Te snel werkende schildklier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tjoekie

Te snel werkende schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 21:02

Mijn paard is was opeens afgevallen en niet lekker in zijn vel. Nu hebben we dus dierenarts laten komen en mestonderzoek en bloedonderzoek laten doen. Mest was gelukkig helemaal schoon. Helaas werd er dus wel een te snel werkende schildklier ontdekt. Nu is mijn vraag; wie heeft ook een paardje met een te snel werkende schildklier? En hoe gaat het daar nu mee? Ik maak me vreselijk ongerust en zou graag wat meer weten hoe of wat. Kunnen jullie me helpen?

omaas

Re: Te snel werkende schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 08:32

Mensen met een te snel of een te langzaam werkende schildklier krijgen daar medicijnen voor en dan kan het weer herstellen of moeten zij medicijnen blijven gebruiken. Ik denk dat dit ook voor paarden geldt.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:53

Geef je hem toevallig zeewier?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 08:58

haha dat dacht ik ook. Knipoog
jodium kan invloed hebben op de schildklier, en er zit nogal wat jodium in zeewier.
als je dat dan langere tijd gaat voeren kunnen sommige dieren daar op reageren

een te snel werkende schildklier kan komen door allerlei dingen hoor, ook door een virus of wat anders.
wat voor afspraak heb je gemaakt met je veearts?

op zich is het niet erg hoor, ik ken het verschijnsel wel bij honden en mijn eigen schildklierheeft ook te snel gewerkt.
of de symptomen van mens en dier gelijk zijn weet ik niet...

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 14:29

Nee hij krijgt geen zeewier en heeft hij ook nooit gehad. Daar las ik al wat over inderdaad in een ander topic. Maar we geven de moed niet op en zoeken voor een oplossing.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:36

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 19:35

Ja dit had ik gelezen maar bedankt. En mijn paardje is juist mager geworden. En daar kan ik maar heel weinig over vinden helaas. Kan wel de dierenarts morgen bellen over hoe of wat. Laat nog wel weten hoe het dan gaat met behandeling.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:11

heeft de jouwe trouwens ook een verdikking in de hals/keel zitten?
wat aanvoelt als een bal?

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 19:40

Ja hij lijkt wel een bal in zijn hals te hebben.
Ik wacht nog steeds op telefoontje van da.
Gisteren en eergisteren gebeld, maar hij heeft een bep. persoon van het lab nog niet gesproken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:56

zou je es voor mij willen vragen hoe dat zit met die bal?
of dat bij schildklieraandoeningen hoort?

dat heeft de mijne namelijk ook,dus dacht ik aan een vergrote schildklier.,maar mijn veearts deed daar heel erg moeilijk over en volgens haar kwam dat niet voor bij paarden Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:57

tja,moeilijk,die van mij heeft een te trage schildklier,dat is volgens mij veel makkelijker te behandelen dan een te snelle.
Heeft hij niet een ontstoken schildklier???omdat het zo accuut is gekomen....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:03

ellepel schreef:
heeft de jouwe trouwens ook een verdikking in de hals/keel zitten?
wat aanvoelt als een bal?

Die verdikking/ bal komt juist door jodium te kort. de hypofyse blijft stimuleren voor de aanmaak van jodium waardoor de schildklier opzet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:16

ik zou even niet rijden ,een te snelle schildklier zorgt voor een snelle hartslag,ook als je paard niets doet,dus als hij zich inspant word het hart dubbel belast.
ik heb even gekeken op amerikaanse sites,maar er is niet veel over te vinden,jammer,het kan ook een jodium tekort zijn las ik daar wel,terwijl ik juist dacht te veel.....sterkte verder..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:19

Geerke waar las jij dat het een tekort zou zijn?
Wat ik lees dat bij afvallen , niet lekker zijn juist aan jodium te veel is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:22

jullie kunnen hopelijk wel engels he Knipoog

Citaat:
The size of a horse's thyroid gland can certainly be affected by a number of dietary factors.
Too much iodine in the ration, as seen sometimes in horses fed kelp (seaweed)-based supplements, might cause thyroid gland enlargement (also known as "goiter").
Paradoxically, the thyroid gland might also enlarge as a result of iodine deficiency.
Dietary deficiency of iodine is unlikely, unless you are feeding an unusual ration to your horse. Secondary iodine deficiency might also result from ingestion of excessive calcium, Brassica plants (such as broccoli, cabbage, cauliflower, and mustard), white clover, rapeseed, and linseed, or feed contaminated by sewage.
However, if a dietary factor were truly responsible for goiter in this horse, the thyroid gland should be enlarged on both the left and the right sides of the neck.
Moreover, other signs of iodine imbalance would be evident, such as an abnormal hair coat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:46

dankje ellepel ,dat bedoelde ik het kan zowel een teveel zijn als een tekort....als de schildklier opgezet is.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:59

Dankje ellepel, duidelijk stukje Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:11

de grote van de schildklier van een paard kan te maken hebben met het voedingspatroon van het paard.
Teveel jodium in het voer,bij sommige paarden die zeewier krijgen,kan een vergroting veroorzaken.
De schildklier kan ook vergroten door een tekort aan jodium.
Jodium tekort komt zelden voor bij een paard,tenzij je je paard rare dingen voert.(klaver,lijnzaad,broccoli,kool).
Als de schildklier afwijking te maken heeft met de manier van voeren ,is de schildklier zowel rechts als links opgezet.
Andere signalen van jodium tekort kun je o.a zien aan verandering van vacht.
dit is een beetje wat er staat in het n.l misschien zitten er fouten in sorry,maar dit is misschien iets beter te begrijpen.....

