ziekte van cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soyke

ziekte van cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 23:24

Bij mijn merrie van 21 is deze ziekte vastgesteld wie kan me er iets meer over vertellen.Volgens de da zijn er wel medicijnen maar die kosten volgens hem rond de 300 euro per maand.Ik weet dat de ziekte niet meer te genezen is maar ik wil verdere info over het verloop van de ziekte.

gaucho

Re: ziekte van cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:58

Cushing is een ziekte die bij oudere paarden voorkomt. Het is een verstoring in de hormoonhuishouding van het paard. De volgende symptomen kunnen optreden als gevolg van de ziekte:

veel water drinken
Lange vacht, ook in de zomer
verhoogde eetlust, zonder dat het paard dikker wordt
chronische hoefbevangenheid
spieromvang neemt af
het immuunsysteem verzwakt, waardoor het paard vatbaarder is voor bijvoorbeeld luchtwegaandoeningen of huidziekten.

Als met behandeling begonnen wordt als het paard alleen nog lichte symptomen heeft, kan de behandeling goed aanslaan. Het paard kan dan nog enige jaren in goede gezondheid leven. De ziekte blijft echter aanwezig en geneest dus niet. Na een aantal jaren zullen de symptomen, ondanks de medicijnen, erger worden. Als er al sprake is van chronische hoefbevangenheid en/of terugkerende infecties richten medicijnen weinig meer uit.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 19:04

Ze is nu hoefbevangen geweest dus ik denk dat ik er vrij laat achter ben.Maar ik heb een tip voor wat medicijnen die kunnen helpen.Moet alleen nog een manier vinden om deze medicijnen te krijgen.Je kunt ze bij de apotheek halen maar je moet wel een recept hebben.Het zijn medicijnen voor mensen nl.Maar ik ga alles proberen voor mijn paardje.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 02:30

Hoi,
Ik heb twee pony`s gehad met de ziekte van Cushing het is een zeldzame ziekte en toch trof het mij dus twee keer.
De medicijnen waar jij het overhebt (ik weet de naam niet meer maar ze worden idd aan mensen voor geschreven,) heb ik mijn pony`s destijds ook gegeven mijn huisarts was zo geweldig dat hij ze mij wel wou voorschrijven.
Ik moet zeggen dat ze een tijdje hebben geholpen het leek iets beter te gaan ......maar niet lang daarna ging het toch weer bergafwaarts:-(
Bij mijn eerste pony leek het medicijn aan te slagen en hij knapte idd op, rijden deden we natuurlijk niet meer op hem .
Hij liep heerlijk in een groot weiland en zag er beter uit dan voorheen dus we hadden het idee dat hij het zo nog wel een hele tijd zou kunnen volhouden.
Toen ik hem op een avond uit de wei wilde halen stond hij er erg lusteloos bij, hij reageerde niet eens meer op mij ik heb de DA de volgende ochtend dan ook direct laten komen en hij vertelde me dat de pony op was en dat het het beste zou zijn dat ik hem zou laten inslapen, ik was het volledig met hem eens want ik wou hem absoluut niet langer laten lijden.
Die zelfde ochtend hebben we hem dan ook laten inslapen.
De DA vroeg of ze een autopsie op zijn lichaam mochten verrichten omdat er over Cushing nog niet zoveel bekent is en er nog geen goed medicijn voor is. Ik stemde daarin toe omdat het een vreselijke ziekte is en ik hoopte dat ze zo nog meer over de ziekte te weten zouden komen.
Enkele weken later belde de DA mij op en vertelde mij wat ze hadden aangetroffen dat was werkelijk afschuwelijk de pony was van binnen , vlees en de organen bijna zwart van kleur..
Ondanks dat hij er aan de buiten kant best goed uitzag was hij van binnen helemaal aangetast.
Ik heb me zo vreselijk schuldig gevoeld dat ik hem niet eerder heb laten in slapen dat wil je niet weten!
Bij mijn tweede pony was het bijna het zelfde verhaal de zelfde medicatie enz het leek goed met hem te gaan tot dat hij een goedaardige tumor aan zijn peniskoker kreeg, gelukkig was deze door de DA gemakkelijk te verwijderen.
Toch wilde ik niet weer de zelfde fout maken en besloot om hem toch maar te laten inslapen en wat bleek ook nu was ik hier niks tevroeg mee want toen de DA het infuus inbracht om hem te laten sterven liep het bloed uit zijn peniskoker (naar later bleek was deze van binnen ook helemaal aangetast) Dat was de tweede klap! Ik wil absoluut niet zeggen dat je je paardje moet laten inslapen maar houdt hem/haar heel scherp in de gaten,want zoals ik al vertelde het lijkt goed met ze te gaan ze eten goed drinken goed zien er best goed uit maar ondertussen worden ze van binnen heel langzaam vergiftigd.
Dat zijn mijn ervaringen met Cushing ik heb er werkelijk alles aan gedaan en achteraf denk ik...heb ik daar wel goed aangedaan??
Sorry dat ik zo`n negatief verhaal aan je vertel maar ik hoop hier mee alleen dat jou en je paard onnodig lijden wordt bespaart.
Ik wens je heel veel sterkte met je paardje.

