Spierverzuring

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

digo

Spierverzuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 13:35

Wie weet een goed middel tegen spierverzuring? wat ik mijn paard preventief kan geven om spierverzuring te voorkomen.

Dibah

Re: Spierverzuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:52

Voer geven wat hoger in zijn VET zit (plantaardig vet) en dan bedoel ik meer dan 8% Of NeutraX geven, dit werkt direct. Kan je bestellen bij Pardoes Aurora, *******
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 04-10-07 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: website verwijderd

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:44

Als je door het voer van jouw paard plantaardige olie doet (wel langzaam opbouwen), kan je veel verzuring voorkomen. Je mag per paard maximaal 500 ml olie geven. Kijk hoeveel voor jouw paardje goed is. Paarden halen energie uit vet. Suikers worden ook snel gebruikt, maar een te veel wordt omgezet in zuren (die het verbranden van de darmen veroorzaakt). Hierdoor komt te veel melkzuur in de spieren en als het heftig is maandagziekte!
Plantardige olie kan je gewoon in de winkel kopen. Je kan best wel slaolie gebruiken ( is het goedkoopst).

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:31

Er bestaat ook voer hoor, met deze hoge percentages olie. Kijk bijvoorbeeld naar Marstall type Champion, echt super voer. Type Multienergie heeft zo iets van 12% vet, maar dat is echt voor paarden die echt spierbevangen zijn of heel erg snel heel erg spierbevangen worden. Maar Champion vinden ze zalig en daarbij dan de NeutraX

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:06

Dat is niet goedkoper dan als je het in de winkel koopt. (1 liter kost ongeveer €0,90) en het werkt net zo goed!

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:21

Om de juiste hoeveelheid olie te geven (zodat het ook wat doet tegen de verzuring) moet je wel zo veel olie geven dat het paard het niet meer lust!! Olie is prima van de supermarkt, maar niet voor dit soort problemen. NeutraX haalt onmiddellijk het melkzuur weg.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:56

Dibah schreef:
Om de juiste hoeveelheid olie te geven (zodat het ook wat doet tegen de verzuring) moet je wel zo veel olie geven dat het paard het niet meer lust!! Olie is prima van de supermarkt, maar niet voor dit soort problemen. NeutraX haalt onmiddellijk het melkzuur weg.

Olie helpt dat er geen melkzuur ontstaat, zo heb je ook geen spul nodig om het melkzuur weg te halen.
Voorkomen is beter dan genezen! En zoveel olie heb je ook weer niet nodig. Een flinke scheut is voldoende. Als je dit opbouwt is er niets aan de hand. Je paard kan wel een voorkeur hebben voor een bepaalde olie. Dat is een kwestie van uitproberen (kost ook niet zoveel)

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:07

Denk dat de eigenaar zelf maar moet beslissen.

nasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:16

Bij mijn paard helpt neutradex goed. is duur en vaak alleen maar in 5 liter verpakkingen verkrijgbaar bij de dierenarts.
Vitamine E en selenium kunnen hem helpen met een betere spieropbouw.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:00

Ik heb tegen verzuurde spieren vroeger een tijd lang vitamine E en selenium gegeven.

Wat ook helpt omdat het afvalstoffen beter laat afvoeren is D-tox van NAF (Paardendrogist).

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:03

digo schreef:
Wie weet een goed middel tegen spierverzuring? wat ik mijn paard preventief kan geven om spierverzuring te voorkomen.

Goede warming up en cooling down Knipoog
Verder zijn er speciale brokken of supplementen.
Ben persoonlijk nogal weg van de producten van Cavalor.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:25

een goede warming up en ook een goede cooling down en rustig aan conditie opbouwen.
melkzuur ontstaat wanneer er teweinig zuurstof is om het pyrodruivezuur ( na verbranding van glycogeen (koolhydraat, bloedsuiker)) om te zetten in koolzuur en water.
Goed uitstapen ( plusminus 20 min. ) en op adem laten komen na het werk zodat het lichaam de tijd krijgt om de afvalstoffen uit het lichaam te halen en af te voeren, en afentoe een klein stukje draf. Bij koud weer een deken op het kruis en het liefst uitstappen op harde ondergrond voor de afvalstoffen in de benen. Droogwrijven met stro voor een goede bloeddoorstroming.

