Allergische reactie pony (met foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mloui

Allergische reactie pony (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 18:48

Mijn pony heeft al jaren last van astma, het ging jaren goed na een desensibilisatie kur, maar er hangt op het moment wat in de lucht bij ons. Alles staat te kuchen en er zijn er meerdere die het benauwd hebben. Zo ook deze pony dus. Ze krijgt al een hele poos ventipulmin siroop, maar daar had ze pas niet meer genoeg aan. De DA adviseerde ons toen de inhaler. Dit leek heel goed aan te slaan, maar na een aantal keren gestoomd te hebben ging het fout.

Ze liep heel dwangmatig afgebogen door de wei, constant rondjes te lopen. Ze schudde heel erg met haar hoofd en ook haar benen waren heel erg gevoelig. Echt ze wist van gekkigheid niet hoe ze moest staan. Ook had ze koorts. DA gebeld en die heeft haar anti-histaminica gegeven. Koorts zakte en ook de zwelling nam af.

Dit is nu 3 dagen geleden en het is nu weer mis. Haar hoofd is echt enorm opgezwollen, het vocht komt gewoon door haar huid naar buiten. Ook haar benen zijn enorm opgezet en ze heeft een temperatuur van 40,4. DA is net weer geweest en heeft een dubbele dosis anti-histaminica gegeven. Wij zelf denken nu aan allergie voor de ventipulmin, wat wij haar van de DA moesten blijven geven. De DA dacht ook idd aan allergie voor de ventipulmin, of gewoon voor 'iets in de lucht'. We stoppen nu eventjes met de ventipulmin (hopelijk krijgt ze het niet te benauwd, want dan moeten we wel) en spuiten haar benen af en koelen haar hoofd met natte lappen.

Heeft iemand al eens eerder zoiets mee gemaakt, of enig idee wat het verder kan zijn?

voorkant hoofd
Afbeelding

Lippen (die ze niet op elkaar kan doen)
Afbeelding

mond
Afbeelding

neus met het vocht wat door huid naar buiten komt en zwelling van bovenlip
Afbeelding

oog wat half dicht zit door de zwelling
Afbeelding

beentje
Afbeelding

margareth

Re: Allergische reactie pony (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 18:50

kom het niet door het weer dat het verbrand is ? ???

srry als het niet zo is!!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 18:53

nee het komt niet door het weer. Het is namelijk niet verbrand. Overdag staat ze niet buiten, alleen 's avonds vanaf een uur of 6. Bovendien krijgen ze van een 'normale' verbranding geen koorts, en al zeker niet in die mate die dit dier nu heeft.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 19:15

als iemand ooit al zo iets gezien heeft of maar een suggestie heeft, wil die het dan aub melden?

maanmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 20:13

Ik heb dit nog nooit gezien, ik hoop dat jullie snel de oorzaak vinden! Sterkte!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:24

Het lijkt me verstandig om een uitgebreide allergie test te doen met je pony!
Ik weet niet of ze die net zo uitgebreid doen in bij paarden als bij mensen?
Als je weet waar het aan ligt, kun je proberen er wat aan te doen. Dan heb je de oorzaak, nu vecht je tegen de gevolgend...
Sterkte !!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:33

witte pony he?
ik zit de denken gezien de zwellingen dat ze een plant heeft gegeten waardoor de huid abnormaal reageerd op de zon.
bij koeien komt dit namelijk wel voor,dan zie je ook zwellingen aan het hoofd en komt er vaak vocht uit.
oplossing is dan een deken op te doen,of uit de zon houden.
je weiland doorzoeken naar die plant die het kan veroorzaken, sint janskruid heet het en er is nog een maar daar weet ik de naam zo niet van.

Bastiaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:40

Wat ziet ze eruit zeg! Wij hebben op de manege een paard gehad die er ongeveer ook zo uitzag. Bij haar waren der hoofd, hals en onder der buik gezwollen. Wij hadden toen net droes gehad en de da dacht dat het waarschijnlijk een allergische reactie was op de Streptocokken bacterie die droes veroorzaakt. Bij haar is er een flinke dosis penicilline in gegaan. Een zeer heftige penicilline in de maximale dosering. Hier reageerde zij zeer goed op en na een aantal uur zag zij er alweer nagenoeg normaal uit.
Misschien heb je er iets aan... Veel succes met je pony!

Bastiaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:49

Er schiet me nog iets belangrijks te binnen. Wij moesten heel goed opletten of de zwelling niet nog meer zou toenemen. Als dat wel het geval is, kunnen de hersenen in verdrukking komen en dan is de prognose een stuk minder goed. De da adviseerde om in dat geval het paard vast te binden en een aantal stro balen onder het hoofd te leggen zodat deze een beetje omhoog gehouden wordt en het vocht niet nog meer richting hoofd zakt.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 21:51

ellepel schreef:
witte pony he?
ik zit de denken gezien de zwellingen dat ze een plant heeft gegeten waardoor de huid abnormaal reageerd op de zon.
bij koeien komt dit namelijk wel voor,dan zie je ook zwellingen aan het hoofd en komt er vaak vocht uit.
oplossing is dan een deken op te doen,of uit de zon houden.
je weiland doorzoeken naar die plant die het kan veroorzaken, sint janskruid heet het en er is nog een maar daar weet ik de naam zo niet van.

Dus jij denkt dat het eerder door een plant komt dan door de medicijnen die ze krijgt? Dat zou misschien wel kunnen. Ik zal het doorgeven aan mijn moeder, ik moet morgen weer naar utrecht. Bedankt!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 21:52

e_horse schreef:
Het lijkt me verstandig om een uitgebreide allergie test te doen met je pony!
Ik weet niet of ze die net zo uitgebreid doen in bij paarden als bij mensen?
Als je weet waar het aan ligt, kun je proberen er wat aan te doen. Dan heb je de oorzaak, nu vecht je tegen de gevolgend...
Sterkte !!

Ja we gaan ook zeker weer bloedonderzoek laten doen. De pest is alleen dat dit volgens de DA pas kan als we met de medicijnen gestopt zijn of zo iets. Voorlopig zullen we dus de gevolgen moeten bestrijden!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:53

Citaat:
Ze krijgt al een hele poos ventipulmin siroop, maar daar had ze pas niet meer genoeg aan

Pas op met teveel Ventipulmin. Dat werkt verslavend voor paarden, vandaar dat ze er niet meer genoeg aan had waarschijnlijk.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:56

mijn pony krijgt ook al een tijdje ventipulmin maar dit heb ik nog nooit gezien de laatste 2 maanden staat mijn pony zonder ventipulmin maar ik merkte inderdaad dat ze er wel echt 'verslaafd' aan zijn en als mijn andere fles siroop op is, krijgt hij ook weer mooi zijn ventipulmin

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:59

Jeetje, wat een drama voor het dier!!

Ik heb hier nog nooit van gehoord, kan je dus geen tips geven, alleen maar sterkte wensen voor haar Ach gut

Ik houd dit topic in de gaten, hoop dat ze er snel achter zijn wat het is..

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 22:17

Silence schreef:
Citaat:
Ze krijgt al een hele poos ventipulmin siroop, maar daar had ze pas niet meer genoeg aan

Pas op met teveel Ventipulmin. Dat werkt verslavend voor paarden, vandaar dat ze er niet meer genoeg aan had waarschijnlijk.

jep dat weet ik, maar andere medicijnen zijn niet naar binnen te krijgen. Cubamix oid (medicijnen door voer of water) krijg je gewoon niet naar binnen. Het handige van de ventipulmin siroop is dat je het gewoon in de mond kan spuiten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 22:53

ik heb het wel eens gezien maar dan zonder die plekjes op de mond.
pony [ook een schimmel]kreeg zwellingen over het hele lijf [vocht] en koorts.
bij deze pony kwam het idd van een plantje van de wei waar ze allergies op reageerde,een aantal dagen later [koorts was al weg] werd ze als reactie op de koorts ook nog licht hoefbevangen.
de ellende is alleen...waar zijn ze allergies voor,dat kan werkelijk alles zijn.
ik geloof ook best dat een bepaald medicijn ook zo n reactie kan geven.

ik hoop dat het bloedonderzoek duidelijkheid geeft.
succes

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 23:30

Verbeterd het als je haar op stal houdt? Of ergens op het zand? Dan kun je uitsluiten of het iets is van een plant in de wei. Als ze niet verbetert dan is de kans groter dat het in haar lichaam is.

