Verkouden of iets anders???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_m

Verkouden of iets anders???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 16:55

Okay ik ga het goed proberen te beschrijven... maar dat word lastig.
Van de week kwam ik op stal bij Ratino en ik keek even of zijn voerbal leeg was. Toen zag ik dat op zijn bal een soort van slijn zat.. Ik dacht eerst dat zal wel een beetje snot zijn ofzo.
Maar toen gaf ik hem twee dagn later een appel.. en toen kwam er van dat slijm uit zijn mond... beetje doorzichtig/wit en best dik.
Nu heb ik hem vandaag even zijn temperatuur op genomen maar die was 37.4 dus niet echt hoog ofzo.
Ook heeft een vriendin van mij even testje gedaan bij zijn lucht wegen.. ja uhmm hoe leg ik dat uit.. ik geloof dat je bij zijn luchtpijp dicht drukken en dan kun je kijken of hij hoest.. en toen hoeste hij wel. Ook met het losgooien begon hij iets te hoesten.

Heeft iemand enig idee wat dit is???

Als het hier niet goed staan hoor ik het wel..

Leoontjuh

Re: Verkouden of iets anders???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:19

ik zou al sik jou was een DA er naar laten kijken!!
Het zou kunnen dat t droes(is heel besmettelijk voor andere paarden en t is dus noodzakelijk om te weten of jou paard t heeft zodat je maatregelen kan nemen!) is maar kan ook een gewone verjoudheid zijn!!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:47

SV -> MD

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:36

Leoontjuh schreef:
ik zou al sik jou was een DA er naar laten kijken!!
Het zou kunnen dat t droes(is heel besmettelijk voor andere paarden en t is dus noodzakelijk om te weten of jou paard t heeft zodat je maatregelen kan nemen!) is maar kan ook een gewone verjoudheid zijn!!

Ja maar als het droes is dan hebben ze toch meestal ook koorts? en dan voel/zie je vaak toch ook bulten?

LAs net in het topic over droes:
Bij infectie zal een paard ziek worden met hoge koorts. Door ontsteking van de keel is slikken moeilijk, eten en/of buigen van de hals is pijnlijk. De lymfeknopen raken ook ontstoken en hierop zullen meestal abcessen vormen. Wanneer de abcessen zijn doorgebroken zal het paard snel minder ziek zijn.
Een ziek paard kan tot ong 4 weken na het begin van de infectie andere paarden besmetten. Een besmet paard zal binnen een week ziek worden.

Van deze dingen merk ik niets bij mijn paardje.. ook dus al getempt en had 37,4

adante_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:29

ik zou een da er naar laten kijken je weet maar nooit

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:32

Ik zit zelf te denken aan een keelontsteking. Ik zou Da erbij halen, hoesten is niet goed bij een paard en als er dan ook nog slijm uitkomt denk ik dat er een ontsteking zit.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 13:19

Een keelontsteking? hmm maar ik voel geen opgezetten klieren.. en dat slijm heb ik nu dus twee keer gezien en de eerste keer zag ik het later op zijn voederbal (nadat hij waarschijnlijk een appelhad gegeten) en de andere keer stond ik erbij.. toen had hij net een appel gegeten... kan het neit door de appel komen? hij kwijt namelijk ook altijd heel veel met een appel eten..

Hebben ze bij keelontsteking koorts?
Laatst adviezeerde iemand mij om fenegriek/fenelook te gaan geven.. omdat dit ook goed voor zijn luchtwegen zou zijn... zou dit slecht zijn als hij idd iets van keelontsteking heeft?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:33

Mijn merrie had afgelopen voorjaar ook een keelonsteking, ze was niet ziek maar had wel de klieren wat opgezet. Ze heeft toen antibiotica gehad en na een paar weken had ze het weer. toen weer een (andere) antibiotica en toen was het pas echt over. ze is eigenlijk nooit ziek of verkouden geweest alleen maar hoesten met dus "dikker" slijm. Ik heb geen ervaring met foenegriek, misschien iemand anders?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:20

Net als Zammie, denk ik ook aan een keelontsteking of irritatie van de bovenste luchtwegen.

Een DA naar laten kijken kan slim zijn Lachen

Beterschap met je paard!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:55

Ik heb net op stal nog even naar hem gekeken en naar zijn klieren maar ze voelen totaal niet dik aan. Heb ook even de staleigenaar laten kijken en die denkt dat het een griepvirus je is... Zal het heel erg zijn als ik het even een week je aan kijk?

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:57

ik zou niet een week wachten en aankijken...per dag even kijken en ik denk eigenlijk toch even de DA erbij halen..liever 100x te vroeg dan 1 x te laat de DA erbij Ja ...

