Zijn eikels giftig voor paarden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoran_2004

Zijn eikels giftig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 15:51

Hallo,

de titel zegt het al, ik vraag me af of eikels giftig zijn voor paarden?

ik was laatst op de hoefsmid aan het wachten, dus ben even op de stoep gaan staat waar het vol met eikels ligt!
dus mijn paardje begon er van te eten, en ik liet het toe niet beter wetend dan dat het geen kwaad kon..
Maar toen kwam er iemand van stal langs gelopen en die zei, je moet hem daar niet van laten eten, want eikels zijn giftig voor paarden..
Rondom het weiland staat het helemaal vol met eiken bomen ( het weiland en eigenlijk heel het erf grenst aan het bos) en ik zie bijna alle paarden ook eikels eten.. dus ben toch wel erg benieuwd of ze gelijk had.

weten jullie het ?

vera_pino

Re: Zijn eikels giftig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:55

Ik weet niet hoe het precies zit maar,in grote hoeveelheden kan het schadelijk zijn.

Ik ken een paard dat er waanzinig ziek van is geweest en het maar net heeft overleefd
terwijl er een ander paard bij in de wei stond die er ook van at en nergens last van had.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:58

Volgens mij zijn de nog groene eikels erg slecht, maar de bruine eikels kunnen ze volgens mijn zonder extreem gevaar eten, maar te veel is nooit goed. Er vallen nu ook wel uit de bomen, bij onze paarden liggen ze ook in het land en ze eten er ook van.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:59

Ik ga ervan uit dat paarden heel goed weten wat ze wel en niet kunnen eten (instinctief). Mijn pony staat (met zijn stal) onder een eik,maar eet geen eikels, trapt er alleen tegen:))

Teigetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:25

Ik weet eigenlijk niet of ze giftig zijn. Misschien even op internet opzoeken?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:28

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:31

wij hebben onze pony's zaterdag een half uurtje in een nieuw stuk weiland laten eten waar veel gras staat . Onze shet heeft kans gezien om daar toch zoveel eikels te zoeken dat ze flink buikpijn heeft gehad Verdrietig
nu gaan we eerst met een emmer de wei in om eikels te zoeken voor de paarden erin mogen. Het is de bedoeling om het stuk rondom de eiken af te zetten met extra schriklint.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:35

Voor zover ik altijd geleerd heb, zijn ze giftig. Zoals hier boven al staat.
Maar toch, ergens hier staat de opmerking dat paarden vaak zelf weten wat goed voor ze is zette mij dit weekend aan het denken.
Ik was met vriend lief aan het wandelen in de duinen bij Haamstede en daar lopen al jaren een paar kuddes shetten rond. Zijn zogezegd wild, maar wel gewend aan rondwandelende mensen daar.
En een aantal daarvan stonden op hun gemakje een aantal eikels weg te eten... Vraag me af of ze in kleine hoevelheden misschien gewoon niet giftig zijn, maar juist nuttige voedingsstoffen hebben ofzo...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:39

grote hoeveel heid is giftig
en de groene zijn idd eerder schadelijk dan de bruine.
maar wat is nou veel?
die vraag kun je eerder stellen maar dat weet ik echt niet

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:41

Ik dacht dat bladeren van eikebomen giftig zijn voor paarden,
maar eikels dat weet ik niet.
Ik denk dat als het giftig zou zijn, dat je paard het dan niet zou eten.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:44

Mijn paard eet zelfs Taxus... Dus het gaat niet altijd op dat paarden zelf weten wat giftig voor ze is en dat dan ook niet eten helaas..

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:45

Hm, en paarden kunnen er een behoorlijke slokdarm verstopping van krijgen! Redenen genoeg om uit te kijken dus..

Zoran_2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 16:53

OemmiejO schreef:
Ja, die zijn giftig. Zie ook bijvoorbeeld;
http://www.classichorse.com/stables/ani ... anten.html

(&dan iets naar beneden scrollen).

op deze site staat dus dat ze wel giftig zijn en ze er zelfs nierproblemen van kunnen krijgen en diarree ( als grote hoeveelheden word gegeten) mijn paard heeft wel een nierondsteking gehad, Is hij nu nog van aan het herstellen..
hij staat nu alleen snachts op de wei ofjah meer zand met een paar plukjes gras, daar liggen wel veel eikels.. gelukkig eet hij ze niet heel de nacht door.. hij eet gewoon uit de bakken hooi die er staan , maar als hij op het zandpad naar de stal loopt waar veel eikels liggen eet hij ze toch wel op, hij vind ze helemaal gewelidig..

