paard valt in slaap tijdens opzadelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

paard valt in slaap tijdens opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 19:57

Mijn verzorgpaard valt in slaap tijdens het opzadelen, het borstelen gaat goed, dekje eropleggen,zadel eropleggen, maar dan...
Dan gaan die oogjes halfdicht en begint die te wankelen en,
valt in slaap, hij valt door z'n voorbenen en achterbenen, hij zet deze dus niet op slot
(met gevolg dat die soms bijna de grond raakt Ach gut )
soms heeft hij het hoofdstel al aan maar ook dan valt hij in slaap.
Mijn moeder dacht dat hij het borstelen misschien zo fijn vind dat hij ervan in slaap valt, mijn broertje dacht dat die nog even wou rusten voordat die moet werken Clown
Ik vind het persoonlijk zeer gevaarlijk, stel dat hij op je valt, you never know!
Misschien weten jullie wat er aan de hand is met m'n knolletje/bolletje Lachen
groetjes stephanie

AndreaB

Re: paard valt in slaap tijdens opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:59

Ik weet niet wat er met hem aa nde hand is, maar helpt het niet om hem tussendoor wakker te maken?? Dat je hem even uit zijn slaap haalt?

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:00

euhhh misschien de wekker zetten!!

MonsterInc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:00

ik volg het even , bij ons op stal is ook een paard die dat doet ,
Laatst bijgewerkt door MonsterInc op 18-08-07 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:01

hmm,, raarr..
Normaal ontspannen ze zich, maar als ze echt door de benen zakken, weet ik het ook niet waarom hij dat doet..
en iik ben het met je eens dat het soms wel gevaarlijke situaties kan opleveren.. Clown
Succes ermee Tong uitsteken

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:02

Het kan best zijn dat hij dit poetsen erg relaxed vind, valt hij ook in slaap als je hem gelijk zadelt? Zonder vooraf te poetsen etc. en welk voer krijgt je paard?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 20:10

AndreaB schreef:
Ik weet niet wat er met hem aa nde hand is, maar helpt het niet om hem tussendoor wakker te maken?? Dat je hem even uit zijn slaap haalt?

Ik krijg hem niet wakker, enkel door hem achteruit te laten lopen wat nogal onhandig is als je aan je bandage bezig bent Clown
welshfreak schreef:
Het kan best zijn dat hij dit poetsen erg relaxed vind, valt hij ook in slaap als je hem gelijk zadelt? Zonder vooraf te poetsen etc. en welk voer krijgt je paard?

als ik hem enkel poets doet hij 't niet, dat vind ik dus raar! ik mag uren knotten zolang het zadel er niet opligt doet die niets.
Vroeger had hij wel singel angst, nu nietmeer misschien laat hij zich daarom vallen?
hij krijgt gerstenmix van mijten.

edit:typo
edit2: gerstenmix gevonden
Laatst bijgewerkt door SETEFURII op 18-08-07 20:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:11

Zoek op Narcolepsie.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 20:19

het gene wat ik leeg over Narcolepsie is dat de paarden inslaap vallen na spannig,schrikreacties, verstijving van de spieren,etc...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:20

dus mischien door een singelreactie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:24

TornadoLover schreef:
het gene wat ik leeg over Narcolepsie is dat de paarden inslaap vallen na spannig,schrikreacties, verstijving van de spieren,etc...

Paarden vallen (bijna) in slaap na/tijdens ontspanning, lekker zonnetje, of gewoon zomaar (dat zijn de extreme gevallen). Kenmerkend is eerst het hoofd wat tot boeghoogte zakt, oogjes gaan half dicht, lip gaat soms hangen . Gewicht gaat langzaam van de voorbenen over naar de achterbenen en net op het moment dat je denkt, daar gaat ie schieten ze weer overeind. Net als bij mensen heb je bij paarden verschillende gradaties. Maar het echt omkukkelen en slapen gaan is zeldzaam. Een tik tegen de neus of even stappen wilt wel helpen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 20:25

dat zou dus kunnen, dat denk ik persoonlijk ook.
de ziekte van Cushing is het ook niet.

