narcolepsie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jannichje

narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 23:19

Hallo paardenvrienden,

In de paardenkliniek hebben ze het vermoeden dat mijn fries paard narcolepsie heeft.
Graag zou ik zoveel mogelijk info hierover willen ontvangen. Ik weet dat het een stoornis in het slaapcentrum is. Dat de aanvallen vooral in rusttoestand komen en dat het waarschijnlijk niet te behandelen is.

Wie kan mij meer info verschaffen. Alle ervaringen en advies zijn welkom.

jannichje

Re: narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 23:21

Even een check wat er gebeurt als iemand reageert.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:41

Wat gebeurt er met je Fries? Valt hij spontaan in slaap in rusttoestand? Valt hij dan ook om?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:45

Dit gaat dan wel over de mens, maar bij dieren is het vaak hetzelfde. Hopelijk heb je er wat aan http://nl.wikipedia.org/wiki/Narcolepsie
Verder levert zoeken op internet heel veel informatie op! Veel sterkte met je friesje!

jannichje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 16:53

Teun valt inderdaad als het ware in slaap in rusttoestand. Dit gebeurt hoofdzakelijk wanneer hij vast staat en een zadel op heeft. Een enkele keer is het gebeurt, wanneer hij gewoon vast stond. Hij valt net niet om. Zakt wel tot aan zijn knieën op de grond. Het lijkt erop dat hij er ook tegen vecht. Hij komt steeds weer overeind maar zakt daarna weer door zijn voorbenen. Het is een eng gezicht. Hij gaat ook helemaal wijdbeens, overtreven vierkant staan.
Ik heb inderdaad ook op internet gezocht, maar hier vind eigenlijk geen info over narcolepsie bij paarden en volgens mij zit daar toch wel verschil in.
Toch bedankt voor jullie reactie's.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:22

Bij paarden weet ik 't niet. Ik heb het zelf echter wel, vooral het stukje over "vechten tegen de slaap" komt mij erg bekend voor. Waarschijnlijk vecht hij er ook tegen, maar vervelend genoeg is er tegen die slaapaanvallen niks te doen. Als het aan voelt komen kun je ook beter maar meteen gaan liggen, maar dat is nogal lastig als het om een paard gaat wat opgezadeld wordt. Ook ik heb er in ontspannen situaties meer last van dan in drukke-stress situaties. Voor mensen bestaan er medicijnen (werken erg goed trouwens), maar voor paarden.... geen idee. Het zou misschien kunnen helpen als hij iets kan "doen" terwijl je opzadelt, afleiden. Het opzadelen is voor hem blijkbaar zo'n relaxt moment? Denk denk, wat moet je een paard laten doen in die tijd. Misschien als je hem wat hooi laat eten terwijl je opzadelt? Jemig wat lastig en angstaanjagend.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:55

Ik heb dan wellicht geen narcolepsie maar val wel geregeld in slaap als ik niet genoeg wordt "geprikkeld" en dus geen afleiding hebt.
Volgens mij is dit voor het paard hetzelfde en ook al wat hij doet,je kan er amper tegen vechten.

Je kan hem inderdaad proberen af te leiden maar of het helpt weet ik niet

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:49

De oorzaak is bij mens en dier hetzelfde, de symptomen kunnen verschillend zijn.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:25

