paard valt om

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roxxxy

paard valt om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 21:10

Omdat ik eigenlijk alleen bij western post, zet ik dit ook maar hier neer, mocht het niet goed staan word het vanzelf wel verplaatst neem ik aan. Knipoog

Het gaat om onze bijna 15 jarige nederlandse appaloosa merrie, die recreatief western bereden word.
Vanmorgen stonden alle paarden op de bak/paddock. In de eerste instantie leek er niks aan de hand met de merrie, tot dat ze ineens met haar achterbenen begon te slepen, niet lang erna zakte ze door haar achterhand, en klapte als een lappenpop op de grond.Dit tot 2x aan toe. Ook het opstaan ging zeer moeizaam.

Nadat ze weer in de benen was, was er niks aan de merrie te zien, net zo vrolijk en levenslustig als altijd, hoeven en benen zijn in orde en loopt ook absoluut niet kreupel.
Na vanmorgen is dit niet meer gebeurd.

Mocht dit nu weer gebeuren halen we er uiteraard direct een veearts bij.

Ze staat nu in het land, ik wou haar niet op stal, omdat ik bang ben dat ze vast komt te liggen als het weer gebeurd.
Hebben jullie enig idee wat dit kan/kon zijn?
Wij dachten zelf aan een bloedpropje in haar hersens ofzo, waardoor haar lichamelijke functies uitvallen.....
Wij denken niet dat het in de benen zelf zit.

Jullie?

Air

Re: paard valt om

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:12

Ik zou het niet weten, misschien kan het ook een spiersamentrekking ofzo zijn..?? Ik heb daar niet erg verstand van ofzo.. succes in ieder geval:)

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:13

oeww dit klinkt zeker niet goed. Zou er even een DA naar laten kijken! Misschien iets in haar rug ofzo, maar ik ben geen DA dus durf er verder ook niks over te zeggen. En wat je zelf al zei over haar hersenen, dat kan idd ook
Laatst bijgewerkt door RZDLover op 22-11-06 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 21:18

Vanmorgen was iedereen aan het werk bij ons, er was zo snel niet even iemand dicht bij huis om een veearts te laten komen. We hebben er aan zitten denken om de veearts vanmiddag of vanavond te laten komen maar aangezien er niks meer te zien was aan de merrie hebben we dat niet gedaan. Ik ga nu elk uur even bij dr kijken en morgen is er de hele dag iemand bij haar dus dat is geen probleem.
Ze staat nu ook heerlijk te grazen alsof er niks gebeurd is. zonet namen ze een galopje door de wei, echt niks aan haar te zien.
Maar ik vertrouw het toch niet.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:38

Ik zou in dit geval niet twijfelen: een DA laten kijken naar je paard. Dan ben je zeker.
Succes ermee!

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:26

Ben het met Smoske eens. Ik zou vanochtend alsnog de DA gebeld hebben

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 22:31

Hallo,

bedankt voor jullie reacties
Ik heb het zelf niet zien gebeuren,toen ik thuis kwam van mijn werk kwam onze buurvrouw naar ons toe (met verstand van zaken) om te vertellen wat er aan de hand was. maar toen was er al niks meer te zien aan ons paard. Ik hoorde het vanavond pas toen ik thuis kwam van mijn werk.
Het ging dus allemaal erg langs elkaar heen. mijn vader (van wie de merrie is) hoorde het nog later vanavond, en aangezien het alleen vanmorgen 2 x gebeurd was, wachten we dit liever even de nacht af.
Vanmorgen was er dus niemand thuis bij ons. vandaar.
Was dit wel het geval geweest had ik uiteraard direct de dierenarts er bij gehaald en zeker niet gewacht.
Laatst bijgewerkt door roxxxy op 22-11-06 22:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:31

Ik heb geen flauw idee, maa morgen maar de da bellen.

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 22:38

dat in ieder geval nielsd.... Lachen
Haar temperatuur ik ook prima trouwens.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:15

ik heb jou gebeld...en info gegeven...

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 01:13

Een beetje een rare tip misschien, maar ik heb last van "narcolepsi". Dit is een slaapziekte en betekent dat je gewoon "door je hoeven zakt" en in slaap valt zonder dat je het zelf merkt. Toen ik dit te horen kreeg heb ik me erin verdiept en kwam tot de ontdekking dat paarden ook deze slaap-ziekte kunnen hebben. Voor paarden is dit een nare afwijking omdat, wanneer dit dus gebeurt, ze met hun hele lichaam gewoon omvallen, door hun benen zakken, een dutje doen niet wetend wat er gebeurt en daarna gewoon weer opstaan. Maar door het onbewuste "gebeuren" cq neervallen worden dus niet de kracht, de spieren, de benen etc. gebruikt om op een normale manier te gaan liggen. Wat ik van mezelf weet is dat mijn dutjes weleens maar 2 minuten duren.

Een jaar of 3, 4 geleden (geloof ik, 't is al lang geleden.... Bloos ) heeft er een uitgebreid artikel in "Bit" gestaan over deze slaap-ziekte bij paarden. Misschien is dit te achterhalen voor je.

Succes in ieder geval met je merrie (of van je vader althans) en het achterhalen van het probleem.

