hoefijzers aanraden of alleen bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

babli

hoefijzers aanraden of alleen bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 19:01

Wanneer zijn ijzers echt aan te raden en wanneer bekappen.
als je veel buitenrijd zijn ijzers aan te raden maar wat word er onder veel buitenrijden te verstaan 2x in de week een halfuurtje? of echt elke dag.

barbar

Re: hoefijzers aanraden of alleen bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:54

als je paard goede hoeven heeft zou ik ten alle tijden aanraden om alleen te bekappen, dan maakt 2keer in de week buiten rijden niet uit.
slijten of brokkellen de hoeven nou snel, of ga je elke dag buiten rijden dan zou ik hoefijzers overwegen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:35

sluit ik me helemaal bij aan Haha! (scheelt weer typen en toch weer een mening extra Haha! ).
Het is wanneer het niet nodig is gewoon veel beter om hoeven zo natuurlijk mogelijk te houden omdat dan het hoefmechanisme gewoon optimaal werkt!

babli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 21:37

maar bedoel je daar ook mee, dat als de hoeven goed zijn je gewoon onbeperkt kunt buitenrijden? lijkt me namelijk erg stertk.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:39

Waarom zou dat niet kunnen?? Zolang de hoeven goed blijven is er toch niks aan de hand? Vergelijk het maar weeer even met paarden in de natuur. Die lopen toch ook onbeperkt buiten de hele dag? wel onbelast uiteraard, maar voor het mechanisme van de hoeven hoeft dat geen probleem te zijn.

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:40

Als het niet nodig is en je paard heeft goede hoeven dan zou ik gewoon laten bekappen en het ligt er ook aan hoeveel je over het harde moet denk ik want dan slijten ze natuurlijk veel sneller Knipoog

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:18

Alleen bekappen, twee keer een half uurtje is echt niet veel. Ookal ga je elke dag 2 uur buiten rijden, bekappen is beter. De hoef functioneerd dan op een natuurlijke manier. Als je geen zandpaden in de buurt heb, heb je meestal ook nog een berm. Maar op zich is op het verharde rijden niet verkeerd hoor, je moet het gewoon even testen bij je paard wat zijn hoeven aankunnen. Op zich zijn brokkelhoeven en dergelijk ook geen reden om dan maar te beslaan, je kan het vaak oplossen door hem anders te laten bekappen. Er zijn genoeg alternatieven. Mijn fjord had ook altijd brokkelhoeven, maar sinds ik een cursus 'natuurlijk bekappen' heb gedaan en zijn hoeven dus zelf doe, heeft hij er nog weinig tot geen last meer van!! Er zijn ook genoeg hoefsmeden die anders bekappen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:22

Wiesje schreef:
Waarom zou dat niet kunnen?? Zolang de hoeven goed blijven is er toch niks aan de hand? Vergelijk het maar weeer even met paarden in de natuur. Die lopen toch ook onbeperkt buiten de hele dag? wel onbelast uiteraard, maar voor het mechanisme van de hoeven hoeft dat geen probleem te zijn.

Dat is dus absoluut niet waar.

Mijn pony ging ook van haar ijzers af omdat ik alleen nog maar recreatief reed.

De hoeven sleten echter zo kort af dat er weer ijzers onder moetsen.
En ik reed elke dag op het asvalt Clown

En nee mn pony heeft geen slechte hoeven, juist super hoeven zegt mn hoofcare smidje Haha!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:54

Als dat in jouw geval misschien niet waar is, wil dat toch niet zeggen dat dat absolute onzin is?
In de vrije natuur leven toch geen paarden met ijzers, of vergis ik me nu? Normaliter zouden paarden met gewoon goede hoeven gemakkelijk zonder ijzers moeten kunnen functioneren.

Voor je smidje zal je paard misschien goede hoeven hebben (en dan heb ik het over de kosten omdat beslaan meer opbrengt dan bekappen) Haha! Nee, grapje hoor Haha!