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:59

Hoi,

Ik heb zoiets ook gehad met een paard maar gelukkig in iets mindere maten.
DIt kwam inderdaad ook door een plantje wat in het gras zat waar ze niet tegen konden en daardoor overgevoelig raakte door zonlicht.

succes.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 12:02

Pauline schreef:
Verbeterd het als je haar op stal houdt? Of ergens op het zand? Dan kun je uitsluiten of het iets is van een plant in de wei. Als ze niet verbetert dan is de kans groter dat het in haar lichaam is.

op stal houden lijkt niet echt uit te maken wat betreft de zwellingen. Mn moeder gaat vandaag wel de hele wei doorspitten om te kijken of ze iets kan vinden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:31

heeft ze geen zonneallergie?

mijn pony had zaterdag een dicht oog
dat oog is vorig jaar beschadigd door een stootje en het hoorvlies is beschadigd
nu kan dat oog dus minder tegen de zon.

ik heb een appaloosa met veel roze en ze is daardoor al snel opgezet en verbrand snel
ze staat met een crusader masker in de wei
en nu even om het oog tot rust te laten komen overdag binnen op stal

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 12:45

mirgino schreef:
heeft ze geen zonneallergie?

mijn pony had zaterdag een dicht oog
dat oog is vorig jaar beschadigd door een stootje en het hoorvlies is beschadigd
nu kan dat oog dus minder tegen de zon.

ik heb een appaloosa met veel roze en ze is daardoor al snel opgezet en verbrand snel
ze staat met een crusader masker in de wei
en nu even om het oog tot rust te laten komen overdag binnen op stal

ja daar heb ik zelf ook wel al aan gedacht. Maar het lijkt me dan eigenlijk niet te verklaren dat het juist weer zoveel opgezet is na een dag op stal.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:50

de DA was er zaterdag voor mijn pony ,en ik vroeg hem waardoor er dan bij haar nu al met deze zon haar ene oog opgezwollen was en ze schud ook wat met haar hoofd met rijden
er schijnt ook een stofje in de lucht te zitten waar mijn pony allergisch voor is

haar ene oog omdat deze beschadigd is en het hoofdschudden komt door iets wat ze inademd
maar wat? geen idee Verdrietig

haar oog moet 3x daags ingezalfd worden en na 1 dag was er al heel duidelijk verbetering.

lastig hoor en zielig voor jouw pony Ach gut
hopelijk gaat het snel over,mocht het door de warmte en een stofje in de lucht zijn dan zal het volgende week beter moeten gaan omdat de temp lager word.

sterkte Vriendjes zijn?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 13:05

dankje! De temperatuur mag voor haar sowieso wel naar beneden omdat ze natuurlijk ook nog eens met haar astma zit. met lagere temperatuur zit er vaak toch wat meer zuurstof in de lucht!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 13:44

bokker ma_rie_tje had hetzelfde soort iets met haar paard maar die had het met de benen. hele dikke opgezwollen benen door vocht oid.
misschien kan je haar en PB'tje sturen om te vragen wat het bij haar paard was (ik wist het wel maar ben het weer kwijt Bloos) haar paard is wel weer genezen.

ik zal haar even de link van het topic sturen iig.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 13:57

Mijn merrie heeft afgelopen zomer een soortgelijk iets gehad.
Geen koorts en opgezette benen,maar wel die neus die helemaal dik was en waar het vocht uitliep.
De neus was niet verbrand,en al het haar liet los,dus ze had een hele opgezwollen dikke kale neus:
(dus de haren zijn niet losgelaten omdat ze een verbrande neus had,de haren lieten zomaar los)
Afbeelding

Afbeelding

Oja,haar hele lichaam was met bulten opgezet,dus misschien toch vergelijkbaar met de benen,maar dan op het lichaam:
Afbeelding

De bulten waren met 3 dagen helemaal weg,en de neus heeft iets langer geduurt,omdat het ook helemaal kaal werd.
Het opgezwollen van de neus duurde een dag of 3 en toen was het weer weg.
Ik heb de DA toen ook gevraagt wat het was,en hij zei dat het een alergische reactie op IETS was,maar wat wist ie niet.
Hij gokte op een verkeerd plantje,in combinatie met verminderde weerstand (ze had een veulen aan haar voet op dat moment) en de zon.

Hopenlijk trekt het bij jou pony ook snel weg..
Succes ermee.