Heel erg verbrand (korsten, wonden)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Macario

Heel erg verbrand (korsten, wonden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 18:47

Ik ben de afgelopen 2/3 weken bijna niet bij mijn (verzorg)paard geweest, ivm vakantie enz. Maar de eigenaresse is er wel geweest. Nu belde ze me van de week op met de mededeling dat de paarden hun neus heel erg hadden verbrand en dat ze wondjes hadden. Nou, ik heb dat weleens vaker gezien, dus ik dacht; nou daar smeren we wat op en dan gaat het wel over.
Niet dus..

Ik kwam er vandaag voor het eerst weer en ik ben me doodgeschrokken. Haar hele neus tot ongeveer 5 a 10 cm onder haar ogen is compleet verbrand. Een rode branderige huid met een soort gebroken hele grote korst erop (waardoor het allemaal apparte stukjes korst geworden zijn zegmaar) met allemaal rode gebarste huid ertussen..

Wat in godsnaam moet ik hiermee? Van de eigenaresse moet ik er calendulan zalf op smeren, maar is dat wel verstandig? Zij heeft geprobeerd om er sunblock op te smeren, maar dat brandde er alleen nog maar erger in, deels door een bepaald zuur in het gras..
Ik ben echt ten einde raad en ik maak me heel veel zorgen. Heeft iemand hier niet misschien gewoon "de Oplossing" voor. Want ik wil gewoon dat mijn meisje geen pijn hoeft te lijden. Ik kan dit niet aanzien..

Alvast bedankt

dorothea

Re: Heel erg verbrand (korsten, wonden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:02

Calendula wil waarschijnlijk ook wel helpen. Ik heb van de DA voor de benen van mijn paard wat anders gekregen. Hij heeft namelijk, doordat ze geschoren zijn om te scannen, ook flinke korsten op z'n benen die eruitzien als allemaal kleine puntjes (lijkt een beetje op flinke kloven). Ik zal morgen de naam even hier op dit topic zetten. Sterkte!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:03

Bel aub even de DA voor advies. Je krijgt waarschijnlijk Vetaderm om er op te smeren. En houdt hem uit de zon!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:34

DA bellen, maar Calendulan kan geen kwaad.
Ik smeer op bijna alle wondjes Calendulan.

Volgende keer als ze ze buiten staat, vooral de rozige stukken huid (vaak hebben paarden met een bles of snep, roze huid boven hun neus. Dat stuk verbrand snel) goed insmeren met zonnebrand met een hele hoge factor.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:02

koop zo'n netje van de paardendrogist en maak dat aan het halster vast. Daarmee houd je de neus uit de zon.
En verder is het genezen denk ik een kwestie van tijd...

O ja, staat er mss St.. Janskruid in het land? Dat maakt paarden gevoeliger voor zonlicht. Weghalen dus!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 07:31

hydrocortiderm is ook voor brandwonden en kun je bij je veearts halen, mijn poony was ook verbrand en daar heb ik cardiflor op gesmeerd, werkte ook heel goed.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:41

Als de open wonden dicht zijn (hier kun je gerust wat Calendulan op smeren) helpt het écht om Sudocremé te smeren op de neus, dit vooral tégen verbranden van de neus. Het is eigenlijk cremé voor de babybilletjes Haha! Te koop bij de Kruidvat of een andere drogist Ja

Succes !!!

mel77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:05

Ik heb van mijn dierenarts een middel gekregen met levertraan en zinkzalf erin. Ik kan er niet op komen hoe het heet, ik zal morgens eens kijken op stal.
Dit is een wondermiddel. Mijn paard was ook rondom op de benen verbrand, korsten ,scheuren en dik. ( hier kwam ik ook achter na mijn vakantie) HIj heeft nog geen week binnen gestaan voor behandeling met die zalf en hij staat nu alweer moet goede benen en neus in het weiland en heeft geen last meer.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:52

Ben in alle consternatie vergeten te kijken, maar of je het moet gebruiken...toen ik vanochtend op stal kwam, kwam de staleigenaresse meteen naar me toe met de mededeling dat ik maar even naar z'n been moest kijken. Ze had het al afgespoten, dus het ergste leed was al geleden. De korsten waren er af, dat wel ja, maar verder....een gedeelte lag open, en de rest was weer roze-rood, zoals het was toen hij net geschoren was.
Of één en ander vannacht op de wei gebeurd is doordat hij eraan heeft gebeten of gescheurd, of dat het spontaan gebeurd is, weten we dus niet.
Hij heeft er in ieder geval wel last van, want hij staat constant te schoppen met dat been, en dat was met de korsten niet het geval.
Ik laat het drogen, dan gaat er Calendulan op en verder denk gewoon weer sunblock. Of heeft er iemand een beter idee? Soms blijkt de DA niet altijd de beste optie te zijn....helaas! En ik heb een goede DA....

mel77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:19

het heet lebertran-zink-sable, van het merk Alvetra
Dit is bij een dierenarts verkrijgbaar.

