Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amal

Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 21:07

beste paardenmensen,

mijn 34 jarige pony Alorda heeft hoogstwaarschijnlijk cushing 99 % zeker. Ze is vandaag terug van de uithof waar ze de hele dag haar bloedsuiker hebben gemeten. De uitslag hiervan laat nog enkele weken op zich wachten, de vooruitzichten van de suiker zijn gunstig. Volgende week echter krijgen we de uitslag van de Cushing en krijgt ze bromocriptine. Zijn er nog mensen die ervaring hebben met het middel bromocriptine? er is nog een ander middel maar daar ben ik de naam van vergeten.[b][i]

linky

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:09

Ribes Nigrum, fytotherapie, dus GEEN verdunning.
2 x daags druppels over het voer, niet stoppen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:22

ribes nigrum????

mag ik weten wat die dan doet?
( ik ken het middel namelijk wel)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:59

Pergolide. Mijn pony heeft ook cushing en die is heel erg opgeknapt van de pergolide. Kijk in mijn profiel voor meer info!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:03

Mijn arabier van 22 krijgt provarium breeding, even zo uit mijn hoofd, helpt hem zijn hormoonhuishouding en de stofwisseling weer een beetje op orde te krijgen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:32

Is dit niet iets om aan de dierenarts over te laten? Iedereen zegt gewoon dit moet je doen, helpt bij mijn paard, maar ieder paard is alles en wat als iets niet in combinatie kan met iets anders wat de pony al krijgt bijvoorbeeld?
lijkt me gevaarlijk, of zie ik dat verkeerd?

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 00:15

Cushing wordt vrijwel altijd veroorzaakt door een tumor in de hypophyse die op zijn beurt de bijnieren stimuleert om heel veel cortisol te maken. De diagnose kan worden gesteld met urine- en/of bloedonderzoek. Behandeling van deze ziekte is bij paarden alleen maar mogelijk met erg dure medicijnen. Nou ja, behandeling: hiermee kan er verbetering van de klachten worden bereikt maar genezing is eigenlijk uitgesloten. Er is immers sprake van een tumor die ondanks alles toch gewoon doorgroeit. Bij mensen en honden kan deze operatief worden verwijderd.
De prognose is dus slecht en er kunnen complicaties optreden (bv. hoefbevangenheid).

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:08

Van het voorjaar hoeste mijn paard enorm, het kwam uit zijn "hoeven", ik heb de da uit de buurt erbij gehaald, deze gaf medicijn met cortisol, hij constateerde ook cushing ( voor 99% zeker. ) Gelukkig ging het hoesten over, hij zat alleen niet lekker in zijn vel. Toen kwam er een holistische da, ook deze voor 99 % zeker cushing, hij heeft hem gecheckt en schreef preparaten voor als provarium breeding ( kruiden) en twee soorten druppels, om te reinigen. Hij reageerde daar super op, ik denk voornamelijk doordat hij veel opgehoopte gifstoffen in zijn lijf had. De da vertelde me geen medicijnen te geven met cortisol, dat had de eerste da wel voorgeschreven, dus zeg het maar. Ik hou hem nauwlettend in de gaten, hij drinkt erg veel momenteel dat zal ongetwijfeld ook een complicatie zijn ( suiker ?)

amal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 00:29

Dank je wel cookie, dat woord zocht ik. Ik ben echt alleen op zoek naar ervaringen met pergolide en/of bromocriptine

moniquejimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:52

Mijn pony staat al een paar jaar op pergolide dat gaat goed. Alleen na de winter in februari wordt hij ziek (warme hoeven en lusteloos, kale plekken op z'n rug ter hoogte van z'n nieren.) Dit is de laatste drie jaar gebeurd.

Van de zomer heb ik hem voor eerst door een osteophaat laten behandelen. Hierdoor kan hij z'n afvalstoffen beter kwijt. Ik heb echt het verschil gezien. Hij is levenslustiger en z'n vacht glanst.

Ik kan het iedereen aanraden.

Ik bekap hem zelf en hou de hielen laag.

