Kijk uit met Hippomac wormkuren!!!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ramarant

Kijk uit met Hippomac wormkuren!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 09:48

Hallo,

Een tijdje geleden heb ik mijn kruising arabiertje ( Amarant ) een wormkuur van hippomac gegeven
die de eigenaren van de wei gekocht hadden. Achteraf bleek dat deze wormkuur niet agressief genoeg was.
Hij viel in een korte tijd heel veel af, en verloor veel spiermassa..door het werken heeft hij zich geblesseerd en is momenteel
kreupel. Door een andere wormkuur ( Equest ) en een dubbele voedingsschema is hij weer netjes aangekomen.
Wil alleen maar waarschuwen dat hippomac bij sommige paarden (niet allemaal) niet agressief genoeg is.

Groetjes
Deborah

missnynke

Re: Kijk uit met Hippomac wormkuren!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:55

in hippomec zit ivermectine, deze werkzame stof zit ook in eqvalan, eraquel, en vele andere merken. Deze moet je om de 8 weken geven, en o.a. door verkeerd toedienen (bijv. te weinig geven omdat het gewicht van het paard verkeerd wordt ingeschat) worden de wormen resistent en dan werkt de wormenkuur niet meer. Equest heeft moxidentine als werkzame stof, deze geef je om de drie maanden en werkt dubbel doordat de stof geloof ik in de spieren wordt opgeslagen en daarna nog twee weken vrijkomt, maar is gevaarlijk voor veulens, en door verkeerd gebruik kunnen paardenwormen ook voor deze stof resistent worden. Goed gebruik van wormspuiten is enorm belangrijk, wat dat betreft is het niet verkeerd dat wormspuiten na volgend jaar alleen nog maar door de dierenarts verstrekt worden....

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 09:57

Inderdaad..maar goed ook..
In het vervolg kopen we ze ook alleen nog maar bij de vee arts.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:09

Beste Ramarant,meid ik wist niet wat ik las....ja dat ondervonden wij ook met Hippomac!!Toen vertelde de verkoper van deze wormkuur dat het helemaal niet zo'n geweldige wormkuur is!!En wij overdoseren,dus niet onderdoseren.Er zit waarschijnlijk te weinig werkzame stof in.Wat een toeval dat ik nu juist jouw bericht daarover las,tja veel raak punten!!
Vandaag krijgen onze jongens even de Equest Pramox,want ik wil toch een evt. besmetting bestrijden.Ik hoop dat er zo meer mensen en paarden geholpen worden,door de waarheid te kennen over Hippomac.Bedankt voor dit hele goede geopende Topic.Groetjes allemaal... Vork Doei!

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 10:11

Graag gedaan hoor,

ik wil gewoon voorkomen dat andere paarden/pony`s ook kreupel erdoor worden.
het klinkt raar, de meeste mensen meteen: kreupel door een wormkuur?!!
JA! het kan.. het is al gebleken.. Ik raad de mensen daarom ook ten zeerste aan om bij de vee arts
de wormkuren te kopen, en niet zomaar in de winkel.. in de winkel willen ze alleen maar verkopen..ongeacht of het
goed of slecht is..als het maar verkoopt..

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:13

Tsja en bij ons op stal hebben 2 paarden koliek gekregen door het gebruik van Eraquell. En de dierenarts gaf aan dat dat bij die wormenkuren vaker voorkomt.
Maar wist dit niet van Hippomec.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:14

Nog eventjes als aanvuling...ik ontworm elke 8 weken.Meestal met een kuur op basis van Ivermectine.En twee keer per jaar (voor en na seizoen)met de Equest Pramox.Dit alles op advies van onze vaste paarden arts!!Dat er in de Hippomac waarschijnlijk veel te weinig Ivermectine zit,dat hoorde ik ook pas deze afgelopen week.En ik schrok er fiks van,wist ik dat maar eerder.Maar beter laat als nooit he??Groetjes... Vork Doei!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:24

heb het laatst ook aan mij paard gegeven, de grootste kreeg 1 hippomec wormenkuur (ze is ruim iets van 700 kg) en de kleinere kreeg een Eraquell. Dat had ik zo bedacht, want ik vind het zonde om een halve spuit over te houden. En nu dacht ik dus voor beide maten een goeie kuur te hebben in één spuit.
In de hippomec zit 12 mg/gr ivermectine met totaal 13,3 gram gel (12x13,3 gram = 160,6 mg ivermectine).
In de Eraquel 18,7 mg/gr en daar zat totaal 7,49 gram pasta in (140 mg ivermectine).

