar gewandeld.
Als ik dan buiten kom is het niet zo dat ze ontploft.

Wat het wel een beetje lastig maakt is dat ik nu zelf met een gebroken/gekneusde kleine teen rondstrompel, omdat er vorige week een (ander) paard opgesprongen is, wat ergens van schrok.. Maar gelukkig zijn er genoeg mensen die ook wel even met haar willen wandelen. Lachen

Dat is pijnlijk Knipoog
Troost je,ik liep half mank met mijn verzorgpaard nadat hij een rake bok net onder mijn lies had gegeven

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:27

Mijn paard is op dit moment net genezen van een anderhalf jaar durende peesblessure..

Wat ik voerde, was veel hooi, en 2 keer per week een handje brok met muesli. Mijn paard heeft ook ontzettende aanleiding om uit te dijen, en zo is ze goed in conditie gebleven...Mijn paard stond wel 24 uur per dag op de wei, anders werd ze helemaal gek, en als ze dan loskwam in de paddock was het rennen en bokken, en dat verbeterd de situatie dan niet natuurlijk

Ik weet niet hoe het nu gaat met je paard? Ik moest elke dag 10 minuten wandelen met haar en dat opbouwen tot een half uur.. Dit heb ik dus anderhalf jaar moeten doen, en nu is het zo goed als genezen en mag ik weer 10 minuutjes stappen, en dan erop... Ook dat langzaam opbouwen naar een half uur stappen erop, als dat goed gaat mag ik weer 5 minuutjes draven etc

Dus volgend jaar zomervakantie zit ik als alles goed gaat op een uur rijden met galloperen etc.

Ik hoop voor je dat jou paard sneller geneest. Peesblessures zijn echt vervelend en paarden blijven er kwetsbaar voor.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 12:29

Zo, dat is inderdaad een lange tijd! Ik hoop zelf ook dat het bij mijn paard ietsje sneller gaat, maarja daar heb je niets over te zeggen. Ze moet dus 3 maanden op rust, en na die drie maanden bel ik de DA, en die kijkt dan hoe het er voor staat. Ik ben eigenlijk van plan haar een half jaar rust te geven, want over 3,5 maand zit ik voor 3 maanden op stage in Denemarken. Mijn bijrijdster past dan op Utopia, maar ik durf het niet aan om haar te laten beginnen met de training. Wil daar toch graag zelf bij zijn. Ik ga tegen die tijd ook zeker vragen hoe ik de training het beste weer op kan bouwen.

Het gaat nu op zich redelijk met Utopia. Ze heeft twee antibiotica kuren gehad. De zwelling zit er nog wel, maar de hoefsmid verwachtte dat die ook nog wel even zou blijven. Ik merk wel dat ze wat minder pijn heeft, want ze loopt al iets beter, en heeft (helaas) soms de neiging te gaan draven. Dit probeer ik toch zo veel mogelijk te beperken door haar veel buiten te zetten en te wandelen. En op zich gaat dat best goed.

Maar Cheytjuh, wat had jouw paard dan precies? Dat het anderhalf jaar duurde? Waar zat de blessure en hoe ernstig was het?

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:20

door het afspuiten bevoorder je de bloedomloop een coolpack is alleen nuttig als het net gebeurt is,.

marielle787

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:31

Nee hoor een coolpack is ook nuttig als je paard het al een tijdje heeft, het heeft hetzelfde effect als afspuiten!
Mijn paard heeft een peesblessure aan de oppervlakkige buiger. en die staat s'nachts op stal en overdag op de weide, en soms gaat ze even uit haar dak maar dat is gewoon niet te ontwijken want als ik haar boxrust ga geven dat flipt ze in haar stal. ik probeer elke dag ongeveer 10 minuutjes te wandelen op het harde. waaraan hebben jullie paarden een blessure?

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 22:04

Idd, het coolpack koelt even goed als water, en t is een stuk zuiniger in gebruik. Maar snap wel wat je bedoelt met het stimuleren van de bloedsomloop. Dat is door het stromende water weer beter (maar bij het wandelen wordt de bloedsomloop ook gestimuleerd). Ik wissel het wat af, maar vind voor het koelen de coolpack echt ideaal. De pack in een washandje, oude bandage er omheen en wachten maar Knipoog Kan ik ondertussen mooi ff borstelen of een stukje wandelen met haar.

@ Mariëlle: Mijn paard heeft een blessure aan het checkligament (pees die steunfunctie vervult). Hoe lang moet jouw paard op rust staan? En zit de blessure op een 'gunstige' plek? Volgend de DA was het checkligament relatief gunstig, voor zover je het gunstig kan noemen..

