Bloedwormen!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindsyImmie

Bloedwormen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 10:18

Gisteren zijn bij ons op stal bloedwormen gevonden in twee kleine bakjes waar de paarden altijd los in staan.
We hebben geen idee hoe lang die dingen er nu al zitten... en zijn dus best een beetje nerveus (tenminste ik wel!).

Wie heeft er meer informatie over bloedwormen? Kan ons er wat meer over vertellen.

Waar moeten we nu op gaan letten?

Iedereen is gelijk hun paarden aan het ontwormen, kan dit "besmetting" tegengaan?
Of moet er een dierenarts bij komen o.i.d.?

Wij horen graag wat jullie er van weten en wat jullie ervaringen zijn!

Miss_Favre

Re: Bloedwormen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:36

Ja,even voor de duidelijkheid,je ziet ze dus echt zitten in de plassen die nog in de losgooibakjes liggen! Echt een soort rode sliertjes.
En natuurlijk is er niemand die eerlijk zegt dat hij zijn/haar paard niet ontwormt. Maar duidelijk is dat er een paard er veel wormen heeft!
De dierenarts zei gisteravond dat het betreffende paard wel erg veel wormen moet hebben als hij/zij het er zo uitpoept!
Ben echt benieuwd,want hoe krijg je dit uit de losgooibakken?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:37

dat zijn geen bloedwormen maar gewone rode wormen.
reden genoeg om als staleigenaar iedereen te verplichten op dezelfde tijd te onwormen

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:41

Dat gaat niet gebeuren,want het is een behoorlijk grote stal,en daar valt weinig toezicht op te houden (helaas).

En hoe weet je dat het geen bloedwormen zijn,maar rode wormen? Rode wormen zijn toch bloedwormen?

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:43

als je je ongerust maakt of het nu wel of geen bloedwormen zijn, zou ik toch maar een dierenarts laten kijken. ze kunnen namelijk heeeeeeeel veel schade aanrichten. ik zou het niet afwachten...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:46

omdat het zoals jij omschrijft wss rode wormen zijn
bloedwormen is veel ernstiger,als dat het geval is is het een ernstige zaak.

ik zou even de dierenarts bloed laten prikken, echte bloedwormen zijn niet met de gewone wormspuiten te behandelen

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:48

mijnelmo schreef:
als je je ongerust maakt of het nu wel of geen bloedwormen zijn, zou ik toch maar een dierenarts laten kijken. ze kunnen namelijk heeeeeeeel veel schade aanrichten. ik zou het niet afwachten...

Ja maar hoe kan je dat een hele stal verplichten??
Ik ben er erg boos om,want ik ontworm mijn paard altijd volgens schema! Ik heb hem een extra wormenkuur gegeven voor de zekerheid,zijn mest helemaal binnenstebuiten gekeerd (niks gezien overigens) en maandag laat ik gelijk mijn mest onderzoeken.

En wat voor schade kunnen ze aanrichten o.a.?

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:49

crossmonster schreef:
omdat het zoals jij omschrijft wss rode wormen zijn
bloedwormen is veel ernstiger,als dat het geval is is het een ernstige zaak.

ik zou even de dierenarts bloed laten prikken, echte bloedwormen zijn niet met de gewone wormspuiten te behandelen

Maar bloedwormen zijn toch ook rood,en komen na verloop van tijd toch ook eruit met de mest?

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:52

Mijn paard heeft ze ook gehad, maar met equest (geloof ik ) gaan ze wel weg dat is het enige middel dat helpt .
Mijn paard is er erg ziek van geweest en heeft een week op de faculteit gestaan met een darmonsteking.

Gelukkig is het over maar ik let wel op.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:55

echte bloedwormen komen gelukkig niet zo veel voor
en ook de equest helpt daar niet tegen.
vaak worden rode spoelwormen ook bloedwormen genoemd omdat ze rood zijn

ik zou me niet te druk maken, een echte bloedwormen besmetting komt maar weinig voor, en als een paard bloedwormen heeft ziet deze er slecht uit,doffe vacht en mager/bolle buik.

gewoon zelf netjes blijven ontwormen.
en eens per jaar, in het najaar, met de dure equest of iets in die trant.

op grote bedrijven staan veel paarden bij elkaar en is er ook grotere kans op ziektes.

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 10:58

Nog even als toevoeging. Een tijdje geleden is er een paardje op stal overleden, toen bleek ook dat zij bloedwormen had. Dit is wel al een paar maanden geleden...

De dierenarts zal wel langs moeten komen, het beste lijkt mij om alle paarden te laten testen op bloedworm. Maar ja, dan maar hopen dat alle eigenaren willen meewerken.

Ik weet nu dat paarden bloedwormen krijgen, doordat zij de eitjes via voedsel binnenkrijgen. Die eitjes komen in de darmen uit en de larven eten zich een weg door het lichaam. Hierdoor ontstaat een ontsteking en hieraan kan je paard sterven.

@Katoo71:

Hoe kwam je er achter dat je paard hier last van had? Wat waren zijn symptomen?

