Paarden die zichzelf bijten/ pijn doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Paarden die zichzelf bijten/ pijn doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 17:06

Ik ben op vakantie tot een rare/schokkende ontdekking gekomen bij mijn pony.

Hij heeft eerder met mij gezwommen, wat hij destijds ontzettend leuk vond. Deze vakantie gingen we weer naar het water, en hij liep er heel blij op af, om vervolgens terug te deinzen. Ik spoorde hem aan, hij ging weer naar voren, weer terug, en zo ging het voort. Op een gegeven moment ben ik afgestapt om hem voor te gaan. Hij weer mee naar het water. En uit het niets begon hij zichzelf opeens in zn schouder te bijten. Echt met de oren in de nek, niet zoals hij doet als hij ergens kriebel heeft. Toen ik bij hem stond en hem even aaide was het ook weer goed.

Kan dit een uiting van frustratie zijn geweest? Want het leek eigenlijk wel alsof hij er ergens wel graag in wilde, maar ergens ook weer niet. Dat hij het zelf niet meer wist ofzo? Ik heb hem dit nog nooit eerder zien doen. Ik weet alleen wel dat als hij door 'iets' geërgerd is (een hek dat hem in de weg staat bijvoorbeeld Clown ) hij ernaar gaat schoppen. Kan dit er iets mee te maken hebben?

Wie heeft hier ervaring mee?

Mungbean

Re: Paarden die zichzelf bijten/ pijn doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:08

was hij niet gewoon gebeten door een horzel.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 17:11

Dat leek mij ook, maar het zag er echt heel anders uit, niet alsof hij jeuk had of iets dergelijks, maar gewoon echt boos.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:13

Ik kijk ook heel boos als ik geprikt wordt. Ik kan je verder niet helpen, sorry.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 17:16

Ik weet ook hoe hij naar dazen bijt die op zn borstkas zitten, en dat ziet er gewoon anders uit.. Bovendien zag ik niks zitten terwijl ik hem toch wel in de gaten hield. (bovendien zou ik dit topic ook niet plaatsen als hij gewoon door een daas gebeten was Nagelbijten / Gniffelen )

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:20

sommige dieren doen zichzelf pijn om een beloning uit te lokken.
Het is een soort zelfbelonend gedrag, zoals honden die in hun eigen staart proberen bijten.

Dat het zoiets is is natuurlijk niet noodzakelijk, ik denk dat paarden zoiets eerder doen als ze zich vervelen in hun stal dan wanneer ze bezig zijn.
Een daas of ander klein diertje kan natuurlijk altijd, ookal zag je hem niet of was het gedrag van je paard wat anders.
Mss irriteerde het beestje hem dan al langer...

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:36

Parden schoppen ook weleens nar hun buik als zij koliek hebben...
Misschien heeft het niets met het water te maken of een beet van een insect, misschien had hij pijn in zijn schouder.

anikabos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:36

Hej flew, is je paardje misschien geschrokken van z'n reflectie in het water? Het zou kunnen dat 'ie daarna niet goed meer durfde! Naast wat bovenstaande bokkers al hebben gezegd kan het misschien ook "overspronggedrag" zijn. dat betekent dat 'ie eigenlijk het water in zou moeten gaan, maar omdat hij dit niet durft een ander soort gedrag laat zien (zoals het bijten). Ik heb het natuurlijk niet gezien, maar bij andere diersoorten weet ik dat dit soort overspronggedrag vrij vaak voor kan komen als ze zoch in een onzekere situatie bevinden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:40

Mijn paard heeft het ook een tijdje gedaan happen in zijn schouders, benen..Heel vreemd. Ik dacht toen dat het met zweten of iets te maken had. Nu heb ik hem het niet meer zien doen.

Wat die van mij wel doet is bijvoorbeeld. We waren naar het bos en daar was een boomstam en hij wilde er wel overheen, maar tegelijker tijd durfde hij niet. Dus dan draafde hij uit zichzelf op af en remde op het allerlaatste moment. Hij werd hier ook gefrustreerd van zichzelf en begon met zijn voorbeen te maaien en inderdaad ook boos te kijken. Daarna is hij alsnog er zelf over gegaan...

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:42

Ik snap wat je bedoeld met dat bijten. Toen ik mijn paard net gekocht had deed hij dat ook, zichzelf bijten in zijn schouder en in zijn knie. Hij nam echt zijn hele knie in zijn mond.
Waarom hij dat deed weet ik niet precies, maari k hield het toen op frustratie. Graag iets willen, maar toch niet durven.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 19:44

En ik denk dat dat hetgene is waar Nans ook last van had.. Want hij leek echt gefascineerd door het water, en de vorige keer dat hij erin was vond hij het ontzettend leuk, en toen hij er eenmaal in was, was hij ook gewoon blij..

