Witte vlekjes aan voorbenen?Wat is het..??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Moonwalker_

Witte vlekjes aan voorbenen?Wat is het..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 13:46

Toen ik gistereavond naar men knollie ging om een ritje te maken kwam ie zoals altijd vrolijk naar me toe.
Ik zetten hem vast en zag hij aan zijn voorbenen witte vlekjes heeft.Ik zie geen wondjes en hij heeft er voor zover ik dan weet geen wondjes gehad.In het verleden heeft ie er wel enkele kleine wondjes gehad daarom niet op die plaats.
De dag ervoor was er nog niets.. Verward
Ik rijd vrijwel altijd met beenbeschermers.Kan het daardoor zijn?Ik controleer ze steeds, ze zijn niet te strak of te klein en er zit geen vuil tussen want ze worden geregeld gewassen en elke keer na het rijden uitgekuist...Kreupel loopt ie gelukkig niet en zo te zien heeft hij er helemaal geen last van.
Iemand ervaringen mee??

Dani001

Re: Witte vlekjes aan voorbenen?Wat is het..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:50

Ik heb een paard gehad die allemaal witte vlekken kreeg op zijn rug, alsmaar meer en meer, en dat was volgens de DA van een tekort aan vitaminen en mineralen (hoewel de andere paarden dit niet hadden en die hetzelfde gevoerd werden). In ieder geval hebben wij toe vitaminen bijgevoerd en toen kwamen er geen plekjes meer bij. Dat paard is inmiddels verkocht, ik zie haar nog eens af en toe, de nieuwe eigenaren voeren geen vitaminen meer bij en er zijn ontzettend veel witte vlekken bijgekomen. Kan je mss eens proberen ?

Ik heb trouwens nu een paard die op zijn schoft gebeten werd door een ander, en nadat het wondje dicht was zijn hier witte haren opgekomen (hij is bruin normaal), maar ja je geeft zelf al aan dat hij niet per se daar een wondje had he...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:52

Mijn vorige pony had het ook van zijn peesjes...
Sommige paardjes kunnen er gewoon niet goed tegen. Dus ik deed ze alleen aan op jumping in mijn parcour, dan direct weer afdoen.. (had het bij alleen soorten, maten,merken peesjes.. Dus daar lag het niet aan, gewoon beetje overgevoelig)

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 13:53

Ik zal de vitaminen eens proberen?Ik neem aan dat je deze bij een paardenwinkel (bij ons equip) of bij de veevoeders kunt kopen?
Of moet je er echt een dierenarts voor hebben?
De peesjes lijkt me niet kunnen omdat er echt geen plakkertje vuil in zit...
De bene worden ook voor het aanbrengen van de peesjes grondig geborsteld

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:54

het komt gewoon omdat de been bescherming te strak zit (voor het paard) Net als met drukplekken op de rug;)

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:55

ik zag laatst dat mijn pony ook witte stippen krijgt, maar dat is ook niet van oude wondjes.. En ze zitten gewoon "waar ze zin in hebben"... Op de kont, een been, de rug, de buik... Zou dat ook vitaminentekort kunnen zijn?! Het zijn echt van die stipjes.. Ronde witte vlekjes.. Straks wordt ze helemaal wit!!! Daar heb ik natuurlijk geen vos voor... Knipoog

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:58

Ik heb thuis nog een emmertje staan, ik zal straks de naam noteren, dan zet ik m morgen online. Het zijn emmertjes van 5 kg, waarbij een 5g 1x per dag onder het voer mag. Ik bestel m via de DA, dus dan kan mss eens vragen of het voor jou kan helpen ? Hoeft ie niet voor te komen, hoef je ook geen consult te betalen.

T lijkt mij straf dat dat van beenbescherming zou kunnen komen, dat denk ik toch niet, als die irritant zitten zou ik eerder zeggen dat er wondjes van komen, en dat zijn ze niet dus he ? Trouwens wat die merrie van mij op haar rug had, zat ook achter het zadel, en nu bij de nieuwe eigenaars is het zelfs uitgebreid tot op haar kont, dus dat lag zeker niet aan drukplekken van het zadel bij haar ...

