Slobber?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

901823

Slobber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 06:58

Slobber, wat is dit nu eigenlijk? (Beetje domme vraag maarja) Het is een voersoort wat je aanmaakt met water? Zoals je net leest weet ik niet al te veel van slobber af, dus even een paar vragen zouden jullie hier antwoord op kunnen geven?

1. Waar is het goed voor?
2. Hoe vaak mag je het voeren?
3. Wat gebeurd erdoor emt je pony/paard?
4. Hoe moet je het precies aanmaken?
5. Aanrader?

Ik hoop dat jullie, als medebokkers, deze 'domme' vragen toch even willen beantwoorden. En néé dit is geen Penny alarm...

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Lilian

Armaris

Re: Slobber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:24

1.Je kan het gebruiken als verwennerij of om dikker te maken of om medicijnen toe te dienen
2.Wij geven het 3x per week,aangeraden wordt niet meer dan 2-3keer per week te geven maar er zijn mensen die het elke dag met medicijnen toedienen
3.Hij wordt dikker,krijgt zijn nodige medicatie
4.Wij hebben kant en klaar,kokend water over doen(wij doen 1,5L over 1kg slobber)en een half uurtje wachten of tot wanneer jij vind dat het niet te warm meer is.
5.Ik merk nog niet echt resultaten daar we er nog niet lang mee bezig zijn maar zie wel dat hij ervan geniet

Domme vragen zijn er niet Knipoog Dit hoort hier wel niet,zal even Temmen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 15:26

Hoeveel voer je per keer? En kan je het ook toedienen met koud water? Welk gedeelte van de pony wordt dikker; buik, flanken ect.?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:39

LilianR schreef:
Hoeveel voer je per keer? En kan je het ook toedienen met koud water? Welk gedeelte van de pony wordt dikker; buik, flanken ect.?

Wat er dikker wordt kan ik niet zeggen maar volgens mij meer de buik.Ik doet het met warm water,vinden de paarden altijd het fijnste. Ik voer per keer 1kg of 1,5kg afhankelijk van hoe laat het is en wat we erna nog mee gaan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:23

VSW --> VS.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:44

Je moet het wel met warm/heet water aanmaken, want slobber zet uit en met koud water gebeurt dat niet goed genoeg. Dus als je het aanmaakt met koud water en aan je paard voert, dan gaat het alsnog uitzetten in de darmen (door de lichaamstemp) en kan hij/zij last krijgen van koliek. Dus oppassen daarmee!
Verder geef ik het momenteel aan mijn op rust staande paard omdat het de spijsvertering bevordert (en omdat ze het gewoon heerlijk vindt!) Ik geef niet veel maar wel elke dag ongeveer. En ze ziet er nog stralend gezond uit dus het zal verder wel goed zijn.

Flames

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:50

Kijk even op de website van MARSTALL

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:48

slobber kan vanalles zijn
je hebt van allerlei fabrikanten een kant en klaar slobber in de zin van
een product wat je aan moet maken met warm water waar dan allerlei ingredienten inzitten in de zin van bewerkte granen etc

ik maak slobber zelf op de ouderwetse manier
zemelen , heet water erop, en dan toevoegen wat je wil
in mijn geval is het een 1,5 tot 2 scheppen zemelen
met een vit/min supplement en eventueel wat wortel oid erdoor... als het dier dit nodig heeft

ls het puur voor de vezels is dan krijgen ze gewoon de zemelen met water

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:37

Ik voer regelmatig slobber van Pavo,vooral omdat je er makkelijk toevoegingen bij kan doen zoals bv. medicijnen,supplementen enz..Maar vergeet niet dat slobber van de bekende merken een volledig krachtvoer is!!Een lekker lauwwarm slobbertje slaat geen paard af,en het is heel goed voor koliek gevoelige paarden. Vork Vork .

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:20

Slobber is als 'lekkernijtje' voor je paard.
Je paard word er niet anders op ofzo, nouja, als je het te veel geeft word hij/zij dik.
Aanrader? Nou, zelf heb ik het wel, zo'n hele zak, maar ik gebruik het eigenlijk bijna nooit, omdat mijn paardje net van d'r ruime kant af is..
Veel succes ermee! Lachen
En oja, als je het maakt; paarden vinden het vaak ook lekker met warm waten Lachen !
Niet té warm, wel oppassen daarmee.
En als het goed is moet je het als je het gemaakt hebt 10 min. laten staan, anders kan je paard ziek worden Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:55

10 minuten laten staan? toch gewoon laten staan tot t afgekoeld is?

