klachten:
* broodjemager
* stuwing in het bloed (loopt een verdikte ader van voor naar achter over zijn buik beide kanten)
* oedeem (onder zijn buik en nu in al de 4 benen)
* chronische ontsteking
* verhoogde hartslag
* iets verhoogde temperatuur
* kortademig
* hij zit in zijn zomervacht (glimt wel ontzettend, maar zodra hij een winterdeken opkrijgt druipt het zweet hem van zijn hoofd af en issie van top tot teen nat, hij heeft nu alleen een ongevoerde regendeken op
Ik heb een ernstig probleem met mijn bijna 15 jarige ruin.
sinds een paar maanden is hij ernstig afgevallen (ik dacht dat dat kwam omdat ik hem redelijk intensief gebruikte en hij niet genoeg krachtvoer kreeg)
Hierna ben ik zijn krachtvoer rustig aan gaan opbouwen. (van 2 kilo naar de nu 5 kilo)
Probleem is dat ie niet echt aanzette...
bloedonderzoek en mestonderzoek laten doen... hier kwam uit dat hij iets last had van wormeieren en een chronische ontsteking had (kwam ik pas recent achter nadat ik het bloedonderzoek heb laten zien aan mijn huidige dierenarts omdat de da die ik had zei dat er niks bijzonders aan het rapport was.)
4 weken geleden kreeg hij een mokplekje linksachter.. ik ben dit goed schoon gaan houden en in gaan smeren met mokzalf.
been was ietsje verdikt, maar niks zorgbarends..
weekje laten heb ik em op nieuwe ijzers voor enachter laten zetten (achter had ie nooit ijzers, maar hij werd te kort omdat ie overdag op een betonpad loopt)
dag erna was ie stokkreupel linksachter en had ie een mega dik been tot aan zijn hak.
Ik de hoefsmid bellen of het iets met de ijzers te maken kon hebben... dit waarschijnlijk niet mogelijk was, maar heb zijn advies opgevolgd door er eerst een dierenarts naar te laten kijken.
mok was naar binnen geslagen, per direct aan de antibiotica (hij kreeg een prik en ik kreeg poeder)
in totaal heeft hij in 2 weken tijd 4 prikken gehad en heb ik de poeder opgemaakt en nog is er geen verschil..
erger nog... hij heeft 4 dikke benen nu....
ik geef em nu vloeibare antibiotica dmv een spuit rechtstreeks in zijn mond (als een wormspuit zeg maar)
wat er nog meer bijkomt...
hij blijft maar afvallen

elke dag wordt het erger en hij is nu bijna helemaal uitgemergeld.. vel over been zal ik maar zeggen.
wie komt er hier iets bekend van voor en kan mij helpen?
hij is geestelijk wel heel fleurig en helder, maar zijn lichaam houdt het niet lang vol zo..
ik zal morgen allemaal klinieken afbellen en misschien moet hij maar een tijdje "opgenomen" worden in een kliniek.
mijn dierenarts bel ik elke dag zowat, maar hij weet niet wat er met em aan de hand is en waar hij moet beginnen met behandelen en hoe...
antibiotica stoot het lichaam af lijkt het wel, het heeft iig nog niks geholpen.
alvast bedankt.
ik maak me ernstige zorgen
groetjes Ans
ps ik zal morgen wat foto's plaatsen van hoe hij er nu uitziet.