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:04

Ja dat is idd ook zo! Maar waar moet ik dan opletten?

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:11

opletten of t hoesten erger wordt, is het een droge hoest als je knijpt in de keel, of een diepere hoest..doet ze t als ze stil staat of alleen met werken....is de slijmklodder helder of groenachtig/geel(is meestal ontsteking)...is er ander stro of hooi/kuil...wij hebben soms zwart stro en dan raken de slijmvliezen geirriteerd bij de paarden en komt er ook slijm en hoesten....(vindt je t gek met butstro Boos! )....
en temeratuur meten en goed kijken of je paard allert blijft...ik heb ook een hoestend paard gehad en heb eerst hoestsiroop gegeven(gewoon voor mensen) en toen dat niet hielp sputolysin gekregen(van DA), 14 dagen lang moeten geven...alles weer over...
succes..ik volg nog wel even om te kijken hoe je paard t doet...
sterkte

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:24

Feminsky schreef:
opletten of t hoesten erger wordt, is het een droge hoest als je knijpt in de keel, of een diepere hoest..doet ze t als ze stil staat of alleen met werken....is de slijmklodder helder of groenachtig/geel(is meestal ontsteking)...is er ander stro of hooi/kuil...wij hebben soms zwart stro en dan raken de slijmvliezen geirriteerd bij de paarden en komt er ook slijm en hoesten....(vindt je t gek met butstro Boos! )....
en temeratuur meten en goed kijken of je paard allert blijft...ik heb ook een hoestend paard gehad en heb eerst hoestsiroop gegeven(gewoon voor mensen) en toen dat niet hielp sputolysin gekregen(van DA), 14 dagen lang moeten geven...alles weer over...
succes..ik volg nog wel even om te kijken hoe je paard t doet...
sterkte

Toen ik hem even in de longeer ton had lopen heef hij denk ik twee keer gehoest ofzow. het is niet echt een droge hoest. En dat slijm wat doorzichtig/wit. Voorzover ik weet is het nog steeds zelfde kuil en stro (ga dit idd wel even na vragen..) Ik weet alleen wel dat het kuil bij ons heel droog is... maakt dat veel uit?
Hij is gelukkig nog lekker speels en niet duf ofzo..

Bedankt voor al jullie reacties. Ik hou jullie op de hoogte!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:09

Sommige dingen hebben gewoon even tijd nodig om te herstellen. Bijv. griep. Ik verbaas me er altijd weer over hoe snel er toch antibiotica wordt gegeven, terwijl een virus gewoon tijd nodig heeft om te herstellen.

Paard gewoon goed in de gaten houden, in beweging houden maar beslist niet zwaar trainen. Is het dan met een week nog niet over dan kun je altijd nog de dierenarts laten komen.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 14:18

romeorowan schreef:
Sommige dingen hebben gewoon even tijd nodig om te herstellen. Bijv. griep. Ik verbaas me er altijd weer over hoe snel er toch antibiotica wordt gegeven, terwijl een virus gewoon tijd nodig heeft om te herstellen.

Paard gewoon goed in de gaten houden, in beweging houden maar beslist niet zwaar trainen. Is het dan met een week nog niet over dan kun je altijd nog de dierenarts laten komen.

Dankje:D
Ja zwaar trainen doet hij toch niet.. hij is pas 2... Op stal zeiden ze ook al... gewoon een "kinderziekte"
Ik hou hem iig wel in de gaten, temperatuur enzo en zijn gedrag!

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:11

Heb je al laten onderzoeken of hij dampig is?

In dat geval mag jouw paardje nooit erg hard werken tenzij je hem steeds eucalyptusolie laat inademen; je kan dat eerst ook eens uittesten of hij er baat bij heeft wanneer je het in de buurt van zijn voerbak (eronder) bevestigt of opsmeert.
Wat je dan moet merken is of hij minder slijm ophoest; klopt dit dan zou je je DA om een toegespitst onderzoek kunnen vragen.
Dit omdat er dan wel uitsluitsel gegeven moet worden hierover en dat jij dan precies weet wat je wel en wat je niet mag doen.

succes in ieder geval en sterkte met jouw lievelingetje!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 16:37

vincenza schreef:
Heb je al laten onderzoeken of hij dampig is?

