bloedneus bij paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

micky

bloedneus bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 08:55

Hallo Bokkers ,

ik zit ergens mee het gaat om het volgende

Gisteravond kreeg mijn paardje een bloedneus nou weet ik wel dat het een keer kan gebeuren maar ik had op internet dingen erover opgezocht maar ik las alleen maar enge verhalen .

Ik hou het nu goed in de gaten maar ik kon ook geen wondje vinden maar omdat het al laat was had de eigenaar van de stal gebeld hoe dat eventueel zou kunnen komen en die vertelde dat er allemaal gevoelige haarvaatjes in de neus zitten

nu was mijn vraag of er misshien bokkers die hetzelfde hebben meegemaakt en mij misshien tips /adviezen hebben waar ik bijvoorbeeld xtra op moet letten .

misshien ben ik een beetje over bezorgd ben maar ik ben nogal geschrokken van die dingen van internet ,ik hoop dat jullie reageren !!!!!!!!!! alvast bedankt!!!!!!

Melissa

Re: bloedneus bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 08:59

Het kan gebeuren als hij je paardje zich een keertje erg ingespannen heeft, dan kan inderdaad zo'n vaatje barsten waardoor je een bloedneus krijgt.

Op zich is het voor een keertje niet zo heel erg, als het vaker voorkomt moet je even de DA waarschuwen. Onze pony heeft het namelijk wel regelmatig, maar zij heeft bronchitus, ze is dus benauwd en hoest. In de winter heeft ze hier bijna geen last van. Ze is echt allergies voor de pollen!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:13

Daar sluit ik me bij aan. Weinig om je zorgen over te maken!!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:01

had hij zich erg druk gemaakt gisteravond?? Idd waarschijnlijk gewoon een vaatje geknapt...is niks ernstigs Ach gut

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:09

In het algemeen is een bloedneus bij het paard een beschadiging van een bloedvat in de neus, bijvoorbeeld door hard proesten. Deze stoppen meestal vrij snel. Dus dan is er niets aan de hand.
Maar wanneer het chronisch wordt, bijvoorbeeld door een aandoening van de luchtwegen of van het darmkanaal, heb je kans op bloedarmoede.

Ernstige luchtzakaandoeningen waarbij het bloed in stromen uit de neus komt, zijn meestal niet te stelpen en zijn zelfs vaak dodelijk. Dit omdat de luchtzakken zelf dan ook met bloed gevuld zijn.

Omdat het wat warmer was, liggen de bloedvaten ook iets 'hoger' in de huid. Dus misschien heeft ze wat te hard geproest, of is het zo gesprongen.

Maarten21 schreef:
Ik zou aanraden indien het vaker opteedt contact op te zoeken met een paardendierenarts, die eens met een endoscoop in de neusgang kan kijken.
Dus 1 x zoiets hoeft niet echt iets te betekenen, maar indien het vaker optreedt, zou ik wel adviseren om even contact te zoeken met je DA (ivm progressief zeefbeenhematoom).
Groet,
Maarten

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:48

Mijn paard heeft het eergisteren ook gehad, maar ik merkte wel dat hij veel last van de warmte had. Het was geen ernstige bloedneus en hij heeft het wel eens eerder gehad met heel warm weer. Ik maak dan meestal voorzichtig zijn neus schoon en spuit hem lekker af, zodat hij wat afkoelt. Vaak is het dan over.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:50

Vorige week had mijn paard dit ook. Het was maar een klein beetje bloed dat precies vermengd was met water. Hij had zich toen wel al behoorlijk druk gemaakt dus volgens mijn instructeur kwam het toen daarvan.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:51

Ik heb het ook wel eens gezien , ging naar een tijdje vanzelf weer over Lachen Was ook met warm weer trouwens !

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 07:58

Kan wel eens gebeuren, gaat inderdaad vanzelf over.
Als het vaker voorkomt is een endoscopie laten maken inderdaad geen overbodige optie.
Je kunt beter dingen uitsluiten dan ergens mee door blijven lopen Knipoog

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:13

heeft je paard een witte bles? zoja, dringend insmeren met zonnebrand creme had het paard van mij vriendin ook 3 x naar de dierenarts geweeste n uiteindelijk was de oplossing dat het door de zon kwam en nu smeert de boer elke dag zijn neusje in voordat die nara buiten gaat en geen last meer van gehad. Mijn paard is bruin en zijn neusje is nu ook beetje verbrand dus het kan eigenlijk altijd!

pipanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 23:04

Die van mij heeft dat ook eens gehad maar die had zich ook gestoten aan de bakrand (had ik toevalig gezien want hij liep toen los) door een lompe actie van hem. Die week ging het een paar keer open tijdens inspanning daarna nooit geen last meer gehad.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 23:08

Toevallig had een van mijn merrie's het vandaag ook.Ik houd het erop dat ze ,doordat het een beetje stoffig is door de droogte,ze een beetje hard geproest heeft.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 23:11

Ja hard proesten kan inderdaad een oorzaak zijn.
Zolang het een kleine bloedneus was zou ik me geen zorgen maken.
Als het vaak gebeurt of de bloedneusen zijn hevig kun je het beste even een DA bellen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 06:45

