struikelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juul74

struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 21:09

hoi
ik heb een haflinger die ik sinds april heb
ze struikelde in het begin veel van voren maar dit werd minder naarmate ze meer conditie kreeg en ik meer met haar kon werken
buiten blijft ze het wel doen want dan hoeft ze niet aan de teugel te lopen ,ik hou wel contact
alleen nu begint ze achter ook weg te glijden ,te struikelen
ik ben er bezorgd over ,ik heb een nieuw zadel wat volgende week weer wat bijgevuld word
ik ben zelf bang voor rugklachten en denk er over een fysiotherapeut of kraker te laten komen
of is een veearts het beste
wat kan dit zijn ?
gr judith

ikke20

Re: struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:45

zijn de hoeven pas geleden gedaan?
het kan zijn als je paard zn hoeven te lang beginnen te worden ze erg gaan struikelen(heb dit al bij meerdere paarden gezien) al het een lichamelijk probleem is zou hij het in de bak ook moeten doen.

juul74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 21:55

nee haar hoeven zijn net gedaan ,ze moet alleen weer nieuw beslagen worden omdat er een stukje van een voor hoef af is

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:57

ikke20 schreef:
zijn de hoeven pas geleden gedaan?
het kan zijn als je paard zn hoeven te lang beginnen te worden ze erg gaan struikelen(heb dit al bij meerdere paarden gezien) al het een lichamelijk probleem is zou hij het in de bak ook moeten doen.

en als je je paard nu wat meer bij elkaar gaat rijden en meer gaat oprichten??? Dat heeft bij mijn fjord geholpen. Ik rij haar nu met een los teugeltje, maar zodra ze de neiging heeft om te gaan hangen dan rij ik haar wat meer omhoog en meer verzameld alvorens weer de ruimte te geven. Dit heeft erg goed geholpen en ze struikelt bijna nooit meer en glijden ook niet meer.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:59

het kan ook zo zijn dat de voorkant van de hoef te lang is en ze daar over struikeld.
als je de voorkant rond maakt (laat maken,een mustangroll) dan kan dat helpen.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:42

Meschien meer opzet in de voor ijzers?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:44

ik wil je niet bang maken maar oa artrose kan ook struikelen veroorzaken. Ik zou er toch even een DA naar laten kijken voor de zekerheid Ja

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:50

Over het algemeen denkt een paard niet na waar hij/zij zijn/haar voeten neerzet. Ga maar na hoe vaak wij denken HOE we moeten lopen. Je kunt je paard bewuster maken van zijn/haar voetjes door over balkjes te rijden of aan de hand laten stappen over balken die op verschillende hoogtes liggen en laat hem/haar een keer halthouden wanneer ze met haar voorbenen erover is en haar achterbenen nog niet. Dan word je paard zich wat bewuster van zijn/haar benen

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:53

Klopt, hij let niet op, is niet voorwaarts en daardoor gaat hij struikelen, ga wat figuurtjes buiten met hem rijden

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:32

die tip kreeg k ook van m'n instructrice in t begin idd.. meer voorwaarts rijden en niet te lange teugel....

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:51

een dierenfysio in jouw buurt vind je op www.nvfd.nl.
zij kunnen je paard helemaal nakijken. rugproblemen kunnen zeker voor struikelen zorgen. het kan echter aan heel veel dingen liggen, zoals verkeerde voetstand.
misschien een slim idee om zowel de smid als een dierenfysio te laten kijken (liefst samen, kunnen ze overleggen)?
wens je veel sterkte!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:19

het glijden kan ook komen omdat de ijzers gewoon te glad zijn. Verder zou je kunnen overwegen om je paard zonder ijzers te gaan houden. Door de ijzers voelen ze de ondergrond niet meer, waardoor ze minder goed opletten waar ze hun benen neer zetten. Hierdoor gaat het paard dan ook struikelen.