Deze winter wil ik proberen veel minder te rijden en hem vitaminestoten te geven, ook voer ik hem minder biks en meer hooi.

provarium breeding is het kruid monnikspeper of agnus castus vitex en maakte geen verschil bij mijn pony

Wat voeren jullie je cushing paarden?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:42

Mijn pony krijgt seniorenmix van Subli. Hier zit het ruwvoer al bij in. Hij eet niet veel hooi meer. In deze seniorenmix zit geen melasse, dat mag hij niet hebben.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:48

Halen ze bij paarden met de ziekte van Cushing de schildklier niet weg dan? Bij kleine huisdieren wel namelijk.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:30

Nee de tumor zit op de hypofyse. Dat zit bij de hersenen. Hersenoperaties zijn niet mogelijk bij paarden.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:54

Ja maar doordat de hypofyse geen goede signalen doorgeeft maakt een onderdeel van de schildklier teveel hormonen aan waardoor de cortisollevels te hoog worden. Dus bij (jongere en verder gezonde) honden met deze ziekte wordt de schildklier weleens verwijderd. Je moet het cortisollevel dan alleen wel kunstmatig op niveau gaan houden (lees: prednisolonpilletjes).

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:01

lailapri schreef:
Is dit niet iets om aan de dierenarts over te laten? Iedereen zegt gewoon dit moet je doen, helpt bij mijn paard, maar ieder paard is alles en wat als iets niet in combinatie kan met iets anders wat de pony al krijgt bijvoorbeeld?
lijkt me gevaarlijk, of zie ik dat verkeerd?

Zoals ik het begrijp wordt hier gewoon door mensen verteld hoe het bij hun gaat en wat hun paardjes krijgen. Ik zie het meer als ervaringen uitwisselen. Ik denk dat de T.S. het ook echt wel aan de dierenarts overlaat, gezien het feit dat ze in Utrecht is geweest en wacht op de resultaten van het onderzoek. Volgens mij wil ze gewoon meer informatie.

Tot slot denk ik dat de middelen die hier genoemd worden toch via de dierenarts verkrijgbaar zijn. zulke middelen liggen heus niet bij de Welkoop.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:02

@ Lailapri

amal schreef:
Dank je wel cookie, dat woord zocht ik. Ik ben echt alleen op zoek naar ervaringen met pergolide en/of bromocriptine

Dat bedoelde ik: De T.S. is op zoek naar ervaringen...

amal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 23:12

Precies pollewopy, jij snapt het. en natuurlijk de rest van de mensen die hun ervaringen hebben gedeeld. krijg van de week de uitslag en heb inmiddels goede hoop dat de medicijnen niet te veel rare bijwerkingen hebben. Mijn reactie op een eventuele operatie is mij door de cushing deskundige van Utrecht ook uit gelegd. Een operatie is niet mogelijk omdat de neus van het paard te lang is en het daardoor onmogelijk maakt om er goed bij te kunnen. dit in tegenstelling tot de mens en andere huisdieren. Die zijn operatief beter bereikbaar.
Zijn er nog mensen met ervaringen met bromocriptine?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:11

Hoe zijn jullie er achter gekomen dat jullie pony/paard Cushing heeft? Mijn pony krijgt volgende week ook een bloedonderzoek hier voor omdat haar vacht op de flanken kruinen krijgt en ze vreselijk meut met haar eten (ruwvoer).
Ze plast niet meer als normaal maar heeft wel jeuk...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:25

Bij mijn pony zijn ze afgegaan op de sympthomen. De dexatest was bij hem niet mogelijk vanwege de hoefbevangenheid. En dat is de meest betrouwbare test.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:39

En wat is een dexatest?
Is bloedonderzoek niet voldoende?

amal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 20:35

Ik weet niet wat een dexa test is, maar bij alorda hebben ze 's avonds een cortisol ingespoten. Bij een gezond lichaam remt dan de eigen produktie van cortisol af maar bij cushing werkt dat niet meer dat proces blijft gewoon doorgaan. Dus de volgende ochtend hebben ze bloed afgenomen om daar te meten of het hoeveelheid lichaamseigen cortisol is afgenomen. Zo niet : hoogstwaarschijnlijk cushing.
Ik weet niet of dit de dexatest is.
Alorda ging vermageren en crullen, nog geen symptomen voor hoefbevangenheid, wel meer drinken. Vandaar dat we zowel de cushing als de suiker hebben gemeten. Nu is alorda 34 en is de kans op cushing natuurlijk heel groot en ze oogt ook precies als een cushing pony vandaar.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:06

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:52

Mmm mijn duits is niet zo denderend...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:03

Hmm jammer, er staat echt heel veel intressante info op. Ik moet het nog steeds een keer vertalen, maar heb nog geen inspiratie. Haha!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:23

Ik zal je even inspiratie toe stralen...haha ben er wel erg benieuwd naar...nooit in verdiept omdat ik er ook nooit mee te maken heb gehad...