'Slaapziekte' heet het ook wel, en logisch natuurlijk. Per patiënt zijn er één of meerdere triggers die zo'n aanval opwekken. Bij het ene paard kan dat borstelen van de schoft zijn, bij het volgende het optillen van een achterbeen en bij de derde het geluid van de rondgang van de voerkar door de stallen.
Het paard wordt rustiger, zoals met een verdoving of praam op, totdat ie zover weg is dat ie door de knieën zakt of zijdelings zich om laat vallen. Als dat gebeurt kan het zijn dat het vallen voldoende prikkeling veroorzaakt om ze weer 'wakker' te laten worden. Soms voelen de paarden het ook aankomen en zoeken ze steun tegen de boxwand of een ander object.
Meestal is het beeld stabiel, dat wil zeggen dat het niet vaker op elkaar gaat gebeuren in de toekomst. Wel is het zo dat de paarden het alleen schijnen te tonen in veilige, bekende omstandigheden. Daardoor kan het lijken, bij een pas gekocht of verhuisd paard dat het 'erger' wordt. Maar dat is omdat de rem verdwijnt. Zo is het ook altijd moeilijk om het op een kliniek aan te tonen, omdat de paarden er vaak eerst een maand of wat moeten staan voordat ze een aanval krijgen.
Bij veulens tot een jaar of één komt er een vorm voor waarbij ze er mettertijd overheen groeien, daar verdwijnt het dus vanzelf. Men denkt dat de oorzaak dan misschien een beschadiging in de hersenen is geweest, waar het veulen in de loop der tijd een oplossing voor vindt.
Er schijnt een medicijn voor te zijn, maar dat middel is niet in Nederland verkrijgbaar en kan enkel via injectie worden toegediend. Er is wel een proef om aan te tonen of het narcolepsie is. Dan krijgt het paard een ander middel, atropine geloof ik, toegediend en wordt vervolgens gekeken of de aanval in omstandigheden die het normaliter 'opwekken' weg blijft. Helaas heeft atropine teveel bijwerkingen om het als blijvende behandeling te gebruiken.
Bij paarden die er slechts in lichte mate last van hebben, én die geen gevaar voor hun omgeving vormen, kan je zo'n aanval als ie begint afkappen door het paard extreem te stimuleren. Dat houdt simpelweg in dat je als ie gaat wegzakken zo hard op 'm inslaat of gaat schreeuwen of wat dan ook dat je 'm weer 'wekt'.
De meeste paarden met narcolepsie zijn gewoon te gebruiken omdat ze de aanval nooit krijgen als er mee gewerkt wordt. Volgens mij is dat dus het verschil met mensen, waar het juist mee gebeurt als ze iets actiefs doen, zoals autorijden, lachen of sporten.
Om het aan te tonen kan je het beste eerst thuis een video-opname maken waarbij het beeld wordt vastgelegd. Als je die video naar Utrecht opstuurt kunnen ze zo de diagnose voor je stellen.

Zo, dat was alles wat ik ervan weet (met dank aan mijn lieve vriend en zijn dierenarts, die het ooit helemaal hebben uitgezocht voor een paard met wel deze klachten maar achteraf geen narcolepsie...).

Succes met je paard!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 23:50

Ik heb een jaar of wat terug een heel Engels stuk overgetypt dat over Narcolepsie bij paarden ging. (kijk eens bij de zoekfunctie) Je vind vrij weinig over narcolepsie bij paarden, destijds en nu nog steeds.
Er zijn idd verschillende types (4) narcolepsie varierend van echt omvallen tot beetje zakken door de benen en zelf wakker schrikken voor ze vallen. Verder valt er niks tegen te doen.

Mijn paard heeft de milste vorm van narcolepsie welke voornamelijk voorkomt bij/na het poetsen of (lekker warm weer) in het zonnetje. (ontspanning dus) Ze gaat eerst met d'r hoofd zakken, lip en oogleden op half zeven en met d'r gewicht gaat ze langszaam naar achterhangen. En net op het moment dat je denkt dat ze op d'r kont zal vallen schrikt ze zelf op. De ene periode is het een paar keer per achter elkaar en momenteel heb ik het al een tijdje niet gezien.
Ik herken in jou verhaal trouwens best veel. Het 'vechten' is gewoon dat het een paar keer achter elkaar gebeurt. Mocht je het weer zien 'aankomen' kun je het beste even met vlakke hand zachtjes tegen z'n mond/neus tikken. Meestal schrikken ze dan wel op en daarna gewoon meenemen om te rijden (als het tijdens het opzadelen gebeurt)

Probeer trouwens wel even te kijken of hij wel genoeg vitamines krijgt, ook dit is belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 17-10-06 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

jannichje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 23:57

Hallo Sammie,
Kun jij mij ook zeggen waar ik dat stuk van jou kan vinden. Bij zoeken krijg ik jou er niet voor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 00:00

Ik zat net ook al te zoeken, maar kan het moemnteel ook niet vinden.

jannichje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 00:02

Je kunt er ook niet op een andere manier meer aan komen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 00:03

Heb het al Haha!

Hier en daar een vrije vertaling.

Paarden Narcolepsy
Door: Lee Benson
Vertaald door: Sammie
Maart 2001

Toen Jennifer Johnson met haar pasgekochte Quarter merrie Dobie Breeze in de rij stond te wachten op de beslissing van de jury, was het laatste wat ze verwachtte dat haar paard plosteling omviel. Maar dat gebeurde wel. Een ogenblik later, krabbelde de merrie weer op en deed alsof er niks gebeurt was, terwijl de geschrokken en verbaasde eigenaar op onderzoek uit ging. Gelukkig, voor Jennifer, werd het mystery van de merrie's rare gedrag terplekke opgelost toen een omstander haar informeerde dat haar paard Narcoleptisch leek te zijn. In de opvolgende daarop bevestigde een onderzoek die diagonis.

