Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Te koop bij de Kruidvat of een andere drogist 
Soma schreef:Let op! Betadine droogt uit waardoor alles nog kwetsbaarder wordt. Advies is zo min mogelijk wassen en als je wast, dan met groene Biotex, dat is zachter en zuivert prima. Als het been dik wordt, moet je echt oppassen. Ik zou het paard echt even uit de zon houden en uiercreme met droogzetters bij de DA bestellen. Het leed is niet te overzien als dit verder gaat!!
Soma schreef:Pot uierzalf (van DA!) met 4 tubetjes droogzetters (idd ook voor koeien) erdoor, dik erop smeren, dan gaasjes erop en inzwachtelen met schone stalbandage (niet al te strak, maar net strak genoeg om te blijven zitten). Dan kunnen ze evt. buiten. Wel in de avond eraf, anders gaat de boel broeien. 's Morgens weer erop, net zolang tot alles er mooi uit gaat zien. Op stal met zalf en niet ingezwachteld is wel beter, met inzwachtelen blijft de boel heel week namelijk.
Als het been echt dik is, wacht niet met antibiotica, Einschuss kan het gevolg zijn! Onderschat het probleem niet, ons paard staat al een week in de kliniek voor dit probleem, net bloeduitslag gekregen, was prima dus is het echt zonnebrand, terwijl wij het al weken insmeren/inpakken e.d. Echt wel een drama.
Om het straks te voorkomen heb ik Equi-chaps gekocht bij de paardendrogist. Hoop dat het gaat lukken, want wil dit nooit meer meemaken. Paard had echt veel pijn.
Succes!
Soma
Jenka schreef:Ik zou het paard overdag binnen zetten zodat hij niet meer in de zon moet. Maar helaas kan dit niet heb ik begrepen? Verder zou ik er een zalf opsmeren met veel zink in. Deze bevordert de genezing. Wij hebben pinto's thuis, die op bepaalde plaatsen (de roze neuzen,... ) ook heel gevoelig zijn voor zonnebrand. We smeren ze in met sunblock, soms tot 5 keer per dag. De erge gevallen moeten overdag binnen en 's nachts buiten.
Let op dat er geen viezigheid in de wonden geraken door bijvoorbeeld vliegen. Wanneer je denkt dat de wonde infecteert (te merken aan ettervorming) zou ik er de dierenarts bijhalen.
Veel succes ermee, en veel beterschap aan je paardje.
Bonny4life schreef:Jenka schreef:Ik zou het paard overdag binnen zetten zodat hij niet meer in de zon moet. Maar helaas kan dit niet heb ik begrepen? Verder zou ik er een zalf opsmeren met veel zink in. Deze bevordert de genezing. Wij hebben pinto's thuis, die op bepaalde plaatsen (de roze neuzen,... ) ook heel gevoelig zijn voor zonnebrand. We smeren ze in met sunblock, soms tot 5 keer per dag. De erge gevallen moeten overdag binnen en 's nachts buiten.
Let op dat er geen viezigheid in de wonden geraken door bijvoorbeeld vliegen. Wanneer je denkt dat de wonde infecteert (te merken aan ettervorming) zou ik er de dierenarts bijhalen.
Veel succes ermee, en veel beterschap aan je paardje.
zit in die sunblock ook zink? nee ze kan snachts niet binnen, breekt haar stal dan af...ze heeft wel veel schaduw in de wei, hoe kan ik weten of het zonnebrand of mok is? nu smeer ik er momenteel niet veel op, alleen wassen met betadine of biotex groen... tegen de vliegen op haar been kan ik zeker niks doen?