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:21

Mijn paard deed het ook toen ik hem net gekocht had, volgens mij uit frustratie. Ik heb het hem zelf nooit zien doen, maar hoorde van de vorige eigenaren dat hij zichzelf af en toe beet en heel raar stond te doen in zijn stal.
Hij stond daar in een binnenstal met tralies ervoor en had er niet veel te zien/ te doen. Toen ik hem verhuisde naar een buitenstal waar hij de hele dag naar buiten kon kijken, was het gelijk over en werd hij ook een stuk vrolijker.
Waarom jouw paard het deed, zal misschien ook een vorm van frustratie zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:11

ik had ergens gelezen dat het zelfpijniging is, meestal doen ze dat ook als ze zich vervelen. Doet hij dit vaker want dit geeft namelijk een stofje af waardoor ze zich fijner voelen door de pijn die ze zichzelf aandoen. Ik zal het nog eens opzoeken

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:18

Zoals jij het beschrijft lijkt het meer op een uiting van frustratie idd.. Was hij van te voren al druk aan het werk geweest o.i.d?

Ik heb wel een klein voorbeeld waar het op kan lijken:
Waar ik train op stal hadden ze een hengst die sinds 3 jaar niet meer normaal gereden kan worden. Constant hapt hij naar zijn borst (heeft hier ook een grote wond/plek) zodra er iemand op 'm stapt. Dit is meer frustratie omdat hij uit gekkigheid niet weet wat hij moet doen. Helaas kunnen ze hier niks meer aan doen omdat het nooit op zal houden, maar misschien dat je hier wat mee kunt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:20

Jordy van Supertje deed dit ook. Voor hem was dit een teken van dominantie.
Voor wat het precies was en wat ze er aan gedaan heeft kan je haar het beste even een pb sturen. Lachen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:21

Het was op vakantie, dus we waren lekker aan het buitenrijden.. Niet hard aan het werk opzich, en het was ook nog aan het begin van de rit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:38

mutilatie heet zo iets... Je ziet het vaker voorkomen bij hengsten dan bij merries. Vooral hengsten die veel binnen staan. Er is nog niet veel over bekend (misschien inmiddels al wel) maar er waren destijds (praat ik over bijna 2 jr terug) wel onderzoeken bezig hiernaar.
In de meeste gevallen is de zelfkwelling oorzaak van eigenaar. Doordat jouw paard zo gefrustreerd raakt van iets wat hij /zij eigenlijk liever niet doet en zichzelf niet anders kan uiten, pijnigt hij zichzelf om aan te geven dat hij zij iets niet wil. Ik vind het een heel interresant onderwerp! Dit even terzijde..

Als je in de gelegenheid bent om nog een keer naar diezelfde plek terug te keren om nogmaals te kijken of hij het water in wil.. kun je kijken of hij hetzelfde gedrag vertoont. Het hoeft niet perse aan het water te liggen. Er kunnen een hoop andere factoren meespelen waardoor een paard geen andere uitweg meer ziet dan zelfverminking.

Zie het als een HELE harde schreeuw om hulp... (hoognodige verandering in situatie per direct)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:42

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:57

Ik heb een hengst (nou bijten die toch al meer in alles wat ze tegenkomen) maar die bijt in zijn schouder puur uit frustratie of aandacht. Niks stress of iets dergelijks, paard zit prima in z'n vel.

bloemenmeis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 23:41

Misschien heeft hij een nare ervaring gehad met water. Of vertrouwde hij de situatie gewoon niet en liet hij dat op die manier blijken.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 07:52

Dat lijkt me stug, aangezien we het jaar ervoor heerlijk in het water hebben gespeeld en hij dat ontzettend leuk vond. De dag na dat bijten liep hij overigens zonder aarzelen weer het water in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:16

Denk daarom ook niet dat je de link moeten leggen met het water... Er is iets anders geweest wat hem behoorlijk dwars zat.. Maar ja wat? het is heel lastig als je je eenmaal op 1 ding gefocused hebt, om daarna nog gedetailleerd terug te kijken op die dag.. naar het voorval, maar ook een de tijd van een half uur daarvoor.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 09:23

Een half uur ervoor waren we op weg naar dat meertje, en toen heeft hij niks vreemds gezien/gedaan ofzo.. Gewoon lekker erheen gestapt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:30

heb je zelf halt gehouden, of was jouw intentie om er in een keer (het water) in te gaan?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 09:31

Ik heb hem zelf stilgezet voor het water om hem te laten kijken, aangespoord, en toen bleek dat hij niet wou afgestapt om het voor te doen.