Hoewel de "aanvallen" bleven gebeuren, bleef Jennifer succesvol doorgaan met het showen van Dobie. (..) Tijdens evenementen waarbij langdurig stilgestaan moest worden (...) ontdekte Jennifer dat er voorbodes waren-zakkende oogleden, het zakken van het hoofd, waarop Jennifer de merrie bij bewustzijn bracht door te knijpen of de teugels te laten kletteren.

(...)
Als er gedurende de nacht verdacht 'vallende" geluiden waren te horen, ging Jennifer in de stal kijken. Meestal vond ze Dobie staand aan, vaak met een paar nieuwe schrammen van een val minuten eerder.

Dobie Breeze, nu met pensioen, heeft het geluk gehad dat ze in handen in gekomen van een lieve, geduldige vrouw die bereidt was om aan de slag te gaan met deze, anders zo gezonde en atletische, merrie, die op de meeste rare momenten last had van de Narcolepsie.

Het is belangrijk om je te realiseren dat paarden narcolepsie een zeer gevaarlijk aandoening is en dat alleen professionele paardenmensen met deze paarden kunnen werken. De gevolgen van zo'n aanval kan gevaarlijk en zelfs levensbedreigend zijn voor een persoon dichtbij een narcoleptisch paard.

De ziekte Narcolepsie

Narcolepsie is een zeldzame, maar ernstige slaap verstoring die bij verschillende zoogdieren is geconstateerd. Bij mensen komt het ongerveer bij de 1 of 2 op de 2000 mensen voor. Bij paarden is dit aantal zelfs lager. Narcolepsie werd al zo'n 100 jaar geleden geconstateerd, onder zoek werd pas gedaan in de jaren 70. Alles wat we weten van slaapverstoringen bij dieren, is gebaseerd op studies die bij mensen is gedaan. (...)

De oorzaken van Narcolepsie zijn nog steeds een mysterie, hoeveel onderzoekers wel het proces inmiddels begrijpen. Voorheen werd slaap gezien als niets meer dan het trager gaan werken van de hersenen en lichaam. Tegenwoordig weten we dat slaap en de verschillende fases hier van een complex mix is van neurochemicalien, hormonen, biologische klokken en verschillende lichamelijke oorzaken. We weten inmiddels ook dat lichaamseigen stoffen-zoals pijnstillers of adrenaline- een belangrijke rol spelen in het slaapproces en in haar patroon.

Een lichaamseigen stof word aangemaakt door het zenuwensysteem en wordt opgeslagen in zenuwcellen. Wanneer zo'n cel die stof loslaat, ontstaat er een chemische reactie in het lichaam. Bij narcolepsie, wordt deze stof onjuist of verkeerd losgelaten. Sommige theorieen over de oorzaken van narcolepsie, beweren dat de aangemaakte stof niet compleet of onjuist is of dat het lichaam er niet voldoende van kan aanmaken.

Studies bij mensen is aangetoond dat er 4 verschillende vormen zijn van de aandoening. Het eerste is het vergaande dagdroomerigheid, waarbij de remslaap het bewustzijn doet kwakkelen. Tijdens de remslaap dromen zoogieren. (...) Het tweede is een (totale) ontspanning/verslapping van de spieren.
Deze tweede vorm is een van de meest verbazingwekkende verschijningen. Bij mensen kan zo'n aanval ontstaan bij een plotselinge piek in emoties, zoals lachen, boosheid of een verrassend effect waardoor het slachtoffer door de knieen gaat en omvalt. (..)

Slaapverlamming is de derde vorm en waarschijnlijk ook 1 van de meest angstige voor het slachtoffer. Tijdens een slaapverlammming, kan het slachtoffer wakker worden en zich realiseren dat zij of hij volledig is verlamd. Deze verlamming duurt meestal niet langer dan een minuut, maar lijkt voor het slachtoffer uren te duren.

Hallucinaties of verschrikkelijke angstaanjagende (dag) dromen is de 4de vorm.

Narcolepsie bij paarden

De eerste en de tweede mensen narcolepsie (het opkomen van de remslaap en spierontspanning) is waargenomen bij paarden. Daar paarden ons niet kunnen vertellen of ze ook wel eens dromen, hallucineren of tijdelijk verlamd zijn, zullen we nooit te weten komen of de 2 andere versies van narcolepsie ook bij paarden voorkomen.