En hoe hebben zij het behandelt?

En waar let je tegenwoordig op?

Hoe meer we hiervan weten, hoe beter we alles in de gaten kunnen houden, alvast bedankt!

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 11:10

crossmonster schreef:
echte bloedwormen komen gelukkig niet zo veel voor
en ook de equest helpt daar niet tegen.
vaak worden rode spoelwormen ook bloedwormen genoemd omdat ze rood zijn

ik zou me niet te druk maken, een echte bloedwormen besmetting komt maar weinig voor, en als een paard bloedwormen heeft ziet deze er slecht uit,doffe vacht en mager/bolle buik.

gewoon zelf netjes blijven ontwormen.
en eens per jaar, in het najaar, met de dure equest of iets in die trant.

op grote bedrijven staan veel paarden bij elkaar en is er ook grotere kans op ziektes.

Klopt, het komt ook niet vaak voor. Maar, het risico is te groot om het te negeren vind ik persoonlijk. Stel dat een paard het heeft en we het afdoen als spoelworm en hij overlijdt eraan! Ik vind niet dat het gaat om een klein schaafwondje maar een mogelijk iets dat het leven van een paard of meerdere kan kosten. Daarom lijkt het mij niet handig om het zomaar te negeren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:13

mm als een paard op stal het heeft gehad, zou ik me wel zorgen maken ja !

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:18

Ja,ik stelde al voor om de mest op te sturen naar de DA en te controleren,maar weinig mensen schijnen daar aan mee te willen werken?? Verward

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 11:22

Wie heb je daar allemaal al over gesproken dan?
Beter doen ze het WEL!

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:33

Hoe kan je bloedwormen voorkomen? Is alleen ontwormen genoeg?

Ik ontworm mijn paard altijd netjes volgens een schema, maar of de rest van de stal het doet betwijfel ik? Ik denk dat er in iedergeval een paar zijn die het nooit doen.
Ik heb het idee dat de meeste mensen niet weten hoe belangrijk het is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:35

Mest laten controleren heeft geen zin. Kan namelijk nagatief zijn terwijl het paard vol wormen zit. Moet net op dat moment dan wormen uitscheiden met de mest en dat is niet altijd zo bij een besmetting. Je zult dan een bloedonderzoek moeten doen.

Ik persoonlijk zou direct de dierenarts erbij halen en bloedonderzoek doen en de mijn paard niet meer op de wei o weet ik wat zetten. Stel het zijn bloedwormen dan krijg je die haast de wei en paddocken niet meer uit. Heb zoiets helaas op een pensionstal al eens meegemaakt.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:40

Dus bloedonderzoek is de enige manier om te controleren of je paard wormen heeft?

Vind ik vreemd,want een van de mensen op onze stal had de dierenarts gebeld om te vragen of het gecontroleerd kan worden,en zij zeiden dat er dan mest gebracht moest worden...?
En ik hoor ook dat er mensen zijn die in principe tegen wormenkuren zijn ,en dat zij gewoon eens in de zoveel tijd een mestonderzoek laten doen...?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:46

En dat is juist zo fout. EEn paard dat besmet is (elk paard heeft wormen) scheidt niet elke dag wormen of eieren uit. Dat is een bepaalde cyclus. Die je niet kunt weten. Daarom kan je wel mest hebben die niks geen wormen bevat en terwijl het paard behoorlijk besmet is. Door deze cyclus moet je ook elke 2 maand ontwormen. Ook al pas je nog zo goed op dat ze zich niet besmetten, een paard (elk dier) heeft wormen. Ontworm je niet tijdig dan gaan ze zich vermeerderen. En dat is erger dan een wormkuur (lees= veroorzaakt veel meer schade als je pech hebt)

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:26

Weet iemand trouwens of (bloed)wormen die in de paddocks bij ons zitten,nu doodgaan door het vriezen of door de sneeuw??

NanGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:49

ja de wormen gaan wel dood, maar de eitjes kunnen blijven leven, tot -20.. dus dat schiet ook niet echt op.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:55

Hmm das minder!!

Ben jij trouwens Jessica van Nangee? Haha!

NanGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 07:24

jaa thats me Haha!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 07:36

Zijn het in die paddock geen rode wormen die de mest bewerken tot grond? In oude mest n.l.komen deze wormen vaak voor.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 08:17

bloedwormen komen zeker wel vaak voor!
de laatste 3 paarden die ik heb gekocht hadden alle 3 bloedwormen (1 is er ws zelfs aan overleden)
de enige ontworming tegen bloedwormen is Equest
is een paard eenmaal besmet ,geef dan een Equest
( let op; 1 injector is voor 540 kilo en veel paarden zijn zwaarder)
en dan na een maand nog een keer Equest herhalen

om de paddocks weer vrij van wormen te krijgen
moeten je ze minstens tot juli/augustus leeg laten, dan pas gaan de larven dood!

zelf geef ik uit voorzorg altijd in het voor en najaar een Equest
in het voorjaar(maart/april zijn bloedwormen het meest aktief)