Zojuist heeft mijn merrie zich opengehaald aan een isolator op een paal, het is een flinke schram van +/- 25 cm over haar zij, richting haar achterhand. Ik heb de schram schoongewassen met betadineshampoo. Het lijkt vrij oppervlakkig, maar er komt wel veel wondvocht uit. Het is niet hevig aan het bloeden.
Wat moet ik doen ???? Moet ik morgenvroeg de veearts bellen of zou dit niet gehecht hoeven worden ?
Morgen is het te laat om te hechten. Als ik twijfel of iets gehecht moet worden zal ik gelijk bellen en de wond hooguit afspoelen met water. (wond mag geloof ik niet "bewerkt" zijn dan) Als de snee maar iets van 1 mm diep is zal ik het lekker zo laten.
Jah ligt er een beetje aan hoe het eruit ziet, als je twijfelt (wat je denk ik doet) zou ik voor de zekerheid de VA bellen. Wat needje al zegt, morgen is het te laat om te hechten.
Verder ligt t er ook aan hoe de randen zijn. Als het mooie gladde randen heeft kan het gehecht worden, anders kan het ook niet. Ik denk dat ik trouwens pas aan hechten denk als een wond dieper is als 5 mm.
Als je de wond niet kan worden gehecht, misschien kan je er groene leem erop smeren dagelijks? Niet dat ik nu bedoel dat groene lemen het hechten vervangt, maar groene leem zorgt er wel voor dat de wond mooi heelt.. is mijn ervaring
Het is erg oppervlakkig, en het bleef ook niet bloeden, was al gestolt. Ik zal het morgenvroeg weer afspoelen met betadine, om de wond schoon te houden, maar de kans dat er vuil in komt bestaat natuurlijk wel, want ze loopt gewoon buiten.Ik weet ook niet hoe laat het gebeurd is, aangezien ze niet bij mij aan huis staat helaas.
Kan ik die groene leem bij een ruitersportzaak halen ?
idd eerst schoon maken met water met beetje betadine (btw niet te veel, want betadine spoelt ook de goede stoffen uit de wond), dan afdrogen en met calendula zalf insmeren. Dit helpt ook gelijk tegen vuil enzo.
Dit moest ik idd doen met de wond van mijn paard (oke, was dan wel veel dieper en wel gehecht)
Als het een schram is, neem ik aan dat het niet diep is. Dus dat de wondranden niet gapen. Als het opengehaald is aan een isolator, neem ik aan dat de wond niet vuil is. Je hoeft daarom alleen maar ontsmetten met betadine spray. Verder gewoon laten drogen. Evt kan je de volgende dagen, als het dicht is, acederm gebruiken om wildvlees te voorkomen maar die kans lijkt me minimaal als ik dit zo lees.
Ik zou er nu nog geen vettige cremes op gaan smeren. Dan kan altijd nog.
Mijn paard heeft een flinke wond aan zn been en ik spuit alleen maar af. Hij krijgt daarnaast ook accupunctuur hoor. De wond werd maar niet droog, door alle cremes enz enz.
okay, bedankt voor alle tips zover. Ik ga morgenvroeg gelijk kijken hoe het ervoor staat en zal er een foto van maken, als het lukt. Ik maak het alleen schoon en wacht nog even met de zalf.
Wassen met Betadine en dan Aluminium Spay erop. Verder niks. Na een paar dagen wat vaseline erop en klaar is kees. Om de wond kan je wat traumeel zalf tegen de kneuzing.
Juist als ze de hele dag buiten staan niet te veel aan doen. Als de wond al mooi opdroogt en niet diep is 1 keer schoonmaken en daarna in de gaten houden. Juist als je er creme o.i.d. op gaat smeren of het telkens schoonwast blijft de wond week en kan er veel makkelijker allerlei vuil in komen. Zeker als het geen diepe wond is heb je weinig kans op wildvlees of lelijke littekens. Eventueel als het dicht is maar nog niet helemaal weg acederm (of wat Wilawander al noemt gewoon vaseline) erop om het soepel te houden.
Ben je zeker dat de huid niet door is? Ik zou sowieso niets smeren, dat vertraagd de genezing alleen maar. Nu er eenmaal gesmeerd is, zal de DA ook - zelfs al is de huid door - niet meer kunnen hechten. Ik had er sowieso een DA bijgehaald....
Misvertand, er kan altijd gehecht worden, of je nu al ontsmet hebt of niet, of de wonde nu vers is of tien dagen oud. Ik spreek uit ervaring. Natuurlijk is een verse wond beter, maar in principe kan alles gehecht worden.
Ben zojuist gaan kijken en het zag er al veel rustiger uit, het bloed was opgedroogd en de haren vallen er grotendeels overheen. Het is natuurlijk nog niet dicht, maar het staat niet meer zover open als gisteren. Vanmiddag ga ik weer kijken, ik hou het in de gaten en smeer er niet teveel op, laat even de natuur zijn gang gaan. De meningen zijn trouwens wel erg verdeeld over wat nu wel en wat juist niet te doen.......
Schoonmaken met betadine maar ook weer niet zodat je viezigheid in de wond spoelt. Laat de natuur zijn gang gaan, niks erop smeren totdat wond dicht is. Dan kun je de zijkanten soepel houden met bijvoorbeeld Calendulan. Zie voor enge wondfoto's mn profiel.
Heb zojuist de veearts gebeld en die heeft me geadviseerd het schoon te houden met betadineshampoo en er daarna als het droog is betadinezalf op te doen. En als ik het niet vertrouw of het gaat toch ontsteken ofzo, dan komt ie uiteraard gelijk langs.