Fabienne heeft het ook af en toe. Zolang het niet met bakken tegelijk komt zal het wel loslopen! Als het uit beide neusgaten tegelijk komt is er reden om de DA in te schakelen!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 06:59

Mijn paard heeft ook ooit eens een bloedneus gehad. Schoon gemaakt en dat was het . Paar weken later kreeg hij rare knobbels op zijn hoofd en zijn we naar de kliniek gegaan. Daar bleek dat hij zijn schedel had gebroken en daar is toen de bloedneus van geweest.
Wil niet zeggen dat jouw paard het ook heeft maar zo heel af en toe is er dus meer aan de hand dan zomaar een bloedneus.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:36

De mijne heeft t ook wel eens, na bijv heftige inspanning en heel hard snuiven.
Er zijn al een paar topics over geweest, daar vind je nog meer (geruststellende) reacties! Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:40

Mijn vriendin en ik hadden vorig weekend paarden gehuurd en haar paard die had ook een bloedneus gekregen was echt eng. We hebben het aangekeken, maar het is toen gestopt. Waarschijnlijk kwam dit omdat hij zich teveel inspande.

Maar je schrikt er wel heel erg van.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:19

als je paard het vaker heeft dan kan het twee dingen zijn, namelijk:

- het is een longbloeder
- heeft een tumor daar ergens zitten.

Maar als je paard dit vrijwel nooit heeft zal het vast niets ernstigs zijn en is er gewoon een adertje geknapt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:51

Als het een longbloeder is komt het bloed ook uit de mond. Wij hebben een keer een longbloeding bij een van onze pony's gehad, dit was behoorlijk heftig en er kwam veel bloed vrij (ik dacht dat de pony dood neer zou vallen).
Een longbloeding kan komen omdat er een vacuum in de longen komt (dit was bij ons het geval). Door het vacuum knappen de adertjes in de longen. Oorzaak van het vacuum was een luchtweginfectie, waardoor tijdelijk beide stembanden verlamd waren. Omdat die flubberden gingen ze niet bij inspanning open staan, en hierdoor onstond het vacuum.

huisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:53

Zoals de meesten schrijven:

Het kan gebeuren en zolang het geen constante stroom is en niet iedere dag voorkomt is er niets bijzonders aan de hand.

Stof, zware inspanning en proesten kan het veroorzaken.

Dus, kalm aan en niet druk maken.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:22

Mijn paardje heeft er ook wel eens last van , niks om je zorgen over te maken , net als bij mensen is het bij warmer weer en bij inspanning dat het voor kan komen , echt niets om je zorgen over te maken gaat vanzelf over!

groetjes

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:35

Mijn paard heeft het ook een keertje gehad. Gelukkig is het bij die ene keer gebleven. Het kan dus wel eens gebeuren door eerder vermelde dingen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:44

Kan van de warmte.. mijn vorige pony had het dikwijls op jumping van de zenuwen Lachen niets erg dus...

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:48

Amber heeft het ook twee keer gehad (niet gelijk na elkaar) maar ik ook opzoeken op internet en enge verhalen over tumoren enzo gelezen. Maar heeft ie daarna nooit meer gehad. En waren ook maar kleine drupjes bloed niet dat het stroomde ofzo. Dus denk ook aan adertje... niet teveel zorgen om maken

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 00:33

Mijn paard heeft het vorig jaar ook gehad toen ik een paar dagen op wedstrijd was in Vriezenveen.
Hij had toen een erge bloedneus in de proef. Ben daarna toen de proef af was gelopen meteen afgestapt en in een tent gaan staan, de jury zei van de 2e ring als je wilt en hij heeft geen bloedneus meer dan kun je over een kwartier starten dan zet ik je gewoon als laatste . binnen 10 minuten was de bloeding over en ging er weer op en alleen stappen. Het ging meteen weer bloeden. Gelijk de DA gebeld en die kwam hij heeft toen meerdere spuiten gehad en moest ook gelijk per direct rust hebben. Hij was voordat de DA kwam ook heel suf geworden. De
DA zei ook dat hij waarschijnlijk een longbloeding had gehad of een lichte hersenbloeding, maar ik mocht absolut niks met hem doen. De volgende dag mocht hij 5 minuten stappen , maar was nog erg suf. De da erop zijn we naar huis gegaan. Daarna zijn we nog een keer naar onze eigen DA gegaan, want hij bleef daarna maar hoesten. Eerst was het een virus maar 3 maanden later hoestte hij nog. Weer naar de DA en een slangetje naar zijn longen gebracht om te kijken o fdat ze wat konden zien. De longen waren brandschoon, maar hij hoest nog steeds vooral met vochtig weer. Ook is het in het voorjaar erg tot en met september ongeveer en dan gaat het wel weer. Een paranormaal
vrouwtje zei ook dat hij af en toe veel spanningen heeft en dat hij daardoor ook hoest. Sinds ik hem respiraze geef is het wel minder, maar ik denk zelf dat mijn paard last heeft van bronchitis omdat hij nog steeds hoest, maar dat heeft mijn paard in ieder geval overgehouden aan de 'longbloeding of kleine hersenbloeding'. Maar het kan van alles zijn maar als hij er veel last van blijft houden met de bloedneus en elke keer weeropnieuw optreed dan zou ik wel de DA bellen.