nieuw hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jottum

nieuw hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 20:22

Laten jullie het nieuwe hooi ook eerst minimaal 4 weken liggen voordat je het aan de paarden voert?

Wiesje

Re: nieuw hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:31

Minimaal zes zelfs. Het moet eerst voldoende conserveren en pas dan mag je het voeren!
Zowieso eten die van ons nu genoeg op de wei, dus de winter is ver genoeg vooruit Haha!

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:49

dat hooi van ons krijgen ze pas na 3 maanden Haha!

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:14

Bij ons pas krijgen ze het al na 6 weken. Maar aangezien de paarden het land op mogen nadat er gehooid is word het nieuwe hooi pas gebruikt zodra ze weer op stal staan dus na een maand of 3.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 08:36

Inmiddels heb ik gelukkig nog goed hooi van het oude jaar kunnen krijgen.
Dank jullie voor de bevestiging, dat sterkt mij weer in mijn overtuiging Knipoog

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:41

Ja wij laten het ook minimaal 6 weken liggen voor we het aan de paarden voeren. Haha!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:46

hier ook, min. 6 tot 8 weken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:24

Waarom moet je het eigenlijk eerst een paar weken laten liggen?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:25

omdat het hooi de tijd moet krijgen om te conserveren alvorens het geconsumeerd wordt Haha!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:28

Ja, dat had ik al gelezen. Knipoog
Maar wat gebeurd er dan wanneer je het eerder zou gaan voeren?

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:58

Je paard kan er heel erg ziek van worden als je het eerder voert. Er zit volgens mij een stof in die eerst af moet sterven.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:13

Ah, oke. Dan is het duidelijk. Weer wat geleerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:33

VSW --> VS.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:43

Ik heb nu op dit moment hooi nodig, maar het valt niet mee om 'oud' hooi te vinden.....
Het meeste hooi in advertentie's, of bij navraag bij verschillende adresjes is van de 1e snit, juni 2007!!!!
hhhmmmm, toch maar verder zoeken, want zoals in dit topic geschreven bevestigde mijn vermoeden, het hooi moet eerst een aantal weken 'liggen' voordat het gevoerd kan/ mag worden!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:56

linda_lekuri schreef:
Ik heb nu op dit moment hooi nodig, maar het valt niet mee om 'oud' hooi te vinden.....
Het meeste hooi in advertentie's, of bij navraag bij verschillende adresjes is van de 1e snit, juni 2007!!!!
hhhmmmm, toch maar verder zoeken, want zoals in dit topic geschreven bevestigde mijn vermoeden, het hooi moet eerst een aantal weken 'liggen' voordat het gevoerd kan/ mag worden!

bij de boeren is het er hard doorheen gegaan ja maar sommmige hebben nog wel , van vorig jaar liggen ,
kan je geen droog kuil voeren ?

andora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:38

Het beste schijnt 3 maanden te laten liggen, voordat je het gaat voeren.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:52

Sparky10 schreef:
bij de boeren is het er hard doorheen gegaan ja maar sommmige hebben nog wel , van vorig jaar liggen ,
kan je geen droog kuil voeren ?

Ik heb gelukkig vandaag nog een adresje gevonden die nog een paar baaltjes van vorig jaar had liggen!
Ik heb ze meteen gekocht en meegenomen! Knipoog
Hij had ook mooie kleine (mini) verpakte baaltjes, maar deze waren pas vorige week zaterdag van het land gehaald en in de folie gewikkeld (wel droog verwerkt)! Ik heb er wel een aantal bij hem 'gereserveerd', maar wanneer zou ik deze kunnen voeren? Over 6 weken?????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:29

@dorientjuh : hooi wat net gemaaid is gaat fermenteren; het suiker in het hooi gaat zich omzetten. Dit is een gistingsproces wat ongeveer 6 weken duurt.
Als je je paard dit hooi voert terwijl dat proces nog volop aan de gang is zal het paard behoorlijk buikpijn krijgen. Dit kan koliek tot gevolg hebben, maar iig stevige dunne poep. De hele darmhuishouding raakt ontsteld en er kunnen zelfs grote getalen goede bacteriën afsterven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:32

linda_lekuri schreef:
...pas van het land gehaald en in de folie gewikkeld (wel droog verwerkt)! Ik heb er wel een aantal bij hem 'gereserveerd', maar wanneer zou ik deze kunnen voeren? Over 6 weken?????

Hooi wat in folie wordt gebaald krijgt geen lucht meer. Lucht is nodig voor het fermentatieproces. Dit wordt dus gestopt. Hierdoor kun je kuil eerder voeren als gewoon hooi.
Dat is ook de reden dat kuil/voordoog in plastik vrij snel opgevoerd moet worden; als het te lang open ligt komt door de lucht het fermentatieproces weer op gang en gaat het hooi weer 'schiften'.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:55

kuil kan je inderdaad gewoon eerder voeren om de bovenstaande reactie ,
daarom hebben wij nu ook kuil om meerdere redenen ,
zeker als je meer paarden op stal heb staan is kuil in mijn ogen een stuk goedkoper dan hooi ,
succes ermee in ieder geval

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:10

@Sparky10 : het mag dan goedkoper zijn, maar het is zeker niet beter voor paarden. Ondanks dat de meesten er prima tegenkunnen zijn er ook genoeg die ernstige maag/darmproblemen krijgen door kuil.
Helaas heb ik er één van staan Verdrietig

in_ge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:14

dat mag niet te vers zijn inderdaad, dat weet ik wel. maar ben blijk dat ik dat niet zelf hoef te regelen hier Lachen

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:17

DubbelDun schreef:
Hooi wat in folie wordt gebaald krijgt geen lucht meer. Lucht is nodig voor het fermentatieproces. Dit wordt dus gestopt. Hierdoor kun je kuil eerder voeren als gewoon hooi.
Dat is ook de reden dat kuil/voordoog in plastik vrij snel opgevoerd moet worden; als het te lang open ligt komt door de lucht het fermentatieproces weer op gang en gaat het hooi weer 'schiften'.

Het is geen kuilvoer in de plastic baaltjes. Het gras is niet bemest geweest en stond vrij hoog. (natuurgras) Het is op maandag gemaaid en heeft tot zaterdag (6 dagen!) op het land gelegen en toen vrij droog in folie gewikkeld. Ze hadden het eigenlijk 1 a 2 dagen langer willen laten liggen en als hooi willen laten balen, maar ivm het weer moest het dus eerder van het land!
Het zijn kleine mini plastic baaltjes, maar ik denk als ik deze (aan mijn kleine pony) ga voeren, deze best lang open zal liggen! Hoelang of hoeveel 'gevaar' is er met deze baaltjes?????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:27

Die kleine baaltjes moeten ook in 2 a 3 dagen op zijn, anders gaat het hooi weer fermenteren, al zal het misschien door de manier waarop het bij jou gebaald is wel meevallen. Maar nu is het nog steeds 'vers' hooi en geldt dus die 6 weken ook als je het plastik er helemaal af zou halen.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:27

Wij wachten minimaal 8 weken..

Maar meestal voeren we ze pas hooi zodra het pas kouder wordt en er niet genoeg gras is..