Maar probeer eens iets he, rij eens met bandages, dan zie je of het van te strakke beenbescherming komt ja of nee...

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 14:01

@ dani001: ik rijd afwisselend met beenbeschermers en bandages dusja..:S

@maestroE: strakke bescherming kan niet, de peesjes passen prima en de bene worden erna afgespoten.Ook geen aarde die ertussen zit .

Kan het misschien zijn nu met de warmte dat het komt doordat ie zweet en dit tussen de peesjes of banadges komt en schuurt?
Dat wordt dan een zomer zonder peesjes rijden...mmm

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:03

je ziet wel vaak dat paarden witte vlekjes op de plek van de beenbescherming krijgen.. Dit komt dan vaak door te kleine of vieze beenbescherming.. Maar meestal zie je dan duidelijk streepjes op "de hoeken van het been" zegmaar.. Het is duidelijk te herkennen als drukplekken van de beenbescherming...
dat emmertje ben ik wel benieuwd naar!!! Haha!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:05

Onbedoeld zitten ze toch wat te strak, vooral met dit warme weer kunnen de benen wat gaan opzetten. Hierdoor worden de haarvaten afgekneld en krijg je een verstoorde bloedsomloop in de huid, wite haren.
Deze komen inderdaad ook vaak na verwondingen.

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:07

ingdong schreef:
ik zag laatst dat mijn pony ook witte stippen krijgt, maar dat is ook niet van oude wondjes.. En ze zitten gewoon "waar ze zin in hebben"... Op de kont, een been, de rug, de buik... Zou dat ook vitaminentekort kunnen zijn?! Het zijn echt van die stipjes.. Ronde witte vlekjes.. Straks wordt ze helemaal wit!!! Daar heb ik natuurlijk geen vos voor... Knipoog

Tja ik ben natuurlijk geen DA, ik weet alleen dat t bij die merrie wel geholpen heeft, je zou mss eens kunnen proberen, er bestaan misschien verpakkingen van kleinere hoeveelheden (hoewel het niet zo duur is, +/- 20 EUR voor een emmertje van 5kg)

@ Moonwalker : tja zoals ik al zei, t zou mij ook straf lijken dat dat van de beenbescherming komt dus ja...

@Utrolig : met getjes begrijp ik dat wel, maar als je afwisselend met fleece bandages rijdt, dan kan dat toch niet, die ga je toch wel net op de juiste maat draaien, en niet ontzettend strak ?

Succes in ieder geval!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:14

Nu heb ik er even een vraag bij; als je dus vitamines geeft, gaan die witte vlekjes dan weg? (dus als ze overal zouden zitten?)

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:40

MaestroE schreef:
Nu heb ik er even een vraag bij; als je dus vitamines geeft, gaan die witte vlekjes dan weg? (dus als ze overal zouden zitten?)

Nee die die er al waren zijn niet weggegaan maar het bijkomen stopte wel zolang als ik die vitaminen bijvoerde. Bij de nieuwe eigenaars, die die vitamines niet meer gaven (hoewel ik hen dat uitdrukkelijk gezegd heb) heeft ze ontzettend veel witte vlekken bijgekregen, tot op haar kont en halverwege haar lichaam stopt dat dan weer, dus onder de bandages heeft ze t niet, en van het zadel kan het niet zijn want daarvoor is het te ver uitgelopen...

Het blijft dus stabiel zeg maar ...

PS ik ben geen DA dus ik zeg niet dat het in dit geval aan een tekort aan vitamines ligt, maar bij mij was het wel zo blijkbaar, dus wie weet ...

@ Moonwalker : Laat eens iets weten als je gevonden hebt wat het precies is en of en hoe je het behandeld hebt he ?