p.s
Er zitten waarschijnlijk veel schrijf fouten enz in dit verhaal want ik het dyslexie maar dit terzijde ik denk dat je het allemaal wel begrijpt.

wenenzetor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 02:39

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 07:05

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:46

wij hadden ook een pony met cushing op stal, inderdaad de vacht is een groot probleem zeker in de zomer. ze is toen voor de helft geschoren (hals en de helft van de buik) en dat was een verademing voor het beestje. de ziekte heeft inderdaad te maken met hormoonhuishouding en de hypofyse wat onderaan de hersenen zit.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:48

Cookies heeft ook een paard met Cushing. Ze weet er veel vanaf en heeft deze info verzameld in haar profiel.

Daar zou ik zeker een kijkje nemen!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:51

jeetje wat een vreselijke ziekte....bij welke leeftijd komt het ongeveer voor

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 15:23

vaak bij oudere dieren/paarden

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:05

Het komt voor bij paarden van 15 jaar en ouder. Het jongste geval van Cushing was 9 jaar oud. Heel veel van de sympthomen lijken op ouderdomskwaaltjes. Het komt veel vaker voor dan de mensen denken. Het zal ook steeds meer voor gaan komen omdat de paarden door goede verzorging steeds ouder worden.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 23:59

ik heb de uitslag van het bloedonderzoek binnen en daaruit is geen cushing vastgesteld.De da zegt echter dat ze wel alle symptomen heeft.Maar ik ben een klein beetje optimistisch.Ik heb echter wel magnesiumpoeder gehaald voor de hoefbevangenheid.Verder krijgt ze hooi en geen kuil meer en laat ik ze scheren.Ik blijf echter alert.
Als ik de komende week niet meer zoveel reageer dan komt het omdat ik aan het verhuizen ben.Ik blijf dit topic wel volgen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:28

Gelukkig.. Blijf het echt goed in de gaten houden.
Cushing is niet te genezen inderdaad. Ik heb er ook twee pony's mee verloren (mijn verzorgpony's toen ik nog een klein pennymeisje was Haha! ), een New-Forest en een Welsh Mountain, allebei 24, lang krullend haar en hoeven.. De NF had ook nog suikerziekte, iets wat er ook vaak nog bijkomt, en een wond bij zijn schoft die maar niet genas. Die wond heeft er zeker twee jaar gezeten, en wilde niet dicht (ook Cushing). Ik heb ook nooit op hem gereden omdat hij die wond had. Gelukkig was hij op een goede morgen zelf gegaan, maar de Welsh hebben we helaas in moeten laten slapen. Cushing wordt inderdaad vaak onderschat, de paarden gaan langzaam kapot van binnen, maar sommigen blíjven maar leven! Tja, ze kunnen er dan inderdaad heel oud mee worden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:06

Mag ik vragen welke test je hebt laten uitvoeren??