In dat geval mag jouw paardje nooit erg hard werken tenzij je hem steeds eucalyptusolie laat inademen; je kan dat eerst ook eens uittesten of hij er baat bij heeft wanneer je het in de buurt van zijn voerbak (eronder) bevestigt of opsmeert.
Wat je dan moet merken is of hij minder slijm ophoest; klopt dit dan zou je je DA om een toegespitst onderzoek kunnen vragen.
Dit omdat er dan wel uitsluitsel gegeven moet worden hierover en dat jij dan precies weet wat je wel en wat je niet mag doen.

succes in ieder geval en sterkte met jouw lievelingetje!

huh? ksnap em even niet helemaal...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:40

Droes hoeft niet altijd gepaard met koorts te zijn hoor. Dat wil nog wel eens verschillen.
Mijn paard had echter dezelfde symptomen, en die had bronchitis. Ik zou daarom sowieso een goede DA even hiernaar laten kijken. Zie je hem ook pompen tijdens het ademen?

[quote="vincenza"]Heb je al laten onderzoeken of hij dampig is?
In dat geval mag jouw paardje nooit erg hard werken tenzij je hem steeds eucalyptusolie laat inademen; /quote]

Een paard dat dampig is, mag alleen werken met gecontroleerde beweging en wanneer het zich goed voelt. Dat is vaak wanneer de temperatuur stabiel is en niet teveel schommelt.
Eucalyptusolie mag niets bepalen aan de hoeveelheid werk! Ik zou dus ook oppassen met het geven van dit soort adviezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:49

Ik denk dat je de da moet laten komen om zijn longen te luisteren. Als dit verwaarloosd wordt kan je paard dampig worden. Maak zijn hooi voorlopig nat. Rij hem niet in het zweet (zie dat hij pas 2 is Haha! ), maar zorg wel dat hij beweging blijft houden, hij moet immers het slijm op hoesten. Laat hem niet in de regen staan, doe dan een dunne, dus ongevoerde regendeken op, want het is nu nog warm en hij mag niet gaan zweten dus daardoor verder een kou vatten.

Je zult slijmoplosser krijgen en een antibiotica. Verkoudheden bij paarden mag je niet verwaarlozen, maar je paard kan ook gevoelig voor stof geworden zijn en dan moet je maatregelen treffen die voor altijd zijn, van het stro af en nat hooi en hele dagen buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:52

Feminsky schreef:
ik zou niet een week wachten en aankijken...per dag even kijken en ik denk eigenlijk toch even de DA erbij halen..liever 100x te vroeg dan 1 x te laat de DA erbij Ja ...

Volgens mijn da mag een paard maar 5 dagen hoesten, langer is al chronisch. Hoesten is heel slecht voor een paard zijn longen. Mijn paard heeft helaas chronische bronchitis gekregen, ik heb ook te laat ingegrepen omdat ik de adviezen van anderen opvolgde en maar afwachtte en dacht dat het wel vanzelf over zou gaan. Nu zit ik er mee. Ik kan mijn paard nl niet zomaar ergens neer zetten, hij heeft iets specialere verzorging nodig en als ze dat niet doen of de stal is niet genoeg geventileerd, zit ik weer met een hoestend paard.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:21

Hij hoest niet meer Haha!:D Allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik maakte me al zo druk over mijn babytje Haha! Ik ga het in de gate houden mocht hij weer zoiets krijgen haal ik direct de DA er bij..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:26

Mijn paard geef ik direct propolis en drosera bij het eerste hoestje. En inderdaad als het in een dag of 3-5 niet over is, dan haal ik gelijk de DA erbij. Want je wilt GEEN chronisch hoestend paard.

Propolis en drosera zijn wel fijne huismiddeltjes voo in de paardenapotheek, het helpt heel snel en ondersteunt de weerstand goed.

NB mijn Belgje hoestte een paar dagen geleden ook, dus die staat nu ook op de middeltjes, ik heb haar maar een paar keer horen hoesten, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Het lijkt ook wel alsof er wat verkoudhei/griep rondgaat, er zijn meer paarden lusteloos, hoesterig, met wat geel snot. Dat heeft zij dus ook.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:31

ja bij ons op stal zijn ook meerder paarden verkouden! Ratino staat nu ook buiten met een paadje wat erg verkouden is dus ik bel wel allert... maar hij heeft nu dus idd 2/3 dagen fenelook gehad en nu is het over. Zaterdag heb ik hem nog even laten lopen in de longeerton... en toen hoeste hij ook helemaal niet!

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:57

mijn paard is ook verkouden op het moment. al vanaf woensdag en ze krijgt sinds gisteren fenegriek. ik hoop dat het snel helpt anders moet er toch echt een dierenarts bij komen. ze staat al op vlas en in een buitenstal dus ik snap niet zo goed waar die hoest vandaan komt. groetjes annet