Bij narcopetische paarden, komt de remslaap plotseling op als het paard weinig doet- in stal, op de wei, of lekker ontspannen in een schuilstal met weide. Bijna alle paarden doen hetzelfde: het paard laat z'n hoofd zeer laag bij de grond zakken, de voorbenen spreidden zich ter balans omdat de achterbenen (in)zakken. De ogenleden kunnen gesloten of half gesloten zijn en de REM(ogen bewegen heel snel) kan zichtbaar zijn. De meeste paarden blijven staan bij zo'n aanval, maar sommige en voornamelijk pony's, gaan op hun kont zitten en kunnen omrollen op hun zij. Zulke aanvalllen kunnen enkele seconden tot 10 minuten duren. Sommige paarden zijn snel wakker(door ze op te laten schrikken) te maken, bij anderen lukt dit totaal niet. In alle gevallen worden paarden normaal wakker en hervatten hun normale gedrag alsof er niks is gebeurt.

Spierverslapping is meer problematisch en gevaarlijker bij narcolepstische paarden, enkel alleen vanwege hun grote. Hoewel bewezen is dat deze aanvallen ontstaan door emotisch, bij paarden kunnen paarden door hun knieen gaan, bijna of geheel omvallen door simpele dingen zoals; een aai over het hoofd of hals, een paard uit destal halen, (geheel) met water afspoelen na de beweging, of de eerste inname van water of voer.

Bij mensen blijven bij een totale spierontspanning het hart en ademhalingsapparaat functioneel. Een paard forceren om tijdens zo'n aanval door te lopen, kan er voorzorgen dat het paard controle verliest over álle spierfuncties. De beste manier is om enige afstand te nemen en de aanval af te wachten. Na enkele seconden of minuten zal het paard weer controle krijgen en weer als normaal functioneren.

De meeste literatuur over spierontspannende narcolepsie vertellen dat dit niet tijdens de beweging gebeurt. Echter, er zijn verhalen van eigenaren die het tegenbewijs tonen. Dobie, Jennifer's merrie heeft 2 veulens gehad. Een daarvan, een 8 jarige ruim, is narcoleptisch en viel regelmatig om onder het zadel tijdens de langzame gangen. Hoe harder de gang was, hoe minder het leek dat hij zo'n aanval zou krijgen. Zijn eigenaren besloten om met hem mee te gaan doen aan 'tonnen' racen en hebben sindsdoen weinig problemen gehad.

Zulke vormen van Narcolepsy is genetisch en erfelijk. Dit kan verklaren waarom sommige rassen, zoals de volbloeden, quarters, dravers, morgans, appaloosa's en Welsch pony's er meer vatbaarder voor zijn. Het is bekend dat narcolepsie in sommige families vaak voorkomt, waar de ziekte soms aangeduid wordt als "de flauwval ziekte".

Net als bij mensen, kan narcolepsie bij paarden, vroeg gecontstateerd worden. De eerste aanvallen gebeuren meestal als het veulen 6 maanden oud is, maar het kan ook pas voor het eerst gebeuren op volwassen leeftijd. Soms kan een veulen er 'overheen' groeien, maar dit gebeurt zelden. Een voorspel patroon, wanneer, hoevaak en hoelang een aanval duurt is vaak vast te stellen na de eerste aanval.

De diagnose en behandeling.

De symtomen van Narcolepsie kunnen worden verward met andere aandoeningen of ziektes die veel gevaarlijker zijn en waarbij direct handelen nodig is, zoals shock, vergiftiging, een slangebijt, koortsaanvallen, uitputting of een zonnesteek. Narcolepsy kan erg lijken op hypp (een genetische spierstimuliatie aandoening, waarbij verschillende in graad oplopende versies van de ziekte zijn), een ziekte die vaak bij Quarters voorkomt. Narcolepsie komt te weinig voor, waardoor dieren- en veeartsen geen enkele ervaring hebben met deze ziekte, en daarbij zijn de meeste aanvallen gedurende rust en van korte duur, waardoor de kans dat een dieren- of veearts zeer klein is dat hij zo'n aanval meemaakt. Toch kunnen de meeste, goede dieren- en veeartsen een diagnose stellen gebaseerd op het gedetailleerde doen en laten van het paard.