Hmmm, maar het rare is als ik hem bevoorbeeld een tik geef, doet hij z'n ogen open en doezelt daarna gewoon verder, ik MOET dus met hem wandelen, hij doet 't ook echt alleen tijdens het opzadelen, niet tijdens het rijden zelf

edit:reactie op sammie

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:28

viewtopic.php?f=3&t=661241

(halverwege staat een artikel over narcoleptie wat ik destijds vanuit het Engels vertaald heb)

edit: het kan dat 1 tik niet altijd helpt. Ik bedenk me net dat ik het met poetsen/opzadelen al een tijd niet heb meegemaakt, maar heb al wel van andere gehoord dat ze het soms op stal/wei nog wel doet. (en die vinden dat altijd eng om te zien.) Maar ik moe(s)t soms ook wel een paar keer ff een tikje geven, omdat ze het blijft doen. Maar zodra dr hoofd en ogen gaan zakken weet ik al hoe laat het is en geef ik ff een klein tikje/klopje zodat ze niet gaat 'wankelen'. Tijdens het rijden is er door het lopen vrij weinig ontspanning en dat is meestal voldoende om niet te gaan sukkelen.

edit2: Probeer jezelf er ook van te verzekeren dat hij vitaminen/mineralen ruim voldoende binnenkrijgt.

Aan Narcoleptie is zelf vrij weinig te doen. Ingrijpen wanneer nodig en verder zijn er geen medicijnen oid.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 18-08-07 20:35, in het totaal 2 keer bewerkt

langua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:29

Mijn paard staat ook altijd te suffen tijdens het poetsen en het opzadelen, maar gelukkig gaat het bij hem niet zo ver!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:29

maar het is je VZ pony toch ? heb je al met de eigenaar er over gepraat ? naja het eenige wat ik kan bedenken is gewoon oefenen (als het niets medisch is ) dus het bandageren ff laat zitten dus gewoon hoofdstel op zadel dr op en aan rijden

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 20:37

De eigenaar vind het grappig en ziet de bedreiging niet, maar stel dat je eronder ligt!
kan je je paard laten testen op Narcoleptie?hoeveel kost Dit algemeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:39

TornadoLover schreef:
De eigenaar vind het grappig en ziet de bedreiging niet, maar stel dat je eronder ligt!

ik dnke dat je wel kan laten testen (dnke wel dat het duur word) vind het trouwens wel iets raars hoor dat de eigenaar het "grappig" vind maar heb je al eenDA laten kijken ?

xTEZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:40

Misschien als hij slaapt, even Wakker maken, En Verder Weet ik ook niet wat je zou moeten doen ;S

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 20:46

Pfff, hoe moet ik dit nu weer aanbrengen bij de eigenaar?
die geeft zelfs geen 0.01 euro meer uit aan de hoefsmid als die opgeslagen is.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:47

TornadoLover schreef:

Narcolepsie is niet vast te stellen.
Mijn pony heeft ook een onderzoek gehad naar narcolepsie en de veearts zei dat het bijna nooit aan te tonen was via bloed of iets dergelijke.

Wel heb ik daarna vitamine E met selenium gehad en sindsdien gaat het stukken beter.
Ze valt bijna nooit meer om.

Dat grapje heef mn 175 euro gekost.
Alleen drie kilo vitamine was al 63 euro maar doe er lang van dus dat scheelt Clown

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 21:01

ik heb nu die hele tekst gelezen en, ik denk dat ik ermee ga moeten leren leven.
zolang er tijdens het rijden geen problemen zijn, kan ik dit nog wel aan denk ik Lachen
Zou ik nu een 'test' laten doen?hoe moet ik de eigenaar inlichten?die gelooft me waarschijnlijk toch niet Clown

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 10:18

Ik kreeg een tip van iemand om vitamine E en Selenium bij te voederen, kan dat helpen?

X_Leipie_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:25

Begin met opzadelen eerst met het hoofdstel..
Smeer evt het bit in met wat lekkers (beetje stroop ofzo)
dan heeft hij wat te doen terwijl je het zadel opdoet..
Ik zou echt niet weten of het kan helpen, maar het is maar een idee..
Kwaad kan het in ieder geval niet om te proberen....
Ik hoop datje er nog achter komt wat het is..
Ben benieuwd..

babseflaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:38

mijne is nog maar 2 maar die leggen we afentoe dingen op de rug om kennis te maken maar hij is dan heel druk natuurlijk maar met zijn hoeven kappen was hij zo irritant hij lied zich gewoon vallen en op een gegeven moment is hij op de grond gevallen en viel ook in slaap en we hebben toen veder zijn hoeven liggend bekapt zag er wel raar uit Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:49

onze paarden gaan ook altijd doezelen met poetsen en opzadelen. Ergens ook wel goed. Als ik sommige mensen zie vechten met hun paard om er een zadel op te krijgen (^)@*#&&^sta stil!!!!@UU@Y#TT stom paard!) ben ik blij met onze ontspannen paardjes die in 't zonnetje gewoon wegdommelen en rustig afwachten tot we klaar zijn.