volges mij valt er niet veel tegen te doen, je kunt ze aan het oprapen blijven als je ze weg wil hebben
dus vind het wel een beetje raar dat ze giftig zijn aangezien er zoveel paarden mee te maken hebben.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:31

2 weken terug zijn er op een kliniek 3 paarden dood gegaan van 1 eigenaar door het eten van eikels, dus laat ze geen eikels eten!!!!!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 06:59

Jennyxx schreef:
Mijn paard eet zelfs Taxus... Dus het gaat niet altijd op dat paarden zelf weten wat giftig voor ze is en dat dan ook niet eten helaas..

een paard gaat aan het eten van een kleine hoeveelheid Taxus al vlot dood.
Je hebt dus of een heel bijzonder paard of het is geen Taxus dat hij eet. Misschien bedoel je Buxus oid.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:08

shan schreef:
Jennyxx schreef:

een paard gaat aan het eten van een kleine hoeveelheid Taxus al vlot dood.
Je hebt dus of een heel bijzonder paard of het is geen Taxus dat hij eet. Misschien bedoel je Buxus oid.

Het is echt Taxus met rode bes, maar hij mag het natuurlijk niet eten van mij. Het staat langs het pad en hij probeert er met wandelen steeds een hapje van te nemen. Als dat lukt, trek ik het direct uit zijn mond. Dus gelukkig leeft hij nog Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:18

Het ene paard reageert anders op eikels dan het andere paard...

Hier staan ze 24/7 buiten in een weiland van 3 hectare met rondom een rand van eiken.
Dus ze krijgen ieder jaar een flink aantal kilo's eikels binnen.

Absoluut nog nooit problemen mee gehad.
Ook de verse én verorde eikenblaadjes worden vanaf de boom en vanaf de grond opgegeten.

Maar goed... deze paarden zijn daar vanaf veulen al aan gewend.

Weghalen is geen optie. Tenzij je een 3-man sterk team inhuurt om 24 uur per dag alleen maar eikels te rapen. Er vallen er gewoon te veel om het bij te houden, en ze staan niet aan huis ofzo.
We hebben 't wel eens geprobeerd om ze weg te halen, maar met zoveel eiken rond de wei is dat echt onbegonnen werk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:26

Bij ons eten ze het ook ieder jaar en er is er nog nooit eentje ziek geworden.
Maar het moet natuurlijk wel binnen de perken blijven.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:35

Bij ons eten ze het ook en er is er nog geen een ziek van geworden... Hopelijk blijft dat ook zo Schijnheilig

nothappy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:39

Ze zijn giftig in grote hoeveelheden, tenminste dat heb ik weleens opgezocht.
Mijn paard heeft vorig jaar best eikels opgegeten, maar is er gelukkig niet ziek van geworden. Dit staat ze in een ander weiland waar gelukkig geen eikels liggen.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:44

onze paardenwei ligt naast een houtwal met allemaal eikebomen, ze krijgen elk jaar veel eikels binnen, maar we hebben er nog nooit problemen mee gehad, dus ik weet het zo net nog niet. rapen is iig geen optie, dan ben je dagen druk. binnenhouden vind ik ook raar aangezien ze al zo lang eikels eten en we hebben er nog nooit last mee gehad.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:44

Er staat een waarschuwing op M.P. voor het eten van eikels,ze schijnen idd.giftig te zijn,vooral de groene dus [wist ik ook niet].
"Jennyxx " je zegt dat je de taxus gelijk uit je pony zijn mond trekt,dus hij krijgt het niet binnen dan?Maar goed ook,want Taxus is zéér giftig voor mens en dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:46

Ze vinden ze allemaal erg lekker ze staan met zijn allen onder de bomen een hele tijd eikels te eten. Als ze er ziek van worden, zullen ze dat toch niet doen, lijkt mij.

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:49

Mijn pony eet ook tamme kastanjes. Als de bast er nog omheen zit is hij al zo slim om er even op te stampen met zn vooroef en dan heeeeeeeel voorzichtig snuffelt hij de kastanjes er tussen vandaan. Ook als hij in de wei met eikebomen gaat rent hij en zn maatje eerst naar de bomen opzoek naar de gevallen eikels en als die op zijn gaan ze over op gras. Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:54

Hypofocus schreef:
Het ene paard reageert anders op eikels dan het andere paard...

Hier staan ze 24/7 buiten in een weiland van 3 hectare met rondom een rand van eiken.
Dus ze krijgen ieder jaar een flink aantal kilo's eikels binnen.

Absoluut nog nooit problemen mee gehad.
Ook de verse én verorde eikenblaadjes worden vanaf de boom en vanaf de grond opgegeten.

Hier hetzelfde. Geeft (tot nu toe) geen problemen.