Uiteraard moet je wel ijzers onderdoen, als dit voor het welzijn van je paard beter is. En als je heel veel op het asfalt rijdt, moet je zeker goed in de gaten houden dat de hoeven niet te snel slijten. Maar als dit niet gebeurt dan is het gewoon altijd beter om de hoeven puur natuur te laten.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:13

je moet naar de hoeven van je paard kijken denk ik... Lachen

Banjer wordt (natuurlijk) bekapt. We rijden veel buiten, ook best vaak over het harde... ze heeft geen ijzers nodig en haar hoeven groeien soms zelfs harder dan dat ze afslijten... Haha!

Ik ken ook paardjes van wie de hoeven zonder ijzers te snel gingen slijten (zelfs van een enkele buitenrit), dus het is echt per paard verschillend... je kan het beste met je hoefsmid/bekapper overleggen... Lachen

En als je persé geen ijzers wil, en je paardje blijkt ze toch nodig te hebben, dan is de optie "hoefschoenen" ook nog mogelijk... Lachen

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:01

Wiesje schreef:
Als dat in jouw geval misschien niet waar is, wil dat toch niet zeggen dat dat absolute onzin is?
In de vrije natuur leven toch geen paarden met ijzers, of vergis ik me nu? Normaliter zouden paarden met gewoon goede hoeven gemakkelijk zonder ijzers moeten kunnen functioneren.

Voor je smidje zal je paard misschien goede hoeven hebben (en dan heb ik het over de kosten omdat beslaan meer opbrengt dan bekappen) Haha! Nee, grapje hoor Haha!

Uiteraard moet je wel ijzers onderdoen, als dit voor het welzijn van je paard beter is. En als je heel veel op het asfalt rijdt, moet je zeker goed in de gaten houden dat de hoeven niet te snel slijten. Maar als dit niet gebeurt dan is het gewoon altijd beter om de hoeven puur natuur te laten.

Ow daarom is mijn smid zo duur omdat hij euro's ziet rollen Pling

Ga ik em toch eens vragen waarom hij er niet altijd ijzers onder heeft geslagen

ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:43

VSW --> BEH.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:36

Mijn nieuwe paardje staat ook rondom op ijzers, veiliger in het glibberige zand als we de bossen onveilig maken en ook als we naar de manege rijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 01:42

Noetanchamon schreef:
Mijn nieuwe paardje staat ook rondom op ijzers, veiliger in het glibberige zand als we de bossen onveilig maken en ook als we naar de manege rijden.

met ijzers glijdt een paard juist sneller uit, daarvoor zijn de proppen uitgevonden.

een paard met gezonde hoeven heeft geen ijzers nodig. als je bang bent dat ze hard zullen slijten, bouw dan de hoeveelheid lopen op harde weg rustig aan op. ik rijd met mijn paard in de zomer zeker vier dagen in de week buiten, variërend van één tot 4 uur op een dag. hij heeft geen ijzers, en zijn hoeven houden het bij, omdat ik het elk seizoen opbouw.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 02:24

zo interresant topic. zodra ik wat wakkerder ben zal ik mijn probleem hier ook eens voorleggen.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 07:52

merrieveulen schreef:
Noetanchamon schreef:

met ijzers glijdt een paard juist sneller uit, daarvoor zijn de proppen uitgevonden.

Dat klopt ja, alleen had ik gedacht dat jullie wel aan zouden nemen dat ik die er in zou draaien Nerd Pling

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 08:33

Bij ons lopen biijna alle paarden op "blote voeten" Deze paarden gaan in de zomer iedere dag naar buiten met de vakantie gasten. Belangrijk is dat je niet teveel over de weg rijd. De fjord die voor de kar loopt heeft wel ijzers omdat ze dus wel veel over de weg rijd.
Mijn eigen pony heb ik ook niet op ijzers staan terwijl ik regelmatig buitenrij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 08:38

Kijk gewoon naar je paard: slijten de hoeven te hard dan kun je ijzers overwegen. Maar in veel gevallen is het gewoon echt niet nodig en kun je met goed bekappen een heel eind komen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 08:48

Wendy schreef:
Kijk gewoon naar je paard: slijten de hoeven te hard dan kun je ijzers overwegen. Maar in veel gevallen is het gewoon echt niet nodig en kun je met goed bekappen een heel eind komen.

en geef de hoeven wel de kans om eraan te wennen. als je van de ene op de andere dag overschakelt op veel buitenrijden op harde weg, dan weet je vrijwel zeker dat doe hoef dat niet bijhoudt. rustig opbouwen dus.