Macario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 10:41

Heel erg bedankt voor de tips! Ik zal eens bij de dierenarts gaan vragen wat die ervan vindt, en naar jullie middeltjes vragen Knipoog

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:13

Ons paard staat op dit moment al een week in de kliniek. Ook zij had last van overgevoeligheid voor zon. Bloedonderzoek gaf geen afwijkingen aan. Thuis 8 weken intensief verzorgd, maar als het leek goed te gaan, werden haar benen weer dik en was er weer een warme plek (lees: plakaat waar wondvocht op de haren eraf droop!). Al met al niet te doen en ook zeer pijnlijk voor het paard. Ook hebben we haar antibiotica (zeker 2 weken) gegeven en Prednison. Als we stopten met medicijnen, begon het spel opnieuw. Nu is de DA aan het uitzoeken wat de oorzaak precies is, zij denken dat het van binnenuit ontstaat. Na deze week nog steeds geen uitsluitsel. Wordt vervolgd.

Soma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:22

Bij ons was het bij één van de merries zo erg dat van de DA ze overdag 'moest' binnen blijven en ruim na het eind middaguur pas naar buiten en vroeg in de ochtend naar binnen.
De aangedane plekken werden behandeld met Betadine + Zalf.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:00

mijn pony heeft het in haar kootholte,
althans ik denk dat dit het is...

dinsdag ontdekte ik ineens allemaal plekjes, roze en vurig met korstjes, dacht eerst aan mok maar aangezien het daar toen geen weer voor was...

toen heb ik het met betadine gewassen en ingesmeerd met calendulan,dat paar dagen volgehouden. het ging beter,
vanochtend schrok ik erg, het been was heel dik, de kootholte was opgezwollen.. ik haar buiten gezet en vanmiddag was het gelukkig geslonken. ik geef haar gewoon beweging, ze loopt nog goed gelukkig... hoe kan dit zo ineens? ik heb het vanavond gewassen met betadine en droog gemaakt maar ik doe er geen zalf meer op denk ik, had het idee dat het daardoor kwam..

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:31

Let op! Betadine droogt uit waardoor alles nog kwetsbaarder wordt. Advies is zo min mogelijk wassen en als je wast, dan met groene Biotex, dat is zachter en zuivert prima. Als het been dik wordt, moet je echt oppassen. Ik zou het paard echt even uit de zon houden en uiercreme met droogzetters bij de DA bestellen. Het leed is niet te overzien als dit verder gaat!!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:11

Soma schreef:
Let op! Betadine droogt uit waardoor alles nog kwetsbaarder wordt. Advies is zo min mogelijk wassen en als je wast, dan met groene Biotex, dat is zachter en zuivert prima. Als het been dik wordt, moet je echt oppassen. Ik zou het paard echt even uit de zon houden en uiercreme met droogzetters bij de DA bestellen. Het leed is niet te overzien als dit verder gaat!!

waar kan ik dit halen? (groene biotex) die droogzetters gebruiken ze die ook bij koeien?dan heeft mn vriend ze misschien wel staan namelijk, ik weet dat betadine uitdroogt, maar ik moest het toch schoon krijgen dus gebruik het ook zeker niet dagelijks, verder weet ik niet goed wat ik eraan moet doen.. ze kan niet uit de zon... (er staan wel bomen in de wei) ze word helemaal gek op stal dan trapt ze alles kapot.. maar als het open is kan ik er ook niks opsmeren toch? (qua zonnebrand)

bedankt.

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:30

Pot uierzalf (van DA!) met 4 tubetjes droogzetters (idd ook voor koeien) erdoor, dik erop smeren, dan gaasjes erop en inzwachtelen met schone stalbandage (niet al te strak, maar net strak genoeg om te blijven zitten). Dan kunnen ze evt. buiten. Wel in de avond eraf, anders gaat de boel broeien. 's Morgens weer erop, net zolang tot alles er mooi uit gaat zien. Op stal met zalf en niet ingezwachteld is wel beter, met inzwachtelen blijft de boel heel week namelijk.

Als het been echt dik is, wacht niet met antibiotica, Einschuss kan het gevolg zijn! Onderschat het probleem niet, ons paard staat al een week in de kliniek voor dit probleem, net bloeduitslag gekregen, was prima dus is het echt zonnebrand, terwijl wij het al weken insmeren/inpakken e.d. Echt wel een drama.

Om het straks te voorkomen heb ik Equi-chaps gekocht bij de paardendrogist. Hoop dat het gaat lukken, want wil dit nooit meer meemaken. Paard had echt veel pijn.

Succes!

Soma

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:25

Soma schreef:
Pot uierzalf (van DA!) met 4 tubetjes droogzetters (idd ook voor koeien) erdoor, dik erop smeren, dan gaasjes erop en inzwachtelen met schone stalbandage (niet al te strak, maar net strak genoeg om te blijven zitten). Dan kunnen ze evt. buiten. Wel in de avond eraf, anders gaat de boel broeien. 's Morgens weer erop, net zolang tot alles er mooi uit gaat zien. Op stal met zalf en niet ingezwachteld is wel beter, met inzwachtelen blijft de boel heel week namelijk.