juul74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 16:24

de ijzers heeft ze nog even nodig omdat haar hoeven snel afbrokelen zat wel aan hoefschoenen te denken
ze glijd helaas ook weg in het zand van de bak
ga de smid bellen en kijken voor een fysio

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:52

Hoi,

heb hetzelfde probleem gehad met mijn paardje, ben zelfs een keer over de kop geslagen en laatst met oud en nieuw weer een lelijke valpartij gehad. Mijn paardje stond verkeerd op zijn voeten ( ballen waren 2 cm verschillend qua hoogte en die hoge voet stond ook nog naar binnen gedraaid) en daardoor waren zijn nekwervels verkeerd/scheef gaan staan. Hij is nu 4 x behandeld door Erik Laarakker en helemaal gecorrigeerd door een andere smid die hem nu blijft doen(gelukkig maar). Gaat nu prima, heb door die valpartij wel een deuk in mijn vertrouwen gekregen, maar met wat tijd zal ook dat beter gaan.
Ik zou dus zeker laten kijken naar zijn hoefstand en eventueel verder kijken of er niets anders aan de hand is.

veel succes

juul74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 19:23

ik zit te denken aan een andere smid en misschien ook hoefschoenen ipv ijzer van het merk smit
dus wie heeft ervaring hiermee
zaterdag komt nelleke een fysiotherapeut

juul74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 19:28

update
de fysio is geweest en bij haar voorbenen merkte ze op dat haar pezen aan de binnenkant opgezet zijn,de rechter meer,mijn pony was die woensdag er voor naar de smid geweest die ik al terug wilde laten komen
want haar hoef scheurde al weer en kwam over het ijzer
de fysio merkte op dat ze niet goed op de ijzers stond ,te krap,te schuin en ongelijk gekapt
dit had ik voor een deel gezien de dag dat hij haar bekapte en besloeg en nog gevraagd of ze wel goed op de ijzers stond,ik vond ze zo lelijk er oner zitten
nou een heel l.l verhaal maar ik kreeg helaas gelijk
een andere smid heeft haar nu recht en ruimer gezet en hopelijk komt het nu goed
ik moet veel stappen en draven op de harde weg om haar pezen sterker te maken en spoel veel met koud water
ik ben alleen nog niet echt gerust want na het rijden was het weer dikker dan er voor.
dus waarschijnlijk bel ik de veearts ook.
ik hoop dat haar hoeven waren en dat het nu goed komt moet er niet aan denken dat het nog iets ergers is.
wie heeft hier ervraring mee?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:38

juul74 schreef:
update
de fysio is geweest en bij haar voorbenen merkte ze op dat haar pezen aan de binnenkant opgezet zijn,de rechter meer,mijn pony was die woensdag er voor naar de smid geweest die ik al terug wilde laten komen
want haar hoef scheurde al weer en kwam over het ijzer
de fysio merkte op dat ze niet goed op de ijzers stond ,te krap,te schuin en ongelijk gekapt
dit had ik voor een deel gezien de dag dat hij haar bekapte en besloeg en nog gevraagd of ze wel goed op de ijzers stond,ik vond ze zo lelijk er oner zitten
nou een heel l.l verhaal maar ik kreeg helaas gelijk
een andere smid heeft haar nu recht en ruimer gezet en hopelijk komt het nu goed
ik moet veel stappen en draven op de harde weg om haar pezen sterker te maken en spoel veel met koud water
ik ben alleen nog niet echt gerust want na het rijden was het weer dikker dan er voor.
dus waarschijnlijk bel ik de veearts ook.
ik hoop dat haar hoeven waren en dat het nu goed komt moet er niet aan denken dat het nog iets ergers is.
wie heeft hier ervraring mee?