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 16:23

ze hebben bloed afgenomen en dat nagekeken.Dus niet de cushingtest.Maar ben me er wel van bewust dat ze een tijdbom is en ik neem wel alvast de maatregelen.Zo heb ik ook al magnesiumpoeder voor mijn merrie.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:43

Ik zat het me al af te vragen. De test die het meest betrouwbaar is (ongeveer voor 80 % betrouwbaar) is niet mogelijk bij een hoefbevangen paard. De rest van de testen zijn nog minder betrouwbaar. Dus de kans is groot dat je paard toch cushing heeft als ie zoveel sympthomen heeft. Bij Ponto hebben we ook geen test gedaan. Die zijn we gaan behandelen als een "van Cushing verdacht" paard. Toen na 3 weken de medicijnen aan begonnen te slaan sprong ik een gat in de lucht. Het was ook fantastisch dat ik hem voor het eerst sinds jaren eens niet hoefde te scheren en dat hij een mooie zomervacht kreeg. Ook zijn wintervacht ziet er geweldig uit.

Magnesium voer ik zelf ook bij. Vit E is ook heel belangerijk bij een Cushing paard.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 21:19

Ja ik ben ook begonnen met magnesium en ik heb speciaal voer besteld wat eiwit arm is.Verder is de afspraak gemaakt om kijn paard te scheren en ik wil pergolide bij gaan geven.Dit moet ik echter nog regelen,maar ik ben op het moment heel erg druk aan het verhuizen.Ik zit nu even in mijn oude lege huis want ik krijg woensdag pas de internet aansluiting in mijn nieuwe huis.Maar diep in m ijn hart weet ik dat het toch cushing is en ik ga alle maatregelen nemen voor mijn dwertje.Sorry als ik de komende dagen wat afwezig ben maar vanaf volgende week ben ik er weer.Ik wil je in ieder geval op de hoogte houden van de ontwikkelingen van mijn paard.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:11

Prince heeft bij zijn achter benen bij de flank....dikker haar en het krult ook een beetje is dit verdacht.....

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:31

Helaas hebben wij anderhalve maand geleden de Lusitano van een goede vriend ook moeten laten inslapen als gevolg van Cushing. Bij hem is het via de Cushing-test vastgesteld na opname in Utrecht. Daar vertelden ze ook dat de klinische symptomen (dus wat je ziet aan de buitenkant) zo duidelijk zijn, dat die test bijna overbodig is. Na ongeveer driekwart jaar zijn we begonnen met het geven van medicijnen. Dit was Pergolide en dat is inderdaad een medicijn voor mensen met de ziekte van Parkinson. Aanvankelijk reageerde hij er goed op, werd weer fitter en kon weer wat werk aan. Dat moet je dan zien in 20 minuten licht longeerwerk, lange teugelwerk, licht werk onder zadel of een buitenritje. Toch merkte je aan alles dat alleen de symptomen van de ziekte werden onderdrukt, maar dat de ziekte zelf progressief verliep. Paard kreeg meer kwaaltjes, werd anders in gedrag en omgang en scheren moest echt eens per maand. Verhoging van de dosis maakte niet meer uit.
Een van de symptomen is inderdaad het verminderen van de spieromvang. Dat betekent dat spierkracht verdwijnt en ook dat de stevigheid van de spieren en hun reactievermogen afneemt. Hierdoor kan het paard zichzelf niet meer corrigeren als het bijvoorbeeld een misstap maakt. Liggen en weer gaan staan wordt ook een kritieke onderneming. Dit gold ook voor deze Lusitano, een misstapje in de longeercirkel veroorzaakte een peesblessure die niet meer genas maar steeds weer de kop opstak. Toen hij daarvoor pijnstillers moest hebben en die ook niet eens goed hielpen hebben we hem moeten laten inslapen.