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 18:33

De dierenarts is van de week weer geweest.
Schildklierproblemen schijnen niet of nauwelijks voor te komen bij paarden.
Hij heeft urine meegenomen en nieuwe bloedmonsters.
Volgens vorige bloedonderzoek is hij kerngezond, maar zo ziet hij er niet uit Verdrietig

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 08:22

maar als er dan eerst een afwijkende waarde word gevonden die aangeeft dat er wel degelijk schildklier problemen zijn??
wat raar?
is er ook gekeken naar leverfunctie,misschien heeft je dier jacobskruid gegeten?

waar gaat hij nu naar kijken dan?

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 01:12

Schildklierproblemen komen idd weinig voor, maar ook ik heb een paard met te snel werkende schildklier (net ontdekt overigens). Hij eet zich klem, maar blijft mager. Is aan de stressige kant. Heeft soms een trilling is zijn spieren. Eigenlijk had ik nooit het idee dat ie erg ziek was (hij was altijd dun). Vond alleen dat ie zoveel (ruw)voer nodig had. Toch maar eens bloedonderzoek gedaan. Alles is goed (lever, nieren enz.) behalve..........de schildklier. Hij heeft nu een speciale kuur van de DA voor 4 weken. Daarna gaan we weer bloed afnemen en kijken of het aanslaat. PB anders ff voor meer info.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:44

het komt misschien weinig voor,maar die van mij heeft dus een te trage werking,het probleem is omdat het niet vaak voorkomt de da het bij voorbaat al uitsluit.
Dat was met mijn paard ook zo,kon niet,dat was het niet,nou mooi wel dus......die van mij heeft 28 pilletjes per dag,en is al 3 jaar nooit meer hoefbevangen geweest,en heeft nooit meer een stap kreupel gelopen.(dat krijgen ze van te traag)
Maar als het aan de dierenarts had gelegen was hij ingeslapen,dus gewoon bloed laten controleren,en je niet laten afschepen met komt nooit voor.........

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:20

Typisch, ik hoor en lees de laatste tijd wel vaker over schildklierproblemen bij paarden.
Inderdaad kwam het eerder nagenoeg niet voor.
Wat ik me afvraag is of de toegevoegde soya in de hedendaagse paardenvoeders wellicht een oorzaak is.
Er is al veel langer bekend dat soya helemaal niet zo onschuldig is. Het geeft een verstoring in de hormonen en kan oa. de schildklierfunctie van de riedel brengen.
Het is een goedkope eiwitleverancier dus zowat alle voerfabrikanten kieperen het in hun voer. Ook nog 's de genetisch gemodificeerde soya !!!
Het wordt zelfs door een fabrikant al door de pure granen gekieperd omdat het graan dan mooi glanst. De fabrikant vertelde mij dat het oog van de eigenaar ook wat wil Boos!

Zelfs in gehakselde luzerne zit soya zodat de luzerne minder stoffig is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:58

schildklierproblemen kunnen door best veel oorzaken komen he?
kan door verkeerde voeding, kan komen door stress en kan komen door virussen en auto imuunziektes.
en ik geloof nog andere oorzaken.
tegenwoordig hoor je het ook steeds vaker bij honden dat het voorkomt,mijn eigen heeft een tijd niet goed gewerkt,kwam bij mij dus door een auto imuunziekte.

tja en soya....dat eet ik ook Haha!

wat ik wel weet is dat mijn dier een tijd lang met een pingpongbal in zijn hals rondliep, toen kreeg hij voer met veel jodium er in..
nu krijgt hij dat al lange tijd niet meer en die bal is ook weg.
vind ik toch wel toevallig Knipoog

als je engels een beetje goed is moet je es intypen op google:
thyroid,horse.
daar staat echt veeeeeeel info op!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:45

paarden met een te trage schildklier mankeren ook vanalles,zomaar hoefbevangen zonder gras of te dik zijn,stijve spieren en gewrichten,kreupelheid,op rontgenfoto's niets te zien.
Spijsverteringsproblemen,terug val tijdens de ruiperiode,vaak speelt dan de hoefbevangenheid weer de kop op.
Overgens is het bij mensen zo ongeveer het zelfde(behalve dan hoefbevangenheid...)en ook nog altijd moe zijn ,lage temperatuur,bloeddruk.en koud hebben.
Ik weet dat bij bloedproeven bij mensen de waarden soms goed zijn maar dat ze wel al deze klachten hebben,met medicijnen voelen ze zich al snel beter....Het komt bij mensen heel veel voor,schijnt zelfs meer dan diabetes,alleen weten de patienten het soms niet dat ze daar last van hebben,dan denk ik dat zal bij paarden dan misschien ook zo zijn.....
Uiterlijke kenmerken zijn,vette nek,bulten boven de ogen in plaats van kuiltjes,en vetbulten op de kont rondom de staart,terwijl het paard niet te dik is....