Als het been echt dik is, wacht niet met antibiotica, Einschuss kan het gevolg zijn! Onderschat het probleem niet, ons paard staat al een week in de kliniek voor dit probleem, net bloeduitslag gekregen, was prima dus is het echt zonnebrand, terwijl wij het al weken insmeren/inpakken e.d. Echt wel een drama.

Om het straks te voorkomen heb ik Equi-chaps gekocht bij de paardendrogist. Hoop dat het gaat lukken, want wil dit nooit meer meemaken. Paard had echt veel pijn.

Succes!

Soma

meng je de tubes dan door de uierzalf of smeer je het er beiden gewoon op? mijn vriend heeft beiden staan zegt hij (ook goede uierzalf niet van DA) maar moet je perse inzwachtelen? ben ik altijd beetje huiverig van... en ik kan het niet elke ochtend erop gaan doen helaas.... kan je het er niet dik opsmeren en dan in de wei of verbrand het dan alsnog? ik zal anders z.s.m eens een foto maken, kan je eens kijken goed? ik ben heel benieuwd hoe het er morgen uitziet, natte wei zal het ook niet echt bevorderen ben ik bang van..

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:12

mengen idd, inzwachtelen niet nodig als zon niet te fel is, zoals nu. Wel even elke dag hoor! Is goed, plaats een foto, dan zal ik kijken of het hetzelfde is

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:53

vanavond maak ik foto's!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:58

ff by the way, groene biotex is toch van dat witte poeder voor de was zeg maar? Ik heb het er vandaag mee gewassen maar ze vond het aardig prikken geloof ik, kreeg bijna een optater, het werd er wel aardig schoon van! heb er nog niks opgesmeerd en droog gedept..

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:07

Ik zou het paard overdag binnen zetten zodat hij niet meer in de zon moet. Maar helaas kan dit niet heb ik begrepen? Verder zou ik er een zalf opsmeren met veel zink in. Deze bevordert de genezing. Wij hebben pinto's thuis, die op bepaalde plaatsen (de roze neuzen,... ) ook heel gevoelig zijn voor zonnebrand. We smeren ze in met sunblock, soms tot 5 keer per dag. De erge gevallen moeten overdag binnen en 's nachts buiten.
Let op dat er geen viezigheid in de wonden geraken door bijvoorbeeld vliegen. Wanneer je denkt dat de wonde infecteert (te merken aan ettervorming) zou ik er de dierenarts bijhalen.
Veel succes ermee, en veel beterschap aan je paardje.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:35

Jenka schreef:
Ik zou het paard overdag binnen zetten zodat hij niet meer in de zon moet. Maar helaas kan dit niet heb ik begrepen? Verder zou ik er een zalf opsmeren met veel zink in. Deze bevordert de genezing. Wij hebben pinto's thuis, die op bepaalde plaatsen (de roze neuzen,... ) ook heel gevoelig zijn voor zonnebrand. We smeren ze in met sunblock, soms tot 5 keer per dag. De erge gevallen moeten overdag binnen en 's nachts buiten.
Let op dat er geen viezigheid in de wonden geraken door bijvoorbeeld vliegen. Wanneer je denkt dat de wonde infecteert (te merken aan ettervorming) zou ik er de dierenarts bijhalen.

zit in die sunblock ook zink? nee ze kan snachts niet binnen, breekt haar stal dan af...ze heeft wel veel schaduw in de wei, hoe kan ik weten of het zonnebrand of mok is? nu smeer ik er momenteel niet veel op, alleen wassen met betadine of biotex groen... tegen de vliegen op haar been kan ik zeker niks doen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:42

Ken je P20?

Dit is een sunblock verkrijgbaar bij de betere drogist.
't is een beetje olie-achtig.

Groot voordeel hiervan is, dat je dit niet elke paar uur hoeft te herhalen; 1 x per dag is voldoende.

Die vliegen is niet heel erg; het klinkt smerig maar bijv. maden eten wel dood vlees en de bacterien op.

Blijft voor mij het vreemd dat zelfs de benen zo erg verbranden. Heeft je paard st Janskruid gegeten? Uit de wei halen, maakt overgevoelig voor zonlicht.
Zo niet, dan lijkt het mij stug dat het zonnebrand is. Toch maar DA voorstellen aan de eigenaar?

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:49

Bonny4life schreef:
Jenka schreef:

zit in die sunblock ook zink? nee ze kan snachts niet binnen, breekt haar stal dan af...ze heeft wel veel schaduw in de wei, hoe kan ik weten of het zonnebrand of mok is? nu smeer ik er momenteel niet veel op, alleen wassen met betadine of biotex groen... tegen de vliegen op haar been kan ik zeker niks doen?

Naar mijn weten zit er geen zink in de sunblock. De sunblock gebruiken we ook niet om wonden te laten genezen, daar is zink goed voor. Sunblock is er enkel om de brandwonden te voorkomen.