Groetjes,
Anja

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 08:44

Verplaatst naar MD

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 08:47

is het niet ataxi dan. (of hoe schrijf je dat nou, kan ook axatie zijn, ik lees altijd te snel over dat woord heen Bloos )

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:11

Het zou kunnen dat ze een kleine Tia gehad heeft, meestal hersteld dit zelf weer. Hangen haar mondhoeken scheef?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:13

Kortstondige soort van koliekaanvalletje ofzo? Knipoog

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:17

Ik heb dit ook een keer gezien bij een paard,ze stond los in de bak,was aan het rennen en spelen enzo,en ze stopte ineens en viel zo op de grond,en de achterhand zakte echt in zeg maar,heel eng!!
Eigenaresse was helemaal overstuur,paard gelijk gepakt,en ze was heel vrolijk daarna ,alsof er niks aan de hand was,we hebben haar binnen gezet,en helemaal nagekeken,niks te zien,totdat iemand ineens zag dat er allemaal losse haren in haar staat hingen!
Dus blijkbaar heeft ze door de "noodstop" na het rennen op haar staart gestaan,dan zakken paarden gelijk achterover natuurlijk!
Staart was ook wel erg lang.

Klinkt vreemd,maar zou het dat niet kunnen zijn?

Vooral omdat je zegt dat je paardje gewoon daarna weer vrolijk was enzo?

Xsara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:22

Misschien dat het vanuit de rug komt.
Mijn vorige paard (is al een aantal jaar geleden) stond zich gewoon een keer te krabben en viel toen ook zomaar om.
Je schrikt behoorlijk en heb er toen ook iemand bij gehaald die hem behandeld heeft, geen last meer van gehad daarna.

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 17:32

Hallo, bedankt voor jullie reacties allemaal!
Waarschijnlijk heeft onze merrie een korte hartstilstand gehad, waardoor haar lichaamsfuncties tijdelijk uitvielen.
Dit kan nog eens voorkomen of nooit meer, het is afwachten, ze staat nu in prima gezondheid in de wei, en is topfit.
Behalve heel veel koffiedrinken bij ons kan de dierenarts er niks aan doen.

We zien wel hoe het verder gaat, bedankt voor al jullie tips en reacties, en ook regina bedankt voor je belletje gisteravond!!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:19

Ik heb nog aan je paardje lopen denken. Lijkt alles ondertussen terug normaal? Hopelijk wel!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:47

Het kan ook een tijdelijke zenuwbeklemming in de wervelkolom zijn.

Dat ze bij een bepaalde beweging alles even afklemt, er komt dan geen signaal door en ze valt.

Hartstilstand lijkt me wel eng, kan de DA niets aan haar hart horen?

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:50

Stennisje schreef:
Het kan ook een tijdelijke zenuwbeklemming in de wervelkolom zijn.

Dat ze bij een bepaalde beweging alles even afklemt, er komt dan geen signaal door en ze valt.

Hartstilstand lijkt me wel eng, kan de DA niets aan haar hart horen?

Zo'n zenuwbeklemming in de wervelkolom heeft een veulen van mij gehad. (jaarling hengstje). Hij had ook geen evenwicht meer,dreigde om te vallen. zijn coördinatie bleek weg te zijn. Hij had het 'wobblersyndroom'. Op wei viel het niet meteen op (leek stijf te lopen), éénmaal op stal begonnen de symptomen veel sterker te worden.

Ik wil helemaal niet zeggen dat dit paard dat ook heeft hoor!!!

Maar omdat ik dit met een paardje van mij heb meegemaakt ben ik gewoon heel voorzichtig geworden en bij elk voorval/twijfelgeval bel ik de DA!

Succes nog met je paardje! Hopelijk was het inderdaad iets 'tijdelijks' en komt het nooit meer voor! Ik blijf er wel benieuwd naar hoe het nu ermee is?...

Pavarotti8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:06

Een paard bij mij op stal heeft dat ook gehad. Viel om en daarna was er niets aan hem te zien. Ging gewoon verder waar hij mee bezig was. Bij hem bleek het epilepsie te zijn. Erg zeldzaam bij paarden maar het komt wel voor. Er is helaas ook niets tegen te doen. Hoop voor je dat het dat niet is!!! Zou wel de dierenarts erbij halen!!!

quity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:33

roxxxy schreef:
Waarschijnlijk heeft onze merrie een korte hartstilstand gehad, waardoor haar lichaamsfuncties tijdelijk uitvielen.
Dit kan nog eens voorkomen of nooit meer, het is afwachten, ze staat nu in prima gezondheid in de wei, en is topfit.

We zien wel hoe het verder gaat, bedankt voor al jullie tips en reacties, en ook regina bedankt voor je belletje gisteravond!!
roxxxy schreef:

Misschien is het een idee om je paardje te laten testen op de ziekte Hype.....paarden met deze aandoening hebben ook uitvalsverschijnselen, waarna ze zich herstellen en vervolgens een volkomen normaal beeld vertonen

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:42

Het heet HYPP.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:41

Ik wil dit graageven volgen,
klinkt heel onwerkelijk dat ze neervalt en vervolgens gewoon opstaat en dr niks aan de hand is..