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:25

@ Utopiaatje : Bij mijn merrie zat het in het linkervoorbeen, in de kogel... Er zat dus door de blessure vocht bij de pezen, en dat heeft erg lang geduurd.. Wij moesten ook om de 3 maanden voor hercontrole naar DA.. Eerst had de DA onze merrie opgegeven, en had bijna geen hoop dat we er nog op konden.. Maar na 3 maanden was ze sneller hersteld dan verwacht en stukje bij beetje kregen we meer hoop... Maar mijn merrie had dus wel een ernstige blessure

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 09:17

Goh, wat een geluk dat jullie dan toch doorgezet hebben! Zo zie je maar, t gaat niet altijd volgens verwachting van de DA.

Nog iets. Misten jullie in de blessuretijd van je paard het paardrijden niet ontzettend? Ik heb nu een maand niet meer gereden en zou heel graag weer eens op een paard stappen. Nu is dat wel mogelijk bij ons op stal, verschillende mensen hebben aangeboden om mij eens te laten rijden op hun paard en er valt nog wel eentje te beleren. Ik denk dat ik het aanbod binnenkort toch eens aanneem (als m'n eigen teen opgeknapt is). Bloos
Hebben jullie in de tussentijd ook op andere paarden gereden of niet?

marielle787

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:35

@ utopiaatje: de blessure van mijn paard zit ook op een vrij gunstige plek maar hij zegt dat ik er toch maar vanuit moet gaan dat het een half jaar duurt. Ik laat haar liever even te lang staan dan net even te kort. En ik rijd ook op paarden van andere mensen, want anders zou iik het rijden toch wel erg gaan missen

lucia83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:12

[
Citaat:
quote="Utopiaatje"]Mijn paard heeft een scheur in (hoogstwaarschijnlijk) het check ligament opgelopen. Nu moet ze minimaal 3 maanden op rust, en mag niet draven/galopperen. Ik heb nu een klein stukje wei afgezet, waar ze overdag in staat, zodat ze toch buiten kan maar niet veel kan rennen.
Ik heb hier en daar eens wat gelezen over peesblessures, maar heb nog een aantal vragen
.

mijn paard heeft ook een zeet ernstige peesblessure aan haar check ligament. bij haar is het grootste gedeelte van de pees afgescheurd. dit heeft ze eind juli opgelopen.
wat betreft de ijzers; mij is aangeraden ijzers te gebruiken met een wig er onder. dit om de achterkant iets op te liften, zoadt de pees ontzien wordt. als ze evt weer het land in mag zijn helemaal ronde ijzers (dus de achterkant dicht) aan te raden. dit omdat ze dan meer stevigheid hebben, omdat de achterkant van de hoef niet wegzakt als de grond wat zachter is.
koelen met een coldpack is prima! je kunt dan langer en efficienter koelen dan met de waterstraal en het scheelt je een hoop tijd en gesmeer... want als de coldpack er om zit kun jij wat anders doen.
ik mag nu 15 min per keer ( per dag) met haar lopen. ze heeft eerst 4 weken absolute stalrust gehad en daarna 5 min per dag, na een maand 10 min per dag enz opbouwen dus!

maar wat ik zeker aan kan raden is een nieuwe behandelmethode met het GPS II systeem van Biomet. dit werkt met eigen bloed van het paard, dat in een centrifuge in lagen gescheiden wordt. hiervan worden de bloedplaatjes en witte bloedcellen gebruikt. de zogenaamde groeifactoren. deze worden onder echogeleide in de pees gespoten op de zwakke plekken. het doel hiervan is het herstel te verbeteren en te versnellen.
deze behandeling kun je laten doen in de paardenkliniek in wolvega. ik weet dat ze dit ook in emmeloord en utrecht doen, maar daar schijnt het duurder te zijn...
ik heb zelf deze behandeling bijmijn paard laten doen afgelopen vrijdag, dus ik weet nog niet welke resultaten het bijmijn paard zal hebben, maar de resultaten die bij anderen al zijn behaald zijn goed.

wat betreft voer; ik geef mijn paard elke ochtend en avond alleen een handje voer (mengeling van bix en muesli) en verder over de hele dag verspreidt hooi. ze is na 3 1/2 maand nog steeds niet dik, terwijl ze hier wel aanleg voor heeft, dus dit werkt wel.
als ik ga lopen over de weg geef ik haar inmiddels wel tranquigel. dit omdat het echt niet meer verantwoord is om haar gewoon mee te nemen, zowel slecht voor de genezing van de pees als mijn eigen veiligheid, omdat ze steeds recht op staat... op stal is ze gelukkig heel braaf, maar als ze buiten is, wordt ze te enthousiast en te nerveus, waardoor ik bang ben voor ongelukken. een paar streepjes tranquigel doet wonderen ( te koop oa op dochorse.nl E10,80 per stuk => dit is volgens mij de goedkoopste)

heel veel succes met je paard en ik hoop dat je wat aan mn tips hebt...