Als er echte twijfel ontstaat, kan er een test gedaan worden door de da/va, waarbij een bepaalde stof (physostigmine) wordt ingebracht bij het paard. Bij narcoleptie paarden zal de totale spierontspannings aanval binnen 3 tot 10 minuten aanvangen na inbrenging van deze stof. Deze test of stof kan ook koliek veroorzaken dus deze test kan eigenlijk alleen bij hoge uitzondering (levensbedreigend) worden gedaan.

Er is geen ter verbetering vatbare kuur voor narcoleptische paarden of mensen en mogelijke behandelingswijzen kunnen verschillenden andere problemen veroozaken. Bij mensen kan de ziekte enigszins verminderen door aanpassingen van de levensstijl, zoals het verminderen of vermijden van stress, gecombineerd met op juiste momenten gebruikte stimulanten en antidepressiviteiten. Kennis van hoe de ziekte werkt en het indentificeren van mogelijke voorbodes voor een aanval kan ervoor zorgen dat een aanval wordt afgewend of deze beter wordt uitgezeten. Het is meer dan logisch dat deze aanpak niet werkt bij paarden.

Er is wel een drug/medicijn,imipramine die in combinatie met een atropine sulfate ernstige aanvallen verminderd, maar beide medicijnen kunnen zorgen voor ernstige koliek, dus de nadelen zijn veel groter dan de voordelen.

Toch komt er wel goed nieuws van de medicijnen kant. Recentlijk heeft Sharon Doolittle, (...), met succes narcolepstische paarden behandeld met amitriptylene, een antidepresiviant. Doolilttle, heeft 4 paarden behandeld met deze drugs waar hele goede resultaten voortkwamen bij 3 van hen. (Het 4de paard werd verkocht voor een eventueel resultaat kon worden beoordeeld). Alle 4 de paarden werden dromerig, vielen in slaap en op de grond, tijdens het poetsen,wachten tijdens shows of gewoon in de paddock. De eigenaren waren bezorgd dat de paarden zichzelf ernstig konden bezeren door zo plotseling om te vallen. Doolittle heeft vooraf geen aanval gezien, en alle eigenaren weigerden de physostigmine test, vanwege de bijeffecten. (koliek)

Na bloedonderzoek en het analyseren van de verhalen van de eigenaren, nam Doolitte aan dat ze inderdaad aan narcolepsy leden en begon met het injecteren van amitriptylene. (..)
Bij 1 paard stopten de symptomen geheel. Bij het 2de paard verminderde de aanvallen met 80 tot 90%., terwijl het derde paard de maximale dosis kreeg waardoor de aanvallen met 50 tot 60% afnamen. Hoewel amitriptylene ook koliek kan veroorzaken, kregen de paarden geen nare bijeffecten.

Het besluit van de eigenaar om een drugstherapie aan te gaan kan alleen gemaakt worden na zorgvuldig overleg met de da/va. De frequentie en ernstigheid van de aanvallen, zoals verwondingen, zullen samen met de risico's van de medicatie afgewogen moeten worden voordat er een besluit genomen wordt. Bij de meeste paarden zal de methode van Jennifer het beste werken, door het gewoon te accepteren en er het beste van te maken.

Met of zonder drugstherapie, narcoleptisch paarden hebben een beetje meer aandacht nodig dan de andere paarden. Als je denkt dat je een narcoleptisch paard hebt, onthoudt dan de volgende tips:
Koop halstertouwen met veiligheidssluiting.
Voorzie de stal van rubber op de vloer en wanden.
Verwijder objecten in de paddock en stal die het paard kunnen bezeren als hij erop of vlakbij valt.
Leer hoe je een veiligheidsknop kunt maken.

Een team van onderzoekers heeft het gen ontdekt die narcoleptie veroorzaakt bij honden. De slaapstoornis wordt veroorzaakt door de mutatie in het hypocretin (orexin) Receptor 2 gen, cell: 98 .
Na 10 jaar studie is dit een doorbraak en kan dit een belangrijke stap voorwaarts zijn in nieuwe behandelingen en kuren voor verschillende slaapstoornissen bij mensen en dieren.

Alstublieft!

jannichje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 00:15

super, hartstikke bedankt. Wat me het eerste opvalt, is dat mijn paard altijd door de voorbenen gaat. Dit terwijl jij hier schrijft dat ze op de kont gaan zitten.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 06:02

Hoi Jannichje,Heb jij al foto's van de nek laten maken.Het komt nl ook regelmatig voor dat paarden die spontaan door de voorbenen gaan een vernauwing hebben of een afknelling van spieren cq zenuwen in de nek die zorgen in een verstoreing in de overbreng van signalen.
Mocht deze afwijking er zijn dan is vaak chiropractie een hele goede oplossing en verdwijnen de symptomen vaak volledig.
In mijn praktijk heb ik deze problemen vaker meegemaakt.
Succes

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:51

jannichje schreef:
super, hartstikke bedankt. Wat me het eerste opvalt, is dat mijn paard altijd door de voorbenen gaat. Dit terwijl jij hier schrijft dat ze op de kont gaan zitten.