Misschien heb je hier ook wat aan, van voeding weet in niet zo veel wat dit betreft.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:43

Paarden die last hebben van spierverzuring, ookwel de maandagsziekte genoemd in veel gevallen, zijn meestal paarden die onregelmatig getraint en bereden worden.
Een goede opwarming en cooldown is hier al genoemd en is zéér aan te bevelen en meer structuur brengen en houden bij het trainen en berijden van het paard.
Paarden die last hebben van spierverzuring moeten absoluut geen te eiwitrijk voeder krijgen en al zeker geen krachtvoer.

Op de eerste plaats is het aan te bevelen regelmatig een bloedonderzoek te laten uitvoeren en met name de nierfunctie ¨ureum en kreatinine¨moeten worden gecontroleerd.
De spierenzymen dus de creatine kinase waarden mogen niet hoger zijn als 250 U/L

Ik persoonlijk vang regelmatig de urine van mijn paarden op en deze moet helder geelachtig zijn en absoluut niet bruinachtig en erg stinken. Is deze urine bruin is het zaak direct een DA te waarschuwen want dit kan een zéér groot probleem worden wat cronisch wordt.

Als probaat middel tegen spierverzuring kun je tying Up gebruiken een boorelglaasje vol oraal in te geven.

Succes

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:47

Johnie, wat heb jij een geweldig onderschrift ! En ook bedankt voor je toevoeging daar leren we weer van.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:49

Vitamine E en selenium, geef ik mijn bespierde merrie die zeer vatbaar is voor verzuring ook op advies van de DA. Zowel via DA te krijgen als bij Paardendrogist te bestellen.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:22

nasje schreef:
Bij mijn paard helpt neutradex goed. is duur en vaak alleen maar in 5 liter verpakkingen verkrijgbaar bij de dierenarts.

Dit gebruikte ik voor mijn paard ook altijd op advies van de dierenarts. Sindsdien heeft hij geen last meer gehad van verzuringen. Bij mijn DA waren ook flesjes van 1 liter verkrijgbaar maar daar doe je niet zo lang mee, 5 liter is voldoende voor 5,5 maand.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 07:02

Ik voer neutrax in combinatie met Kernenergiemix van Subli (die zilveren zakken) en ben daar zeer tevreden over.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:28

waarom voeren jullie dit ? Is het niet op te lossen met een hele goede warming up en cooling down, of is het en en

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:38

@Garny: het ene paard voert zijn afvalstoffen makkelijker af dan het andere. Dus zijn er gewoon paarden die van nature losser in hun spieren zitten dan andere.
Ook is het zo dat verschillende soorten paarden ook verschillende 'soorten' spieren hebben. Zo heeft een warmbloed spieren die geschikter zijn voor piekbelasting en een arabier/volbloed spieren die geschikter zijn voor duurbelasting.
Wil je dan met zo'n volbloed of arabier toch piekbelastende dingen doen (zoals een Z-proefje rijden oid), dan kan het zijn dat je de spieren een beetje moet helpen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:59

garny95 schreef:
waarom voeren jullie dit ? Is het niet op te lossen met een hele goede warming up en cooling down, of is het en en

Nee, paarden die zwaar bespierd zijn en/of in het verleden al tegen spierbevangenheid hebben aangezeten (of zelfs bevangen zijn geweest), kun je beter preventief al ondersteunen met vitamine E en selenium, dit vergemakkelijkt de afvoer van de schadelijke stoffen uit de spieren.
Daarnaast blijft goed losstappen en uitstappen altijd geboden, dat komt er gewoon bij!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:07

Veel ruwvoer en weinig krachtvoer. Het krachtvoer wat je geeft kan inderdaad het beste vetrijk zijn. Voorzover ik weet hebben marstall, subli en cavalor hier speciaal voer voor. Met extra vitamine E moet je wel opassen te veel is namelijk ook schadelijk. Wil je dit goed doen moet je vrij nauwkeurig weten hoeveel je paard hiervan al binnen krijgt ook uit het ruwvoer. Verder wat nog belangrijker is inderdaad goed opwarmen en lang uitstappen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:10

hier een die veel (plantaardige olie) aan zijn paard geeft. In ons geval gewoon zonnebloem olie een grootverpakking gaat 2 weken mee. dan energie kern mix wat geconcentreerd vet is en als supllement vitamine e en selenium vind van sectolin het beste werken. we rijden endurance

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:53

Neutradex, verkrijgbaar bij dierenarts!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:55

Magnesium of Selenium en vitamine E

Karinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:04

D-ty van de paardendrogist,