@ noentanchamon, waarom dan ijzers om die reden? paarden zonder ijzers glijden net zo zelden uit als paarden met ijzers met proppen. het probleem ligt niet bij de hoeven, maar bij de leefomgeving van het paard. een paard dat veel op het land staat leert zichzelf wel te corrigeren, en rekening te houden met uitglijden. zo kan je blessures voorkomen zonder ijzers.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:09

babli schreef:
maar bedoel je daar ook mee, dat als de hoeven goed zijn je gewoon onbeperkt kunt buitenrijden? lijkt me namelijk erg stertk.

Ja hoor dat kan, check mijn onderschrift maar Pling Cool

Met de juiste huisvesting en bekapping kan je probleemloos kilometers onbeslagen over asfalt rijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:13

Arabesk schreef:
babli schreef:

Met de juiste huisvesting en bekapping kan je probleemloos kilometers onbeslagen over asfalt rijden.

inderdaad. twee jaar terug reed ik bijna dagelijks buiten in de zomermaanden, ook de training gebeurde buiten. soms halve, en bij uitzondering zelfs hele dagen (met lang pauzes uiteraard) bleven we weg. de hoeven sleten niet teveel af, hielden zichzelf juist mooi in stand. met het juiste beleid en gezonde hoeven kan een paard onbeperkt op straat lopen zonder ijzers.

bedenk dat het ijzer een uitvinding is van omstreeks de middeleeuwen, toen paarden niet warmgereden werden, en er niks opgebouwd werd. ze moesten gewoon hun werk doen, en met de ontwikkeling van hoeven werd verder geen rekening gehouden. daarom is het ijzer er gekomen, de hoeven kregen de kans niet om te wennen, en mensen wisten toen niet wat we nu weten.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:04

Arabesk schreef:
babli schreef:

Okee kan je mij dan even het goede voorbeeld komen geven?
Kost me namelijk heel veel minder hoefsmid kosten Haha!

( Ik rij ook niet in bermen, grasvelden, zandpaadjes ect he,)

Puur asvalt...

Ben benieuwd Schijnheilig

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:10

inderdaad, minder kosten ook nog, én gezondere hoeven. wat wil je nog meer? kom maar kijken van de zomer, dan laat ik het je zien. beetje apart dat je Arabesk niet gelooft ook, waarom zou die een verhaaltje ophangen?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:31

Gaat niet om geloven !

Waarom moest mijn pony dan weer op ijzers Verward Verward Verward
Precies : omdat dr hoeven veel te hard slijten door het asvalt.
En mijn smid zeg dat niet om geld te verdienen anders had hij er veel eerder al ijzers ondergeslagen Lachen

Jullie beweren dus dat dat niet kan of zie ik het verkeerd Verward

En waarom komen kijken in de zomer:?
Is er dan verschil met jouw paard zn hoeven Duivel

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:45

Wiesje schreef:

In de vrije natuur vind natuurlijke selectie plaats; de paarden die slechte hoeven hebben redden 't niet, maar wij gebruiken ook paarden die 't misschien in 't wild niet gered zouden hebben. En 't gemiddelde wilde paard staat niet in een vochtig polderweitje. Paarden met goede hoeven kunnen in de meeste gevallen gewoon zonder ijzers, maar niet al onze paarden hebben goede hoeven. Knipoog

Als je merkt dat 't gewoon niet gaat op het asfalt zal je of minder op het asfalt moeten rijden of zorgen dat je paard z'n hoeven minder kunnen slijten door hoefijzers of hoefschoenen.