Dik spronggewricht (foto) wie weet wat dit is??? [update]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mayday

Dik spronggewricht (foto) wie weet wat dit is??? [update]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 22:27

Hallo,

Hier een paar foto's van het spronggewricht van mijn veulen (5weken) vlak onder de sprong is het verdikt, de verdikking is hard en het veulen loopt niet kreupel, de DA is er bijgeweest en zegt dat het niks bijzonders is, ze hebben haar wel voor de zekerheid een aantal dagen antibiotica gegeven, heeft één van jullie dit wel eens meegemaakt of weet wat dit is en moet ik me zorgen maken??
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anya op 11-08-06 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast op verzoek van ts

brenpasbeau

Re: Dik spronggewricht (foto) wie weet wat dit is???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:38

misschien is het een horsel steek geweest
en daar kan het ook dik van worden
of een tik van ze moeder gehad

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 22:41

Ik denk niet dat ze gestoken is want dit is al 2 weken. Tik van mams is misschien mogelijk.
Laatst bijgewerkt door mayday op 08-08-06 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:46

Ik zou het elke dag, een week lang, minimaal 2x een kwartier koelen om te kijken of de zwelling daardoor afneemt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:34

Oeh dat ziet er best raar uit. Voelt het warm? Misschien zijn het wel 'groeistuipen' Ik zou het toch maar in de gaten houden, ookal zegt de da dat het niks bijzonders is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:08

nou weet ik t niet helemaal zeker hoor,maar is t niet een hazehak?

Citaat:
Hazehak is een verdikking aan de onderachterzijde van het spronggewricht, dat wil zeggen van de peesschede die vanaf de hakpunt tot aan de kop van het pijpbeen loopt, ongeveer 10 cm onder de punt. Deze verdikking is van opzij goed zichtbaar en ontstaat als gevolg van een ontwrichting van het spronggewricht. De verdikking is blijvend

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:13

nou ik hoop niet dat 't blijvend is!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:03

Ik heb weleens gehoord dat jonge veulens ontstekingen in hun botten kunnen hebben, en zo te zien is het aan allebei de benen ( in 1e instantie dacht ik aan OCD, maar het zal wel heel erg toevallig zijn als dit tegelijkertijd op dezelfde plek zich ontwikkeld).
Ik denk dat dit niet een kwestie is van even aankijken.

Die ontstekingen is een bekende veulenziekte. Ik zou een andere da raadplegen, of naar een kliniek gaan!

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:08

ocd was ook mijn eerste ingeveing zou in iedregeval als je het niet vertrouwt foto's laten maken dan heb je zekerheid

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:11

sorry maar dacht ook aan ocd,ik zou eens een second opinion aanvragen.Ben in ieder geval blij dat ze niet kreupel loopt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:15

Als dit ocd is zou je het moeten voelen. Losse stukje bot of iig kunnen heen en weer bewegen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:24

Sammie schreef:
Als dit ocd is zou je het moeten voelen. Losse stukje bot of iig kunnen heen en weer bewegen.

Dat gaat niet altijd op. Als dit het beginstadium is, waarin het bot zit te 'werken'

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:27

Ik vindt het raar dat de DA zegt dat het niets bijzonders is maar wel antibiotica geeft. Ik zou een andere DA er eens naar laten kijken.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:30

mijn veulen heeft dit ook. Hij heeft groeistuipen gehad, dus we dachten daaraan. Dat kan het ook prima zijn, dus da maakte zich in eerste instantie geen zorgen. Pas toen er vocht in het gewricht kwam en ik foto's heb laten maken, bleek hij in beide hakken twee ocd's te hebben. Hij heeft er geen last van en ze kunnen vanzelf oplossen bij veulens in de groei. Ik heb besloten hem eerst groot en sterker te laten worden, en dan te bezien of operaties nodig zijn om ocd's eruit te halen.

maar het kan ook zijn dat hij nog aan het bewegen moet wennen. Ineens naar een grote wei gegaan?