Misschien interperteren we het anders. Valt die van jou wel naar voren (want dat versta ik onder door de voorbenen gaan) door de knieën /-/ of (en zo gaat die van mij) gaat een beetje in een stand staan zoals een hoefbevangen paard dit zou doen. Hoofd en hals zakken naar beneden, gewicht gaat langszaam naar achteren, en dan knikt ze een beetje door de knieën (achterbenen er onder) en dán schrikt ze 'wakker' en staat ze weer 'recht' \-\ Zou ze niet wakker schrikken dan zou ze op d'r kont komen te zitten (of ze valt om).

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:40

ken het idd alleen bij mensen, maar ik zal eens informeren bij een vriendin van mij, zij werkt op de faculteit

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:43

Wat wil je informeren dan Verward

jannichje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 19:24

Fijn dat jullie allemaal zo meedenken. En ja Shaneen ik sta open voor alle info, dus als je bij je vriendin info kunt halen, heel graag.
Ook het bericht van Zirano is het natrekken waard. Ik zal binnenkort eens bij mijn VA informeren.
Nogmaals bedankt voor al jullie reactie's.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:34

Geen dank hoor mocht je nog wat willen weten dan hoor ik het wel van je succes.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:12

Is er misschien ondertussen dat iemand weet al meer bekend over eventuele behandelmethoden? Mijn oude paard heeft misschien Narcolepsie, maar dan een hele milde vorm. Ze valt 2-4 keer per jaar gewoon zijwaarts om tijdens de slaap en slaapt dan soms zelfs gewoon verder. Ik heb me jaren afgevraagd hoe het kwam dat ze soms sochtends onder de schaafwonden zat en nu ze moeilijker zelf op kan staan is het aan het licht gekomen maar voor een oud paard wel risicovoller. Ze heeft duidelijke risicotijden dus wellicht is er nu iets bekend over een niet schadelijk medicijn wat ik in die periodes kan geven?

sjaanie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:50

hoi hoi,

mijn tinker heeft ook narcolepsie. (ik heb er een filmpje van op youtube gezet, zoek onder my narcoleptic horse en dan is het de bruin bonte tinker met toen nog geschoren sokken)
voor zover mijn dierenarts zegt is er nog geen behandeling daadwerkelijk voor narcolepsie. er schijnt een pil te zijn waardoor ze in hun rem slaap kunnen komen en daardoor dus beter uitrusten en de symptomen dus veel minder vaak voorkomen alleen is het zo dat deze "pillen" nog niet uitgebreid zijn getest ( ook omdat er niet veel gevallen van narcolepsie voorkomen bij paarden ) en dus nog niet verkocht mogen worden.
dit is wat mijn veearts zegt.

groetjes sharon

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:21

Oud bericht.

DaisyDoodle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:51

Hoi allemaal,

Mijn KWPNner heeft het ook. Het enige waar ik het aan merkte waren die typische wonden op de kogels. De DA vertelde me dat het narcolepsie is. Helaas, niks aan te doen. Oorzaken: vele. Bv fysieke pijn of sociaal zich niet veilig voelen.
Inmiddels staat ze in een andere stal: wat rustiger. Ik heb speciale kogelbeschermers van vilt (wol) ontworpen om de wonden tegen te gaan (die gelukkig werken). Maar de echte oorzaak heb ik nog niet!!
Ze slaapt niet op stal en ook niet op het land in de kudde (van 5 merries). Ze heeft het sinds ongeveer 2 jaar. het enige dat ik kan bedenken is de wisseling van pensionstal. Rollen doet ze wel.

Heeft iemand tips / aanwijzingen / onderzoeken? 11-9 ga ik weer naar de dierenarts (die van vele geneeswijzen thuis is) en dan zou ik graag allerlei tips etc. meenemen.

AANVULLING:: ik denk dat 'narcolepsie" niet het goede woord is voor wat mijn paard heeft, maar "sleep deprivation' oftwel slaapstoornis / tekort. op dit engelse woord zoeken levert mij meer herkenbare informatie.