Ik vrees ervoor dus ik raad je aan om de DA te bellen ivm zijn pezen.
Best hem even met rust te laten.En waarom ik dat zeg?Omdat je pees opgezwollen is

annekeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:42

Dat struikelen heeft ons paard ook. We hebben hem pas gekocht en we zien dat 1 hoef gewoon veel korter bekapt is dan de ander. scheelt wel 2 cm of zo. We laten hem zo snel mogelijk door de hoefsmid bekijken

juul74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 13:51

de veearts is geweest
allebie haar pezen voor zijn opgezet en rechts is gevoleig,nu zag hij ook dat ze achter wijd loopt en stram dit doet ze al sinds ik haar heb maar ze begon steeds vaker achter ook te glijden /struikelen
er is bloed geprikt uitslag volgt nog ,het kan dus komen door dat ze achter slecht loopt en de voorhand dus teveel belast wordt oorzaak????
ze krijgt nu 10 dagen poeders en alleen stappen en smeren met spiergel
ik zit nu nog steeds dus in de zenuwen en in mijn nachtmerrie,s en dag merrie,s zie ik het somber in
maar we blijven hopen

estebanlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:29

Mijn paard struikelde eerst ook totdat de hoefsmid kwam. Die merkte dat er een spier in zijn hals vast zat en dat hij daardoor vaak struikelde toen moesten we oefeningen met hem gaan doen en dat heeft echt geholpen.. De hoefsmid vertelde dat je er tot ongeveer zijn 4e nog wat aan kon doen maar daarna niet echt veel meer.. Maar gelukkig struikeld hij nu niet meer en ik herhaal de oefeningen regelmatig.

blackylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:11

juul74 schreef:
hoi
ik heb een haflinger die ik sinds april heb
ze struikelde in het begin veel van voren maar dit werd minder naarmate ze meer conditie kreeg en ik meer met haar kon werken
buiten blijft ze het wel doen want dan hoeft ze niet aan de teugel te lopen ,ik hou wel contact
alleen nu begint ze achter ook weg te glijden ,te struikelen
ik ben er bezorgd over ,ik heb een nieuw zadel wat volgende week weer wat bijgevuld word
ik ben zelf bang voor rugklachten en denk er over een fysiotherapeut of kraker te laten komen
of is een veearts het beste
wat kan dit zijn ?
gr judith

dag judith

mijn pony struikeld ook heel erg,hij doet het overal ook buiten en ook in de bak en op gras enz.
ik ga de dierenarts er naar laten kijken,en dan afwachten wat hij zegt.
dus dat zou je kunnen doen de dierenarts bellen en hem laten komen kijken.
k.de vries is een hele goeie paardenarts;)

groetjes dominique

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:46

Hai Judith,
Misschien dat de pezen zo geforceerd zijn en daardoor gevoelig en gezwollen door de verkeerde stand van haar hoeven.
Ben heel benieuwd hoe het nu gaat en wat de resultaten zijn van het onderzoek. Laat je het nog weten?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:49

Ook die van mij struikeld zo af en toe,ik heb het idee doordat ze haar benen niet optild.
Vandaag ben ik er dus afgerold doordat ze struikelde en op haar knieen belandde.
Zou dit echt lomp gedrag kunnen zijn? Ik rij een fries. En echt benen optillen doet ze niet.Voorwaartse training ben ik mee bezig en gaat steeds beter. Vandaag wat minder zou misschien ermee te maken kunnen hebben.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:57

Een paard vindt het sowieso naar om te vallen en op zijn knieen terecht te komen. Als je paard helemaal gezond is, kan je misschien balkjes gaan draven? Ik weet niet of je iemand hebt die je les geeft, die kan je eventueel hiermee helpen.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:04

Mijne kan ook wel eens een stukje struikelen , dit komt omdat ze niet op haar eigen voeten let. Dit komt vooral voor als je gaat wandelen , dan is er zoveel te zien en letten ze niet waar ze hun voeten neerzetten. Je kan dit helpen met ze goed vooruit te zetten , balkjes laten lopen en proberen haar aandacht erbij te houden.Veel zwaardere paarden hebben dit , mijn Amerikaanse draver van vroeger had dit ook...Eigenlijk een beetje lompigheid