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 15:34

@Utrolig: Het zou dus kunnen door het rijden met peesjes en het warme weer?Dus tog best even zonder rijden dan?
Hij heeft er nog nooit last van gehad en rijd vrijwel altijd met peesjes.Is nu uiteraard wel ene HELE warme zomer Cool

@Dani001: ik zal de vitamines eens proberen kan idd helpen, ga voorlopig ook zonder peesjes of bandages rijden.Zal er dus ff minder wild aan toe gaan op de piste Haha!

Afanaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:11

Zijn het van die peesjes van BR of van eskadron ofzo?
En zitten de vlekjes voor op het pijpbreen zegmaar?

Anders komt het wel van de peesjes want dan trek je het elastiek wat eraan zit te strak en dan gaan die haartjes daar tussen zitten of het kneld...em dat veroorzaakt een soort 'drukplekjes'...
Mijn paard wilde ze niet meer om toen, ik ben toen op pijpkousen over gegaan van thorowgood toen ging het goed....

x__Nandii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:25

mijn verzorpony had t ook van zn kapjes
t waren drukplekjes

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 21:43

@ afanaisa: Ik heb een hele serie peesjes hoor, er itten wel BR's tussen en ik heb er 1 paar van askadron.Ik let er steeds op dat alles niet te strak zit.

Maar zoals ik reeds zei: ik ga eens een poosje zonder ze rijden en zien of er nog plekjes bijkomen;..Houd jullie op de hoogte

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:52

Peesjes als oorzaak van witte vlekjes dus drukkingen zie ik wel vaker.
Vlekjes door gebrek aan vitamines heb ik nog nooit van gehoord? Er zijn wel een aantal vachtkleuren/aanpassingen die pas op latere leeftijd duidelijk worden en. Witte vlekjes op rare plaatsen kan dus net zo goed genetische aanleg zijn.

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 06:45

tamary schreef:
Er zijn wel een aantal vachtkleuren/aanpassingen die pas op latere leeftijd duidelijk worden en. Witte vlekjes op rare plaatsen kan dus net zo goed genetische aanleg zijn.

ik ken ook de ouders van mijn merrie en al haar broers en zussen, en geen 1 heeft last van witte stippen, alleen mijn merrie!!! Misschien is t wel omdat ze een giraffe probeert te zijn... Knipoog Clown

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 10:59

ik ken ook de ouders van mijn merrie en al haar broers en zussen, en geen 1 heeft last van witte stippen, alleen mijn merrie!!! Misschien is t wel omdat ze een giraffe probeert te zijn...

Whaha Haha!
Ik ken zijn ouders niet dus geen idee of zen zusjes,broertjes en de rest van de familie het zou hebben..

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:00

dat is t... ZE is aan het veranderen in een giraffe... Oh oh... Verward wat nu.... Knipoog

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 11:58

@ ingdong: Ik zou alvast langere teugels gaan kopen...Als die nek meegroeit ga je tog een probleempje hebben Haha!

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:01

voorlopig red ik dat nog wel... Maar dat verklaard wel waarom ze uit verhouding is!!! Een deken met ondermaat 155, maar een cop halster!!! Haha.. (mevrouw bij Divoza snapte t al niet... Nagelbijten / Gniffelen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:32

mijn shet heeft pigmentverlies zomers. daardoor ktijgt hij witte vlekken.... worden er wel steeds meer en swinters lijkt t ook wel minder hoor... vitamines ligt t niet aan... dat had k al s geproberd

Mleen1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:41

mijn pony had het ook,, witte vlekken op zijn voorbenen,, dit komt door de peesbeschermers.
ik denk dat het bij joun paardje ook het geval is..
hier foto:

http://img216.imageshack.us/my.php?imag ... 844ik1.jpg

op zn been letten,, (geen spuug)
ik denk dat je pony het ook van de peesbeschermers heeft.. Knipoog
wat je eraan kan doen? ehm,, voorkomen dat het erger word,, goed poetsen en de peesbeschermers vaak wassen, het komt waarschijnlijk omdat zand en zweet schuurt..

Mleenn