ze moeten geloof ik 0,2 mg per kg lichaamsgewicht hebben:
grote paard weegt 750 kg = 150 mg nodig en 160 mg gehad (hippomec)
"kleine" paard weegt 650 kg = 130 mg nodig en 140 mg gehad (eraquell).
Dus dan zit er toch niet te weinig in? Of reken ik het niet goed uit??
...of erger: zit er niet ín wat eróp staat? Kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:34

ik geef mijn paard ook altijd hippomac wormkuren en ik heb er nog nooit last mee gehad,sterker....hij doet het er heel goed op,vroeger was hij wel steeds ingevallen,maar de laatste jaren niet meer.hij vind de anijssmaak ook erg lekker.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:07

Ik heb nog even geinformeerd bij onze fourage handel,waar wij de Hippomec vroeger kochten.Deze zaak is gestopt met het verkopen van Hippomec,en ja door nare ervaringen die ze hoorden van klanten.Dus voor mijn jongens nu zeker geen Hippomec meer.Ik bedoel dan de Hippomec in de groene verpakking met Ivermectine als werkzame stof,die in Hippomec waarschijnlijk te weinig zit.Maar als je zelf geen slechte ervaringen hebt met deze kuur,zou ik het gewoon blijven geven. Helaas heb ik nu echt mijn bedenkingen.Groetjes... Vork Knipoog .

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:06

ben ik even blij!
ik heb vanmiddag wormkuren gekocht en wilde in eerste instantie die van hippomac kopen!
een winkelbediende adviseerde me echter om voor een andere wormkuur te kiezen, dus dat heb ik ook gedaan!
gelukkig maar!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:09

hippomac zijn toch die goedkope? Die zijn me ook afgeraden bij de Welkoop. Ik geef ook elke 6-8 weken Eqvalan op aanraden van de dierenarts.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:12

idd, dat zijn de goedkopere, ik had vorige week met eqvalan ontwormd, en ik weet dat t niet goed is om steeds dezelfde te gebruiken.
aangezien een van mijn paarden laatst wormen had dacht ik dan gooi ik de hippomac er achteraan, dat werd me dus ook bij de boerenbond, oftewel wellkoop afgeraden!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:14

bewijst maar weer....goedkoop is duurkoop met deze wormenspuit Knipoog Op de site van mijn dierenarts staat een ontwormingsschema die geschikt is voor de meeste paarden. Als iemand belang heeft bij de link dan kan ik die hier wel neerzetten Lachen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:19

Ik geef wel vaker hippomec, mijn paard heeft nergens last van.Maar niet ieder paard is dus hetzelfde!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:23

_Skess_ schreef:
bewijst maar weer....goedkoop is duurkoop met deze wormenspuit Knipoog Op de site van mijn dierenarts staat een ontwormingsschema die geschikt is voor de meeste paarden. Als iemand belang heeft bij de link dan kan ik die hier wel neerzetten Lachen

Wil ik wel graag weten. Heb toevallig mijn paardjes gisteren weer ontwormt met Equest.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:24

Ik ben ook benieuwd naar de link!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:28

zal hem even opzoeken!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:44

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:40

Hippomec is mij altijd goed bevallen? Lachen

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 07:14

Mij ook.
Op die site staat Eraquell en die staat er bij mijn veearts om bekend dat ie nog wel eens koliek oplevert bij paarden. Laatst gaf iemand bij mij op stal die en paard kreeg koliek.
Ik wissel zelf altijd wel.
Maar ken wel meer lui die Hippomec geven en die het goed bevalt. Heb ook nooit bij fouragehandel of ruitersportzaak meegemaakt dat ze die afkraakten...bovendien betaal ik voor de Eraquell ook niet een ander bedrag als voor de hippomec.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 07:54

Bij de wormenkuren gaat het om de werkzame stof die er in zit. Kolieken na het geven van een wormenkuur komen doorgaans door te hoge belasting van wormen.
En kreupelheden door een wormenkuur, wat moet ik me daaronder voorstellen?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:53

en ik denk dat ook veel mensen hippomac geven omdat hij zo goedkoop is, bijna de helft van de andere bekende merken!
tja, zo zie je maar weer dat het vaak goedkoop is duurkoop is!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:55

VSW-->MD

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:14

Het klinkt mij een beetje overdreven allemaal. In Hippomec zit evenveel ivermectine als in andere wormenkuren; 20mg per 100kg. Met ivermectine moet je wel iedere 8 weken ontwormen, als ik het goed heb. Ik heb hippomec 800, omdat ik dan met 1 spuit 2x kan ontwormen.