Verder had dit paard echt alle verschijnselen die bij Cushing horen. Dat is niet leuk om te zien, het is je paard niet meer, ze vragen enorm veel zorg en de mogelijkheden en levenskwaliteit nemen enorm af. Als jouw paard hoefbevangen is geweest als gevolg van Cushing, dan heeft hij de ziekte ook al in een verder gevorderd stadium. Ik hoop dat je hem nog even bij je kan houden. Veel sterkte en wijsheid in ieder geval.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:35

Als ik nou een bloedtest laat doen door de veearts kan daar Cushing dan vast gesteld worden

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:05

Tita, de urinetest zoals die in Utrecht is uitgevoerd voor 'onze' Lusitano, is meer betrouwbaar dan de bloedtest. Om absolute zekerheid te krijgen, doen ze in Utrecht beide tests met de kanttekening dat de klinische kenmerken van deze ziekte eigenlijk het meest betrouwbaar zijn. Sterkte...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:12

Het is inderdaad een vreselijke ziekte. En de medicijnen (pergolide) helpen in +/-75% van de gevallen. Er zijn ook nog homeopatische injecties mogelijk en er is ook een soort kruidenmix wat aardig schijnt te helpen.
Met mijn pony ging het zo slecht dat ik niet met kruiden en homeopathie aan het modderen ben gegaan. Bij Ponto sloegen de medicijnen na 3 weken aan. Wel is hij er ziek van geweest in het begin. Misselijk, en diarhee. Dat was wel even slikken. Maar we hebben er samen voor gevochten en gelukkig ging het daarna beter.
Zijn vacht is echt mooi en hij heeft maar 1/3 van de lengte die hij "normaal" in de winter had.

Zo zag zijn vacht eruit als ie in de regen had gestaan.
Afbeelding

Zo zag hij er van de zomer uit. Hij is voor het eerst sinds jaren zelfstandig door de wintervacht heen gekomen. Zelfs zijn sokken vielen er helemaal af. Wel kun je zijn ribben wat zien.
Afbeelding

Afbeelding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:17

bedankt voor de foto's Prince zijn haren zien er niet zo uit

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:24

In de winter was het haar meer dan 10 cm lang. Een ijsbeer zou er jalours op geweest zijn. Ik ben in oktober vorig jaar begonnen met de pergolide en zijn wintervacht was dat jaar al de helft van wat het eerst was. Wel was het heel droog en dor. In het voorjaar heeft ie al het haar er af gegooit en nu heeft ie ook mooi glanzend winterhaar.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:22

Bij onze oude pony is ook cushing vast gesteld, ze hebben geen urine of bloed afgenomen want aan de ander kenmerken was voor 99 procent zeker dat hij het heeft, bij ons is alleen het vervelenste dat hij slecht ziet. ook dat hoort er blijkbaar bij verder heeft hij ook nog de pech dat hij last van staar heeft dus dubbel zijn ogen. voor de rest gaat het nog wel wel lang haar maar nog niet zo lang dat ijsberen er jaloers op zouden worden, veel plassen en drinken. dat ik op een gegeven moment tegen de staleigenaar had gezegd dat de stal lekte, waarop hij kwam dat mijn pony lek was. hij wordt wat magerder maar nog niet erg. wel laat ik hem gewoon zijn rondjes lopen. longeer hem gewoon, dus zijn spieren zitten er nog wel redelijk op. Zelf heb ik er moeite mee omdat ik niet weet wanneer het over zou moeten zijn, daarmee bedoel ik wanneer neem je de beslissing om te stoppen, Ja als hij pijn heeft als hij kreupel gaat lopen. maar zoals ik hier boven lees dan dat (via onder topic) dat een beestje helemaal zwart was van binnen, dan vraag ik me af hoe ziet die van ons er uit en heeft hij nu pijn.
Ik blijf het moeilijk vinden en ik hoop dat hij gewoon vandaag of morgen met zijn beentjes in de lucht ligt en ik de beslissing niet hoef te nemen. begrijp me goed hij mag ook best nog tien jaar blijven staan hoor als iemand mij zeker kon vertellen dat hij geen pijn heeft.