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:33

Als ik dit zo zie en lees denk ik ook aan ocd dit is trouwens zeker niet altijd te voelen wel frappant dat het aan beide benen zit . mijn vorige merrie had ook ocd aan 1 been en had ook zo een soort gelijke verdikking aan haar been heeft er nooit last van gekregen en hebben het dus laten zitten .een veulen bij ons heeft ook zeer waarschijnlijk aan 1 sprong ocd dit kan inderdaad met het ouder worden en groeien zich oplossen een bekende veulenziekte met ontstekingen aan de gewrichten ben ik niet mee bekend ben nu wel nieuwsgierig geworden naar de naam ervan?? Iig veel succes en hopelijk weet je snel wat het nu precies is of lost het op met het verder groeien!!

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 17:55

Bedankt voor de reacties, het is trouwens maar aan één been hoor, de rechtse kant de andere kant lijkt misschien raar door de foto maar daar is nieks aan te zien, volgens mijn vriendin die voor DA leert kan het dat nog niet zijn omdat het veulen te jong is daarvoor, maar dat weet ik ook niet, zou het niet zo kunnen zijn dat ze het gestoten heeft of iets dergelijks en dat het een tijdelijke verharding is, net als dat je zelf je been hebt gestoten, dan komt er ook wel een s zo'n harde plaat in wat heel lang duurt voordat hij verdwijnt, het is maar een idee?
o ja dit was wel van de ene op de andere dag.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:01

dat zou natuurlijk heel goed kunnen en is zeker geen raar idee door een klap of tik kun je ook een verharding krijgen maar door een klap of tik kun je ook een los fragmetje krijgen dan heb je ook ocd maar dan door trauma van buitenaf . maar het is wat je zegt alles kan je kunt er nu eenmaal niet inkijken !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:05

Ik ben met iets soortgelijks op advies van mijn veearts naar een paardenarts geweest die het veulen heeft ingespoten met gewrichtsvloeistof en een vitamineinjectie heeft gegeven. Daarna onbeperkt beweging en goede veulenbrokjes. Hij vond het zeker geen kwestie van aankijken, juist nu het veulen zo hard groeit kan het eerder weer hersteld zijn zonder blijvende afwijkingen. Ieder geval is anders, maar misschien kan je de foto's aan zo'n arts laten zien, heb ik toen ook gedaan.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 18:34

Als het allemaal meezit komt er vrijdag een andere DA, om er naar te kijken en evt een foto te maken, iin principe keuren hun alleen dus als er wat is zal weer een andere DA het verder af moeten handelen tenzij het iid OCD is dan valt er weinig te behandelen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:36

Da's altijd een goed idee, zo'n second opinion. Ook al keuren ze alleen, ze kunnen wel degelijk "constateren", zeker als ze ook foto's kunnen maken. Ik hoop dat er wat bruikbaars uitkomt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:38

Dat lijkt inderdaad verdomd veel op een hazehak.

mismara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:31

mijn jaarling had ook zoiets alleen dan met veel vocht er in wij naar de DA bleek er een scheur in de hak te zitten hij stond 9 weken op boxrust.
nu is ie weer naar buiten en niets meer aan de hand.
onder tussen wel foto's laten maken hoor..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:46

Is dit veulen van geboorte af altijd buiten geweest? Of heeft het een periode lang veel of altijd op stal gestaan?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:38

Voelt die bult hard of zacht (zoals een bal vocht) Mijn eerste gedachte was ook OCD, komt veel voor bij jonge paarden ik zou foto's laten maken, zekere voor het onzekere!

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 21:41

oosterhoff schreef:
Is dit veulen van geboorte af altijd buiten geweest? Of heeft het een periode lang veel of altijd op stal gestaan?

Nee ze is meteen naar buiten geweest en alleen 's nacht op stal.

sundance11 schreef:
Voelt die bult hard of zacht (zoals een bal vocht) Mijn eerste gedachte was ook OCD, komt veel voor bij jonge paarden ik zou foto's laten maken, zekere voor het onzekere!

Het is hard en je kan het niet bewegen of zo het zit net onder/ tegen de sprong, er zit verder geen vocht of zo en ze is ook niet kreupel, dit veulen is trouwens 5 weken oud.
Morgen hebben we second opinion met foto dus dan weten we meer.