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:05

Beste taat,ik wil je even waarschuwen want je schrijft dat je nog een hele zak hebt staan en weinig gebruikt.Kijk even goed naar de uiterste houdbaarheids datum,want het bederft betrekkelijk snel in verhouding tot bv biks en meusli.Dat hebben wij ook meegemaakt,dus wil ik je even waarschuwen.Groetjes. Vork

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:08

Ja ikenindi je moet het goed af laten koelen,en meestal is dat ongeveer 10 minuten.Gewoon even met je hand voelen,na die 10 minuten is het al aardig ingedikt en afgekoeld.NOOIT heet geven!!Succes ermee. Vork

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:05

o zo, ok, ik geef t gewoon tot t afgekoeld is, maar volgens mij is dat al met n paar minuten. nahja maakt nie uit. ik laat t iig afkoelen idd;)

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:07

Nee meid als het afgekoeld is dan maken een paar minuten minder echt niets uit.Dan zou je misschien koude slobber hebben,en juist lauwwwarm vinden ze zo lekker.Kijk alleen even of het niet te dun is.Verder doe je het prima hoor.Groetjes. Vork

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:18

Vallen zemelen ook onder slobber? En hoe vaak mag je een paard eigenlijk zemelen geven?
Hier ook iemand die nog niet zo veel weet van slobber Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:27

ouderwetse slobber was niet meer dan zemelen met water en alles wat j er zelf nog doorheen deed

je kunt het dagelijks geven ocht willen
als je puur zemelen geeft met water dna is het gewoon een deel van het ruwvoer

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:09

Bandos schreef:
Beste taat,ik wil je even waarschuwen want je schrijft dat je nog een hele zak hebt staan en weinig gebruikt.Kijk even goed naar de uiterste houdbaarheids datum,want het bederft betrekkelijk snel in verhouding tot bv biks en meusli.Dat hebben wij ook meegemaakt,dus wil ik je even waarschuwen.Groetjes. Vork

Haha, dankje Lachen , this nog goed, houd het wel bij Knipoog ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:04

1. Waar is het goed voor?
Voor mij is het meer geweest als afwisseling, daarbij is het ideaal om medicijnen/poeders doorheen te mengen. Het is lichtverteerbaar en daardoor ideaal voor na arbeid, daarbij is het geschikt voor oudere paarden, met gebitsproblemen etc.
2. Hoe vaak mag je het voeren?
Gezien de scheve calcium/fosfor verhouding is het niet geschikt als hoofdvoer. Alhoewel je ook complete slobbers hebt voor oude paarden, hiervan weet ik niet in hoeverre het hier met de gehaltes zit. Veel mensen geven het eens per week ter afwisseling.
3. Wat gebeurd erdoor emt je pony/paard?
Ik heb geen bijzondere dingen opgemerkt; behalve dat de meeste er een grote kliederboel van maken
4. Hoe moet je het precies aanmaken?
Aanmaken doe je met warm water, je laat het dan ongeveer 20min weken, zodat de zemelen goed uitzetten, anders werken ze namelijk stoppend. Ik heb veel 'bereidingswijzen' gehoord, maar zo doe ik het altijd.
5. Aanrader?
Ja, zo ter afwisseling of eens een keer na zware arbeid zeker. Alleen mijn paard lust het niet; kieskeurig he Rolleyes

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:02

Mijn paard krijgt het maar af en toe en dat is dan echt een traktatie voor haar. Ik haal van die kant klare die ik aanmaak met lauwwarm water, goed doorroeren en dan nog wat appel/wortel/handje biks/brood erbij (net wat ik heb liggen), nog een beetje honing erop en dan gaat de hele emmer in de voerbak. Vingers aflikken

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:07

Ik geeft het eigenlijk ook meer als lekkernij !!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:34

Mirrthe ik denk dat jij het over zemelen hebt,want komplete slobber is ook kompleet!!Niets scheve verhoudingen van calcium/fosfor,dit heeft de fabrikant in de juiste verhoudingen in het produkt gedaan.Slobber is juist een fijne aanvulling op al het krachtvoer,maar het is dan ook echt krachtvoer.Dus niet zomaar geven in een grote hoeveelheid als traktatie.Als paarden eenmaal gewend zijn aan slobber knoeien ze beslist niet meer!!Dit komt wel voor als ze het nog nooit hebben gegeten.Onze paarden knoeien totaal niet,en zijn er dol op.Eet smakelijk.(is ook een prima voer voor koliek gevoelige paarden) Vork .

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:45

moeten zemelen aangemaakt worden met warm water? Ik doe het met koud water (hebben geen warm water). is dat slecht?

GIBRALDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:33

en als je bang bent dat je paard te dik word van slobber er is ook een soort dieet slobber daar zit niet zoveel in en de paarden vinden het heerlijk
ik dacht dat dat van HAVENS was

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:35

Sjoyceje schreef:
moeten zemelen aangemaakt worden met warm water? Ik doe het met koud water (hebben geen warm water). is dat slecht?

nee hoor, zemelen kunnen met koud water.

Ik zelf maak altijd zelf een slobber prutje, meusli, granenmix wat zemelen erbij en dan gekookt water erover, stukken winterpeen en lekker laten afkoelen, geef het ook weleens met koud water, het word dan alleen niet zo euhh smeuig zeg maar.